دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پیکسل ۶ پرو پرچمدار تمام عیار مجهز به دوربین پیشرفته

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

پیکسل ۶ پرو در اکتبر سال جاری به بازار معرفی و عرضه شد. این گوشی تلاش جدی شرکت گوگل برای ساخت یک پرچمدار تمام عیار با سخت افزاری توانمند و دوربین کارامد محسوب می شود. با بررسی پیکسل ۶ پرو همراه ما باشید.

گوشی زیبا و جذاب پیکسل ۶ پرو همه ویژگی های مورد انتظار از یک پرچمدار و بالا رده را در بطن خود داشته و دوربین آن به عنوان پیشرفته ترین دوربین موبایل شناخته می شود. اگر مایلید تا از پیکسل ۶ پرو بیشتر بدانید در این مطلب به بررسی پیکسل ۶ پرو می پردازیم.

بررسی گوشی پرچمدار پیکسل ۶ پرو

گوگل در سال جاری با عرضه پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو به همگان نشان داد که رویه جدیدی را برای سری اسمارتفون های خود در پیش گرفته و این گوشی ها به ویژه پیکسل ۶ پرو که در اکتبر ۲۰۲۱ رونمایی و عرضه شد، گزینه ای تازه نفس، باکیفیت و پرقدرت به نظر می رسد.

در واقع این طور گمان می رود که گوگل همه درخواست های طرفداران خود و انتظارات طولانی مدت آن ها را با پیکسل ۶ پرو پاسخ داده است. با این وجود، انتظارات مذکور و خواسته های طرفداران تنها مواردی نیستند که گوگل به آن ها پرداخته بلکه این شرکت با طراحی پردازنده شخصی خود یعنی تنسور قدمی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی برداشته است.

نتیجه این گام بزرگ و همه تلاش های گوگل، دو گوشی مذکور است که تجربه کاری با آن ها در کمتر دستگاه هایی پیدا می شود. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو همه خصوصیات مورد انتظار از یک گوشی هوشمند پرچمدار را در بطن خود نهفته اند. بدنه ای خوش ساخت با ترکیب فلز و شیشه، تراشه اختصاصی، نمایشگر اولد با نرخ نوسازی بالا و دوربین های غول پیکر.

  •  آرون گروپس

گوگل پیکسل ۶ به عنوان هوشمندترین و سریعترین پیکسل و دوربین پیکسل ۶ پرو به عنوان پیشرفته ترین دوربین موبایل لقب گرفته است. در این مطلب قصد داریم پیکسل ۶ پرو را مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود ظاهر و خصوصیات این گوشی بالا رده کاربران را قانع می کند که محصولات بالا رده دیگر شرکت ها را کنار زده و به سوی پیکسل ۶ پرو تمایل پیدا نمایند.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسیها می توان گفت پیکسل ۶ پرو نسبت به گوشی های سری قبل، طراحی جدیدی داشته به طوری که گوگل را طی سال های اخیر در زمینه گوشی های هوشمند برای نخستین بار به تیتر اخبار رسانده است. در این غول تکنولوژی یک فریم اصلی آلیاژ فلز به کار رفته که با اضافه شدن یک شیشه منحنی به بخش پشتی ترکیبی دیدنی از فلز و شیشه روی دست کاربر خودنمایی خواهد کرد.

گوگل مدعی است که جنس این شیشه گوریلاگلس ویکتوس بوده که در حال حاضر یک استاندارد همه گیر پذیرفته شده می باشد. پیکسل ۶ پرو سایز بزرگ و متحیر کننده ای دارد به طوری که با ابعاد ۸.۹*۷۵.۹.۱۶۳.۹ میلی متر و نمایشگر ۶.۷۱ اینچی چندان خوش دست به نظر نمی رسد.

به ویژه که به دلیل براق بودن بدنه، گوشی به راحتی از روی دست لیز می خورد. از طرفی کلیدهای ولوم و پاور هم اندکی از جایی که باید پایین تر قرار گرفته اند. به این ترتیب پیکسل ۶ پرو از گوشی s21 اولترا و آیفون ۱۳ پرومکس نیز بزرگتر است. البته از نظر وزن(۲۱۰ گرم) نسبت به دو گوشی مذکور با وزن های ۲۲۹ و ۲۴۰ گرم سبک تر می باشد تا حداقل در استفاده مداوم مچ دست ها خسته نشود.

بررسی نمای جلو پیکسل ۶ پرو  نشان داد که نمایشگر ۶.۷۱ اینچی آن با لبه های خمیده، قسمت نسبتا زیادی(۸۸.۸ درصد) از این نما را در اختیار دارد. حاشیه ها به هیچ وجه قطور نبوده و در طول بررسی پیکسل ۶ پرو اختلال عملکرد لمسی صفحه نمایش بر اثر برخورد کف دست با لبه ها مشاهده نشد.

ولی سایز بزرگ نمایشگر این امکان را نمی دهد با یک دست بتوان به همه بخش های نمایشگر دسترسی داشت. در سمت چپ دستگاه پورت سیمکارت دیده می شود  که به صورت همزمان یک سیمکارت فیزیکی و سیمکارت الکترونیکی را پشتیبانی می کند.

در پایین دستگاه هم پورت یو اس بی سی مشاهده می شود که در بین دو روزنه جای گرفته است.

اضافه بر گوریلاگلس ویکتوس در محافظت از ضربه به بخش پشتی گوشی، این محصول در برابر نفوذ آب نیز مقاوم می باشد. پیکسل ۶ پرو  یا پشتیبانی از استاندارد ip68 در جمع گوشی هایی حضور می یابد که در برابر گردو غبار و آب تا عمق ۱.۵ متر به مدت نیم ساعت مقاوم است. البته پیشنهاد می شود با خرید گوشی، قاب و محافظ نمایشگر را هم تهیه کنید.

بازگشایی قفل دستگاه به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر محدود می شود و از سیستم تشخیص چهره خبری نیست. پروسه فعال کردن سنسور اثر انگشت نیز خسته کننده و زمان بر می باشد. و ممکن است مجبور شوید دوباره مراحل فعال سازی سنسور را تکرار نمایید.

در این زمینه بعید به نظر می رسد که پیکسل ۶ پرو نسبت به دیگر گوشیها سریعترین عملکرد سنسور اثر انگشت را نشان دهد. می توان مدعی شد که حسگر اثر انگشت در پیکسل ۵ سریعتر و با ثبات تر از نمونه کنونی عمل می کند. در ادامه قابل ذکر است که این گوشی به هپتیک های دقیقی مجهز می باشد که لرزش های دقیقی را به وجود می آورد. و این لرزش ها حس خوبی را به دست منتقل می کنند.

بررسیها حاکی از آن است گوشی پیکسل ۶ پرو در رنگ های سفید، مشکی و آفتابی یا طلایی به بازار عرضه می شود. در رنگ طلایی برای هماهنگی با بدنه فریم هم رنگ طلایی دارد. البته برای آنتن دهی مناسب، چندین نوار پلاستیکی به رنگ کرم در کناره ها و بخصوص لبه بالایی فریم بکار رفته است.

بنابراین به جرئت می توان بیان کرد که طراحی پیکسل ۶ پرو برای همه کاربران مناسب نبوده و ظاهر منحصر به فرد آن ممکن است برای برخی افراد لذت بخش نباشد.

نمایشگر بزرگ ۱۲۰ هرتزی

در این بخش به بررسی نمایشگر پیکسل ۶ پرو می پردازیم. این گوشی از نمایشگر بزرگ ۶.۷۱ اینچی اولد با وضوح ۳۱۲۰*۱۴۴۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می برد. این پنل با تراکم پیکسلی ۵۱۲ پیکسل بر اینچ، تصاویر را با وضوح فوق العاده ای به نمایش می گذارد و در مواقع لازم جهت بهینه سازی مصرف باتری به طور خودکار نرخ نوسازی را تا ۱۰ هرتز کاهش می دهد.

با توجه به بررسیها می توان گفت بدون شک پیکسل ۶ پرو از بزرگترین و بهترین نمایشگری بهره می برد که گوگل تا حالا در گوشی های هوشمند خود به کار برده است. احتمالا نمایشگر ۶ اینچی پیکسل ۵ کاربران بسیاری را ناامید کرده بود و اگر از طرفداران نمایشگرهای بزرگ باشید این گوشی دقیقا برای شما ساخته شده است.

البته نمایشگر پیکسل ۶ پرو بزرگترین نمایشگر حال حاضر بازار موبایل نبوده ولی با این ابعاد یکی از آن ها به حساب می آید. استفاده از وضوح فول اچ دی پلاس و نرخ فریم ۱۲۰ هرتز پیشرفت های زیادی را نسبت به پیکسل ۵ نشان می دهد. اگر تمایل ندارید که گوشی شما به اندازه یک تبلت دیده شود می توانید نسخه پایه این سری را انتخاب کنید.

باید اشاره کرد که انجام کارهایی مانند خواندن ایمیل، وبگردی ، تماشای ویدیو روی این نمایشگر بسیار فوق العاده به نظر می رسد. از نظر روشنایی نیز آمار بسیار خوبی برای نمایشگر و ضمنا تناسب آن با عمر باتری به ثبت رسیده است. قابل ذکر است پیکسل ۶ پرو از دو نرخ تازه سازی ۱۲۰ و ۶۰ هرتز پشتیبانی دارد.

در تنظیمات رنگی گوشی سه پروفایل رنگی natural, boosted, adaptive در نظر گرفته شده و به طور پیش فرض با پروفایل رنگی adaptive عرضه می شود. و نکته جالب این است که نمایشگر در تولید رنگ ها خطای بسیار پایینی دارد. پیکسل ۶ پرو در هر سه پروفایل، رنگ ها را با دمای بسیار متعادلی نمایش می دهد.

اسپیکر استریو

در بررسی اسپیکر این گوشی باید اشاره کرد که این اسمارتفون از اسپیکرهای استریو با ترکیب اسپیکر در لبه پایین و اسپیکر مکالمه در لبه بالایی بهره می گیرد. این اسپیکرها صدای خیلی بلند و بدون هر نوع نویزی را ارائه می دهند ولی فرکانس های میانی که صدای هنرمند و عموم ابزار موسیقی را دربر می گیرد، آنچنان نرم نیست.

گوگل در مشخصات رسمی پیکسل ۶ پرو از فناوری های دالبی حرفی نزده ولی صدای خوبی از اسپیکرها تولید می شود. در واقع اسپیکرها هم صدای خوبی تولید می کنند و هم کیفیت صدا در همه محدوده ها بالا و قابل توجه می باشد. متاسفانه این گوشی فاقد جک هدفون ۳.۵ میلی متری است از این رو برای تجربه موسیقی باید یا هدفون بی سیم تهیه کنید یا از یک تبدیل USB-C به جک هدفون بهره بگیرید.

نرم افزار و سخت افزار

در این قسمت ابتدا به بررسی نرم افزار پیکسل ۶ پرو می پردازیم. این گوشی پرچمدار به طور پیش فرض با اندروید ۱۲ عرضه می شود و قرار است تا سه سال آپدیت های سیستم عامل و ۵ سال به روز رسانی های امنیتی را دریافت نماید. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو نخستین گوشی های گوگل هستند که با اندروید ۱۲ به طور پیش فرض عرضه شدند.

بازبینی اساسی در طراحی رابط کاربری اندروید ۱۲ برای عرضه انعطاف بیشتر صورت گرفته تا حس تعلق بیشتری به دستان شما القا شود. از جمله ویژگی های این لانچر می توان به جلوه های بصری و انیمیشن های نرم ، فقدان هرگونه اپ اضافی و مزاحم، قابلیت های جذابی مانند تبدیل آفلاین گفتار به متن، زیرنویس زنده و حذف اجسام از عکس ها اشاره کرد که تجربه کاربری پیکسل ۶ پرو را بی نهایت لذت بخش می کنند.

در ادامه سخت افزار پیکسل ۶ پرو را مورد بررسی قرار می دهیم. مجهز شدن به تراشه اختصاصی گوگل خبرسازترین قابلیت گوشی به شمار می رود. تراشه ای که نتیجه سال ها تلاش گوگل در عرصه یادگیری ماشین می باشد. گوگل مدعی است گوشی های پیکسل جدید با تراشه تنسور قابلیت هایی را در اختیار کاربر می گذارند که دیگر گوشی های هوشمند از ارائه آن ها عاجز هستند.

تراشه تنسور Tensor توسط سامسونگ با لیتوگرافی ۵ نانومتری ۵LPE ساخته می شود. این تراشه هشت هسته ای بوده و کارت گرافیک مالی G78 آن را در پردازش های گرافیکی همراهی می کند. گوشی در پیکربندی های ۱۲۸/۵۱۲/۲۵۶ گیگابایت عرضه می شود و از حافظه جانبی میکرواس دی خبری نیست. هر سه مدل از ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 استفاده می کنند.

تراشه اختصاصی گوگل در برخی قسمت ها مشابه تراشه های خانواده اگزینوس سامسونگ می باشد. تنسور از CPU با آرایش عجیب ۲+۲+۴ به جای آرایش ۱+۳+۴ مرسوم تر رقبا بهره می گیرد.

این پردازنده در اجرای کارهایی مانند دانلود، پیمایش و … واقعا همانند یک پرچمدار عمل می کند و تجربه بازی مناسبی را هم به همراه می آورد. تجربه بازی های مطرح گوشی های اندرویدی مانند کال آف دیوتی روی این دستگاه ثابت کرد که تراشه مذکور یک اثر هنری می باشد.

دوربین سه گانه

سرانجام گوگل تصمیم گرفت تا در پیکسل ۶ پرو از دوربین سه گانه درخور توجه همانند پرچمداران شرکت های بزرگ نظیر اپل و سامسونگ بهره بگیرد. هر چند مدل پایه فاقد لنز تله فوتو است ولی عملکرد دوربین آن خوب است. بررسی دوربین پیکسل ۶ پرو نشان داد که به یک لنز اصلی واید ۵۰ مگاپیکسلی، یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی تله فوتو مجهز است.

با دوربین های پیکسل ۶ پرو تصاویر بسیار خوبی به ثبت می رسد و تصاویر حاوی دقت رنگی خوب و عدم اشباع رنگی بیش از حد همراه هستند. ضمنا امکان ویرایش تصاویر با نرم افزارهای جانبی با چنین دقت رنگی صحیحی همواره وجود دارد. از لحاظ عملکرد HDR تصویربرداری درخشان نبوده و همواره مشکل کنتراست در عکس ها دیده می شود.

دوربین اولتراواید زاویه دید گسترده و فوکوس تقریبا مناسبی را فراهم می کند. البته در مواقعی تصاویر ثبت شده با این لنز با نویزهایی همراه می شوند. با دوربین های اصلی در نور شب نیز می توان تصاویر خوبی را به ثبت رساند البته تصاویر ثبت شده دارای نویزهایی هستند.

در ادامه به بررسی دوربین سلفی پیکسل ۶ پرو می پردازیم. لنز این دوربین ۱۱.۱ مگاپیکسل بوده و بار دیگر ثابت می کند گوگل از الگوریتم دقیق برای تشخیص رنگ ها استفاده کرده است. در حالت پرتره به لطف پردازنده جدید گوگل می توانید دقت بالای تشخیص لبه ها را از هم مشاهده نمایید.

قابل ذکر است پیکسل ۶ پرو قابلیت های زیادی برای ضبط ویدیو دارد. به طور مثال دارای حالت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه می باشد که حالت استاندارد برای پرچمداران می باشد.

باتری حجیم

پیکسل ۶ پرو برای تامین انرژی از باتری حجیم با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می گیرد. گوگل مدعی است این گوشی شارژدهی بیشتر از یک شبانه روز داشته و در بررسی ها مشخص شد پیکسل ۶ پرو ۲۴ ساعت شارژدهی استاندارد دارد. و در حالت نمایشگر همیشه روشن، دوام باتری ۶.۵ ساعت است.

این گوشی از شارژ سریع تا سطح ۳۰ وات، شارژ بی سیم ۲۳ وات و شارژ معکوس پشتیبانی می کند ولی درون جعبه از آداپتور خبری نبوده و برای دستیابی به شارژ بی سیم هم باید استند مخصوص پیکسل تهیه شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *