دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

احساس خستگی در بارداری و راهکارهایی برای رفع آن

  • زهره گنج بخش
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

خستگی در بارداری اتفاقی است که بیشتر خانم های باردار با آن مواجه می شوند در این مطلب ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

گاهی بعضی از خانم ها در کل دوره حاملگی احساس خستگی می کنند، اما خستگی در بارداری بیشتر در سه ماهه اول این دوره شایع می باشد و معمولا اواخر دوره بارداری مجددا این علائم بروز می کند. در عین حال برخی نیز در طول دوران حاملگی احساس خستگی را تجربه نمی کنند. در ادامه راجع به این احساس بیشتر توضیح خواهیم داد.

باردار بودن و احساس خستگی

خستگی در بارداری و مشکلات آن

به طور کلی دلیل خستگی در ابتدا دوران حاملگی کاملا مشخص نیست، اما احتمال خیلی زیاد تغییرات در هورمون ها در این دوران به خصوص افزایش هورمون ریلاکسین و پروژسترون که از جفت ترشح شده اند، باعث ایجاد خستگی و بی حالی می شود. معمولا این نوع از خستگی در آخر سه ماه اول برطرف شده و از بین خواهد رفت. یکی دیگر از علت های بی حالی در این بازه به می تواند به اختلالات خواب در دوران حاملگی مربوط شود.

این اختلال باعث شده است که خانم باردار خواب با کیفیتی نداشته و منجر به خستگی در او شود. از دیگر عواملی که این مشکل را به دنبال دارد می توان به اضطراب طی بارداری و حالت تهوع اشاره کرد. اضطراب، تهوع و استفراغ باعث پایین آمدن انرژی فرد شده و از این رو خستگی را در پی خواهد داشت.

هم چنین احساس افسردگی و کم خونی که منشا آن فقر آهن است باعث ایجاد بی حالی و خستگی می شود. کم خونی ناشی راز فقر آهن در این دوران معمولا شایع می باشد. پزشک معالج شما برای بررسی کم خونی معایناتی را در جلسه اول بارداری و در اواخر سه ماه دوم آزمایشاتی را درخواست خواهد کرد.

علت خستگی در بارداری

راهکارهایی برای رفع خستگی در دوران حاملگی

توجه داشته باشید که این احساسات فقط شامل حال شما نمی شود بلکه اکثرا زنان باردار این حس را تجربه خواهند کرد. در ادامه برای اینکه بتوانید با این حس مقابله کنید راهکارهایی را ارائه خواهیم داد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید:

شما به عنوان خانم باردار باید ۳۰۰ کالری بیشتر از افراد معمولی در روز مصرف داشته باشید. در رژیم غذای خود از موادی مانند شیر کم چرب، غلات، سبزی ها، گوشت کم چرب و میوه ها استفاده کنید. با این امر انرژی لازم را کسب کرده و خستگی کم تری را تجربه خواهید کرد. توصیه می شود از ماست و میوه به عنوان میان وعده مصرف کنید. رژیم غذایی مناسب باعث می شود که بیش از اندازه اضافه وزن نداشته باشید و احساس کسالت خستگی ناشی از اضافه وزن را تجربه نکنید.

برنامه های سنگین انجام ندهید:

بهتر است از که برنامه های خود را سبک کنید. نشست و برخاست های غیر ضروری را انجام ندهید. اگر شاغل هستید و بیرون از منزل کار می کنید بهتر است ساعت کاری خود را کم تر کرده تا خسته نشوید. از همسر و یا اطرافیان نزدیک خود بخواهید در کار های منزل به شما کمک کنند.

احساس خسته شدن طی بارداری

استراحت و خواب کافی داشته باشید:

در برنامه ی روزانه خود چرت زدن را قرار دهید. حتی برای ۱۵ دقیقه هم یک چرت داشته باشید. اینکار باعث می شود که انرژی و شادابی به شما باز گردد. برای خوابیدن زودتر به رخت خواب رفته و استراحت کنید. اگر شاغل هستید و در محل کار خود اتاق دارید هر از چند گاهی سر خود را روی میز گذاشته و کمی به خود استراحت بدهید تا انرژی شما باز گردد.

ورزش کنید:

 اگر پزشک معالج شما برای ورزش کردن منعی برای تان نگذاشته است بهتر است از ورزش های سبک در این دوران استفاده کنید. مثلا پیاده روی کوتاه به بهتر شدن حس کسالت در این دوران کمک خواهد کرد. طی روز از حرکت های کششی استفاده کرده و نفس های عمیق بکشید تا حال شما را بهتر کند.

به خود روحیه بدهید:

اغلب این خستگی در سه ماه اول شما را آزار می دهد و در سه ماه دوم شرایط و حال شما بهتر می شود. باید به خود روحیه بدهید و کمی صبور باشید. وقتی که مادر شدید برای همین بد خوابی ها و خستگی ها حتی دلتان تنگ می شود.

خستگی در دوران حاملگی

به میزان کافی مایعات بنوشید:

  مایعاتی را که حاوی مواد کافئین دار هستند را جایگزین آب نکنید و مقدار مناسب آب بنوشید. شب ها هنگام خواب برای اینکه تکرر ادرار نداشته باشید بهتر است چند ساعت قبل از به خواب رفتن کمتر آب مصرف کنید اما از نوشیدن آب طی روز غافل نشوید.

در پایان این مطلب در صورت تمایل به مطالعه دیگر مطالب مرتبط با مشکلات بارداری و روش های برطرف کردن آن ها همچون درمان سردرد در بارداری و تهوع در بارداری می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *