دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان حسادت در بزرگسالان و کودکان با روش های علمی

  • یلدا محمدی
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰

روش های موثر و کارآمد برای درمان حسادت در بزرگسالان و کودکان را به طور کامل در این مطلب مورد بررسی قرار داده و روش هایی را برای جلوگیری از حسد ورزیدن و حسادت نمودن معرفی می نماییم که این نکات تاثیرات مثبتی در زندگی هر فرد دارند.

مقابله با حسادت با استفاده از راهکار های علمی، یکی از مواردی است که می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی هر فرد بگذارد. متاسفانه حسادت نوعی بیماری محسوب می گردد که در صورت عدم مقابله با آن، فرد حسود علاوه بر صدمه زدن به دیگران، خود را نیز شکنجه می دهد. از این رو آشنایی با راه های درمانی آن نقش مهمی در زندگی هر فرد دارد. در این مقاله به بررسی موثرترین روش های درمان حسادت می پردازیم که اطلاع از آنها می تواند برای هر فرد مفید باشد.

موثرترین روش های درمان حسادت و حسد ورزیدن به دیگران :

حسادت نوعی واکنش غیر ارادی است که همه ما در زندگی آن را تجربه نموده ایم، البته شدت و نوع حسادت متفاوت می باشد، اما متاسفانه در برخی از افراد میزان حسادت بسیار زیاد است به گونه ایی که این افراد نه تنها به دیگران صدمه می زنند بلکه با حسادت به اطرافیان خود را نیز شکنجه می دهند و این موارد باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زندگی آنها میشود. از این رو غلبه بر حسادت برای اینگونه افراد از جمله مواردی است که توجه به آن الزامی ست.

حدیث درباره حسادت

حسادت چیست ؟

حسادت را می توان نوعی واکنش هیجانی و غیر ارادی دانست که از کودکی در وجود انسان به وجود می آید و مداومت بر آن باعث می شود فرد در تمام طول زندگی خود فردی حسود با ویژگی هیا اخلاقی و رفتاری خاصی باشد و همیشه آرزوی نابودی اطرافیان را داشته باشد. افراد حسود اغلب نمی خواهند و نمی توانند موفقیت های زندگی دیگران را درک و تحمل نمایند و همواره آرزویشان این است که موفقیت ها و نعمت های طرف مقابل از وی گرفته شود. اینگونه افراد از زندگی خود لذت نمی برند و دائما در فکر و آرزوی شکست برای دیگران هستند. حسادت مشکلی ژنتیکی نیست و اغلب بر اساس شرایط محیطی به وجود می آید و در وجود انسان رشد می کند و فرد حسود دچار احساس حقارت و کمبود شدید می شود و این عوامل باعث به وجود آمدن مشکلات خاصی از جمله افسردگی، گوشه گیری و کینه توزی، استرس و عدم اعتماد به نفس در فرد می شوند. از این رو مقابله با حسادت از مهم ترین مواردی است که باید بدان توجه نمود.

درمان حسادت در بزرگسالان

رفع حسادت در بزرگسالان :

علم روانشناسی سعی نموده با بررسی ویژگی ها فرد حسود و مشکلات ناشی از حسادت، راهکارهایی برای رفع این بیماری و مشکل بیابد که در ادامه این روش های موثر را ملاحظه می فرمایید.

  •  آرون گروپس

ارزش قائل شدن برای خود :

اولین پیشنهاد برای دوری از حسد این است که برای داشته های خود ارزش و اهمیت قائل شوید. ممکن است از این ارزش ها به دلیل عادی شدن، غافل شده باشیم. پس برای مرور مجدد می تواند قلم و کاغذ برداشته و لیستی از توانایی و دشاته های خود تهیه نموده و به آنها بیندیشید.

پذیرفتن وجود نداشتن کامل مطلق :

بپذیرید که کمال مطلق وجود ندارد و مطمئنا هر فرد در زندگی با همه امکانات و توانایی ها، دچار کمبود و مشکلاتی نیز می باشد. پس باور داشته باشید که زندگی مجموعه ایی از موضوعات خوب و بد مختلف است، پس نمی توان تنها خوبی های دیگران و موارد بد زندگی خودمان را ببینیم.

نگاه واقع بینانه به موقعیت دیگران :

نسبت به شرایط و موقعیت دیگران نگاه واقع بینانه داشته باشید، مطمئنا هر فرد برای کسب موفقیت ها و شرایط فعلی خود تلاش کرده و بهایی را برای آن موقعیت پرداخت نموده است، پس به گونه ایی لایق آن شرایط و موقعیت می باشد و نمی توان به او حسادت ورزید.

خودداری از مقایسه نابجا :

سعی کنید درست بیاندیشید و از مقایسه های نابجا خودداری نمایید. غلبه بر خشم و کینه از مهم ترین موارد برای از بین بردن حسادت محسوب می گردد. باور داشته باشید که هر کس زندگی و موفقیت خاص خود را دارد و نباید با حسد و کینه به زندگی دیگران نگاه و آنها و شرایطشان را قضاوت نمود.

دوری از بدبینی :

بدبینی و ضعف فکری را از خود دور ساخته و با شناخت ریشه حسادت و از بین برد آن، زندگی آرام و بدون دغدغه ایی را برای خود فراهم نمایید و همواره به این نکته واقف باشید که حسادت بیش از دیگران به خود شما صدمه می زند و باعث می گردد طعم خوشبختی خود را نچشید.

درمان حسادت در زنان

دانستن حسادت به عنوان حسی الهام بخش :

زمانی که شخصی کار موفقیت آمیزی انجام می دهد که شما قادر به انجام آن نبوده اید احساس حسادت در شما به وجود می آید اما شما می توانید این حس حسادت را به عنوان حسی الهام بخشی بدانید و این انگیزه را در خود به وجود آورید که شما نیز می توانید کاری موفقیت آمیز انجام دهید و جمله من می توانم را در ذهن تان داشته باشید.

صحبت کردن با یک دوست :

در مورد احساسات تان با یک دوست یا عضوی از خانواده صحبت کنید تا احساس بهتری به دست آورید و البته شخصی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که هیچ ارتباط نزدیکی به فردی که نسبت به َآن حسادت دارید نداشته باشد و همچنین با کسی صحبت کند که شما را دوست دارد و علاقه زیادی به گوش دادن به حرف هایتان دارد زیرا، اگر دوستی را که برای صحبت کردن انتخاب کرده اید اهمیتی به احساسات شما ندهد نه تنها احساس بهتری نخواهید داشت بلکه حس بدی نیز در شما به وجود می آورد.

راهکارهای موثر برای غلبه بر حسادت

یادداشت کردن احساسات تان :

به منظور بیان احساسات و مبارزه با با احساسات منفی نوشتن یادداشت های روزانه یک راهکار بسیار عالی می باشد و برای درک بهتر نوشتن در مورد حسادت کمک زیادی به شما جهت رفع این مشکل می کند بنابراین، ابتدا منبع حسادت خود را با تمام جزئیات بنویسید و علت حسادت خودتان را نسبت به فرد مورد نظر یادداشت کنید.

کمک گرفتن از یک متخصص :

در صورتی که قادر به مقابله با احساس حسادت تان نسبت به طرف مقابل تان نیستید می توانید از یک متخصص کمک بگیرید زیرا، همانطور که می دانید احساس حسادت در برخی از افراد سبب بروز اختلال در زندگی روزانه افراد می شود از این رو، به منظور پیدا کردن بهترین روش جهت مقابله با حس حسادت کمک گرفتن از یک متخصص می باشد.

روش های درمان بیماری حسد

رفع حسادت در کودکان :

حسادت از کودکی در وجود انسان به وجود می آید و اگر از آن پیشگیری نشود و یا با ان مقابله نگردد، فرد در آینده دچار تبعات و آثار سوء حسادت می گردد. در این راه والدین نقش اساسی دارند و باید سعی کنند ذهن کودک را برای یک زندگی مسالمت آمیز در جامعه آماده نمایند. زمانی که کودک به شخص یا چیزی حسادت می کند وظیفه والدین این است که علت های حسادت را شناسایی نموده و با حذف انها گامهای موثری در غلبه بر حسادت کودکان بردارند. همچنین توجه داشته باشند که در اینگونه مواقع به هیچ وجه نیاید کودک را سرزنش یا ملامت نمایند و برعکس باید با تقویت محبوبیت و شخیصت وی، برای ارتباط صحیح کودک با دنیای بیرون تلاش نمایند و ریشه های حسادت و کینه را در وجود کودک بخشکانند.

درمان موثر حسادت در منزل

با موثرترین راهکارها در رابطه با درمان حسادت آشنا شدید، امیدواریم با استفاده از روش های ذکر شده بتوانید به جلوگیری و از بین بردن حسادت بپردازید و از این طریق زندگی شیرین و زیباتری برای خود و اطرافیانتان بسازید. از شما دوستان علاقه مند به اینگونه مباحث دعوت می نماییم با کلیک بر روی روانشناسی از دیگر مباحث مفید و جامع در این رابطه دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *