دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور با دکتر هراسی در کودکان مقابله کنیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۴ دی ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی مراجعه به پزشک برای کودکانی که دفعه اول آن ها است، بسیار سخت و دشوار است. در این شرایط کودک درک درستی از محیط پزشک و علت مراجعه به آن را ندارد که بایستی از تکنیک های موثری برای کنترل دکتر هراسی کودکان تان به کار ببرید.

آیا فرزند شما نیز از دکتر رفتن می ترسد؟ ما در ادامه این مطلب به معرفی راه‌ هایی پرداخته ایم که می‌توانید به کودکان نوپا در مواجهه با مراجعه به پزشک اطفال کمک کنید. توجه داشته باشید که دکتر هراسی در کودکان امری شایع است که در مطب پزشک می توان آن را به مراتب مشاهده کرد.

به طور کلی هیچ کودکی دوست ندارد دکتر برود، اما برخی از بچه ها نسبت به این شرایط کاملا مقاومت می کنند. گفتنی است که این وضعیت چندان تعجب آور نیست و با توجه به اینکه اکثر بچه ها دوست ندارند افراد نا آشنا با آن ها برخورد کنند، چه برسد به این وضعیت که احتمال گریه و جیغ کشیدن آن ها را به مراتب افزایش می دهد. از این رو در این مطلب به معرفی نکاتی پرداخته ایم که چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا در ملاقات بعدی با پزشک کمی آرام تر رفتار نماید.

دکتر هراسی در کودکان به چه معناست؟

روش های کنترل دکتر هراسی کودکان

همان طور که می دانیدت رسیدن کودکان از پزشک امری طبیعی است که شدت گریه، سر و صدا کردن کودک به آموزشاتی که والدین در قبال آن ها انجام داده اند بستگی دارد. اگر شما نیز می خواهید به هنگام مواجهه با پزشک از اذیت کمتری برخوردار شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

  • فرزند خود را همراهی کنید

در این رابطه یکی از مشاوران والدین و نویسنده بسیاری از کتاب های روانشناسی والدین به نام آری براون، چنین می‌گوید: در حالی که برخی از والدین از پدر بزرگ و مادر بزرگ و یا دیگر بزرگان می خواهند زمان مناسب مراجعه به پزشک برای آنان را یادآوری نمایند؛ بیاد چنین از تجارب آن ها استفاده کنند که با چه روشی می توان فرزندشان را در چنین شرایطی آرام کنند. او توضیح می دهد: اگر کودکی ببیند که مادر یا پدری در محل جدید راحت هستند و والدین به پزشک اعتماد دارند، آن گاه کودک احساس امنیت بیشتری خواهد کرد.

  • در خانه تمرین کنید

قبل از رفتن به مطب پزشک، کودک نوپای خود را با ابزار هایی که پزشک اطفال استفاده می کند با بازی کردن و وسایل اسباب بازی پزشکی آشنا کنید. یک گوشی پزشکی اسباب بازی دور گوش خود قرار دهید و وانمود کنید که دارید به نفس های یک عروسک گوش می دهید، یا از کودکتان بخواهید دهانش را باز کند و بگوید آاااا.

همچنین از زبانی استفاده کنید که کودک به راحتی آن را می فهمدبه طور مثال می توانید جوری وانمود کنید که در حال بررسی بو ها هستید. همچنین نام صحیح دستگاه ها را بگویید تا اگر کودک تان در مطب آن ها را شنید و یا متوجه شد که پزشک یا پرستار در حال معاینه با آن ها هستند، دچار ترس نشود و با جیغ کشیدن سعی بر دفاع از خود نکند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت دکتر هراسی در کودکان چیست؟

همچنین برای جلوگیری از دکتر هراسی کودکان می‌توانید با خواندن کتاب او را با این فرآیند آشنا کنید.

  • روش دیگری را امتحان کنید

از دادن هشدار بیش از حد به فرزندتان در مورد قرار ملاقات آینده خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث نگرانی غیر ضروری شود. تا صبح ملاقات صبر کنید و یا حتی زمانی که در حال رانندگی به سمت مطب هستید به او بگویید کجا می روید.

در این لحظه سعی کنید خوش بین به نظر برسید و بحث را به این شروع کنید که از دیدن دکتر کودک هیجان زده هستید. به کودک یادآور شوید که پزشک از او مراقبت می کند و در داشتن بدنی سالم و قوی کمک خوبی به حساب می آید.

اگر کودک نوپا شما می‌خواهددر رابطه با این موضوع بیشتر اطلاع داشته باشد، صادقانه به سوالات او پاسخ دهید، زیرا دروغ گفتن راهی مطمئن برای از دست دادن اعتماد او است. اگر قرار است واکسن بزند، به او توضیح دهید که کمی در بازویش فشار می‌آورد، اما توجه داشته باشید که فقط برای چند ثانیه درد دارد. به او بگویید که می تواند دست شما را تمام مدت فشار دهد و تاکید کنید که این روش به او قدرت های فوق العاده در برابر بیماری می دهد.

پس از پایان بخش سخت، درباره جنبه‌ های خوشایند آن به مانند بازدید از موزه،گرفتن یک اسباب‌ بازی کوچک پس از اتمام، یا کارهایی که بعد از آن انجام خواهید داد، مانند رفتن به شهر بازی صحبت کنید.

چگونه می توان ترس کودک را نسبت به پزشک مهار کرد؟

  • زمان مناسبی را انتخاب کنید

از برنامه‌ ریزی و قرار ملاقات با پزشک که با وعده‌ های غذایی یا زمان چرت کودک نوپا مغایرت دارد، خودداری کنید، زیرا اگر تغذیه و استراحت کافی داشته باشد، احتمالاً رفتار بهتری خواهد داشت. از آنجایی که هرگز نمی دانید چقدر باید منتظر بمانید تا دیده شوید، میان وعده های سالم، اسباب بازی های کوچک، کتاب های رنگ آمیزی، عشق فرزندتان و هر چیز دیگری که فکر می کنید او را مشغول نگه می دارد همراه داشته باشید.

سعی کنید از او بپرسید کدام عروسک مورد علاقه اوست یا نظرش در مورد عکس های قاب شده روی دیوار چیست که به شادی و حواس پرتی او کمک می کند.

  • نزدیک او باقی بمانید

اگر یک کودک نوپا روی میز دراز بکشد در حالی که پزشک اطفال رو به روی او می نشیند ممکن است احساس آسیب پذیری کند. اجازه دادن به اینکه او در بغل شما معاینه شود، به او کمک کند که احساس امنیت و محافظت کند. پزشکان و پرستاران معمولاً در بررسی موارد حیاتی و انجام بیشتر معاینه مشکلی ندارند، در حالی که یک کودک با یک مراقب در آغوش گرفته است.

  • او را آرام نگه دارید

با دادن حق انتخاب به فرزندتان اجازه دهید کمی کنترل داشته باشد. بپرسید که دوست دارد روی کدام صندلی بنشیند یا فشار خونش را روی کدام بازوی فشار بیاورد. حتی ممکن است ببینید که آیا دکتر مایل است ابتدا به روی عروسک فرزند شما نشان دهد تا بتواند دقیقاً ببیند چه اتفاقی می افتد.

کنترل دکتر هراسی در کودکان به چه صورت است؟

در طول واکسیناسیون، سعی کنید حواس کودک خود را درگیر کنید. مطالعات نشان می دهد که مکیدن چیزی شیرین مثل آبنبات چوبی یا پستانک آغشته به آب قند، شنیدن آهنگ مورد علاقه یا نگاه کردن به اشیاء جالب مثل حباب ها یا یک چوب برقی می تواند توجه او را منحرف کند.

روش دیگر برای کنترل دکتر هراسی کودکان دیگر این است که وانمود کنید انگشتانتان شمع هستند و از فرزندتان بخواهید با شما نفس بکشد و سپس شمع ها را یکی یکی فوت کنید. این تکنیک او را آرام می کند، چرا که در ادمه ضربان قلبش را کاهش می دهد و یک ارتباط مثبت برای دفعه بعد ایجاد می کند.

  • اسباب بازی مورد علاقه بیاورید

پستانک یا پتو می تواند به آرام کردن کودک شما کمک کند، اما یک حیوان عروسکی یا عروسک مورد علاقه ممکن است به پزشک اجازه دهد تا یک معاینه تمرینی مختصر انجام دهد. فرزند شما خواهد دید که هیچ اتفاق بدی نمی افتد، بنابراین او نیز احتمالاً خوب خواهد بود. اگر خواهر و برادر بزرگ‌ تری هستند که از پزشک نمی‌ترسند، از او بپرسید که آیا بد نیست ابتدا معاینه شوند. دیدن اول رفتن برادر بزرگتر یا خواهر کوچکتر باعث کاهش ترس و تشویق آن ها به شجاعت می شود.

  • چیزی را پیشنهاد دهید که منتظر آن باشید

نحوه عمل شما پس از هر ویزیت پزشک می تواند به ایجاد تجربه لذت بخش تری در دفعه بعد کمک کند. در این شرایط طبق تجارب چنین پیشنهاد می شود که وقتی از مطب خارج می‌شوید، فرزندتان را با بغل کردن، بوسیدن و تمجید هایی مانند: کار خوبی کردی، بی‌صبرانه منتظرم به مادربزرگ یا بابا بگویم چقدر شجاع بودی، یا فرزندتان را به تماشای فیلم یا زمین بازی ببرید.

مدیریت ترس کودکان در مواجه با پزشک چگونه است؟

  • فقط درمان را شرط رفتار خوب قرار ندهید

برای کنترل دکتر هراسی کودکان توجه داشته باشید که اگر فرزندتان نتواند اضطراب خود را مدیریت کند، پس از از دست دادن این درمان احساس بدی خواهد داشت. همچنین، به هر اتفاق خوشایندی که در طول ملاقات رخ داده است اشاره کنید شاید دکتر یک شکلات به کودک شما داده باشد و تکرار کنید که چقدر همه به او افتخار می کنند.

  • به غرایز خود اعتماد کنید

هنگام انتخاب یک متخصص اطفال، شخصیت به اندازه دانش و تخصص مهم است. برخی از بچه ها از هر پزشکی می ترسند، اما اگر به نظر می رسد کودک شما واقعاً از پزشک می ترسد، نه فقط از تجربه کلی، از او بخواهید دلیلش را توضیح دهد و با والدین دیگری که ممکن است پزشک مشابهی داشته باشند صحبت کنید. اگر ترس های فرزندتان پایه ای است، به دنبال ترس جدیدی باشید و فراموش نکنید که از والدین دیگر توصیه های مورد اعتمادشان را بخواهید.

علت ترس های بیش از حد کودک از پزشک چیست؟

به طور کلی روش های گفته شده برای مدیریت دکتر هراسی کودکان بسیار موثر قائل شده است و در صورتی که آن را برای اطلاعات خود مفید به شمار آوردید، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند فیلم ترسناک روی کودکان و گوشه گیری کودکان باری دیگر با تیم مجله نویسی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *