دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات لازم برای رهایی از فشار کاری

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

رهایی از فشار کاری گام مهم و موثری است که می تواند بهره وری شما را در محیط کاری بالا ببرد. افرادی که در محیط کاری دچار اضطراب و نگرانی هستند، به دلیل نداشتن برنامه ریزی و یا تصور اینکه کارهای سخت و وقت گیری دارند، با نگرانی موجه می شوند. برای این منظور باید از تکنیک های کاربردی استفاده کرد.

بالا بودن حجم کاری در دنیای پیشرفته امروزه موجب شده تا از لحاظ روحی و جسمی فشارهای زیادی را تحمل کنیم. بسیاری از مشکلات روانی و جسمی ما ناشی از حجم کاری بالایی است که گاها موجب شده تا فرد دچار اضطراب، افسردگی و حتی مشکلات جسمی شود. این تجربه برای خیلی از افراد ایجاد شده است. اینکه کارهای عقب افتاده داریم و زمان کمی برای رسیدگی به این کارها وجود دارد، می تواند هر فردی را در شرایط بحرانی و استرس زا قرار دهد. حتی گاهی هنگام رسیدگی به کارهایمان ممکن است، درگیری های فکری داشته باشیم. اما برای رهایی از فشار کاری باید چه کنیم؟

فشار کاری

راهکارهای رهایی از فشار کاری:

همانطور که می دانید، اضطراب موجب حواس پرتی و کاهش تمرکز بر روی فعالیت ها می شود. این اضطراب از عوامل متعددی ناشی خواهد شد. در محیط های کاری فشار بالای کار یکی از علت های ایجادکننده اضطراب است. گاهی با عقب افتادن کارهایتان دچار استرس می شوید. به عنان مثال گاهی با گیر افتادن در ترافیک ممکن است، دیرتر به کارتان برسید و همین موضوع موجب نگرانی شما خواهد شد.

چگونه فشار کاری را کم کنیم

اگر لحظاتی را تجربه کرده اید که به دلیل حجم بالای کاری خود دچار خستگی و نگرانی هستید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. استفاده از روش های مناسب می تواند، حجم کاری شما را کم کرده و از استرس ناشی از آن بکاهد. گاهی با چند نفس عمیق کشیدن، می توانید انرژی بیشتری بگیرید و مجدد فعالیت های خود را ادامه دهید. آماده سازی ذهن و داشتن یک برنامه ریزی درست می تواند به مدیریت شغلی منجر شود. از سویی برای افزایش بهره وری انسانی باید ابتدا مشکلات محیط کاری را کنترل نمایید.

فشار کاری را کنترل کنید

افزایش مهارت های پذیرش:

داشتن یک مونولوگ سالم در این زمینه می تواند، بسیار مهم باشد. این مهارت یعنی در واقع شما باید مشغله های کاری خودتان را بپذیرید، سپس برای آن ها برنامه زیری درست داشته باشید. با داشتن مونولگ شما احساس آرامش زیادی کسب می کنید. با داشتن این الگو شما فردی مسئولیت پذیر هستید که سعی می کنید، از نگرانی ها خودتان را دور کنید. برای شروع باید از واگویه های زیر شروع کنید:

  •  آرون گروپس
  • من مشغله های کاری زیادی دارم و باید تنها روی فعالیت هایی که باید انجام دهم، تمرکز کنم.
  • ترجیح می دادم، کارهایم را یک روزه انجام دهم، اما واقع بینانه نیست. این مهارت به فرد می آموزد که ترجیحات خود را جایگزین بایدها کند.
  • در زمان حال بهترین کار چیست؟
  • من از انجام کارهایم لذت می برم. این کار به طور طبیعی احساس فشار ار کم خواهد کرد.

استرش از فشار کاری

ارائه این دسته از واگویه ها به خود می تواند، تاثیر زیادی داشته باشد. با استفاده از این واگویه ها به این نتیجه می رسیم که باید در زمان حال زندگی کنیم و به این مورد توجه باید کرد که زندگی در گذشته و یا آینده بخش مهمی از اضطراب می باشد. از سویی شما برای رهایی از فشار کاری می توانید از این تکنیک ها استفاده نمایید.

رهایی از فشار کاری

پیگیری کردن زمان:

تحقیقات نشان می دهد، برخی از افراد درباره اینکه ساعت های کاری طولانی دارند، دچار اغراق می شوند. با توجه به اینکه مغز انسان بر اساس احساسات نیز می تواند تصمیم گیری کند، برخی دچار این خطا می شوند. در واقع در مواقعی که فرد دارای اضطراب و نگرانی بالایی است، ذهن او تصور می کند که واقعا مشغله های بالایی دارد و یا اینکه زمان زیادی را صرف کرده است.

علت فشار کاری

زمانی که درک فرد از میزان کار بالا باشد و یا به شکل اغراق آمیز رفتار کند، از موقعیت فعلی خود ناامید می شود. در نهایت فرد دچار افسردگی و گوشه گیری خواهد شد. اما زمانی که این خطای تخمینی را می دانید، دیگر در زمان کاری خود دچار اغراق و ترس نمی شوید. برای این منظور باید مدت یک هفته فعالیت ها به همراه زمان را ردیابی کنید. این مورد از کارهایی است که موجب افزایش رضایت شغلی کارمندان می شود..

استفاده از ابزارهای آنلاین نیز در این زمینه موثر هستند. سعی کنید یک فایل اکسل تهیه کنید، هر یک از فعالیت ها و مدت زمان انجام آن ها را در این فایل بنویسید. با این کار می توانید در زمان بهنه سازی ایجاد کنید. با استفاده از این برنامه شما فعالیت های غیر مهم را شناسایی کرده و به این صورت زمان بیشتری برای رسیدگی به کارها خواهید داشت.

کنترل فشار کاری

فرضیات درباره انتظارها:

یکی دیگر از موارد برای رهایی از فشار کاری ارائه دادن فرضیاتی است که در راستای انتظارات شغلی شما هستند. همانطور که می دانید، ما دارای قوانین خاص خود هستیم، اینکه باید سریع کاری را انجام دهیم، می تواند یکی از قوانین ما باشد. اگر از خودتان انتظار دارید که فعالیت هایتان در زمان مشخص انجام دهید، بنابراین باید اولیت بندی کنید. اینکه در ساعت اداری کارهای متفرقه انجام ندهید، یا جواب تلفن ندهید، به صرفه جویی زمان کمک خواهد کرد.

فشار کاری چیست

با توجه به اینکه زندگی در دنیای مدرن امروزی می تواند زمان زیادی از ما بگیرد، باید تمرین کنیم تا فعالیت و کارهای های جزئی را کنار بگذاریم. تقسیم کردن فعالیت به کارهای کوچک تر نیز یکی دیگر از گام های مهمی است که در این مورد مهم می باشد.

استراحت کردن:

گاهی استراحت کردن می تواند از میزان فشار کاری شما بکاهد. اگر مشغله های زیادی دارید، باید در طی روز مدت زمانی را برای رسیدگی به خستگی ها و استراحت کردن در نظر بگیرید. با استراحت کردن می توانید، آرامش بیشتری نیز داشته باشید. همچنین استراحت کردن در فضای باز نیز می تواند، تاثیر بیشتری بر روی شما داشته باشد. اگر قصد دارید، موفق تر باشید، باید برای خواب خود نیز یک برنامه ریزی اصولی و درست تنظیم کنید.

چرا فشار کاری داریم

درباره استرس شغلی باید بگوییم که با وجود آن عملکرد خیلی از افراد کاهش پیدا می کند، همچنین برخی از افراد نمی توانند با وجود آن درست تصمیم گیری کنند، یا به خوبی فعالیت های خودشان را انجام دهند. اما برای کنترل آن راهکارهای زیادی وجود دارد. از دیگر تکنیک های موثر برای رهایی از فشار کاری می توان به ورزش کردن نیز اشاره کرد، زیرا با ورزش کردن می توانید تمرکز خودتان را بر روی فعالیت ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *