دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت مطالعه کتاب قصه برای کودکان

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

فواید کتاب خواندن برای کودکان بی‌شمار است. توسعه مهارت‌های اجتماعی، برانگیختن قوه تخیل و شکل‌گیری توانایی یادگیری در کودکان از مزایای اصلی مطالعه برای کودکان است. مزایای مطالعه کتاب قصه برای زندگی آینده کودکان نیز بسیار ضروری است و پرورش این نیازهای اساسی در دوران نوزادی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند در آینده، هم در مدرسه و در زندگی اجتماعی فردی موفق‌تر باشند.

اهمیت مطالعه کتاب قصه برای کودکان

از آنجایی که موضوع اهمیت مطالعه کتاب برای کودکان بسیار موضوع ضروری و مهم برای پدر و مادرها به شمار می‌آید، تصمیم گرفتیم که در این مقاله فواید مطالعه کتاب خصوصا کتاب قصه برای کودکان را بررسی کنیم. پس اگر آینده و رشد و شکوفایی فرزندتان برای شما اهمیت دارد، در این مقاله ما را همراهی کنید.

توسعه سریع‌تر مهارت‌های ارتباطی

کودکان معمولا در طول زندگی کمتر چیزی را به خاطر می‌سپارند، اما آنها معمولا داستان‌هایی را به خاطر می‌آورند که از زبان پدر و مادر خود شنیدند. از آنجایی که هدف بیشتر داستان‌های کودکان یاد دادن موارد مهم زندگی مانند زندگی در خانه، حضور در مدرسه، تجربیات روزانه یا به طور کلی دنیا است، کودکان نیز با شنیدن قصه‌ها خود را به عنوان شخصیت اصلی داستان قرار می‌دهند و سعی می‌کنند تا زندگی او را تخیل کنند. کمک به فرزندتان برای یافتن شباهت‌ها یا توضیح تفاوت‌ها میان انسان‌ها، می‌تواند به او کمک کند تا در آینده راحت‌تر با افراد ارتباط برقرار کند. با کاوش در فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف از طریق طیف وسیعی از داستان‌ها، کودک شما درک بهتری از نحوه برقراری ارتباط با محیط اطراف خود به دست می‌آورد.

رشد سریع‌تر مهارت‌های گفتاری

آیا تا به حال شنیده‌اید که کودکان در دوران نوزادی زبان را راحت‌تر یاد می‌گیرند؟ این به این دلیل است که توانایی کودکان در تشخیص صداها و آواهای خارجی بسیار بالا است و صحبت کردن برای آنها در مناسب‌ترین سن یادگیری شکل می‌گیرد، چرا که که ۸۵٪ از مغز کودک تا سن ۵ سالگی سریع‌تر از هر دوره دیگری در زندگی آنها تکامل می‌یابد. اگر در این سن والدین با کودک خود با زبان دوم صحبت کنند، احتمال یادگیری آن زبان توسط کودک بیشتر از هر فرد دیگری است. مطالعه کتاب کودک، آواشناسی الفبا را به کودک آموزش می‌دهد و هر بار که برای کودک خود می‌خوانید یا از فرزند خود می‌خواهید کتاب را بخواند، باعث می‌شوید که رابطه میان صداها و آواها را راحت‌تر درک کند.

افزایش تمرکز و انضباط در کودک

به نظر می‌رسد که کودکان منبع انرژی بی پایانی دارند. در همان ابتدای کتاب خواندن و مطالعه کتاب داستان، ممکن است کودکان خسته شوند و حواسشان پرت شود، اما در نهایت، یاد می‌گیرند تا پایان داستان منتظر بمانند. مطالعه روتین قبل از خواب یا زمان مشخصی در روز، به کودک شما انضباط را می‌آموزد و همچنین به او یاد می‌دهد که هر کاری را باید روی روال تعیین شده انجام دهد. توجه طولانی‌تر یکی از دیگر از مزایای کلیدی مطالعه برای کودکان است، که اگر این اتفاق قبل از خواب رخ دهد، حتی می‌تواند باعث خواب راحت کودک نیز بشود.

آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها

کتاب قصه‌ها نه تنها ابزاری برای یادگیری و سرگرم شدن کودکان هستند، بلکه می‌توانند در مورد فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف به کودکان یاد دهند، مهارت‌های اجتماعی آنها را توسعه دهند و به آنها کمک کنند تا فردی مؤثر در دنیای اطرافشان باشند.

عملکرد تحصیلی بهتر

یکی از سودمندترین مزایای خواندن و مطالعه کتاب قصه برای فرزند شما این است که فرزند شما به آمادگی بالایی برای یادگیری در محیط‌های مختلف می‌رسد. کودکان دوست دارند تا هر روزشان یک تجربه جدید باشد و به همین خاطر، حتی این توانایی را دارند که ده داستان مختلف را گوش دهند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که دانش‌آموزانی که در دوران کودکی خود بیشتر در معرض مطالعه و خواندن کتاب بودند، در تحصیل و مدرسه موفق‌تر عمل کردند.

بهبود رابطه بین والدین و کودک

اهمیت مطالعه کتاب قصه برای کودکان

همان‌طور که همه می‌دانیم، کودکان به هیچ عنوان یکجانشینی را دوست ندارند. کنجکاوی ذاتی آنها باعث می‌شود که به کاشفان کوچکی تبدیل شوند و دائماً به دنبال چیز جدیدی باشند. در آغوش گرفتن کودکان با یک کتاب داستان در زمان خواب یا زمان مشخصی از روز، باعث می‌شود که رویه‌ای ثابت برای گذران وقت با فرزند خود داشته باشید و این برای کودکان بسیار مهم است. اینجاست که خواندن بهترین کتاب های قصه برای کودکان به جای یک کار طاقت‌فرسا به یک فعالیت پرورشی بین والدین و کودک تبدیل می‌شود. در نهایت، خواندن کتاب قصه شما دو نفر را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

غلبه بر ترس از کلاس درس

روز اول مدرسه می‌تواند واقعا ترسناک باشد. یک ساختمان کاملاً جدید و چهره‌های جدید، به تنهایی می‌تواند رعب و وحشت به جان کودکان بیندازند. مطالعه در خانه این مزیت را دارد تا کودک شما را با چنین محیطی از قبل آشنا کند. مطالعه و خواندن کتاب به صورت روزانه می‌تواند علاقه به خواندن کتاب را در کودکان تقویت کند، اعتماد به نفس او را افزایش دهد و به کودک شما این اجازه را می‌دهد تا در زمان خواندن کتاب با صدای بلند در کلاس درس احساس راحتی داشته باشد.

بهبود حواس در کودکان

اهمیت مطالعه کتاب قصه برای کودکان

فیزیکی و ملموس بودن کتاب یک ویژگی خاص و جذاب است که باعث می‌شود که کودک بهتر با آن ارتباط برقرار کند. امروزه کتاب‌ها طوری طراحی شده‌اند که در سنین پایین امکان پاره شدن آنها وجود نداشته باشد و به این خاطر ارتباط با کتاب از همان سنین پایین آغاز می‌شود. کتاب‌های لمسی و فیزیکی سرشار از حس هستند که کودکان با لمس آنها می‌توانند حس لامسه خود را تقویت کنند و کتاب‌های موزیکال نیز با صدا و موزیک خود، حس شنوایی کودکان را بهبود می‌بخشند.

سخن پایانی

کتاب‌های داستان دریچه‌ای برای ورود کودکان به دنیای واقعی و مواجهه با داستان‌های جذاب هستند. خواندن کتاب برای فرزندتان علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن عشق و علاقه بیشتر می‌شود، به یادگیری او کمک می‌کند، باعث می‌شود که او جذب دانش شود و تخیل او را نیز تقویت می‌کند. کودکانی که از سنین پایین در معرض مطالعه قرار می‌گیرند، احتمالاً کتاب را به جای بازی‌های ویدیویی، تلویزیون یا آی‌پد انتخاب می‌کنند، زیرا می‌دانند که مطالعه یک کار طاقت‌فرسا نیست، و برعکس کاری لذت‌بخش است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *