دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر دوست بر شخصیت افراد در دوران جوانی و نوجوانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تاثیر دوست بر شخصیت افراد بسیار پر رنگ است. با توجه به اینکه یکی از دوره های مهم دوست یابی در زمان نوجوانی می باشد، می توان گفت که در این زمان وجود دوستان در زندگی فرد مهم است. در این زمان فرد از طریق دوستان می تواند مهم ترین تصمیم های زندگی خود را اتخاذ کند.

همانطور که می دانید، داشتن دوست بر روابط اجتماعی افراد نقش بسیار مهمی دارد. دوست داشتن یکی از نیازهای اساسی در زندگی افراد محسوب می شود و تحقیقات روانشناسی نشان می دهد، افرادی که دارای دوست هستند، از روابط سالم تری برخوردار می باشند. نقش دوست در سنین اولیه نیز بسیار مهم تلقی می شود. تاثیر دوست بر شخصیت افراد زمانی مهم است که فرد زندگی اجتماعی خود را بر این اساس می سازد. تجربه نشان می دهد، این روابط می تواند مسیر زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

اهمیت دوست در زندگی

بررسی تاثیر دوست بر شخصیت

برای افزایش کیفیت زندگی چه کارهایی باید انجام دهیم؟ داشتن دوست یکی از نیازهای اساسی بشری است و در کیفیت زندگی بشر مهم می باشد. در زمان نوجوانی و جوانی این امر شدت بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه است. همه ما می دانیم وجود رفیق خوب و شایسته در زندگی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در دوره جوانی زمان دوست یابی است که از حساسیت بالایی نیز برخوردار می باشد. افرادی که در آستانه زندگی اجتماعی قرار دارند، تاثیر دوست یابی را بیشتر درک می کنند.

نقش دوست در شخصیت

همانطور که می دانید، دوست یابی در زمان بلوغ اهمیت زیادی دارد. زیرا دوستان مسیر زندگی فرد را شکل می دهند و در انتخاب های او نقش مهمی ایفا می کنند. از سویی تحقیقات نشان می دهد، در این دوره تغییرات هورمونی زیادی برای فرد ایجاد می شود. این تغییرات هورمونی به نوعی می توانند، در روابط فرد تاثیرگذار باشند. در این برهه فرد احساس تنهایی دارد و این احساس تنهایی موجب آزار فرد خواهد شد.

با توجه به اینکه دوره نوجوانی آستانه قرارگیری فرد در اجتماع است، نقش دوستان بیشتر خواهد شد. رفیق خوب و با فضیلت در این برهه می تواند مسیرهای انتخابی درستی را پیش روی فرد قرار دهد. اگر می خواهید شخصیت خودتان را در این دوران تقویت کنید، بهتر است، تا دوستان خوبی را انتخاب کنید. شما می توانید از طریق دوستان خوب استعدادهای خودتان را به فعلیت برسانید. شما از این طریق می توانید، در فعالیت های اجتماعی موثر نیز شرکت کنید.

شکل گیری شخصیت و دوست

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نقش دوست در سلامت جسمی:

تحقیقات نشان می دهد، دوست یابی می تواند بر سلامت جسمی و بدنی افراد نیز تاثیر داشته باشد. افرادی که دارای دوستان ناباب هستند، به سمت اعتیاد، مشکلات جنسی و … می روند. شما در کنار دوستان خوب می توانید، سبک زندگی سالمی نیز داشته باشید. سبک زندگی سالم چه ویژگی هایی دارد؟  ورزش کردن، پیاده روی، انجام فعالیت های اجتماعی و … با این دوستان می تواند رابطه مستقیمی با سلامت جسمی شما داشته باشد و از مهم ترین سبک های زندگی سالم هستند.

تاثیر دست در شخصیت

با توجه به اینکه نوجوانان وقت زیاد را با دوستان خود می گذرانند، والدین نگرانی هایی در زمینه تاثیر دوست بر شخصیت فرزند خود دارند. دوستی های پر خطری که در این برهه از زندگی افراد را تهدید می کند، موجب شده تا والدین نگرانی های زیادی داشته باشند. برای این منظور نقش دوست را می توان در جوانب مختلفی از زندگی فرد در نظر گرفت. این افراد در زمان یافتن شغل، تحصیل و حتی نوع پوشش خود نیز از دوستانشان تقلید و الگوبرداری خواهند کرد.

تاثیر دوست بر رشد شخصی

انتخاب دوست:

یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر فردی انتخاب کردن دوست است. دوستی که قابل اعتماد است و می توان در مسیرهای مختلفی از زندگی به او تکیه کرد، نقش مهمی در زندگی فرد دارد. دوست در شکل گیری شخصیت فرد نیز نقش بسیار مهمی دارد. دوستانی که قابل اعتماد هستند، می توانند حمایت های روحی و روانی از فرد داشته باشند. این افراد در وضعیت اجتماعی شما نیز نقش خواهند داشت.

دوست خوب و با شخصیت می توانید نقاط قوت شما را تقویت کند و به شما کمک می کند، تا نقاط ضعف خودتان را برطرف کنید. شما می توانید، در کنار دوستان خود به احساس آرامش بیشتری دست پیدا کنید. دوست به طور ناخودآگاه بر روی روحیه و توانمندی های شما تاثیر می گذارد. بسیاری از افراد سبک زندگی خود را نیز بر اساس روابط دوستانه ای که دارند، تعیین می کنند.

تاثیر دوست بر شخصیت

نقش دوستان:

تاثیر دوست بر شخصیت هر فردی مهم است. به ویژه در روحیه افراد و سلامت جسمی او می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. همانطور که می دانید، یکی از نیازهای اساسی نوجوانان که شما را به سوی دوست می کشاند، رسیدن به هویت اجتماعی است. خیلی از افراد از طریق دوستان می توانند به هویت اجتماعی خود برسند. نقش دوست در رشد اعتماد به نفس افراد نیز مهم می باشد.

افراد در جمع های دوستانه دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند، آن ها در این جمع ها می توانند خودشان را به دیگران نشان دهند. در واقع در این جمع ها هر کسی می تواند، ابراز وجود کند. پر رنگ تر شدن روابط اجتماعی و معاشرت های سازنده نیز یکی دیگر از تاثیرات دوست یابی است. یکی دیگر از نقش های دوست در زندگی فرد جلوگیری از افسردگی است. افرادی که در جمع های دوستانه هستند، کمتر دچار افسردگی می شوند، زیرا احساسات خود را بیان می کنند.

روابط دوستانه و شخصیت

نقش دوست در تصمیم گیری:

با توجه به اینکه تاثیر دوست بر شخصیت افراد بسیار کلیدی و حیاتی است، می توان گفت یکی از نقش های مهم دوستان در زندگی را می توان در قدرت تصمیم گیری فرد نشان داد. با توجه به اینکه دوران نوجوانی یکی از دوره های بحرانی و آشفته در زندگی فرد است، دوستان می توانند تصمیم گیری را برای شما راحت تر کنند. تصمیمات لحظه ای در این دوران بسیار پر رنگ است و در این مواقع نوجوان دچار اضطراب و آشفتگی های زیادی می شود.

وجود دوستان می تواند، در نوع پوشش فرد، تحصیل، کار و … تاثیر زیادی داشته باشد. به این منظور باید سعی کرد، تا نوجوانان را در گروه های دوستان خوب قرار دهد. این موضوع از سوی والدین نیز دارای اهمیت است و والدین باید توجه بیشتری در زمینه انتخاب دوستان فرزند خود داشته باشند. نقش همسالان در تربیت کودک نیز بسیار مهم است. در این زمینه والدین باید اطلاعات بیشتری کسب کنند. شما در لینک می توانید با شیوه های دوست یابی برای کودکان خود نیز بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *