دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماری ژیاردیازیس و عوامل اصلی ابتلا به آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با بیماری ژیاردیازیس آشنا کنیم و همه چیز را در مورد نحوه پیشگیری و انتقال این بیماری و همچنین درمان آن بررسی خواهیم کرد.

بیماری ژیاردیازیس یکی از بیماری های مربوط به روده می باشد و از روش های مختلفی وارد بدن شما می شود. این بیماری روش های مختلفی را برای ورود به بدن شما پیدا می کند بنابراین برای پیشگیری از آن باید یک سری نکات مهم را بدانید. در ادامه شما را بیش تر با این بیماری آشنا می کنیم.

بیماری ژیاردیازیس

اطلاعاتی در مورد بیماری ژیاردیازیس

این بیماری از طریق یک انگل بسیار مهم وارد بدن شما می شود و تنها در صورتی این اتفاق برایتان ایجاد می شود که با فرد آلوده در تماس باشید. این عفونت انگلی مرتبط با انگل روده کوچک می باشد و ممکن است از طریق آب و غذا و تماس با مدفوع افراد مبتلا به ای بیماری دچار شوید. نشانه های این بیماری با گرفتگی شکم، نفخ شکم، حالت تهوع و اسهال مشخص می شود و اگر یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است سعی کنید با یک متخصص مشورت کرده و برای درمان مشکل خود سریعا اقدام کنید زیرا این بیماری را ممکن است به اعضای خانواده خود نیز انتقال دهید.

این انگل در سراسر جهان یافت می شود ولی در منطقه هایی که بهداشت آن ها بسیار ضعیف می باشد این مشکل بیش تر از سایر مناطق بروز می کند. جالب است بدانید که این بیماری دارای دارو های بسیار زیادی می باشد و بسیاری از آن ها برای درمان بسیار مفید می باشند با این حال ممکن است روی برخی از گونه ها تاثیر گذاری کم تری داشته باشند و در این صورت تنها راهی که می توانید از این بیماری رهایی یابید پیشگیری از بروز آن است.

نشاه های ژیاردیازیس

نشانه های ژیاردیازیس

برای این که بتوانید این بیماری را در مراحل ابتدایی شناسایی کنید باید سعی کنید نشانه های آن را دنبال کنید و اگر یک الی دو نشانه از نشانه هایی که در ادامه برایتان بیان می کنیم را داشتید بهتر است برای درمان سریعا اقدام کرده تا زمان طلایی درمان را از دست ندهید. توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا به این بیماری نشانه های خاصی را بروز نمی دهند ولی ممکن است ناقل بیماری باشند. بیش تر افرادی که به این بیماری دچار می شوند سه هفته بعد از این که این انگل وارد روده کوچک آن ها شد یک سری نشانه های خاصی را بروز می دهند و این نشانه ها عبارتند از :

  •  آرون گروپس
  • خستگی شدید
  • گرفتگی عضلات
  • گاز معده
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن شدید در کم تر از یک ماه

حتما توجه نمایید که این نشانه ها ممکن است ۲ الی ۶ هفته ادامه دار باشند و تمامی این ها بستگی به بنیه فرد مبتلا شده دارد.

زمان مراجعه به پزشک

بهتر است زمانی که نشانه های این بیماری در شما بروز کرد سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان بیماری زمانی که در مراحل ابتدایی می باشد بسیار راحت می باشد و شما می توانید با کم ترین هزینه از بروز و انتقال و همچنین تشدید بیماری پیشگیری کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای بیماری های انگلی

علت اصلی ژیاردیازیس

بیماری ژیاردیازیس یکی از بیماری های انگلی می باشد واین انگل در روده انسان ها و حیوانات لانه گزینی می کند و در آن جا به زندگی خود ادامه می دهد. این انگل ها یک پوشش محافظتی دارند و زمانی که از بدن انسان به همراه مدفوع خارج می شوند می توانند تا مدت ها زنده بمانند بنابراین یکی از بیش ترین روش هایی که منجر به انتقال این بیماری می شود تماس با مدفوع افراد ناقل و یا بیمار است. عفونت اصلی زمانی برای فرد سالم رخ می دهد که به صورت تصادفی این انگل را جذب کنید و این انگل درون بدن شما بتواند به زندگی خود ادامه دهد. در ادامه علل اصلی جذب این انگل را برایتان بررسی می کنیم.

آب آلوده

یکی از اصلی ترین روش هایی که شما می توانید این بیماری را وارد بدن خود کنید استفاده از آب آلوده به انگل می باشد. این انگل ها در آب دریا ها و دریاچه ها زندگی می کنند و به راحتی می توانند وارد بدن میزبان خود شوند بنابراین بهتر است روش های امن تری را برای استفاده از آب به کار ببرید و سعی کنید در بیش تر موارد زمانی که در سفر هستید از آب معدنی و یا آب های تصفیه شده استفاده کنید.

روش های انتقال ژیاردیازیس

غذای آلوده

بسیاری از انگل ها هستند که می توانند از طریق غذاها وارد بدن شما شوند بنابراین بهتر است در حین استفاده از غذاها دقت کافی داشته باشید و سعی کنید قبل از طبخ آن ها دست های خود را کاملا با مایع و صابون بشویید. البته نه تنها روش پختن غذاها بلکه خوردن غذا های خام و نیم پخته نیز یکی از علل اصلی انتقال آلودگی ها می باشد.

ارتباط با افراد مبتلا

همانطور که گفته شد آلودگی به این انگل در روز های اولیه مشخص نمی باشد و شما نمی توانید آن را به خوبی تشخیص دهید زیرا نشانه های این بیماری معمولا بعد از ۳ هفته بروز می کند. بهتر است کمی بر روی  روابط خود دقت کنید و سعی کنید روابط ایمن تری داشته باشید.

افراد مستعد بیماری

بیماری ژیاردیازیس یکی از بیماری های انگلی شایع می باشد ولی برخی از افراد بیش تر از سایرین در معرض آن قرار دارند. در ادامه افراد مستعد این بیماری را برایتان معرفی خواهیم کرد.

اتفراد مستعد بیماری ژیاردیازیس

کودکان

این مشکل در کودکان کمی بیش تر از بزرگسالان می باشد. کودکان بیش تر از سایر افراد نیاز دارند که بهداشت را رعایت کنند ولی چون این وظیفه برعهده والدین می باشد ممکن است کمی در آن کوتاهی کنند و این انگل در بدن کودک به رشد خود ادامه دهد. علاوه بر کودکان افرادی که بچه کوچک دارند نیز ممکن است در معرض این عفونت قرار بگیرند.

نبود بهداشت مناسب

بیماری ژیاردیازیس در مکان هایی که بهداشت کافی در آن وجود ندارد به وفور یافت می شود. معمولا این بیماری در مناطق بیابانی و روستایی شایع تر می باشد بنابراین اگر به این مناطق سفر می کنید باید بیش تر مراقب خورد و خوراک خود باشید زیرا ممکن است در معرض این بیماری قرار بگیرید.

روابط نا ایمن

برخی از افراد روابط نا امین دارند که ممکن است این بیماری در آن ها بیش تر از دیگران به وجود بیاید بنابراین بهتر است برای کاهش بیماری و درگیر نشدن با بیماری ژیاردیازیس روابط خود را ایمن تر کنید تا علاوه بر کاهش ژیاردیازیس بتوانید از بیماری های مقاربتی نیز پیشگیری کنید.

عوارض ژیاردیازیس

عوارض ژیاردیازیس

این بیماری در کشور های پیشرفته مرگبار نمی باشد و به سرعت مورد درمان قرار می گیرد. عوارضی که این بیماری ایجاد می کند برای کودکان و نوزادان بسیار زیاد می باشد و می تواند بر رشد آن ها تاثیرات منفی داشته باشد. در ادامه تمامی عارضه هایی که این بیماری برایتان ایجاد می کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاهش آب بدن

یکی از نشانه های این بیماری اسهال می باشد. در نظر داشته باشید که در نتیجه اسهال های شدید ممکن است بدن شما آب بسیار زیادی را از دست بدهد. کمبود آب در بدن می تواند بسیاری از فعالیت های بدنی شما را مختل کند بنابراین بهتر است کمی بیش تر مراقب خود باشید و سعی کنید زمانی که به این بیماری مبتلا شدید قبل از این که مشکل جدی تری برایتان ایجاد شود آن را درمان کنید.

مشکلات رشدی

مشکلات رشدی می تواند نشانه های سوء تغذیه ای باشد که این بیماری برایتان ایجاد می کند. سوء تغذیه های شدید که درمان نمی شوند و یا نادیده گرفته می شوند می توانند آسیب های جبران نا پذیری به رشد فیزیکی و ذهنی وارد کنند. بیش تر این مشکلات رشدی به کودکان بر می گیرد بنابراین اگر کودکی مبتلا به این بیماری شد باید قبل از بروز این عوارض آن را درمان کنید.

ناتوانی در تحمل لاکتوز

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در بسیاری از موارد نمی توانند قند موجود در شیر را تحمل کنند و دچار مشکل می شوند. یادتان باشد که این عارضه ممکن است تا مدت ها بعد از درمان بیماری همراه شما باقی بماند.

ابتلا به ژیاردیازیس و عوارض شدید آن

کاهش وزن شدید

یکی از مشکلات دیگری که این بیماری برای شما به همراه دارد کاهش وزن شدید می باشد و در صورتی رخ می دهد که این عفونت در بن شما درمان نشود و تبدیل به یک بیماری مزمن شود. این عارضه نیز برای کودکانی که در حال رشد هستند رخ می دهد و مشکلاتی را برایشان ایجاد می کند بنابراین بهتر است کمی بیش تر مراقب کودکان خود باشید.

ایجاد نارسایی ویتامین ها

این عفونت ویروسی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که یکی از آن ها جذب مواد مغذی به وسیله انگل ها می شود. در واقع انگل های ژیاردیازیس که در روده های شما زندگی می کنند می توانند مواد مغذی را از غذاهایتان دریافت کنند و مانع از جذب آن ها توسط بدنتان شوند.

انواع عفونت های دیگر

برخی از انگل ها مانند همین انگل هایی که منجر به ایجاد بیماری ژیاردیازیس می شد می تواند منجر به ایجاد یک سری از عفونت های دیگری مانند عفونت صفرا و پانکراتیت شود. عفونت این اندام ها در بدن خطرناک می باشد و می تواند به وجود آورنده یک سری از مشکلات دیگر نیز باشند.

پیشگیری از بروز بیماری انگلی چگونه است؟

روش های پیشگیری

شاید جالب باشد که بدانید پیشگیری یکی از مهم ترین عوامل درمانی به شمار می رود و می تواند از بروز هزینه های گزاف شما بکاهد.  برای پیشگیری از این بیماری یک سری روش های ساده ای وجود دارد که استفاده از آن ها مانع از بیماری شما خواهد شد. روش های پیشگیری از این بیماری را یک به یک برایتان بررسی خواهیم کرد.

شستن دست ها

در نظر داشته باشید که بیماری ژیاردیازیس هیچ دارو واکسنی برای پیشگیری ندارد و تنها استفاده از روش های ساده پیشگیری می  تواند از بروز مشکلات شما بکاهد. قبل از خوردن غذا و بعد از تماس دست ها با مدفوع کودکان و یا حتی خودتان باید دست های خود را با استفاده از صابون بشویید. زمانی که دسترسی به آب و صابون ندارید استفاده از الکل روش مناسبی می باشد ولی با این حال ممکن است الکل نتواند کیست های انگلی را از بین ببرد و باز هم بیماری برایتان رخ دهد.

استفاده از آب های تمیز

آب های تصفیه نشده گزینه های بسیار خوبی برای مبتلا شدن به بیماری به شمار می رود. بهتر است همیشه بر روی آبی که می نوشید دقت داشته باشید و سعی کنید از هر منطقه ای که احساس می کنید آب آن تصفیه نشده است ننوشید. اگر فکر می کنید منطقه ای آب مشکل دار دارد بهتر است از میوه ها و سبزیجات آن منطقه نیز اجتناب کنید.

پیشگیری از ژیاردیازیس

درمان ژیاردیازیس

روش های درمانی زیادی برای این بیماری انگلی وجود ندارد ولی روش هایی که توسط پزشکان توصیه می شود دوره کوتاهی دارد و شما می توانید در عرض ۱ هفته این بیماری را ریشه کن کنید. با این حال باید کمی بیش تر به بهداشت خود اهمیت بدهید زیرا امکان بازگشت بیماری مجدد وجود دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

یکی از ساده ترین درمان های این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد. مترونیدازول و تینیدازول یکی از ساده ترین درمان هایی هستند که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند و در مدت زمان کوتاه و ۵ روزه این مشکل را از بین می برند.

استفاده از مایعات بیشتر

در زمانی که مبتلا به این بیماری هستید باید سعی کنید از مایعات بیش تری استفاده کنید زیرا این انگل می تواند منجر به کمبود آب در بدن و ایجاد مشکلات دیگری شود.

بیماری ژیاردیازیس

برای این که بتوانید از بروز بیماری ژیاردیازیس پیشگیری کنید تنها باید کمی بیش تر بهداشت را رعایت کنید. در واقع داشتن بهداشت مناسب در حین سفر و اجتناب از خوردن و نوشیدن مواد غذایی ناایمن به شما کمک می کند تا بتوانید از بروز بیماری های شدید پیشگیری کنید. یادتان باشد که بعد از بهبود یافتن از این بیماری در صورتی که نتوانید بهداشت را رعایت کنید ممکن است دوباره به این مشکل دچار شده و این سری چون بدن شما ضعیف تر می باشد ممکن است سریع تر از قبل بیمار شوید و وضعیت شما بد تر از سری قبلی شود.

در پایان می توانید با یک کلیک بر روی لینک های داده شده مطالبی که در مورد انگل دمودکس و نشانه های وجود انگل نوشته شده است را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *