دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان مسواک زدن چه موقع می باشد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع بسیاری از متخصصان برای مسواک زدن زمان های مناسبی را در نظر گرفته اند که شما می توانید با مطالعه این مقاله با بهترین زمان مسواک زدن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی حتما لازم نیست که شما دندان های خود را درست پیش از خواب مسواک بزنید زیرا مهم ترین نکته در این زمینه این است که مسواک زدن را در طول شبانه روز دو مرتبه و در مناسب ترین زمان ممکن انجام دهید. برای آشنایی با بهترین زمان مسواک زدن پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.

آشنایی با بهترین زمان مسواک زدن

بهتر است بدانید که در واقع دو مرتبه در طول روز آن هم به مدت ۲ دقیقه مسواک زدن بهترین زمانی است که اغلب دندان پزشکان و متخصصان بهداشت دندان در آن اتفاق نظر دارند. بسیاری از افراد تصور دارند که یک مرتبه مسواک زدن در طول صبح و یک مرتبه هم در طول شب کافی خواهد بود که البته چندان هم این تصور اشتباه نیست زیرا اغلب راهنماهای حرفه ای توصیه می کنند آخرین کاری که شب ها پیش از خواب بهتر است انجام دهید مسواک زدن خواهد بود.

مناسب ترین و بهترین زمان مسواک زدن

با این حال چیز دیگری که همه را متعجب کرده این است که به جای اینکه به صورت ویژه روی مسواک زدن در صبح تاکید شود متخصصین زمان دیگری از روز را نیز پیشنهاد خواهند کرد. در واقع بسیاری از افراد تایم روز را در خارج از خانه یعنی جایی که مسواک و نخ دندان در آن قرار دارد، سپری می کنند پس شیوه زندگی عادت های روزانه بیانگر این خواهد بود که صبح مناسب ترین و بهترین زمان برای مسواک زدن است.

معمولا توصیه می شود که اگر قصد دارید پس از صبحانه و یا وعده های غذایی دیگر مسواک بزنید حتما اطمینان حاصل کنید که حداقل ۳۰ دقیقه بین خوردن غذا و مسواک زدن فاصله وجود دارد تا PH طبیعی دهان به حالت طبیعی برگردد. همانطور که می دانید اغلب افراد عادت دارند شب ها قبل اینکه بخوابند مسواک بزنند. در این مواقع اگر دیرتر بخوابید و سرگرم کار ها شوید دندان هایتان بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

متخصصان می گویند مهم نیست شما دندان هایتان را دقیقا چه زمانی مسواک می زنید مهم این است که حتما بدون باکتری دهانتان وارد رختخواب شوید. توصیه می شود که تنها دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید و برای بیرون کشیدن باکتری ها از بین دندان ها نخ بکشید و سعی کنید که در طول روز غذاهای آماده کمتری مصرف کنید.

البته بهتر است که یک بار از مسواک زدنتان را پیش از خواب انجام دهید به ویژه اگر شب ها زود می خوابید زیرا در طی خواب ترشح بزاق دهان کمتر شده و خشکی دهان محیط بهتری برای فعالیت باکتری های مولد پوسیدگی دندان فراهم خواهد کرد.

  •  آرون گروپس

مسواک زدن به موقع دندان ها

شاید جالب باشد بدانید که معمولا یک غشاء از پلاک دندانی به صورت مدام به لطف باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند بر روی دندان ها ایجاد خواهند شد که تقریبا ۲۴ ساعت طول می کشد تا به بلوغ برسد و دلیل احساس بدی که در دهان خود هنگام صبح دارید همین موضوع خواهد بود.

امروزه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که به منظور حفظ سلامتی دندان ها و همچنین پیشگیری از بروز چاقی در اثر دیر خوابیدن حتما شب ها پس از مسواک زدن دیگر ماده غذایی مصرف نکنید و یا اگر هر نوع خوراکی خوردید در کنار آن حتما آب بنوشید.

دلیل مسواک در صبح و شب:

به طور کلی امروزه بر اساس سبک زندگی پر جنب و جوش بسیاری از افراد به صورت منظم دندان هایشان را مسواک نمی زنند و به جای آن از نعنا، آدامس و اسپری های مختلف استفاده می کنند. با این حال در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از دلایل خوب برای بهترین زمان مسواک زدن در شب و صبح ها بپردازیم:

دلیل مسواک زدن در صبح و شب

  • باکتری ها:

توجه داشته باشید که باکتری ها می توانند در یک بازه زمانی کوتاه درون دهان تان رشد کنند و به همین خاطر است که مسواک زدن به صورت دو مرتبه در طول روز مهم خواهد شد. چنانچه باکتری ها برای مدت طولانی درون دهان باقی بمانند به تدریج می توانند مینای دندان ها را تخریب کنند.

به همین خاطر پاک کردن باکتری های بد و در کنار آن مسواک زدن و کشیدن نخ به صورت روزانه و استفاده از محلول های دهان شویه می تواند شما را از شر بوی بد دهان خلاص کند و زندگی بهداشتی تری را برایتان فراهم نماید.

  • ترشح بزاق:

همانطور که می دانید انسان در هنگام خواب بزاق بیشتری تولید می کند که این بزاق باعث افزایش مقاومت دهان در برابر باکتری ها و ساخته شدن پلاک هایی که می توانند منجر به حفره زایی بیشتر شوند، خواهد شد. در واقع مسواک زدن در هنگام عصر پیش از زمان خواب می تواند در از بین رفتن پلاک ها و باکتری های موجود در دهان بسیار کمک کننده باشد و باعث شود تا ترشح بزاق کمتر به هرگونه تخریب در حال انجام پایان داده شود. دقت داشته باشید که مسواک زدن دندان ها در هنگام صبح از طریق پاک کردن اسید و باکتری هایی که هنگام شب جمع شده اند باعث خلاص شدن از شر بوی بد دهانتان خواهد شد.

مزیت های فراوان مسواک برای دندان ها

  • بالا بردن سلامتی عمومی بدن:

بر اساس اسناد و مدارکی که اخیرا به دست آمده سلامت دهان به مشکلات سلامتی دیگر مانند بیماری کاردیوواسکولار، پوکی استخوان، دیابت و کم وزن بودن نوزادان هنگام تولد مربوط خواهد بود. به همین خاطر مسواک زدن به صورت روزانه و ۲ مرتبه می تواند همراه با عادت های خوب دندانی مانند چکاپ منظم، سلامت مناسب دهان را نیز فراهم نماید.

  • پیشگیری از ایجاد جرم:

بهتر است بدانید که اگر دندان هایتان را به صورت کامل و زیاد مسواک نزنید به تدریج یک ماده به نام جرم روی سطوح دندان ها جمع می شود و پس از مدتی امکان دارد پاک کردن اش بسیار سخت شود. در این مواقع دندان پزشک مجبور می شود که برای پاک کردن ان از سطح دندان آن ها را بتراشد.

همچنین اگر آن ها را از بین نبرید با گذر زمان می توانند باعث خونریزی لثه و یا بروز بیماری های دندانی شوند که به اندازه خود باعث از بین رفتن سلامت عمومی بدن خواهند شد. توصیه می شود که برای دور نگه داشتن دندان های خود از جرم مطمئن شوید که روزانه دو مرتبه مسواک می زنید.

تاثیر مسواک بر جلوگیری از جرم دندان

همچنین اگر سابقه ایجاد جرم دارید بهتر است از خمیر دندان های کنترل جرم و دهانشویه مخصوص جرم دندان و پلاک استفاده کنید که معمولا دندان پزشک آن ها را به شما معرفی خواهد کرد.

پس از مطالعه این مطلب در صورت آشنایی با خمیر دندان خوب و ساخت خمیر دندان ذغالی این مطالب منتشر شده را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *