دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم اعتیاد به کار کردن و پیامدهای ناشی از آن

  • مریم صبوری
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کسی که اعتیاد به کار کردن دارد با شخصی که سخت کوش در پیشرفت شغلی است بسیار متفاوت می باشد. که در اعتیاد با مشغله ذهنی به شغل فرد دچار اضطراب می شود. همین امر با افراطی شدن مسائل با عملکرد افت زندگی می کند. ولی شخص سخت کوش در کنار شغل و پیشرفت سایر جنبه های زندگی را حفظ می کند.

در این جامعه ای که هر روز رقابت ها بالاتر از روز قبل می باشد و همزمان با آن پیشرفت تکنولوژی را داریم اعتیاد به کار به شکل پیچیده و شدیدتری خود به خود شکل می گیرد. امکان این که با شنیدن کلمه اعتیاد به مواد مخدر در ذهن شما اعتیاد به مواد مخدر بیاید که تمام اعمال و کارها قابلیت این را دارند که به اعتیاد تبدیل شوند. تفاوت این ها به اعتیاد رفتاری گفته می شود که با سخت کوشی قابل تحسین می باشد ولی کسانی که اعتیاد به کار کردن دارند به چیزی غیر از کار فکر نمی کنند و بقیه ابعاد زندگی شان را مختل می کنند. اگر شما یا یکی از اعضا خانواده شما درگیر این مشغله شده اید شما می توانید با خواندن این مقاله راه های درمان و علت های آن را بررسی نمایید.

ویژگی شخص معتاد به کار

عواقب اعتیاد به کار کردن

هنگامی اعتیاد به کار وجود می آید که همانند اعتیاد های دیگر نوعی اختلال در سلامت روان باشد. اعتیاد به کار ناتوانی در متوقف کردن به کار و رفتار و تمایل وسواس گونه به انجام کاری بیشتر از حد نیاز اتفاق افتد. در این موقعیت اغلب یک نیاز اجباری برای رسیدن به موفقیت و یا فرار از استرس می باشد. این سری از اشخاص را معمولا کمال گرا می دانند که با کار کردن زیاد زمانی به اعتیاد تبدیل می شود که عملکرد فرد در سایر حوزه های زندگی آسیب وارد می کند.

نشانه های اعتیاد به کار کردن

افراد معتاد به کار چه ویژگی هایی دارند؟

این اشخاص نمی توانند کار نکنند وقتی هم که پس از مدتی از شغل خود دور شدند مثل معتادانی که از مواد مخدر خود فاصله گرفته اند واکنش نشان می دهند. این سری از افراد نه از تعطیلات چیزی می فهمند و نه از تفریح خود که بعد از رفتن به تعطیلات احساس عذاب وجدان و یا گناه می کنند. کسانی که همچنین ویژگی دارند مورد تشویق رئیس خود قرار می گیرند و مورد نفرت همکاران خود هستند.

علائم معتاد به کار

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نشانه های اعتیاد به کار

این افراد به مرور زمان با مشکلات روحی و روانی و جسمی و بیماری نظیر سایکوسوماتیک به سراغشان می آید. چون بدن واکنش نشان داده و با اخطار زنگ خطر برای فرار راهی از کار زیاد پیدا می کند. این افراد اطرافیان خود را هم مورد آزار قرار می دهند و از بیشتر نیاز های خانواده هم چشم پوشی می نمایند. شخصی معتاد به کار است برای این که حس لذت مثل قبل را به دست آورد باید بیشتر کار کند همانند فرد معتاد به مواد مخدر که مصرف خود را بیشتر از قبل می کند.

  • ترس زیادی نسبت به از دست دادن شغل خود دارند.
  • از کار کردن برای آرامش بیشتر استفاده می نمایند.
  • کار را به عنوان راهی برای کنار آمدن با مشکلات روانی مثل: بی قراری و اضطراب و ناخوشی استفاده می کنند.
  • عملکرد های زندگی و خانوادگی و اجتماعی مختل می شوند.
  • این اشخاص همه فکر و ذهن خود را درگیر و مشغول به کار می کنند.
  • کسی که اعتیاد به کار کردن دارد بدون مزایا و افزایش درآمد کار خود را بیشتر می کنند.
  • زمانی را که بیکار هستند از لحاظ روحی و جسمی مریض بوده و ناراضی می باشند.
  • برای شغل خود سلامت جسمی و روانی خود را به خطر انداخته و ساعت خواب و استراحت را کم می کنند.
  • برای دوری از مواجه شدن با بحران هایی مثل طلاق و مرگ به کار روی می آورند.
  • در محل کار خود بیشتر از زمان مشخص شده می مانند.
  • اگر کسی درخواستی برای کمتر کار کردن داشته باشد نمی پذیرند.
  • تمام تلاش خود را کرده تا برای هدر نرفتن زمان کاری به کار می‌بندد.

علائم اعتیاد به کار کردن

چگونه متوجه شویم به کار معتاد شده ایم؟

برای دانستن این موضوع که چگونه اطلاعات کسب کنیم خود یا عزیزانمان به کار معتاد شده اند باید سوالاتی که می شود و آن چه را که درباره شما صدق می شود با مشکل جدی روبرو شده اید.

  1. آیا شما به خاطر تحسین و احترام به دیگران معمولا از مزایای کار صرف نظر می کنید؟
  2. آیا سلامت جسمی شما به خاطر برنامه کاری زیاد کمتر شده است؟
  3. شما تلاشی برای کم کردن میزان کار خود انجام داده اید که در آن پیروز نشوید یا شکست بخورید؟
  4. آیا ترک کار و به خانه رفتن برای شما سخت شده است؟
  5. وقتی که به تعطیلات می روید و یا استراحت می نمایید برای تان دشوار است؟
  6. شما زمانی را که به دیگران در مورد زمان هایی که بیکاری داده اید سر قول تان نیستید و می شکنید؟
  7. آیا برنامه کاری که دارید موجب مشکل در روابط اجتماعی و خانوادگی شما شده است؟
  8. شما جزو ان دسته از افرادی هستید که ترک کردن کار و به خانه رفتن برای شما دشوار است؟

اگر از ۸ سوالات بالا را  به ۵ عدد جواب مثبت داده اید باید برای درمان هر چه سریع تر به پزشک روانشناس مراجعه کنید.

شخص معتاد به کار

دلایل و مشکلات اعتیاد به کار

کسانی که با این مشکل روبرو هستند اغلب از علائم عدم اعتماد به نفس و نشانه های افسردگی و مشکل در روابط اجتماعی رنج می برند. این ها با زیاد کار کردن نمی توانند روی زندگی خود کنترل داشته باشند و برای آن تلاش کنند. پس بیشتر با کار خود را سرگرم کرده که این افراد از عزت نفس پایینی برخوردار بوده و برای جبران اختلال شخصیت وسواسی جبری هم اذیت می شوند.

اعتیاد به کار اغلب در کشورهای صنعتی و پیشرفته بیشتر می باشد که نیروی جوان خود را تشویق به کار می کنند. کسانی که اعتیاد به کار کردن دارند برای فرار از مشکلات شغلی امکان دارند به مشروبات الکلی و … روی بیاورند. آن ها از حس مسئولیت پذیری رنج می برند و با کار کردن تلاش می کنند که از مسئولیت زندگی فرار کنند. رفتارهای کمال گرایی بسیار دیده می شود که می خواهند زودتر از وقت به اهداف خود برسند.

عوارض اعتیاد به کار

توصیه های لازم برای درمان اعتیاد

  • شما با مشخص کردن زمانی برای پرداختن به کار می توانید به درستی امور را بچرخانید. امروزه با استفاده از اینترنت و کار های دور در منزل به صورت غیر حضوری می توان به فعالیت های شغلی پرداخت. از این جایی که در حالت فرد محدودیت زمانی را اختصاص به شغل داد که همین امر موجب شده تا چارچوب مشخصی برای انجام کار تعیین شود.
  • با کمک گرفتن از تکنیک و روش های آرام سازی می توان استرس خود را کنترل و مدیریت کرد. به جای این که ساعت ها با کار خود غرق شوید می توانید خود را آرام و ریلکس کنید و از استفاده از تمرینات مدیتیشن و ذهن آگاه و یوگا را به کار ببرید تا آرام تر شوید.
  • با شناختن استرس های زندگی بدون این که از مشکلات فرار کنید راه حلی پیدا کنید. کمی زندگی خود را بازنگری کنید و ببینید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید و چه دغدغه هایی فکری و افکار منفی دارید. از یک چک لیست کمک گرفته و تمام دغدغه ها را بنویسید و ارزیابی کنید چه اندازه آن ها صحت دارد. با شناختن این مسائل و کمک گرفتن از یک روان شناس می توانید به درستی در این راه موفق شوید.

تشخیص اعتیاد به کار کردن

  • با مرزبندی بین زندگی خانوادگی و کار می توانید بفهمید که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اولویت های زندگی به درستی شناخته می شود. به فکر داشتن یک خانواده و زندگی سالم باشید که در کنار آن پیشرفت شغلی هم داشته باشید. پس با کار کردن بیش از حد خستگی مزمن و بیماری روانی و جسمانی برجای نگذارید.
  • طوری برنامه ریزی نمایید که استراحت هم در اولویت باشد که جسم و مغز شما به اوقات بیکاری هم احتیاج دارد. خیلی از افراد فکر می کنند که تنها اوقات فراغت نیاز به زمان طولانی مدت دارد ولی در واقع این طور نیست. هر زمانی که هر چند کوتاه هم باشد می تواند برای استراحت کوتاهی مفید باشد.
  • یکی از توصیه های ما کمک گرفتن از متخصصین و مشاوران در این رابطه می باشد که برای رهایی از وسواس روزمره راهی مناسب است. با داشتن برنامه و رفتار درست و رعایت توصیه های روانشناس می توان این اعتیاد را درمان کرد.

پیشنهاد های اعتیاد به کار کردن

چنانچه شما هم اعتیاد به کار کردن دارید امکان دارد نیاز به موارد و برنامه های مشابه به بیماران اعتیاد به مواد مخدر را داشته باشید. برای نمونه می توان گفت با شرکت در جلسات دوازده قدمی برای ترک اعتیاد به کار توصیه می شود. توجه داشت باشید که این جلسات به شما آسیبی نزند و روان و روح شما را آزرده نکند که در نتیجه با مداخلات روان شناسی در مشاوره برای بازسازی زندگی کمک حال تان باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *