دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقدامات لازم برای کاشت بادمجان در گلدان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع کاشت بادمجان در گلدان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های پرورش و همچنین مراقبت از این گیاه آشنا شوید.

به طور کلی بادمجان از دسته گیاهان مناسب مناطق گرم و آفتابی است که به راحتی می توانید آن را در این مناطق پرورش دهید. از آنجایی که بادمجان در مدت چند ماه محصول می دهد و قابل مصرف خواهد بود امروزه کاشت آن در گلدان و فضای باز مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت بادمجان در گلدان

بهتر است بدانید که در واقع بادمجان از خانواده سیب زمینیان به شمار می آید که با نام علمی Eggplant شناخته خواهد شد. این گیاه با نام دیگر بادنجان نیز مشهور است و بومی مناطق هند و سریلانکا خواهد بود. همچنین که کشور چین نیز از قرن نهم هجری شروع به کشت و پرورش آن کرده است. سرانجان تجار انگلیسی نیز آن را در قرن هفدهم میلادی از منطقه گینه وارد انگلستان کردند و به نام کدوی گینه ای معرفی نمودند.

چگونگی کاشت بادمجان در گلدان

بادمجان را می توان بومی مناطق نیمه گرمسیری دانست که به خاطر داشان میوه هایی خوش طعم و عطر امروزه در اغلب مناطق دنیا مورد کشت قرار می گیرد. بادمجان را می توانید در تمام طول کشت کنید که البته در مناطق آمریکا، تگزاس، ایالات فلوریدا، نیوجرسی و لویزیانا بیشتر محصول بادمجان آمریکا کشت می شود که معمولا گیاهی یکساله با ساقه هایی نسبتا ضخیم و پوشیده از کرک خواهد بود.

با وجود اینکه بادمجان حاوی مقادیر خوبی از فیبر های رژیمی، مس و ویتامین B1 است برای پخت هم بسیار ارزشمند خواهد بود. با وجود مصارف مواد مغذی که دارد می توانید آن را در انواع تدرکات کبابی، پخته یا کوبیده نیز مورد مصرف قرار دهید و نهایت لذت را ببرید. بادمجان ها را می توانید در انواع شکل ها، رنگ ها و اندازه ها مشاهده کنید. با وجود اینکه نوع سفید و سایه های بنفش آن معروف تر است اما رنگ های سبز و نارنجی آن نیز یافت می شود.

این گیاه به خاطر داشتن شاخ و برگ های زیبا انتخاب خوبی برای باغ های زینتی و یا حتی فضای گلدان است به گونه ای که اگر تصمیم به پرورش و کاشت آن دارید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید و با وجود زیبایی فراوان از محصولات آن نیز بهره مند شوید.

روش های مختلف پرورش بادمجان

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت بذر بادمجان

توجه داشته باشید که معمولا کاشت بادمجان در گلدان از طریق بذر های آن صورت می گیرد که در ادامه سعی داریم مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم.

دقت کنید که بادمجان دارای انواع مختلفی است به همین خاطر پیش از کاشت حتما بذر مورد نظرتان را از مراکز مطمئن فروش گل و گیاه تهیه کنید. البته که انواع بذور آن برای کاشت در گلدان مناسب هستند و حتی می توانید از ارقام بادمجان دلمه ای نیز برای کشت استفاده نمایید.

به طور کلی بذر بادمجان بر خلاف بذر گوجه فرنگی برای جوانه زدن نیاز به یک دوره استراحت طولانی دارد و در برخی موارد حتی با سپری شدن دوره استراحت و کشت در شرایط ایده آل باز هم درصد کمی از بذور جوانه خواهند زد. به همین خاطر اغلب پرورش دهندگان حرفه ای به افراد مبتدی توصیه می شود که نشاء بادمجان را کشت کنند زیرا پرورش نشاء به مراتب راحت تر خواهد بود.

پس از انتخاب بذر ایده آل بایستی به سراغ گلدان بروید و یک گلدان سفالی بزرگ را تهیه کنید. از آنجایی که بذرها برای رشد نیاز به فضای کافی دارند بایستی گلدان مورد نظر تان حداقل ۲۰ لیتر ظرفیت و ۳۰ سانتی متر عمق داشته باشد. همچنین که گلدان تان باید دارای سوراخ ها کافی برای خارج شدن آب اضافی و زهکشی مناسب در انتهای خود باشد.

دستورالعمل کشت بذر بادمجان

توصیه می شود که پیش از کشت حتما گلدان مورد نظر را با آب گرم و صابون بشویید تا تخم های میکروسکوپی حشرات و باکتری های مضر داخل گلدان به محصولات آسیبی وارد نکنند.

بهتر است برای پر کردن گلدان از خاک لوی شنی حاصلخیز استفاده کنید و همچنین می توانید گلدان را با خاک حاصلخیز باغ پر نمایید. البته که خاک باغ در برخی از مناطق بیش از حد سنگین است و زمانی که در فضای گلدان از آن استفاده می شود کمی سخت و فشرده خواهد شد.

همچنین بهترین نکته برای سبک شدن خاک بستر، ترکیب آن با قطعات خزه، ورمیکولیت و یا خاک پرلیت است تا حاصلخیزی بیشتر و زهکشی بهتر نیز صورت گیرد.

برای کاشت بذر و یا نشاء در ابتدا بایستی سطح بستر کشت را به خوبی خیس کنید و سپس به آرامی با انگشت و یا به وسیله یک مداد سوراخی به عمق ۳ الی ۴ سانتی متری ایجاد نمایید. سپس بذر یا نشاء را درون حفره قرار داده و اطراف آن را به آرامی با دست فشار دهید تا داخل خاک به خوبی جای بگیرد.

از آنجایی که بوته بادمجان برای رویش مناسب نیاز به فضای زیاد دارد بایستی در هر گلدان تنها یک الی دو عدد از نشاء با بذر آن را کشت کنید. همچنین زمانی که گیاهتان کمی قد کشید می توانید داربستی را برای رشد بهتر آن درون گلدان قرار دهید.

اصول تکثیر سیفی جات

شرایط مورد نیاز برای نگهداری

همانطور که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش بادمجان در گلدان را شرح داده ایم.

  • آبیاری:

آبیاری گیاهتان را به صورت منظم انجام دهید و دقت داشته باشید که بهترین زمان برای انجام آبیاری زمانی است که سطح خاک رویی گلدان کامل خشک شده باشد. برای فضای منزل آبیاری دو الی سه مرتبه در طول هفته کافی خواهد بود. البته دقت داشته باشید که در آب و های گرم و فصل تابستان نیاز آبی گیاه بیشتر شده و لازم است تا دفعات آبیاری را افزایش دهید به گونه ای که شاید ممکن باشد در طول روز دو مرتبه آبیاری را انجام دهید.

  • نور و دما:

از آنجایی که بذر های بادمجان برای رشد نیاز به نور کافی و مستقیم خورشید دارند بهتر است آن را در بالکن یا پنجره های آفتابگیر جنوبی قرار دهید. همچنین بهتره بازه دمایی برای بستر گیاه نیز بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه

  • خاک و کوددهی:

برای بستر گیاهتان می توانید از خاک لومی شنی حاصلخیز استفاده نمایید و همچنین دقت داشته باشید که خاک بستر دارای زهکشی مناسبی باشد. توصیه می شود که به منظور رشد ایده آل گیاهتان را هر دو هته یک مرتبه با استفاده از کود مایع تغذیه نمایید.

همچنین در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت فلفل دلمه ای و کاشت گوجه فرنگی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *