دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی کراس اوور آریا هاچ بک جدید گروه خودروسازی سایپا

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کراس اوور آریا محصول جدید سایپا است که بر روی مگا پلتفرم ملی sp100 شکل گرفته و در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد. این خودرو  از المان های ماشین های شاسی بلند بهره می برد و ظاهر نسبتا مدرنی هم دارد. با بررسی کراس اوور آریا همراه آرگا باشید.

نماینده جدید گروه خودرو سازی سایپا با عنوان کراس اوور آریا بر روی یک مگا پلتفرم ملی ساخته شده و در کلاس c خودرو ها قرار می گیرد. عرضه این خودرو به بازار برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده بود. در ادامه این مطلب به بررسی کراس اوور آریا می پردازیم.

بررسی کراس اوور آریا خودروی بلند قامت سایپا

کراس اوور آریا نماینده جدید گروه خودروسازی سایپا می باشد که یک هاچ بک کراس دیفرانسیل جلو شهری بوده از این رو نمی توان از آن انتظاری در حد کراس اوورهای چهار چرخ متحرک چند منظوره داشت. با این وجود محصول جدید سایپا می تواند به لطف طراحی قابل قبول بدنه؛ ارتفاع بالاتر از سطح زمین، برخورداری از المان های خودروهای شاسی بلند توجه بسیاری را به خود جلب نموده و به عنوانی خودرویی با ظاهر نسبتا مدرن (با توجه به رده قیمتی) در بازار مدپسند امروزی خودنمایی کند.

این کراس اوور جدید سایپا از لحاظ ساختار و پلتفرم شبیه خودروی شاهین است و از پلتفرم ملی sp100 سایپا بهره می برد. به عبارتی آریا نخستین کراس اووری است که بر روی یک مگاپلتفرم ملی شناخته می شود و در کلاس c خودروها جای می گیرد. این کراس اوور در تابستان سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و در کمتر از ۶ ماه روی خط تولید قرار گرفته و فرایند مونتاژ اولیه را تجربه کرد.

آریا در طراحی داخلی از شاهین ایرانی الهام گرفته که نمی توان آن را کپی محصولات دیگر تلقی کرد و هویتی کاملا مستقل و منحصر به فرد دارد. عرضه این خودرو برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده بود. البته مشخصات فنی این خودرو چنگی به دل نزده و در حقیقت از پیشرانه نه چندان پیشرفته ۸ سوپاپ توربوشارژ مشابه شاهین و گیربکس دنده ای بهره می برد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آریا پس از شاهین دومین اسم تجاری خانواده محصولات جدید sp100 بوده و توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شده است. بازار تشنه خودرو کشور، امروز در کنار سدان های بومی در کلاس های گوناگون به عرضه کراس اوور اختصاصی نیازمند می باشد که به رویدادهای سیاسی و تحریم ها وابسته نبوده و بتواند این بخش از نیاز بازار را تحت هر شرایطی مرتفع سازد.

از این رو آریا استراتژیک ترین محصول صنعت خودرو کشور طی یک دهه اخیر محسوب می شود که توسط سایپا پا به عرصه وجود نهاده و در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. پلتفرم جدید sp100 سایپا یک پلتفرم چند منظوره محسوب می شود و قرار است خاستگاه محصولات گوناگونی باشد.

نخستین خروجی این پلتفرم، سدان شاهین است که اتفاقا از لحاظ طراحی و ایمنی موفق شد نظرات بسیاری را به خود جلب کند ولی اکنون پس از عرضه تقریبا موفق شاهین نوبت به عضو قد بلند تر سایپا یعنی آریا رسیده تا خودی نشان دهد. این خودرو که در کلاس کراس اوورهای سایز کوچک شهری قرار می گیرد در آغاز با مشخصات فنی بسیار مشابه شاهین دنده ای به بازار ارائه می شود ولی در آینده قرار است با تغییرات زیادی همراه شده و با موتور ۳ سیلندر، گیربکس اتومات جدید و آپشن های تکمیلی وارد رقابت نزدیک با هاچ بک کراس و کراس اوورهای کوچک چینی بازار کشور گردد.

هر چند دیر ولی سایپا نخستین خودرو ساز داخلی خواهد بود که با تولید آریا به وادی کراس اوورسازان دنیا می پیوندد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا کراس اوور آریا را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی نسبتا مدرن

در بررسی طراحی کراس اوور اریا می توان گفت که با قرار گرفتن این خودرو بر روی پلتفرم sp100 جدید، تعجبی ندارد که طراحی مشترکی با شاهین داشته باشد. بنابراین نمای جلوی آریا با شاهین یکسان بوده ولی در قسمت عقب مانند یک خودرو هاچ بک از درب پنجم و چراغ های متفاوت استفاده می کند که تا حدودی به طراحی چراغ های عقب مرسدس بنز GLA45 AMG شباهت دارد.

البته باید تاکید کرد که آریا همانند ساندرو استپ وی، بیشتر خودرویی هاچ بک محسوب می شود که با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ تعبیه شده بر روی دامنه و گلگیرها و ضمنا استفاده از باربند سقفی تلاش شده تا به یک خودرو کراس اوور شباهت بیشتری پیدا کند.

با این همه با توجه به بازار بی تنوع کشور می توان طراحی کراس اوور آریا را جدید تلقی کرده و از آن استقبال نمود. البته طراحی آریا نسبتا زیبا و اصولی بوده و بکار رفتن خطوط پویا و المان های روز بر روی خودرو به آن چهره ای امروزی بخشیده است. همانطور که اشاره شد حالت کلی بدنه خودرو به شاهین شباهت زیادی دارد ولی با اندکی دقت به فرم سپرها ، ابعاد رینگ ها و فرم چراغ های عقب می توان متوجه شد که سایپا تلاش کرده کراس اوور SP100 را با ظاهری خشن تر از نسخه سدان، روانه بازار کند.

به این ترتیب بررسی طراحی ظاهری کراس اوور آریا نشان می دهد که این خودرو با طراحی جوان پسندانه تر نسبت به شاهین (نسخه سدان) قشر جوان را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده که البته در این میان مشکلاتی همانند ناهماهنگی طراحی اسپرت بخش های جلو و عقب با نیم رخ ساده ماشین دیده می شود. ولی با این حال هنوز هم نسبتا خوش قیافه به نظر می رسد و نشان دهنده پیشرفت تیم طراحی سایپا در سال های اخیر می باشد.

طراحی داخلی قابل قبول

در این بخش طراحی داخلی کراس اوور آریا را مورد بررسی قرار می دهیم. این خودرو در گام نخست با طراحی داخلی الهام گرفته از شاهین ایرانی، به عنوان دومین عضو مگا پلتفرم SP100 ظاهری دارد که نمی توان آن را کپی محصولات دیگر تلقی کرد و هویتی کاملا مستقل و منحصر به فرد را برای سایپا ارائه می دهد.

طراحی این محصول به عنوان برادر بلند قامت شاهین با استفاده از مشخصات مشابه این سدان انجام شده و ابعاد کلی اتاق با لحاظ کردن خودروهای همکلاس جهت دستیابی به  بیشترین فضا برای سرنشینان و فضای بار صورت گرفته است. در داخل کابین آریا با فضایی شبیه خودرو شاهین مواجه می شوید که برعکس طراحی بیرونی خلاقیت چندانی ندارد.

البته بررسی های بیشتر کابین کراس اوور آریا نشان می دهد که به واسطه ارگونومی رضایت بخش و فضاسازی مناسب می توان نمره قبولی به این بخش داد. سایپا سعی کرده با استفاده از نشانگرهای اسپرت عقب آمپر، نمایشگر مرکزی با اندازه قابل قبول، آپشن هایی مانند سانروف تا حدودی حس و حال مدرنیته به کابین ببخشد. ولی متاسفانه کیفیت پایین متریال به کار رفته این حس را تا حدودی بی اثر می سازد.

البته قرار است در آینده مدلهای فول اتومات آریا با تریم جدید داخلی و روکش های چرمی به بازار روانه شود که حتما حس بهتری را از روبرویی با یک خودرو امروزی در ذهن به وجود خواهد آورد.

پیشرانه  ۱.۵ لیتری

بررسی ها نشان می دهد که کراس اوور آریا در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ در فاز تولید آزمایشی قرار گرفته است و در مرحله اول تصمیم گرفته شد که همانند شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر روانه بازار شود.

ولی ظاهرا سایپا پیشرانه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته که با حجم کم، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و برابر استاندارد یورو ۶ می تواند قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور احتمالی بیش از ۲۳۰ نیوتن متر را ارائه دهد. پیشرانه توربو جدید سایپا برای آریا، از دو موتور ۱۶۰۰ تا ۴۴۰۰ حداکثر گشتاور را برای راننده به ارمغان می آورد که احتمالا با همراهی گیربکس دستی و اتومات، شتابی بین ۹-۱۱ ثانیه را ارائه دهد.

که شتاب گیری قدرتمندی خواهد بود. استفاده از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی خود ۵-۶ لیتر در صد کیلومتر از دیگر مزایای نیروی محرکه آریا می باشد. در حال حاضر آریا با پیشرانه مشابه شاهین روی خط تولید قرار دارد یعنی موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژر M15TC که در حقیقت موتور اصلاح شده تیبا و ساینا به حساب می آید.

این موتور ۸ سوپاپ یورو ۵ ، در بهترین حالت توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را ارائه می دهد که هر چند نسبت به دیگر موتورهای ۱.۵ لیتری روز دنیا جالب نیست ولی نسبت به مدل تنفس طبیعی قبلی با پیشرفت محسوسی همراه شده است و همانطور که اشاره شد سایپا وعده داده که در آینده آریا را به پیشرانه مدرن و پیشرفته ۳ سیلندر ۱۲ سوپاگ توربو شارژ محصول تیوان مجهز خواهد کرد. به عبارتی می توان گفت قلبی قدرتمند در انتظار آریا خواهد بود.

تجهیزات و امکانات رفاهی

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد، قرار است کراس اوور آریا دست پر و با آپشن های متعددی وارد بازار  شود. در قسمت ایمنی پیش بینی شده که این خودرو با دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی اضطراری BAS در تیپ G، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD به بازار روانه شود.

بعد از رونمایی شدن سدان شاهین، سایپا اظهار نمود که این خودرو در دو تیپ مختلف  G و S روانه بازار می شود که تیپ G نسخه فول محسوب می شود. این گونه انتظار می رود که این تیپ بندی درباره آریا نیز رعایت گردد. با این اوصاف، احتمالا نسخه فول آریا با آپشن هایی شبیه نسخه فول شاهین به بازار عرضه شود.

مهم ترین این آپشن ها شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم ضد سرقت ایمبولایزر، دوربین و سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه اتومات تک کاناله ،فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم روشنایی روز چراغ های جلو ،سیستم روشنایی اتومات، سیستم رهگیری ماهواره ای یا جی پی اس، سانروف، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی اسپرت، گیربکس ۶ سرعته اتومات، چراغ مشایعت، شیشه های بالابر و آینه های جانبی برقی تاشو،  نشانگر وضعیت دنده، کامپیوتر سفری، می باشد.

البته قرار است در آینده گزینه های تکمیلی شامل کیسه های هوای جانبی، سیستم کنترل حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، رینگ های بزرگتر تا ۱۷ اینچ، کروز کنترل، نمایشگر بزرگتر ، بدنه دو رنگ همانند پروژه کوییک و نورپردازی کابین به تیپ فول اضافه شود تا آریا توان رقابت با خودروهای روز چینی را پیدا کند.

با این وجود باید تا زمان نهایی شدن عرضه آریا به بازار منتظر بود تا مشخص شود که این کراس اوور در چند تیپ و با چه آپشن های رفاهی و ایمنی عرضه می شود. به طور کلی با توجه به بررسی ها کراس اوور آریا با این سطح از امکانات در تیپ فول می تواند یکی از مجهز ترین خودروهای بازار ایران باشد که البته در تیپ های بعدی احتمال عرضه امکانات بیشتری نیز می رود.

رقبای کراس اوور آریا

در ادامه رقبای کراس اوور آریا سایپا را مورد بررسی قرار می دهیم. از آنجا که آریا و شاهین دو محصول نو ظهور سایپا فعلا به صورت عمده بازار نشده اند  و هنوز قیمت قطعی کارخانه و قیمت بازار آزاد کراس اوور آریا مشخص نیست. از این رو به سختی می توان درباره رقبای مستقیم خودرو صحبت به میان آورد. ولی با توجه به این که خودروهای با پسوند کراس به طور معمول گرانتر از نسخه سدان و هاچ بک هستند می توان حدس زد که آریا قیمتی گران تر از شاهین به دست مشتری برسد.

به این ترتیب می توان خودروهایی مانند MVM X22، برلیانس C3 و چانگان CS35 را رقبای این کراس اوور تلقی نمود. البته دو خودرو آخر مدتی است که از خط تولید کشور خارج شده اند ولی نماینده ام وی ام با اصلاحات جدید و اضافه شدن آپشن هایی مانند ESP پرقدرت تر از قبل در بازار حضور خواهد داشت. به ویژه که دارای طراحی خوب، آپشن های کافی و کابین جذاب است.

با این وجود، آریا می تواند به کمک گشتاور مناسب حاصل از موتور توربو و قیمت مناسب تر مشتریان خاص خود را داشته باشد. هر چند برای داشتن یک رقابت نزدیک باید نسخه های کاملتری که سایپا قول داده عرضه گردند. در حقیقت اگر همه آپشن های ییش بینی شده و موتور جدید تیوان در آریا به کار گرفته شود، این خودرو وطنی می تواند در برابر کراس اوور های کامپکت حرف های زیادی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *