دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز رفتار صحیح با خواسته های کودکان

  • زهره گنج بخش
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

گاهی شما به عنوان والدین باید رفتارهایی درست برای خواست های کودکان خود داشته باشید. در این ما چگونگی رفتار با خواسته های کودکان را به شما آموزش خواهیم داد.

کودکان خواسته هایی دارند که بعضی از آن ها معقول و قابل پذیرش می باشند اما برخی تقاضاهای آنها معقول و صحیح نمی باشد. شما در برابر این خواسته فرصتی برایتان پیش می آید که به برقراری ارتباط موثر و مدیریت احساس کودکان خود بپردازید. همراه ما باشید تا با چگونگی نحوه رفتار با خواسته های کودکان آشنا شوید.

چگونگی رفتار با خواسته های کودکان

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

هر زمان که کودک شما تقاضا یا خواسته ای از شما داشت قبل از اینکه به آن ها جوابی مثبت و یا منفی بدهید، باید یک سری موارد را قبل از پاسخ مورد توجه قرار دهید. شما باید مطابق نحوه درخواست فرزند خود، برای او پاسخی در نظر بگیرید. بدین گونه که اگر تقاضای خود را خیلی مودبانه در خواست کرد. برای نحوه ی بیانش او را تشویق کنید. با تشویق کردن به او یاد داده اید که اخلاق و نحوه ی بیان خواسته اش کار درست و پسندیده ای می باشد. حال اگر نوع بیان آن بی ادبانه بود از او بخواهید برای اینکه به حرف های او توجه کنید خواسته خود را با صدای آرام و لحن مودبانه ای بیان کند.

دومین مرحله پس از بیان خواسته کودک این است که توجه کنید تا بفهمید او از شما چه چیزی تقاضا دارد. اگر به صحبت هایش گوش کنید و حرف کودک را درک کنید، حتی اگر به خواسته اش جواب منفی بدهید احتمال اینکه پاسخ شما را بپذیرد زیاد است. زیرا به حرف هایش گوش داده و با او همدلی کرده اید.

حال لازم است به درخواست کودک خود فکر کرده و به او بفهمانید که در مورد خواسته اش سرسری فکر نمی کنید. اگر نمی توانید به او پاسخ مثبت دهید باید با او صحبت کرده و طوری برخورد کنید که برایش قابل قبول باشد.

چگونگی برخورد با خواسته های کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چگونگی برخورد در برابر خواسته های نامطلوب

کودکان به عنوان یکی از اعضای خانواده طبیعی است که خواسته هایی از والدین خود داشته باشند. این خواسته ها به دو دسته  که یکی شامل نیاز های اولیه و اساسی کودکان و یکی خواسته های نامطلوب است تقسیم می شوند. در برابر خواسته های نامعقول کودکان باید جواب منفی بدهید در این زمان راهکار های زیر را انجام دهید.

توضیح و حرف زدن با کودک:

اگر در خواست کودک خود را رد می کنید باید دلیل نه گفتن خود را به او توضیح داده و منطق آن را بیان کنید. ممکن است کودک نتواند دلیل والدین خود را بفهمد و درک کند و برای خواسته ی خود به لجبازی ادامه دهد. اما شما باید بدانید که توضیح دادن و آموزش دادن به او نیاز به زمان دارد و ممکن است طول بکشد. اگر شما دلایل قبول نکردن خواسته ی او را توضیح ندهید و فقط مخالفت خود را اعلام کنید. کودک شما به لجبازی بیشتری می پردازد و حتی لجباز تر خواهد شد. حال اگر برای او شفاف و منطقی توضیح دهید او رفته رفته می آموزد که خواسته های غیر منطقی و نامعقول خود را کاهش دهد.

خواسته های کودکان و نحوه برخورد با آن ها

در تصمیم خود قاطع باشید:

وقتی به کودک خود پاسخ نه می دهید به هیچ عنوان نباید نظر خود را تغییر دهید. اگر تصمیم خود را عوض کنید کودک تصور خواهد کرد که چیزی قطعی نیست و برای رسیدن به تقاضاهای خود شروع به بحث کردن می کند. اگر بدرفتاری فرزند شما نظرتان را تغییر دهد باعث می شود که او همیشه به همین شیوه خواسته های خود را عملی کند.

در واقع پدر و مادر باید اقتدار داشته باشند. آن ها در حین اینکه مهربان و ارتباط صمیمانه ای با فرزندان خود دارند باید هم چنین مرزهایی برای کودکان قائل شوند. اگر از همان ابتدای کودکی به طور مستقیم و مقتدرانه به کودک خود نه بگویید فرزند آموزش خواهد دید که همه ی درخواست های او لزوما نباید برآورده شود. این امر باعث می شود که درخواست های نامطلوب کودک کاهش بیابد.

بازخورد سازنده به رفتار خوب کودک:

در شرایطی که کودکان در برابر خواسته های خود پاسخ منفی والدین شان را به خوبی قبول کردند، والدین باید از رفتار او تعریف کنند و به کودک خود بگویند خوشحال هستند که حرف آن ها را پذیرفته و با والدین همکاری کرده است.

یرخورد با رفتارهای کودکان

پیشنهاد های جایگزین خواسته های فرزند:

از دیگر رفتار ها در برابر خواسته های نامطلوب کودکان این است که به عنوان والدین می توانید به آن ها پیشنهاد جایگزین بدهید. کودکان ممکن است بدون در نظر گرفتن شرایط والدین از آن ها درخواستی داشته باشند. پدر و مادران در این شرایط می توانند پیشنهاد جایگزین بدهند. مثلا بگویند من نمی توانم فلان چیز را برایت بخرم چون گران است ولی برویم خانه غذایی که دوست داری را برایت درست کنم.

در آخر یکی از مهارت های مهم اجتماعی و عاطفی این است که توانایی پذیرش پاسخ منفی را به کودکان خود آموزش بدهید و نه گفتن در برابر خواسته های نامطلوب فرزندانتان باعث می شود که آن ها یاد بگیرند در چه مواقعی و چگونه قاطعانه اقدام کنند.

همانطور که در این مطلب با با طرز صحیح رفتار با درخواست های کودکان آشنا شدید برای یادگیری دیگر رفتارهای تربیتی کودک دلبند خود همچون نحوه رفتار با کودک بهانه گیر و رفتار با کودک نافرمان می توانید به سراغ لینک های قرار داده شده بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *