دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نسل پنجم اینترنت همراه ۵g

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در زندگی مدرن امروزی، اینترنت یکی از ابزارهای اصلی و مهم محسوب می شود که مبنای بسیاری از تکنولوژی ها هم به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم شما با نسل پنجم اینترنت همراه ۵g آشنا نماییم. همراه ما باشید.

نسل جدید اینترنت با عنوان نسل پنجم اینترنت همراه ۵g هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان و حتی کشور ما راه اندازی شده است. برای آشنایی بیشتر با نسل جدید اینترنت همراه، مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم.

آشنایی با نسل پنجم اینترنت

همانطور که می دانید در جهان مدرن کنونی، اینترنت یکی از ابزارهای مهم و اصلی زندگی روزمره محسوب می شود و بسیاری از تکنولوژی ها بر مبنای آن توسعه پیدا کرده است. چند سالی از راه اندازی نسل جدید اینترنت با عنوان نسل پنجم شبکه یا ۵g در نقاط مختلف جهان می گذرد.

در این مطلب تصمیم گرفتیم شما را با این نسل بیشتر آشنا کنیم. و اینکه اینترنت ۵g به دنبال چه اهدافی است و چه کاربرد و مزایایی دارد.

تاریخچه اینترنت ۵g

در ابتدای سال ۲۰۱۲ اتحادیه بین المللی مخابرات تحت نظر سازمان ملل برنامه ای را جهت توسعه تیم ارتباطات بین المللی موبایلی برای چشم انداز ۲۰۲۰ و فراتر از آن شروع کرد. در نتیجه یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم ۵g شبکه موبایل رسما آغاز شد.

سه سال بعد این نسل شروع به شکل گیری نمود. شرکت های مخابراتی سیار ایرانی ایرانسل در حال حاضر به این کار اقدام کرده است و شرکت همراه اول هم در اسفند ۱۳۹۹ نخستین سایت ۵g خود را در تهران راه اندازی نمود. نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا به صورت دقیق تر نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی با سرعت بسیار بالا در حال حاضر جدیدترین نسل سیستم ارتباطات سیار سلولی می باشند که بعد از نسل چهارم فعلی عرضه شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طیف فرکانسی نسل پنجم ، شامل موج های باند بالا (بالاتر از ۶ گیگاهرتز)، باند متوسط (۲-۴.۵ گیگاهرتز) و باند پایین (پایین تر از ۳ گیگاهرتز) می باشد. باند پایین فرکانسی نسل ۵ شبیه نسل چهارم می باشد. اخیرا نخستین تماس از راه نسل پنجم صورت گرفته است.

اینترنت ۵g

در حال حاضر اکثر شرکت های مخابراتی در جهان و حتی ایران، اقدام به راه اندازی شبکه تلفن همراه ۵g نموده اند. احتمالا این روزها بسیار با کلمه اینترنت فایو جی ۵g مواجه شده اید. این نسل جدید اینترنت که در آینده ای نه چندان دور مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، طبیعتا نسل جدیدتر و ارتقا یافته تر اینترنت در جهان می باشد که با پیشرفت های چشمگیری همراه شده است.

به طور کلی این روزها اینترنت یکی از ضروریات زندگی روزمره می باشد که احتمالا بدون آن زندگی روزمره سخت و دشوار به نظر برسد. در طول سال ها نسل مختلف اینترنت توسعه پیدا کرده و حالا نسل جدید آن را شاهد هستیم که فناوری نوین امروزه بوده و نسبت به نسل های قبلی خود ،نقش مهم تر و موثرتری را در زندگی بشر ایفا خواهد کرد.

اینترنت ۵g نه تنها سبب ارتباط انسان ها با یکدیگر می شود، بلکه ماشین ها و اشیا را هم به یکدیگر متصل و مرتبط کرده و آن ها را کنترل می نماید. این سطح از کارایی و فناوری، موجب افزایش تجربیات کاربر شده که می تواند سطح جدیدی از فناوری را به خوبی درک نماید.

این نسل جدید اینترنتی، یک استاندارد جهانی بی سیم نوین بعد از شبکه های ۱g, 2g, 3g, 4g می باشد که پیشتر نیز اشاره شد اینترنت ۵g نوع جدیدی از شبکه را ممکن نموده که برای اتصال تقریبا همه چیز به یکدیگر شامل ماشین آلات، اشیا و دستگاه های دیگر طراحی شده است.

منظور از فناوری بی سیم ۵g  ارائه بیشترین سرعت داده های چند گیگابیت بر ثانیه، تاخیر اندک، قابلیت اطمینان بالا، افزایش در دسترس بوده ، تجربه کاربری یکنواخت تر و ظرفیت شبکه گسترده تر می باشد. عملکرد بالاتر و بهبود کارایی سبب توانمند شدن تجارب جدید کاربر و اتصال صنایع جدید به یکدیگر می شود.

اهداف اینترنت ۵g

اینترنت ۵g  ویژگی های کلیدی و موارد استفاده  همانند پهنای باند تلفن همراه، اینترنت اشیا و سرویس های مهم را برجسته نموده و اهدافی که دنبال می کند شامل افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر) ، کاهش تاخیر شبکه، بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (نظیر گوشی همراه) افزایش ظرفیت سرویس دهی به کاربران بیشتری از شبکه، و همچنین پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت نظیر کاربر سوار بر قطار مترو یا سوار به اتومبیل در اتوبان) می باشد.

در نسل جدید اینترنت، باید حداقل یک میلیون کاربر ارتباطات پهن باند سیار در هر کیلومتر مربع قادر باشند به شبکه متصل شده و هر کاربر باید بتواند در شلوغ ترین وضعیت، سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را تجربه نماید که این موضوع در استاندارد نسل چهارم ذکر نشده بود.

کاهش مصرف انرژی نیز معیاری می باشد که در اینترنت ۵g به آن دقت شده است و دستگاه های فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعت کم مصرف به حالت صرفه جویی انرژی وارد شده و به سریعا فعال گردند که این معیار نیز در نسل چهارم مدنظر قرار نگرفته بود.

در نتیجه اینترنت ۵g  به طور مثال، امکان ارتباط به شکل رسانه جاری در ساعت های اوج مصرف را توسط تلفن همراه ؛ برای کاربران فراهم می آورد. همچنین هدف عملیاتی دیگر آن بهبود پشتیبانی از ارتباطات ماشین با ماشین یا اینترنت اشیا با هزینه کمتر، تاخیر کمتر از نسل چهارم و مصرف کمتر باتری خواهد بود.

در ضمن هدف از راه اندازی شبکه ۵g در کشور علاوه بر موارد ذکر شده این است که بتوان کاربری های علمی برای آن توسط مراکز علمی و استارت اپ ها تعریف نمود و خروجی این برنامه ریزی ها سودمندی را به همراه داشته باشد.

ویژگی ها و مزایای اینترنت ۵g

برای اینترنت ۵g سه ویژگی اصلی به عنوان سیستم موبایل پهن باند بهبود یافته تعریف شده است. ارتباطات بی شمار ماشینی (نظیر اینترنت اشیا)، تاخیر اندک و قابلیت اطمینان بالا این ویژگی ها هستند. در ضمن پیش نویس مشابهی به ملزومات این سناریوها از لحاظ شاخص های اجرایی مانند تاخیر، بازده طیف و چگالی ارتباط و ظرفیت ترافیکی ناحیه ای اشاره دارد.

در اینترنت ۵g  همه فاکتورها نسبت به نسل های پیشین، تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده است و از مهم ترین آن ها هم می توان به سرعت و پهنای باند اینترنت اشاره نمود که در آن موردی به نام سرعت بارگذاری یا لود پایین و کم بی معناست و کاربر می تواند به راحتی هر چه تمام تر و در چند ثانیه فایل های حجیمی را دانلود و استفاده نماید.

در ادامه به مزایای اینترنت ۵g اشاره می کنیم. همانطور که اشاره شد اینترنت ۵g نوعی شبکه جدید بر بستر نوآوری روز می باشد که علاوه بر افزایش پهنای باند تلفن های همراه امروزی، شبکه های تلفن همراه را نیز به نحو شگفت انگیزی توسعه می دهد و سبب روانه شدن صنایع جدید به زندگی روزمره انسان ها می شود.

به طور کلی اینترنت ۵g ، طیف وسیعی از خدمات را به یکدیگر متصل نموده که می توان از کوچکترین موارد تا حمل و نقل، آموزش و … اشاره کرد. ولی قابل ذکر است که از اینترنت ۵g در حمل و نقل می توان در اتومبیل های خودران بهره برد که این موضوع می تواند بر اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۵ تاثیر موثری داشته باشد و این تاثیر دو سویه خواهد بود.

به این مفهوم که هم تولید و درآمد زایی بیشتر خواهد شد و هم نیازهای روزانه بشر کاهش چشمگیری پیدا می کند. ضمنا پیش بینی شده که میزان شغل ها نیز تا سال ۲۰۳۵ با افزایش همراه شود. البته همچنان بیشتر  این برنامه ها در حال بررسی و توسعه می باشد و حتی با انتشار آن ها نیز برای اکثریت ناشناخته است چرا که با الگوریتم های سخت و پیچیده ای همراه است. بنابراین تنها موردی که می تواند مفهوم اینترنت ۵g را گویاتر کند، زمان است.

کاربرد اینترنت ۵g

حال که با ویژگی ها و مزایای اینترنت ۵g  آشنا شدید ممکن است این سوال ایجاد شود که اینترنت نسل جدید چه کاربردی دارد و کجاها مورد استفاده قرار می گیرد؟ در پاسخ باید گفت به صورت کلی اینترنت ۵g در سه نوع اصلی خدمات متصل مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله باند پیشرفته تلفن همراه، ارتباطات مهم جهت ماموریت و اینترنت اشیا.

اینترنت ۵g  برای سازگاری رو به جلو طراحی شده و توانایی پشتیبانی انعطاف پذیر از خدمات آتی که امروز ناشناخته هستند را دارد.

نسل جدید اینترنت در مورد اول یا باند پیشرفته گوشی همراه به این صورت است که علاوه بر ارتقا بخشیدن به موبایل ها می تواند تجربه های جدیدی مانند AR,VR را با سرعت داده های سریعتر، تاخیر و هزینه کمتر و یکنواخت تر شروع کند. اینترنت ۵g درباره مورد دوم یا ارتباطات برای ماموریت به این نحو است که می تواند خدمات جدید را ارائه دهد.

این نسل جدید می تواند صنایع را با پیوندهای بسیار قابل اعتماد، در دسترس و تاخیر کم نظیر کنترل از راه دور و زیرساخت های حیاتی، وسایل نقلیه و روش های پزشکی متحول نماید. اینترنت ۵g در مورد اشیا هم به معنای اتصال یکپارچه بسیاری از حسگرهای تعبیه شده در تقریبا همه موارد توسط توانایی کاهش نرخ داده، قدرت و تحرک می باشد.

جزئیات اینترنت ۵g

حداقل نرخ سرعت پیش بینی شده اینترنت ۵g در جهان حدود ۲۰ گیگابایت بر ثانیه ذکر شده است. گروه کوالکام که سازنده نخستین وای فای نسل پنجم می باشند برای ۵ گیگابایت در هر ثانیه طراحی شده که حقیقتا نرخ بسیار شگفت انگیز و صعودی می باشد که با ارائه آن به دنیا ، تحولات و اتفاقات گسترده ای رقم می خورد.

قابل ذکر است اینترنت ۵g از گزینه سریع نیز سریعتر بوده و شاید نتوان در حال حاضر آن را به خوبی درک کرد. ناگفته نماند که همراه با اینترنت ۵g  فناوری mmWave هم اضافه خواهد شد. در مورد این قابلیت باید گفت که فناوری استفاده شده در گوشی های همراه توسط امواج رادیویی بوده که در نسل جدید اینترنت به صورت میلی متری خواهد بود و در حالت کلی بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز تعریف شده است.

بدون شک با رونمایی از اینترنت ۵g ، طیف وسیعی از ابداعات که می تواند جامعه را به سمت مدرنیته بهتر هدایت کند، همراه با آن روی می دهد که همه آن ها به فناوری و تکنولوژی به اسم ۵g نیازمندند.

عملکرد اینترنت ۵g

اینترنت نسل  جدید مشابه نسخه قبلی یعنی نت فورجی بر مبنای OFDM بوده و طبق همان اصول به کار می پردازد. با این حال رابط هوایی جدید ۵G NR مبنای OFDM را به بهترین نحو ممکن ارتقا داده تا به بالاترین میزان مقیاس پذیری برسد. اینترنت ۵g فقط خدمات اینترنت را نسبت به نسل قبلی افزایش نداده بلکه در همه صنایع اینترنت IoT یا اینترنت اشیا نیز نقش افزایشی دارد از این رو به این نسل از اینترنت، اینترنت اشیا نیز اطلاق می شود.

یکی از مهمترین این اشیا، اسمارت هوم ها می باشند که همه چیز به یکدیگر متصل بوده و کاربر می تواند با چند کلیک ساده به مدیریت و کنترل اشیایی که در خانه وجود دارد، اقدام کند. خانه هوشمند و وسایل هوشمند درون آن هم اکنون به شکل محدود در بازارهای دنیا ارائه شده است و تعداد زیادی از آن ها نیز در حال بررسی هستند.

هزینه اینترنت ۵g

از نگاه محققان و تحلیلگران اینترنت ۵g در آینده احتمالا هزینه کمتری نسبت به نسل های قبلی خواهد داشت و این درحالی می باشد که هنوز برچسب قیمتی از اینترنت فایوجی منتشر نشده و در کل یکی از اهداف اصلی اینترنت ۵g ، کاهش هزینه و ارائه خدمات بیشتر به کاربران است که عموم کاربران قادر باشند به شکل نامحدود به دانلود برنامه های مدنظر خود اقدام نمایند و در اصل کاربرد اینترنت در جامعه فراتر از آنچه که امروز شاهد هستیم، خواهد شد.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت اینترنت نسل پنجم با نسل های قبلی بسیار تفاوت داشته و این اینترنت جدید از پلتفرمی یکپارچه بهره می برد که توانایی بیشتری نسبت به اینترنت فورجی دارد. ضمنا اینترنت ۵g نسبت به نسل های پیشین طیف بهتری را ارائه می دهد و سریعتر از نسل های قبلی عمل می کند. همچنین نسل جدید اینترنت ظرفیت بیشتری به نسل فورجی داشته و با تاخیر بسیار کمتری همراه است.

می توانید برای آشنایی با اینترنت VDSL ، دلیل کند شدن سرعت اینترنت و خطرات اینترنت برای کودکان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *