دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل پرخوابی نوزاد چیست و میزان خواب مناسب نوزادان چقدر است؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

پرخوابی نوزاد در صورتی که از حد طبیعی بیشتر بوده و با علائم مختلفی همراه باشد خطرناک بوده و ممکن است نشان دهنده مشکل یا بیماری خاصی باشد که باید هر چه سریعتر بررسی و رفع گردد به همین دلیل والدین در رابطه با علل و نکات مهم در این زمینه بایستی آگاهی لازم را داشته باشند.

یکی از دغدغه هایی که امکان دارد والدین را در رابطه با کودکشان با نگرانی رو به رو سازد زیاد خوابیدن نوزاد است که این امر تا حدی طبیعی و عادی بوده ولی در صورتی که با بی حالی، ضعف حرکتی، کمبود انرژی و دیگر مشکلات همراه باشد بایستی والدین با پزشک متخصص مشورت نمایند و مشکل پیش آمده را رفع کنند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب دلایل پرخوابی نوزاد را به منظور آگاهی شما عزیزان شرح دهیم.

راهکارهای رفع پرخوابی نوزاد

بررسی علل پرخوابی نوزاد

به طور کلی هر نوزادی پس از متولد شدن الگو و طبع خواب منحصر به خود را دارد که با دیگری متفاوت است. نوزادان اغلب حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد از روز را می خوابند اما برخی مواقع امکان دارد والدین با مسئله پرخوابی نوزاد خود مواجه شوند و در این زمینه دچار استرس و نگرانی شوند.

برای پدر و مادرهایی که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند مسئله خواب نوزاد امکان دارد گیج کننده و همراه با چالش باشد. بعضی از بچه ها تا جایی که امکان دارد در مقابل خوابیدن از خود مقاومت نشان می دهند اما بعضی خیلی زود تسلیم شده و به خواب می روند. همچنین برخی از آن ها نیز گاهی مواقع خواب طولانی دارند و حتی برای شیر خوردن نیز بیدار نمی شوند. در این اوقات نباید نگران شد بلکه بهترین کار این است که والدین در ساعات معینی نوزاد خود را بیدار کرده و به او شیر بدهند. اگر حس می کنید کودکتان ساعات زیادی می خوابد می توانید اوقات خواب و بیداری او را یادداشت برداری نموده و با ماشین حساب جمع کرده تا نسبت به حدس خود اطمینان حاصل نمایید.

علل خواب سنگین و زیاد کودک

خواب مناسب نوزادان و میزان آن

نوزاد امکان دارد احتیاج به ۱۱ الی ۱۷ ساعت خواب در طی روز داشته باشد که این موضوع به سن آن ها وابسته می باشد. در صورتی که کودکتان بیش از ۲ الی ۳ ساعت می خوابد خیلی آرام او را برای شیر خوردن یا غذا بیدار نمایید و پس از آن فرصت دهید مجددا به خوب برود.

نوزادان تا حدود ۳ ماهگی احتیاج به ۱۴ الی ۱۷ ساعت خواب در طول روز دارند. از ۴ ماهگی تا ۱۱ ماهگی احتیاج به ۱۲ الی ۱۶ ساعت خواب در طی روز دارند و کودکانی که سن آن ها بین ۱۲ الی ۳۵ ماهگی می باشد احتیاج به ۱۱ الی ۱۴ ساعت خواب در طول روز دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فواید زیاد خوابیدن نوزادان

دلایل اصلی خواب سنگین و زیاد نوزاد

رایج ترین عاملی که موجب پرخوابی نوزاد می شود درجه حرارت و گرمای اتاق می باشد. دمای اتاق بایستی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه باشد. سعی کنید کودک خود را زیاد نپوشانید و او را در مجاورت شوفاژ یا بخاری و … نخوابانید. هر زمانی که قصد شیر دادن او را داشتید کودک را در آغوش بگیرید و با دست خود سر و صورتش را لمس نمایید و یا اول قسمت کف دست یا پای او را ماساژ داده و در صورتی که پس از این تغییرات همانطور بی حال بود بهتر است که از لحاظ کم کاری تیروئید مورد بررسی قرار گرفته شود. خواب نوزاد

از دیگر علل پرخوابی نوزاد این است که با سرعت زیادی در حال رشد و تکامل می باشد و خواب برای گسترش ذهن و جسم او و به ویژه برای گسترش مغز و سیستم عصبی مرکزی مهم می باشد. بدین ترتیب می توان گفت تا وقتی که کودکان در سلامت به سر می برند و تغذیه مناسبی دارند در رابطه با میزان و زمان خواب آن ها قانون مخصوصی وجود ندارد.

دلایل مهم خواب زیاد نوزادان

مزایای خواب زیاد کودک

خوابیدن زیاد نوزاد یک سری فواید را به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

بالا رفتن میزان رشد جسمی :

خواب می تواند اهمیت زیادی در رشد و تکامل جسمی کودک داشته باشد. تراوشات هورمون رشد در زمان خواب عمیق خیلی آرام اتفاق می افتد. مطالعات انجام شده نشان داده است که به هر اندازه کودکان خواب بیشتری داشته باشند با بالا رفتن مقدار خواب و اضافه وزن آن ها تناسب دارد.

توسعه یافتن نورولوژیک :

در دو سال اولیه پس از تولد دستگاه عصبی مرکزی توسعه خواهد یافت و خواب به رشد و تکامل آن کمک فراوانی می کند. تکامل مناسب سیستم نورولوژیک فرزند شما از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دلایل اصلی پرخوابی نوزاد

کمک کردن به یادگیری سریع :

در یک تحقیق انجام شده کودکانی که خواب بودند را در برابر امواجی از صداها که دائما پخش می شد قرار دادند و این ضبط هر چند وقت با آهنگی عجیب و غریب مخلوط شده بود. ارتعاشات مغزی کودکان بیانگر این بود که نوزادان به صداهای عجیب و غریب عکس العمل نشان می دادند. این بدان معنا بود که آن ها در حقیقت داده های مرتبط با محیط پیرامونشان را پردازش می کردند و از آن برای به وجود آوردن راه های تازه عصبی یادگیری بهره می بردند. باید بدانید که خواب نقش مهمی در توسعه و رشد حافظه دارد و به کودک کمک کرده تا بهتر یاد بگیرد.

نحوه مقابله با خواب زیاد نوزادان

شرایط نگران کننده خواب سنگین کودک

در صورتی که پی بردید که نوزاد شما در کل طول روز می خوابد و حتی برای غذا خوردن و تغذیه نیز بیدار نمی شود بایستی او را بیدار نمایید. همینطور در صورتی که به شکل غیر منتظره مقدار خواب نوزاد افزایش پیدا کرد باید وضعیت سلامت نوزاد را مورد بررسی قرار داده و به منظور این امر او را پیش پزشک متخصص ببرید.

این موضوع و مسئله را همواره در خاطر داشته باشید که با روند رشد نوزادان میزان خواب آن ها کاهش می یابد. در حقیقت کودک پس از طی دو ماهگی مقدار زمان زیادی در طول روز بیدار مانده و در هنگام شب نیز امکان دارد مقداری وقت ببرد تا به خواب برود. این خواب کم موجب شده نوزاد مهارت های زیاد و مختلفی همچون خزیدن و نشستن و در پی آن مهارت های سخت تر همچون راه رفتن و صحبت کردن را بیاموزد. بدین ترتیب در صورتی که فرزند شما در سه ماهگی به سر می برد و خیلی می خوابد و از سوی دیگر نیز خیلی سخت بیدار می شود او را پیش یک پزشک ببرید.

نحوه مقابله با این مشکل

در صورتی که کل شرایط و شواهد بیانگر این است که فرزند شما بیشتر از حد معمولی می خوابد با یک پزشک اطفال تماس برقرار نموده و با او صحبت کنید. شما بایستی وضعیت سلامتی کودک خود را مورد بررسی قرار دهید چرا که زردی نوزاد و بعضی از عفونت ها می تواند موجب خستگی و خواب سنگین کودک شود. چیزی که اهمیت دارد این است که نوزاد خود را وقتی که در خواب به سر می برد برای شیر خوردن و غذا خوردن از خواب بیدار نمایید.

راه های مقابله با خواب سنگین کودک

در مطلب ارائه شده فواید و علل اصلی پرخوابی نوزاد را به همراه راه های مقابله و رفع این مشکل به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد. علاوه بر این مطلب جهت اطلاع از میزان خواب نوزاد یک تا نه ماهه و بررسی تنفس نوزاد در خواب می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *