دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات موثر و طبیعی برای درمان سرفه نوزاد

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که اصول درمان سرفه نوزاد و کودکان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی راهکار های موثر در رفع این مشکل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی سرفه کودکان و نوزادان معمولا نشانه این است که بدن کودک در تلاش است تا خود را از شر ماده ای تحریک کننده از مخاط گرفته تا یک جسم خارجی خلاص کند. زمانی که کودک دچار سرفه می شود می توانید جهت کمک به او از راهکار های خانگی و دارویی برای درمان این عارضه در نوزاد استفاده نمایید.

آشنایی با اصول درمان سرفه نوزاد

بهتر است بدانید که در واقع سرفه یک واکنش یا رفلکس مهم در بدن است که به پاکسازی مجاری هوایی کمک زیادی خواهد کرد. البته منظور از مجاری هوایی راه های ورود هوا از محیط خارج از بدن به درون ریه ها است که به ترتیب بینی، حلق، حنجره، نای و برونش نامگذاری خواهد شد. همچنین سرفه باعث بیرون راندن اجسام یا ذرات کوچکی می شود که می توانند در مجاری هوایی انسداد یا اختلال ایجاد کنند.

چگونگی درمان سرفه نوزاد

توجه داشته باشید که سرفه ها می توانند خشک یا همراه با خلط و همچنین ملایم یا شدید باشند و گاهی اوقات نیز به حدی خواهد بود که در تنفس معمول اشکال ایجاد می کنند. به صراحت می توان گفت که سرفه کودکان معمولا نشانه این است که بدن کودکتان مداوم در حال تلاش است تا خود را از شر ماده ای تحریک کننده از مخاط گرفته تا یک جسم خارجی خلاص کند.

معمولا وقتی که کودک دچار سرفه می شود بدن کوچک اش می تواند صدای بلندی ایجاد کند که در این مواقع برای کمک به او می توانید از درمان های رایج خانگی استفاده نمایید اما اگر قصد استفاده از داروهای مختلف را دارید توصیه می شود پیش از خوراندن آن حتما با متخصص کودکان مشورت نمایید.

درمان خانگی برای نوزادان ۳ تا ۶ ماه:

دقت داشته باشید که راهکار های خانگی برای درمان سرفه نوزادان ۳ الی ۶ ماه کمی متفاوت از سایر سنین خواهد بود که به منظور آشنایی بیشتر در ادامه آن ها شرح داده ایم.

روش های مفید برای رفع سرفه کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • استفاده از گیاه بنگ دانه:

این گیاه دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی است که می توانید خشک شده و کبابی آن را بر روی یک پارچه نخی بریزید و سپس آن را بر روی قفسه سینه کودک، کف پا، کف دست یا پشتش او قرار دهید. البته پیش از این کار اطمینان حاصل کنید که گیاه خیلی داغ نباشد و حتما پیش از استفاده بر روی مچ دست خود امتحان نمایید.

  • استفاده از قطره سالین یا آب شور:

به صراحت می توان گفت که این قطره به منظور درمان فوری و یا حتی جلوگیری از گرفتگی بینی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد و کاملا نیز بی خطر خواهد بود زیرا پایه این قطره آب نمک است که می توانید آن را درون سوراخ بینی کودک تان استفاده نمایید.

  • تغذیه کودک با شیر مادر:

توجه داشته باشید که تغذیه کودک با شیر مادر مهم ترین و اولین راه حل درمان خانگی برای سرفه و سرماخوردگی نوزاد است. در واقع در شش ماه اول شیر مادر تنها چیزی است که در مقابل بیماری ها و ویروس ها مقابله می کند و همچنین ایمنی کودک را برای مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها بهبود می بخشد.

تغذیه مناسب کودک بر کاهش سرفه او

همچنین شما می توانید در سوراخ های بینی کودک تان چند قطره بسیار کم شیر مادر بریزید که به سرفه و روند بهبود سرماخوردگی کودکتان کمک شایانی خواهد کرد.

  • استفاده از حبه های سیر و روغن خردل:

برای استفاده از این روش درمان سرفه نوزاد بایستی تعدادی سیر را با روغن خردل بجوشانید و سپس آن را به صورت موضعی بر روی قفسه سینه، گردن، کف پا و کف دست کودکتان قرار دهید. این ماده به سرفه نوزادان کمک زیادی می کند که البته پیش از استفاده حتما روغن را به خوبی گرم کنید زیرا روغن گرم به بدن گرما می بخشد و سیر نیز به خاطر خاصیت ضد باکتریایی که دارد باعث نابودی سرماخوردگی شود.

  • استفاده از روغن خردل و نمک:

برای استفاده از این راهکار بایستی در ابتدا یک قاشق چای خوری نمک را با خردل ترکیب کرده و سپس گرم نمایید. ماده آماده شده را بر روی سینه، پشت، کف پا و کف دستان نوزاد ماساژ دهید و سپس با استفاده از یک ملافه نخی یا پتو آن را بپوشانید زیرا این مخلوط بدن کودک را کمی گرم خواهد کرد.

راه های مختلف برای رفع سرفه

  • استفاده از ویکس:

بهتر است بدانید زمانی که کودک دچار سرفه یا گرفتگی سینه می شود در الگوهای خواب خود نیز به مشکل خواهد خورد. برای اینکه کودکتان در طول شب به آرامی بخوابد پیشنهاد می شود که این راه حل سریع را امتحان نمایید. برای انجام این روش تنها نیاز به یک ویکس دارید تا به کف پاهای کودک بمالید و سپس جورابی یشمی یا نخی پای کودک کنید.

  • استفاده از روغن نارگیل و برگ تولسی:

در واقع برگ تولسی که بخشی از گیاهی به نام آدایتوژن است دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و آنی بیوتیکی است که به درمان بیماری های مختلفی مانند سرماخوردگی، تب عفونت های گلو، احتقان و آنفولانزا کمک زیادی خواهد کرد. برای استفاده از این روش ۲ الی ۳ قاشق چای خوری از روغن نارگیل که ترجیحا ارگانیک باشد و با کیفیت خوب آن را گرم کنید و با ۵ الی ۶ برگ گیاه تولسی ترکیب نمایید.

البته در این روند دقت داشته باشید که روغن نباید چندان داغ باشد. ماده به دست آمده را بر روی سینه، پشت، کف پاهای کودک در حالی که خواب است ماساژ دهید زیرا انجام این کار به روند بهبودی سرماخوردگی و سرفه کمک زیادی خواهد کرد.

تاثیر روغن نارگیل بر درمان سرفه

  • بالا بردن سر کودک:

گاهی اوقات ممکن است خواب نوزاد به خاطر مسدود شدن و گرفتگی بینی باشد به گونه ای که در هنگام خواب دچار مشکل تنفسی شود. برای اینکه نوزاد تان خواب راحتی داشته باشد می توانید با استفاده از بالش سر او را بالا بیاورید زیرا انجام این کار به کودک کمک می کند تا به راحتی در هنگام احتقان نفس بکشد.

  • دست ها را همیشه بشویید:

توصیه می شود که دست ها را تمیز نگه دارید و مرتبا بشویید. در واقع همانطور که کودک از سرماخوردگی و سرفه کردن رنج می برد دست های کثیف نیز می توانند میکروب ها را به او انتقال دهند. به همین خاطر پیش از تماس با کودکتان، حتما دست ها را کاملا بشویید و همچنین بهتر است دست های کودک را تمیز نگه دارید که برای این کار می توانید از دستمال های مرطوب استفاده نمایید.

  • استفاده از زعفران:

به طور کلی زعفران را می توان یک تونیک محرک در درمان سرفه نوزاد دانست که بزرگسالان نیز می توانند آن را همراه با شیر مصرف کنند. البته برای کودکان بایستی آن را به شکل موضعی بمالید به صورتی که آن را با کمی آب ترکیب نمایید و سپس بر روی پیشانی سینه، گلو و کف پا ها در هنگام شب بمالید. بهتر است این کار را هر روز تکرار کنید تا در روند بهبود کودک تاثیر زیادی داشته باشد.

ایجاد رطوبت مناسب در محیط برای کاهش سرفه

  • رطوبت ساز هوا:

همانطور که می دانید اغلب سرفه های کودک در طول خواب اتفاق می افتد که می تواند به خاطر خشکی دمای اتاق رخ دهد پس حتما به هوا کمی رطوبت اضافه کنید تا در کاهش سرفه نوزاد و درمان آن نیز تاثیرگذار باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *