دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش غبار پاشی گیاهان و مشکلات رایج انجام آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع انجام غبار پاشی گیاهان چندان سخت هم نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول انجام و حتی مشکلات رایج پس از غبار پاشی گیاه به راحتی آشنا شوید.

به طور کلی غبار پاشی یکی از روش های رفع نیاز آبیاری گیاهان است که معمولا از فاصله ی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری به گیاه انجام می شود به گونه ای که قطرات آب به صورت مه یا غبار بر روی برگ ها می نشینند. این عمل معمولا برای تامین رطوبت گیاه در محیط ها و فصول خاک گیاه صورت می گیرد.

آشنایی با غبار پاشی گیاهان

بهتر است بدانید که غبارپاشی یعنی اسپری آب از فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری بر روی گیاه به گونه ای که قطرات آب به صورت مه یا غبار روی گیاه به راحتی بنشیند. این کار به دو دلیل تامین رطوبت گیاه در محیط یا فصول خشک و خنک شدن گیاه در طول روز های گرم سال برای انواع گیاهان آپارتمانی انجام می شود.

چگونگی غبارپاشی گیاهان

توجه داشته باشید که اکثریت گلهای آپارتمانی فرآیند غبار پاشی در حد متعادل یعنی یک مرتبه در طول روز را دوست دارند اما در این روند بایستی نکاتی را مد نظر قرار دهید تا مشکلی برای گیاهتان به وجود نیاید. چنانچه ساکن منطقه ای با رطوبت بسیار بالا هستید بهتر است چندین مرتبه در طول چندین روز آن هم در صورت لزوم برای گیاهان غبار پاشی را انجام دهید.

البته دقت کنید که آب مورد استفاده کاملا بدون کلر و هم دمای محیط اطراف باشد زیرا اگر آب شهری به صورت مستقیم بر روی گیاهان اسپری شود به تدریج لکه های سفید رنگی بر روی برگ ها شکل خواهد گرفت و باعث از بین رفتن آن خواهد شد.

دلایل انجام غبارپاشی گیاهان:

به طور کلی غبارپاشی گیاهان آپارتمانی معمول به دو دلیل اصلی انجام می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • تامین رطوبت گیاه در محیط و فصول خشک سال
  • خنک شدن گیاه در طول روز های گرم سال

دلایل غبار پاشی گیاهان

اصول انجام و مشکلات رایج غبارپاشی:

به صراحت می توان گفت که اگر فرآیند غبارپاشی گیاهتان را به درستی انجام دهید گیاهان به تدریج دچار لکه های قهوه ای، بیماری های قارچی و سوختگی برگ ها خواهد شد که علت بروز تمامی این مشکلات رعایت نکردن مواردی است که در ادامه بیان کرده ایم.

  •  آرون گروپس
  • غبار پاشی هنگام ظهر:

اگر خورشید به صورت مستقیم بر گیاهتان می تابد به هیچ وجه غبارپاشی را انجام ندهید زیرا باعث سوختگی برگ ها و آسیب رسیدن به ساقه گیاهتان خواهد شد.

  • ماندن آب در بین ساقه و برگ:

از آنجایی که گاهی اوقات پس از غبار پاشی مقداری آب در میان ساقه و برگ های گیاه باقی می ماند و چنانچه این روند دائمی باشد در دراز مدت می تواند باعث ایجاد بیماری و از بین رفتن ساقه و برگ های گیاهتان شود.

مشکلات ناشی از غبارپاشی گیاهان

  • غبارپاشی از نزدیک:

دقت داشته باشید که انجام غبار پاشی گیاه از نزدیک باعث می شود تا قطرات درشت بر روی برگ ها باقی بماند و در درا مدت باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها شود. به همین خاطر توصیه می شود که گیاهتان را از فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری اسپری نمایید و حتما اسپری را در پودر کننده ترین حالت قرار دهید.

  • غبارپاشی بیش از حد:

امروزه برخی از افراد تصور می کنند که اگر در طول روز چندین مرتبه گیاه را غبارپاشی کنند در نهایت گیاهی شاداب و سرزنده خواهند داشت اما باید بدانید که این تصور کامل اشتباه است و می تواند باعث ایجاد بیماری های قارچی در گیاهتان شود. به همین خاطر بهتر است حد اعتدال را همواره رعایت نمایید تا گیاه در روند رویش خود دچار مشکل نشود.

مشکلات ناشی از اسپری بیش از حد گیاه

  • استفاده از آب شیر:

اگر می خواهید غبارپاشی و آبیاری گیاهان آپارتمانی را انجام دهید بهتر است آب را بجوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در محلی با دمای معمول اتاق قرار بدهید تا خنک شود و املاح موجود در آن به صورت کامل خارج شود. سپس از آن برای تامین رطوبت گیاهان خود استفاده نمایید. دقت داشته باشید که استفاده از آب شیر به صورت مستقیم بر روی گیاهان باعث ایجاد لکه هایی سفید رنگ روی برگ ها خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *