دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو bmw 528i و برابری آن با مرسدس بنز کلاس E

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰
  • ۰

خودرو bmw 528i یکی از جذاب ترین سدان های لوکس بازار کشور می باشد که با وجود عرضه نسل جدید با اتاق G30 هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده است. با بررسی این حریف توانمند مرسدس بنز کلاس E همراه ما باشید.

با وجود ارائه نسل بعدی خودرو bmw 528i اما همچنان در بازار دست دوم پرطرفدار و محبوب بوده و می تواند یک رقیب توانمند برای مرسدس بنز کلاس E محسوب شود. این مطلب به بررسی خودرو bmw 528i می پردازد. همراه ما باشید.          

بررسی خودرو سدان bmw 528i

همانطور که می دانید برند بی ام و یکی از برندهای شناخته شده و معتبر صنعت خودروسازی در دنیا می باشد که با عرضه خودروهای لوکس در سراسر کشورها طرفداران زیادی دارد. این شرکت در سال ۱۹۷۲ سری ۵ (اتاق F10) خودروهای خود را معرفی نمود و تاکنون بالغ بر ۶ نسل از آن را به بازارهای جهانی روانه کرده است.

در ابتدا این سری تنها در کلاس سدان ارائه می شد ولی بی ام و نسخه های تورینگ و GT را در نسل های بعدی عرضه کرد. سری ۵ جزو محصولات بسیار محبوب تاریخ شرکت بی ام و محسوب می شود که در کشور ما جزو پرفروش ترین خودروهای لوکس قرار گرفتند.

یکی از پرطرفدارترین مدل های این سری، خودرو bmw 528i است که در این مطلب قصد داریم این محصول لوکس آلمانی را مورد بررسی قرار دهیم. خودرو bmw 528i یک سدان سایز متوسط و لوکس شرکت آلمانی بی ام و می باشد که تاریخ شروع تولید آن به سال های میانی قرن بیستم میلادی بر می گردد.

تولید این نسل از سال ۲۰۱۰ میلادی شروع شد و نسخه های وارد شده به کشور ما نیز از تولیدات بین سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۶ می باشند. نسل ششم بی ام و سری ۵ بعد از سال ۲۰۱۶ با نسل بعدی خود با کد اتاق G30 جایگزین شد. قابل ذکر است از آنجا که اصلی ترین رقیب خودرو bmw 528i یعنی مرسدس بنز کلاس E واردات منظمی به کشور نداشت و سایر رقبای مطرح جهانی آن نیز حضور چشمگیری در بازار کشور نداشتند؛ بنابراین خودرو bmw 528i توانست در تایم ارائه اش یکه سوار بازار سدان های لوکس باشد و مشتریان زیادی را به سمت خود مجذوب کند.

  •  آرون گروپس

گفتنی است این خودرو در بازارهای جهانی با سدان های سایز متوسط لوکس شبیه خود نظیر مرسدس بنز کلاس E، تویوتا آریون، کیا استینگر، دوج چارجر به رقابت پرداخت. نسل ششم این خودرو نیز کشور ما بسیار محبوبیت دارد. به این ترتیب در ادامه به بررسی خودرو bmw 528i می پردازیم.

چهره زیبا

هر چند از ارائه خودرو bmw 528i سال ها می گذرد ولی همچنان چهره ای زیبا و مجذوب کننده دارد. احتمالا انتقاد به طراحی نسل جدید خودروهای بی ام و با جلو پنجره ای های کلیوی بیش از حد بزرگ ارائه شده در اخبار خودرو به گوش شما نیز رسیده باشد، ولی بررسی ها حاکی از آن است که خودرو bmw 528i تولید نسل پیشین این کارخانه است و طراحی اصیل و زیبای آن مشهود است.

در این نسل چراغ های جلویی از سری ۵ به چشمان فرشته شهرت داشته و ترکیب زیبایی از خشونت و چشم نوازی را با خود همراه کرده اند. در واقع اتاق F10 از سری ۵ بی ام و نتیجه تزریق زیبایی به روح اسپرت و خشن یک سوپرسدان باواریایی می باشد. که می تواند بیشتر مخاطبان با سلیقه های مختلف را راضی نگاه دارد.

از این رو اگر نمای ظاهری خودرو برای شما اهمیت دارد ؛ می توانید خودرو bmw 528i را یکی از انتخاب های خود قرار دهید. شک نداشته باشید که ظاهر این خودرو مجذوب کننده خواهد بود. مجدد تاکید می شود که طراحی خودرو bmw 528i هیجان انگیز و زیبا بوده و با ظاهر لوکس خود مجذوب کننده است.

در بررسی نمای جلو خودرو bmw 528i شاهد جلو پنجره ای دو تکه ای هستیم که از زبان طراحی بی ام و پیروی نموده و تا چراغ های لیزری امتداد یافته است ولی از آن فاصله دارد. روی کاپوت پهن با دماغه کشیده، چهار خط تعبیه شده که کار حجم دهی را انجام داده و چراغ های مه شکن دایره ای هم در داخل سپر مشکی، حضور به هم رسانده اند. در مجموع این موارد سبب شده اند نمای روبرو خودرو bmw 528i جدی و مغرور به نظر برسد.

در بررسی نمای کناری خودرو bmw 528i با یک خط شانه ای ممتد روبرو هستیم که از بالای گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد دارد و فرورفتگی در پایین درب ها نیز دیده می شود که سادگی این نما را از بین برده است. در قسمت عقب خودرو نیز چراغ های دو تکه و نامساوی را شاهد هستیم که قسمت بزرگتر روی بدنه اصلی و قسمت کوچکتر روی صندوق عقب تعبیه شده است.

فرورفتگی بالای صندوق عقب نیز بسیار به چشم می آید. دو خروجی اگزوز و آنتن کوسه ای هم از سایر اجزای بخش عقب خودرو هستند.

کابین لوکس

با توجه به بررسی ها در اولین نگاه به خودرو bmw 528i می توان تشابهات زیاد آن را با مدل های دیگر از جمله سری ۷ و سری ۳ مشاهده کرد و شاید این تصور ایجاد شود که زیبایی کمتری نسبت به نسل قبلی دارد ولی با بررسی بیشتر همه زوایای خودرو bmw 528i می توان به زیبایی و هماهنگی این سدان اسپرت پی برد.

سری ۵ برخلاف نسخه های قبلی؛ روی شاسی طولانی سری ۳ تولید می شدند روی شاسی کوتاه شده سری ۷ قرار گرفته و از این رو فضای داخلی بزرگتر و فنربندی نرم تری را نسبت به اسلافش ارائه می دهد. به طور کلی کابین خودرو bmw 528i طراحی لوکسی داشته و امکانات فراوانی را ارائه می دهد. به عبارتی کابین خوش رنگ و زیبای این خودرو از مواد باکیفیتی ساخته شده و امکانات متنوعی را نیز با خود همراه کرده است.

کنسول بدور از هر نوع شلوغی به صورت ساده و شیک طراحی شده و از تغییرات سری ۵ می توان به جایگزینی مجموعه پشت آمپری ساده و آنالوگ قبلی با نمونه های کاملا دیجیتال طبق تکنولوژی کریستال مایع؛ اشاره نمود که از نظر تاریخی نوعی تحول سنت شکنانه در عمر محصولات بی ام و به حساب می آید. نمایشگر و ظاهر صفحه کیلومتر شمار جدید در حالت های مختلف رانندگی همچون رانندگی اقتصادی، اسپرت و اسپرت پلاس تغییر پیدا می کند.

امکانات کابین خودرو bmw 528i آنچنان هست که با قرار گرفتن در آن حس راحتی و آسایش به شما القا می شود و به هیچ وجه کمبودی را احساس نمی کنید. فضای داخلی خودرو bmw 528i از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و مواد بکار رفته در آن نیز مرغوب است. این سدان با طراحی ساده و کلاسیک خود کابینی لوکس و باوقار را به ارمغان آورده به طوری که مسافرت خانوادگی لذت بخشی را با آن تجربه خواهید کرد. در مجموع می توان برای نمای بیرونی و داخلی خودرو bmw 528i امتیاز بالایی را در نظر گرفت.

پیشرانه توربو

در بررسی ها مشخص شد خودرو bmw 528i به یک پیشرانه توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده که می تواند قدرتی معادل ۲۴۵ اسب بخار قدرت را در ۵۰۰۰-۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را در بازه ۱۲۵۰-۴۸۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و این نیرو توسط یک جعبه دنده اتومات تیپ ترونیک ۸ سرعته به چرخ های عقب هدایت می شود.

شتاب صفر تا صد خودرو هم حدود ۶ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعتی که خودرو bmw 528i می تواند به آن برسد حدود ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میزان مصرف سوخت پیشرانه در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی خودرو نیز یورو ۵ است.

قابل ذکر است خودرو bmw 528i در تست تصادفات موسسه شناخته شده یورو انکپ موفق شده ۵ ستاره ایمنی را دریافت نماید. ضمنا باید به این مورد اشاره نمود که حساسیت پیشرانه خودرو به کیفیت بنزین در کشور ما نقطه ضعف محسوب می شود. البته که استفاده از تکنولوژی بالا در ساخت این پیشرانه از مزایای خودرو bmw 528i در بازارهای جهانی محسوب می شود.

با این حال در کشور ما این مزیت، زمینه ساز یکی از مهم ترین معایب بی ام و سری ۵ می باشد. پیشرانه توربو شارژ خودرو bmw 528i به آخرین دستاوردهای صنعتی آلمان مجهز بوده که آن را به قطعه ای حساس در خودرو تبدیل نموده است. به این ترتیب پیشرانه مذکور به نوع بنزین و روغن موتور مورد استفاده بسیار حساس است که اگر مشکلی ایجاد شود هزینه تعمیرات سنگینی را به همراه خواهد داشت.

امکانات رفاهی و تجهیزات

بررسی ها حاکی از آن است که خودرو bmw 528i بسیار لوکس بوده و به فناوری های پیشرفته ای مجهز است که آن را به یکی از مجهزترین سدان های آلمانی در بازار داخلی تبدیل کرد.  از مهم تری امکانات رفاهی این خودرو  می توان به کروز کنترل، سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر و تاشوندگی، سیستم هوشمند پشت سری ها جهت جلوگیری از صدمات تصادف، پشت سری فعال و هوشمند، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ سمت، کنسول تاشونده میانی، مسیر دسترسی به صندوق عقب، سیستم آینه الکتروکرومیک برای سهولت دیده راننده در شب، شیشه های برقی، سیستم یخ زدای برف پاک کن، آینه های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی همراه راهنما، گرمکن و چراغ های روشنایی روی آن ها و تجهیز به سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی اتومات برقی، بخار زدای اتومات شیشه ها، شیشه های سولار، سیستم هداپ نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو برای افزایش ایمنی و تمرکز راننده، سانروف قابل تنظیم در ۴ حالت که به سیستم ایمنی تصادف مجهز بوده تا در زمان از دست رفتن کنترل خودرو و واژگونی به صورت خودکار به بستن سانروف و شیشه های جانبی اقدام کند تا مانع از ورود اشیا توسط سانروف به فضای کابین گردد، اشاره نمود.

از دیگر امکانات و تجهیزات خودرو bmw 528i می توان سیستم کنترل نور چراغهای جلو، سیستم شستشو، مه شکن مجهز به چراغ های روشنایی زیر دربها، سیستم تعقیب نور چراغ های جلو برای مشایعت راننده بعد از خاموش شدن خودرو در شب، سیستم چرخش دوگانه سر پیچ ها، سیستم صندلی های عقب چرمی، سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش سی دی به همراه چنجر، ۹ عدد اسپیکر، ساب ووفر داخلی، پورت یو اس بی، نمایشگر چند منظوره ۱۱ اینچی، سیستم پخش دی وی دی، سیستم چی پی اس، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نمایش اطلاعات موتور و گیربکس، سیستم پخش صدای موتور توسط اسپیکرها داخل خودرو، را نام برد.

قابل ذکر است در بحث امنیت و ایمنی نیز خودرو bmw 528i به سیستم قفل کودک در اختیار راننده، قفل فرمان خودکار، دزدگیر به همراه آژیر، سیستم ضد سرقت، کلید هوشمند مجهز به استارت دکمه ای، ستون جمع شونده فرمان موقع تصادف و سیستم قفل و باز کردن درب ها بدون کلید اشاره نمود.

تجربه رانندگی بی نظیر

با توجه به این که خودرو bmw 528i یک سوپر سدان می باشد از این رو می تواند تجربه رانندگی بی نظیر و جذابی را به همراه داشته باشد که یکی از مزایای خودرو هم محسوب می شود. البته قبل از رانندگی با خودرو بهتر است ابتدا شیوه کار با ادوات و آپشن های مختلف آن را خوب یاد بگیرید و بعد بر حسب علاقه خود حس رانندگی ناب به سبک بی ام و را با خودرو bmw 528i تجربه کنید.

پیشرانه ای قدرتمند، گیربکس ۸ سرعته نرم و بی نقص، هندلینگ بالا به همراه تجهیزات متنوع و صندلی های ارگونومیک رو راحت این خودرو حس رانندگی لذت بخش و بی نظیری را به شما منتقل خواهد کرد.

 ارزش خرید بالا

در صورت داشتن بودجه کافی برای خرید خودرو bmw 528i می توان گفت که این خودرو می تواند همه خواسته های شما از یک سدان لوکس و خانوادگی را برآورده نموده و با عملکرد خوب پیشرانه، طراحی اصلی و زیبا در داخل و بیرون و بازار دست دوم خوبی که دارد برای آن ارزش خرید بالایی در نظر گرفته می شود.

البته به شرطی که بتوانید با هزینه های بالای نگهداری آن کنار بیایید. به عبارتی بی ام و به شما خودروی کاملی را ارائه می دهد ولی طریقه نگهداری و مراقبت از خودرو به میزان توجه مصرف کننده بستگی دارد. ضمنا سیستم تعلیق و فنربندی خودرو bmw 528i برای سواری اسپرت بهینه شده است که این گزینه با جاده های کشور تناسب زیادی ندارد. به این ترتیب ممکن است کمی زودتر از انتظار به تعمیر و سرویس قطعات خودرو نیاز شود.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت خودرو bmw 528i سدان لوکس و راحت با فضای بزرگ و امکانات متعددی می باشد که البته قیمت بالایی هم دارد و احتمالا برای خیلی ها داشتن آن، یک آرزو است. سدان bmw 528i در دوره ارائه خود به بازار داخلی یکی از بهترین سدان ها به شمار می رفت. این خودرو که توسط پرشیا خودرو به بازار داخلی وارد شده در نسخه های دست دوم با قیمت بسیار بالایی معامله می شود. که این قیمت بالا می تواند نقطه ضعف مهمی برای خودرو باشد و همانطور که قبلا نیز اشاره شده مرسدس بنر کلاس e نیز از رقبای اصلی آن به حساب می آید.

به منظور آشنایی با دیگر خودروهای متعلق به شرکت بی ام و نظیر بی ام و x4 و بی ام و ایکس ۳ می توانید از این لینک ها دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *