دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه کیک تولد و فلسفه گذاشتن شمع بر روی کیک

  • ساناز براتی
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در مورد تاریخچه کیک تولد باید بگوییم که اولین بار رومیان باستان بودند که برای تولد آرتمیس یا خدای ماه از کیک تولد استفاده می کردند. علاوه بر این برخی از افراد اولین کیک های تولد را به مردم آلمان نسبت می دهند که برای کودکان خود درست می کردند.

مسلما هیچ جشن تولدی بدون کیک، تولد نمی شود. اغلب افراد کیک را دوست دارند به همین دلیل جشن های تولد با وجود یک کیک تولد همراه است. در مورد تاریخچه کیک تولد اطلاعات زیادی در دست نیست، اما توضیحاتی هر چند کم در مورد آن به دست آمده است که در این مطلب با آن آشنا خواهیم شد.

بررسی تاریخچه کیک تولد

قبل از هر چیز بهتر است با تاریخچه کیک آشنا شویم، اولین مرتبه در یک کتاب آشپزی دستور کیکی یافت شد که در آن تنها از تخم مرغ برای پف دادن به کیک استفاده شده بود. در آن دوران این موضوع کشف شده بوده که اگر تخم مرغ زیادی در کیک مورد استفاده قرار گیرد، دیگر نیازی به استفاده از مخمر برای پف کردن آن وجود ندارد.

تاریخچه کیک تولد و گذشته آن

در دوره روم و یونانیان باستان پخت کیک با پیشرفت های بسیاری همراه بود. در تاریخچه کیک آورده اند که پس از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب و دست یافتن به منابع بیشتر مانند کاکائو و شکر، به مرور زمان کیک ها به شکل و حالت امروزی خود رسیدند. همچنین موضوع مهم دیگر در ایجاد کیفیت بیشتر در کیک ها این بود که صنعت اجاق های خوراک پزی پیشرفت زیادی کردند.

در سال ۱۷۸۰ که اولین اجاق های فردار تولید گشتند، کیک های سبک تری درست شدند. پس از انقلاب کبیر فرانسه و نابود شدن طبقه اشراف در فرانسه، دستور پخت کیک در بین افراد عادی رواج بسیاری یافت و دیگر به طبقه اشراف تعلق نداشت.

کیک تولد و بیشینه آن

بعدها در قرن ۱۸ میلادی کیک سازی فرانسوی به اسم واتل با اختراع یک نوع خامه به نام کرم شانتی یا شلاقی روشی جدید در پخت کیک سازی ایجاد نمود. پس از انقلاب صنعتی و پیشرفتی که در صنایع و ابزار آلات به وجود آمد، تولید و پخت انواع مختلف کیک با تنوع بیشتر همراه شد. سپس در سال ۱۸۵۰ بیکینگ پودر به وجود آمد که مصرف آن سبب دادن بافتی اسفنجی، سبک و نرم به کیک ها شد. با گذشت زمان به کیک هایی رسیدیم که در حال حاضر وجود دارند و بسیار پرطرفدار هستند. در ادامه با تاریخچه کیک تولد آشنا می شویم.

  •  آرون گروپس

تاریخچه کیک تولد و شناخت آن

بیشینه آیین جشن تولد

در حالت کلی آیین جشن گرفتن سالروز تولد به مردم مصر باستان باز می گردد و به این اشخاص نسبت داده می شود. این اشخاص و مردمان با توجه به اعتقاد به بت و پرستش بت ها بر این عقیده بودند که زمانی که فراعنه یا همان فرمانروایان مصری تاج گذاری می نمایند در واقع به مقام خدایی می رسند. از این رو روز تاج گذاری فراعنه برای مردم مصر بسیار مهم و بزرگ بود. زیرا در این روز خدایی جدید متولد می شد و آن ها همیشه این روز را جشن می گرفتند.

شناخت بیشینه کیک تولد

سال ها پیش، چیزی در حدود ۳۰۰۰ سال پیش یونانیان باستان به تولد دوباره ی آرتمیس که همان خدای ماه بود، معتقد بودند. از این رو در روند تکاملی جشن های تولدی که به همین خاطر گرفته می شد، در ششم هر ماه یک کیک تولد برای جشن های خود درست می کردند و از آن استفاده می نمودند.

بیشینه کیک تولد

سالیان بعد که بشر به منابع کاکائو و شکر دست یافتند، ساخت کیک پیشرفت نمود و کیک ها به حالتی که امروزه دارند رسیدند.

جالب است که بدانید اولین کیک تولد رسمی در کشور آلمان پخته شد، آلمانی ها روز تولد کودکان خود را با پختن کیک تولد جشن می گرفتند. این نوع کیک در ابتدا شبیه به نان بود و بعدها طعمی شیرین تر به خود گرفت، تا به تدریج در قرن ۱۷ میلادی کیک های تولد شکلی خاص و دقیق تر به خود گرفتند. کیک های که با انواع رویه، خامه، در چند لایه مختلف و با انواع تزئینات مختلف مثل گل های مصنوعی یا پخته شده پخته می شدند. در آن زمان فقط طبقه ی ثروتمند می توانستند کیک خریداری نمایند و قشر متوسط و فقیر از آن بی بهره بودند.

تاریخچه کیک تولد و بررسی آن

علت استفاده از شمع بر روی کیک تولد

درباره تاریخچه قرار دادن شمع بر روی کیک تولد دو احتمال هست، یک احتمال در همان اعتقادات مردم روم باستان که در تاریخچه کیک تولد عنوان شد داشته و مورد دیگر در فرهنگ آلمانی ها نهفته است که بر روی کیک کودکان خود شمع قرار می داند. در ادامه مطلب در مورد هر دو تاریخچه قرار دادن شمع بر روی کیک و فوت نمودن آن توضیح داده شده است.

بعضی از افراد بر این عقیده می باشند که سنت قرار دادن شمع تولد بر روی کیک از دوره یونان باستان آغاز شده است. زمانی که مردم کیک های تزئین شده خود را با شمع های روشن در معبد آرتمیس، خدای ماه قرار می دادند. استفاده از شمع های زوشن سبب درخشش کیک ها، مانند ماه می شدند، از این رو به یک سمبل برای آرتمیس تبدیل گشت.

گذشته و بیشینه کیک تولد

مردم یونان بر این عقیده بودند که دود باعث می شود تا دعاهایشان به آسمان برسد. یعنی دود دعاها را به آسمان می برد. بسیاری از منابع احتمال داده اند که سنت آروز نمودن قبل فوت شمع روی کیک تولد به همین اعتقاد مردم یونان باز می گردد.

برخی دیگر از افراد نیز بر این باور می باشند که سنت قرار دادن شمع بر روی کیک تولد به مردم آلمان باز می گردد. در کشور آلمان تولد بچه ها را در جشنی به نام کیندر فست گرامی داشته می داشتند. از این رو در صبح روز تولد هر بچه، به او یک کیک تولد با شمع روشن می دادند. تعداد شمع های روی کیک با سن کودک به اضافه یک برابر بود، آن شمع اضافه چراغ عمر نام داشت که نشانه امید به زندگی در یک سال دیگر از عمر کودک بود. در بعضی از منبع ها نیز گفته شده است تعداد شمع های روی کیک یک عدد بوده است و روشن کردن آن شمع نماد روشنایی زندگی در یک سال پیش رو در آن زمان می باشد.

کیک تولد و بررسی گذشته و قدمت آن

بزرگترین کیک تولد در جهان

جالب است که بدانید بزرگترین کیک جهان در سال ۱۹۸۹ در جشن تولد ۱۰۰ سالگی شهر فورا پین در ایالا آباما آمریکا پخته شد. این کیک تولد ۵۸۱۶۶ کیلو چیزی در حدود ۶۰ تن وزن دارا بود. در این کیک حدود ۷ تن خامه برای تزئین استفاده شده بود.

در پایان شما می توانید به منظور آشنایی با تاریخچه لباس عروس و تاریخچه هدیه دادن می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *