دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مصرف پرتقال در بارداری چه فواید و مضراتی را به دنبال دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با فواید و عوارض خوردن پرتقال در بارداری آشنا خواهیم کرد. در واقع این میوه دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است ولی استفاده بیش از حد این میوه می تواند مضراتی نیز با خود به همراه داشته باشد.

میوه ها یکی از بهترین موادی هستند که می توانند در رژیم مادران باردار باشند زیرا بیش تر ویتامین های مورد نیاز برای رشد جنین را دارند. خوردن پرتقال در بارداری برای برخی از افراد شک برانگیز می باشد و بیش تر افراد فکر می کنند که مادران حامله نباید از این میوه استفاده کنند. در ادامه به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت و تمامی عوارض و مزایای خوردن پرتقال در این دوران را بررسی خواهیم کرد.

پرتقال در بارداری

مصرف پرتقال در بارداری

تغذیه دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و استفاده از غذا های نادرست در دوران بارداری می تواند مشکلات بسیار زیادی برای جنین و مادر ایجاد کند. خانم های باردار باید بیش تر از قبل مراقب خورد و خوراک های خود باشند و دقت بسیار زیادی به خرج بدهند. همانطور که می دانید پرتقال سرشار از ویتامین C  می باشد و خوردن آن منجر به ایجاد نشاط خواهد شد و معمولا می تواند ویار های صبحگاهی مادران حامله را تسکین دهد.

مصرف این میوه اگر به اندازه کافی باشد هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند و می تواند بر روی رشد جنینتان تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد.  اگر نمی توانید پرتقال بخورید می توانید از آب آن استفاده کنید و بهتر است برای این کار هرگز از آب میوه های موجود استفاده نکنید زیرا برخی نگهدارنده های موجود در آب میوه های صنعتی می تواند تاثیرات منفی بر روی جنین داشته باشد.

فواید پرتقال در بارداری

همانطور که می دانید و گفته شد پرتقال دارای ویتامین C می باشد و می تواند آهن و روی و همچنین فولیک اسید مورد نیاز روزانه جنین را تامین کند. در واقع این میوه می تواند به تقویت سیستم ایمنی مادر کمک کرده و منجر به رشد بهتر مغز جنین می شود. در ادامه تمامی فوایدی که این میوه برای مادر و جنین دارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهبود سیستم ایمنی با مصرف پرتقال در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهبود سیستم ایمنی

پرتقال دارای دو ماده بسیار مهم می باشد که در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار زیادی دارند. در واقع خوردن پرتقال در دوران حاملگی به شما کمک می کند تا میزان آلرژی را کاهش دهید. این میوه کمک بسیار زیادی به رشد جنین در بخش های مختلف بدنش مانند رشد غضروف ها، بافت ها، رگ های خونی و استخوان ها می شود.

رشد مغز جنین

پرتقال دارای ویتامین B6 و اسید فولیک می باشد و این دو ماده در دوران حاملگی اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع رشد مغز جنین با رسیدن این ماده ها بهتر خواهد شد و از نقص لوله های عصبی پیشگیری خواهد شد. نقص لوله های عصبی می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند. البته زیاده روی در خوردن این میوه می تواند منجر به افزایش وزن نوزاد در حین تولد شود بنابراین بهتر است از این میوه به اندازه استفاده کنید.

جلوگیری از یبوست

یکی از مشکلاتی که مادران باردار با آن مواجه می شوند یبوست می باشد. در واقع این مشکل بیش تر به دلیل کاهش استفاده از فیبر و کم آبی بدن می باشد و شما می توانید با استفاده از میوه پرتقال از این مشکل پیشگیری کنید. یادتان باشد که فیبر موجود در این میوه می تواند از بروز نفخ و درد های شکمی نیز پیشگیری کند بنابراین خوردن پرتقال در بارداری خالی از لطف نمی باشد.

فواید پرتقال در بارداری

کنترل فشار خون

داشتن فشار خون مناسب برای مادران باردار حائز اهمیت می باشد. پرتقال دارای پتاسیم می باشد و می تواند به تنظیم فشار خون کمک کرده و در نتیجه از فشار خون بالا پیگیری خواهد کرد.

هیدراته شدن بدن

با استفاده از میوه پرتقال مادران حامله می توانند میزان بسیار زیادی از آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند زیرا این میوه حدودا ۸۸ درصد آب دارد.

بهبود مشکلات پوستی

پرتقال دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی می باشد و می تواند به سلامت پوست مادران در دوران حاملگی کمک بسیار زیادی کند. در واقع خوردن پرتقال می تواند سفتی پوست را افزایش دهد و با تامین رطوبت مناسب پوست از بروز آکنه ها پیشگیری خواهد کرد.

میزان مکناسب استفاده از پرتقال در دوران حاملگی

اندازه مناسب

یادتان باشد که روزانه ۸۵ میلی گرم ویتامین C برای مادران باردار نیاز است و شما می توانید با استفاده از سه عدد پرتقال با اندازه متوسط این میزان را تامین کنید. البته غذا های دیگری نیز هستند که شامل ویتامین C می باشند و اگر از آن ها نیز استفاده می کنید باید میزان ویتامین C موجود در آن غذاها نیز بررسی شود. استفاده بیش از حد از این ویتامین می تواند مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد کند و با اسیدیته کردن معده منجر به مشکلات و ناراحتی های معده می شود. می توانید به جای استفاده از میوه پرتقال آب آن را بگیرید و روزانه تا دو لیوان آب میوه طبیعی میل کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید میزان کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و از بروز پوکی استخوان در دوران بعد از بارداری پیشگیری خواهید کرد.

عوارض پرتقال

پرتقال در دوران حاملگی اگر به اندازه استفاده شود هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند ولی اگر این میوه را بیش از حد استفاده کنید یک سری مشکلات و عوارضی را با خود به همراه دارد. این عوارض عبارت است از :

  • گلو درد
  • از بین رفتن مینای دندان ها
  • دل درد شدید
  • شل شدن مدفوع
  • سوزش معده
  • زایمان زود رس

آیا پرتقال در دوران حاملگی مفید است؟

استفاده از پرتقال در برنامه غذایی

روش های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها از این میوه دار روز استفاده کنید و دل شما نسبت به آن زده نشود. این روش ها شامل موارد زیر می باشند :

  • استفاده از پرتقال در سالاد میوه
  • استفاده از آب پرتقال به همراه چند میوه دیگر
  • استفاده از پرتقال و شکر قهوه ای به عنوان دسر
  • تهیه کیک پرتقالی

اگر از این مطلب رضایت داشتید می توانید در ادامه با کلیک بر روی لینک های داده شده مطالب مفیدی را در رابطه با انار در بارداری و میوه های مفید در دوران بارداری را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا بتوانید این دوران را با سلامت کامل سپری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *