دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت حساسیت نوزاد به شیر مادر چیست و چطور درمان می شود؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ دی ۱۴۰۰
  • ۰

حساسیت نوزاد به شیر مادر می تواند یکی از دلایل امتناع و یا بهانه گیری او هنگام شیرخوردن باشد. در این مطلب به نشانه های این حساسیت و همچنین راهکار های رفع آن اشاره می شود.

اگر نوزاد هنگام شیر خوردن مدام بهانه گیری می کند و تمایلی به خوردن شیر مادر نشان نمی دهد، ممکن است به شیر مادر آلرژی داشته باشد. در این مطلب به دلایل حساسیت نوزاد به شیر مادر و همچنین راهکارهای رفع آن می پردازیم.

حساسیت نوزاد به شیر مادر و روش های رفع آن

در مواردی مشاهده شده که نوازد هنگام تغذیه از شیر مادر جذب مزه شیر نشده و مدام بهانه گیری می کند. اگر نوزاد شما نیز چنین مشکلی دارد، ممکن است به شیر مادر حساسیت داشته باشد. آلرژی به شیر مادر هنگامی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن با پروتئین موجود در شیر به مقابله پرداخته و این موضوع معمولا بروز واکنش های آلرژیک را به دنبال دارد.

همانطور که می دانید تغذیه نوزاد با شیر مادر تا چه اندازه اهمیت داشته به طوری که روز نخست ماه آگوست به نام روز جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و این روز را در کشورهای مختلف گرامی می دارند. این روز در کشور ما دهم مرداد ماه است. هدف از نامگذاری این روز، تشویق مادران به تغذیه فرزندان از ین موهبت الهی خدادادی می باشد.

ولی در مواردی ممکن است نوزاد به شیر مادر آلرژی داشته باشد و از خوردن آن امتناع ورزد. در ادامه این مطلب به دلایل این مشکل و همچنین راهکارهای رفع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل حساسیت نوازد به شیر مادر

ممکن است برای شما نیز پیش آمده که نوزادتان به شیر مادر آلرژی داشته باشد. این موضوع در بین نوزادان رایج بوده ولی باید برای رفع آن تلاش نمود و راهکارهایی را استفاده کرد. شاید برای شما نیز جای سوال باشد که چرا این اتفاق می افتد در حالی که شیر مادر برای کودک مقوی و مغذی است؟ یا اگر نوازد را به شیر خشک عادت پیدا کند ممکن است ضعیف شده و از فواید شیر مادر محروم گردد.

همانطور که اشاره شد درباره حساسیت نوزاد به شیر مادر، سیستم ایمنی بدن نوازد با پروتئین موجود در شیر مادر به مقابله پرداخته و نتیجه آن ایجاد آلرژی است. البته این آلرژی در مورد شیر خشک هم وجود دارد و گاهی با تغذیه مادر از شیر گاو نوزاد به شیر حساسیت پیدا می کند. چرا که پروتئین های موجود در شیر گاو از طریق تغذیه با شیر مادر به بدن نوزاد وارد شده و مورد دیگری از آلرژی روی می دهد.

  •  آرون گروپس

همانطور که اشاره شد تغذیه از شیر مادر فواید بسیاری از جمله افزایش بهره هوشی، ایمن سازی بدن، تامین غذایی مفید و کامل، پیشگیری از بیماری های تنفسی، رشد و تکامل بدنی کودک و … را به همراه دارد حال جای سوال است که چه دلایلی سبب حساسیت نوزاد به شیر مادر می شود.


از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ژنتیک:

یکی از دلایل رایج این آلرژی بحث ژنتیک می باشد. یعنی اگر فردی در خانواده حساسیت داشته باشد به احتمال ۷۵ درصد نوزاد هم مبتلا می شود. اگر والدین به بیماری آلرژی مبتلا باشند به احتمال ۴۰ درصد نوازد دچار حساسیت پوستی می شود. در برخی موارد که نوازد به شیر مادر آلرژی دارد می توان از شیر خشک بدون لاکتوز بهره برد.

بیماری های پوستی:

یکی دیگر از دلایل آلرژی نوازد به شیر مادر وجود بیماری های پوستی می باشد. نوزادی که حساسیت پوستی دارد نسبت به غذاهای مختلف حساس است. ممکن است در شیر مادر نیز موادی وجود داشته باشد که حساسیت پوستی را به همراه آورد و بدن کودک نسبت به آن واکنش بدهد.

مواردی مانند اگزما و آسم ارتباط مستقیمی با این آلرژی داشته و با این حال هنوز مشخص نشده چرا این دو بیماری باعث ایجاد حساسیت بدن به غذاها می شود. شاید به این خاطر که این دو بیماری با نقص سیستم ایمنی همراه می باشند نوزاد در معرض حساسیت بیشتری قرار می گیرد.

حساسیت به سایر غذاها:

اگر کودک حساسیت های غذایی دیگری داشته باشد ممکن است به شیر نیز آلرژی داشته باشد. از این رو پیش از تغذیه با شیر گاو این مورد را در نظر بگیرید و در صورت مشاهده هر یک از علائم آلرژی به پزشک مراجعه نمایید.

فرزند اول بودن:

طی تحقیقات دانشمندان مشخص شده که فرزند اول نسبت به سایر فرزندان حساسیت های غذایی بیشتری دارد. این موضوع سبب می شود که نوزاد به مواد غذایی مختلف آلرژی پیدا کند. از این رو اگر فرزند اول نسبت به سایر بچه ها چنین مشکلی داشت، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کرده تا با استفاده از روش های خاص این آلرژی از بین برود. یک دلیل این امر هم مراقبت های زیاد والدین و دوری از میکروب ها و ویروس ها می باشد.

تغذیه زودهنگام شیر گاو:

دقت داشته باشید که تا شش ماهگی به هیچ وجه نباید نوزاد را با شیر گاو تغذیه کرد. این موضوع سبب ایجاد حساسیت شده و شیر مادر یا شیر خشک برای کودک زیر شش ماه تنها گزینه مناسب می باشد و تغذیه با شیر گاو در این دوران ممنوع است.

آلرژی به شیر گاو

آلرژی به شیر زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن با پروتئین شیر مادر به مقابله بپردازد. این موضوع معمولا سبب واکنش های حساسیت زا شده و قابل ذکر است اگر به طور منظم به نوازد شیر داده شود این احتمال وجود دارد که حساسیت شیری نسبت به شیر خشک کاهش یابد. بیشتر حساسیت های شیری وقتی کودک به سن ۳-۵ سالگی رسید بدون هیچ علامتی از بین می رود.

تشخیص آلرژی به شیر گاو

اگر احساس می کنید نوازد به شیر آلرژی دارد به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات لازم را انجام دهید. برای بررسی این که نوزاد قطعا آلرژی دارد آزمایش چالش خوراکی تحت نظارت پزشک انجام دهید. در برخی موارد ممکن است به تکرار آزمایش نیاز باشد. علاوه بر آزمایشات خون و مدفوع، آزمایش پوستی آلرژی نیز باید انجام شود.

در این آزمایش کمی از پروتئین شیر در زیر پوست نوزاد توسط سوزن تزریق شده و اگر کهیر یا تورمی ظاهر شد، احتمالا نوزاد به شیر حساسیت دارد. با این وجود اگر آلرژی نوزاد مثبت باشد پزشک از شما می خواهد از تغذیه نوازد با این شیر پرهیز شود. مخصوصا اگر هنوز نوزاد با شیر مادر تغذیه می شود.

نشانه های آلرژی نوازد به شیر مادر

آلرژی نوازد به شیر، معمولا در روزهای اولیه تولد ظاهر می شود. باید در این روزها شدیدا مراقبت سلامت نوازد بود و در صورت بروز هر نوع نشانه به پزشک مراجعه گردد. چه شیر مادر و چه شیر خشک هر کدام ممکن است برای بدن نوزاد حساسیت به همراه داشته باشد.

این مشکل به صورت نشانه هایی در روده و گوارش کودک بیشتر خود را آشکار می سازد. در ادامه علائم احتمالی آلرژی به شیر مادر ارائه می شود.

  • کهیر و حساسیت پوستی
  • خس خس کردن سینه
  • متورم شدن بدن
  • دل درد و نفخ شکمی
  • اسهال و مدفوع شل و همراه با خون
  • بیقراری کودک
  • خواب نامنظم
  • عدم اشتها
  • ممانعت از غذاخوردن
  • جوش های پوستی و حالتی شبیه اگزما
در برخی موارد نشانه های آلرژی به حدی شدید می باشد که به شکل آنافیلاکسی بروز می کند. در این حالت روی پوست، تنفس و فشار خون تاثیر دارد. توجه داشته باشید اگر در نوازد علائمی همچون سختی در تنفس، تیره شدن صورت، رنگ پریدگی، تورم در ناحیه گردن و سر دیده شد، سریعا به پزشک مراجعه شود.

قابل ذکر است اگر مصرف شیر توسط مادر باعث بروز حساسیت در فرزند شود برای این مورد متخصصین تغذیه توصیه می کنند که شیر و لبنیات از رژیم غذایی مادر حذف شده و برای تامین کلسیم از قرص های مکمل و شیر خشک مخصوص مادران شیرده استفاده نماید.

درمان آلرژی نوازد به شیر گاو

۱. اگر نوزاد با تغذیه از شیر مادر که شیر گاو مصرف کرده است، دچار حساسیت بشود، پزشک توصیه می کند مادر مصرف شیر گاو محصولات لبنی که با شیر گاو تولید می شود را از رژیم غذایی خود حذف کرده و تا زمان خروج کامل خواص شیر گاو از بدنش به نوزاد شیر ندهد. مادر می تواند برای تامین کلسیم مورد نیاز خود از مکمل کلسیم استفاده کند.

۲. اگر نوزاد از آلرژی شیری رنج می برد ممکن است پزشک توصیه کند گزینه های جایگزین که مواد مغذی مشابه شیر را به همراه دارند، استفاده کند. این مواد مغذی شامل شیر خشک سویا یا عنصری می باشد که باید بعد از مشاوره با متخصص اطفال به نوزاد داد. ضمنا انتخاب نوع شیر خشک به تشخیص وضعیت کودک توسط متخصص تغذیه یا پزشک متخصص بستگی دارد. قابل ذکر است در برخی موارد پزشک استفاده از دو نوع شیر خشک را توصیه می کند.

۳. در صورت تشخیص آلرژی نوزاد به شیر، ممکن است متخصص اطفال در اوایل به طور دوره ای تغذیه نوازد با شیر را حذف نموده و بعد راه حل های مناسب را پیشنهاد کند.

به این نکته دقت داشته باشید، اگر به این آلرژی نوزاد اهمیت داده نشود، ممکن است موجب کم خونی گردد. از این رو برای درمان این مشکل باید از ۵ ماهگی به نوزاد آهن خورانده شود و اگر این کمبود آهن به شیوه ای جبران نشود احتمالا پزشک تزریق خون را اجرا کند. بنابراین والدین باید مراقب سلامت و رشد کودک خود بوده و همواره به تغذیه مناسب و درست کودک خود اهمیت بدهند. البته این مراقبت نباید شدید باشد که کودک را از مصرف برخی مواد مغذی رشد دور نگاه دارد.

بنابراین تغذیه صحیح در سلامت و رشد نوزاد اصل مهمی محسوب می شود و همواره باید مورد توجه قرار گیرد. هر چند تغذیه مناسب برای نوزاد شیر مادر بوده ولی در مواردی که به آن آلرژی پیدا می کند با بکار بستن راه حل هایی می توان مشکل را برطرف کرد.

در پایان از این که با این مطلب از آرگا با همراه بودید از شما سپاسگزاریم و می توانید برای دانستن راه های زیاد شدن شیر مادر، خواص شیر مادر، رفع نفخ شیر مادر روی هر یک از لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *