دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

غار کبوتر با جاذبه های طبیعی ترسناک!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

غار کبوتر یکی از غارهای شناخته شده در استان آذربایجان شرقی است، این غار دارای چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زیادی است و قدمت این غار به ۱۵۰ میلیون سال پیش باز می گردد و مجموعه آثار تاریخی کشف شده در اطراف آن متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش می باشد.

شاید یکی از عجیب ترین غارهایی که در ایران قرار دارد، غار کبوتر باشد. این غار در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و برخی آن را با عنوان غار هامپوییل نیز می شناسند. جذابیت های منحصر به فردی که در این غار به چشم می خورد، می تواند توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب کند. این غار یکی از مجموعه آثار باستانی در ۲۰۰ هزار سال پیش می باشد. امروزه نیز این غار از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار می باشد. شما علاقه مندان می توانید، از چشم اندازهای باستانی و طبیعی این غار بازدید کنید.

غار کبوتر

غار کبوتر را بشناسید

امروزه این غار یکی از جاذبه های گردشگری در استان آذربایجان شرقی به شمار می آید. بسیاری از گردشگران این غار را با عنوان غار هامپوییل می شناسند. قدمت بالای این غار و ویژگی های منحصر به فردی که به خود اختصاص داده است، یکی از مهم ترین علت های اهمیت آن برای گردشگران است. این غار در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب شرقی مرافع واقع شده و به دلیل نزدیکی به روستای کند سفلی می تواند مکان مناسبی برای سیر و سیاحت باشد.

بخش های مختلف غار کبوتر

این غار در میان مردمان محلی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا یکی از غارهای تاریخی و باستانی مهم به شمار می آید. قرار گرفتن این غار در دامنه های کوه های صخره ای از جذابیت زیادی برخوردار می باشد. در این دامنه ها رودخانه ای پر آب نیز وجود دارد که می توانید از آب آن بنوشید. این غار از بهترین مکان های دیدنی آذربایجان شرقی است.

چشم انداز صخره کبوتر

پیشینه تاریخی غار:

بسیاری از باستان شناسان در این منطقه به تحقیق و پژوهش پرداخته اند. تحقیقات در این منطقه نشان می دهد که این غار از پیشینه تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد. مجموعه آثار باستانی یافت شده از این منطقه نشان می دهد، قدمت این غار به دو هزار سال پیش باز می گردد. این غار می تواند تا حدود ۱۵۰ میلیون سال قدمت داشته باشد. طبیعت ترسناکی که در این غار دیده می شود، موجب هیجان بیشتری در این فضا شده است.

  •  آرون گروپس

غار زیبای کبوتر

چرا این غار را غار کبوتر نامیده اند؟ علت نامگذاری این غار به طور دقیق مشخص نمی باشد، اما این نامگذاری توسط خود محلی های این منطقه صورت گرفته است. همانطور که اشاره شد، این غار یکی از وحشتناک ترین غارهای ایران است و به دلیل طبیعت ترسناک خود مورد توجه قرار گرفته است.

برکه های غار کبوتر

چاه عمودی که در میانه این غار واقع شده موجب خوفناکی بیشتر آن گشته و امروزه نیز به عنوان یکی از غارهای هولناک به شمار می آید. برخی بر این باورند که در گذشته کبوترهای وحشی بر بالای این غار قرار داشته اند، همین موضوع نیز موجب نامگذاری آن شده است. این غار در میان مردمان محلی بسیار شناخته شده می باشد. این غار همانند غار کوگان لرستان نیز می باشد.

مشخصات غار:

این غار از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. این غار از جمله غارهای فنی در ایران است. شما برای پیمایش این غار نیاز به تجهیزات زیاد دارد. افرادی به این منطقه می روند که سررشته ای از کوهنوردی و غارنوردی داشته باشند. تجهیزاتی که برای پیمایش این غار نیاز می باشد، شامل کپسول هوا، چراغ قوه، لامپ، راهنما و … می باشد.

مناظر غار کبوتر

عرض دهانه این غار ۸ متر می باشد، همچنین طبق محاسبات طول و عرض میدان اول غار به ۴۰ تا ۶۰ متر نیز می رسد. این غار دارای ۸ تالار می باشد که دارای ۵ طبقه هستند. دالان های پر پیچ و خم و مسیرهای منتهی به این غار دارای جذابیت های زیادی می باشند و باید با دقت بیشتری طی شوند. این غار دارای مجموعه چاه های عمیق و ترسناکی است.

غار کبوتر مراغه

تنوره های سنگی و تالارهای بزرگ بخش های دیگر از این غار می باشند. این غار دارای چندین چاه های عمیق و متفاوت است. در ابتدای امر برای رسیدن به تالار دوم باید با احتیاط بیشتری عمل کنید. چهار دهانه ای که در این بخش از غار قرار دارند، طی کردن مسیر را کمی دشوار می کنند. هر یک از دهانه های غار مانند لوله ای باریک هستند که شما را به طبقات دیگر غار هدایت می کنند.

جذابیت های غار کبوتر

یکی از بخش های کم عمق در غار دارای ۱۲ متر است، و یکی از طولانی ترین مسیرهایی که طی می کنید، ۹۸ متر می باشد. غار کبوتر دارای بخش های عجیب و ترسناکی می باشد. یکی از قسمت های عجیب در این غار دارای جریان صدای آب است. اما هنوز سرچشمه ای از محل خروج آب دیده نشده است. شما با عبور از دالان های مختلف می توانید به طبقات پایینی غار هدایت شوید.

در غار چه چیزهایی وجود دارد؟

همانطور که در بالا اشاره شد، این غار دارای بخش های مختلفی می باشد. دالان ها و تالارها بخش های اصلی از این غار را تشکیل می دهند، شما با استفاده از این مسیرهای لوله ای شکل می توانید به طبقات دیگری از غار نیز راه پیدا کنید. اما بخش های جذاب این غار را استالاکتیت ها و استالاگمیت ها تشکیل می دهند. رسوبات آهکی که در دیواره های این غار مشاهده می کنید، دارای شکل های عجیب و غریبی هستند.

در غار کبوتر می توانید گونه هایی از جانوران غارنشین را نیز مشاهده کنید. خفاش ها مهم ترین جانوری هستند که در دیواره های این غار هستند و در این غارها زندگی می کنند. برکه آب یکی دیگر از شگفتی های این غار محسوب می شود. به طور کلی هیچ اطلاعات دقیقی از مساحت این غار در دسترس نمی باشد. اما تاکنون حدود ۲۰۰۰ متر مربع از آن شناسایی شده است.

غار کبوتر را بشاسید

یکی از زیباترین بخش های این غار بخش تالار گسل ها است. در این بخش می توانید، با یکی از شگفت انگیزترین تالارهای غار آشنا شوید. این بخش دارای جذابیت های منحصر به فرد و ویژگی های جذابی است. توجه داشته باشید که گردش در این غار به تنهایی کار خطرناکی است.

دخمه های کافر کلی نیز یکی از غارهای مخوف هستند که جاذبه هایی نظیر این غار دارند و شما می توانید در لینک با دخمه های کافر کلی نیز آشنا شوید. این دخمه ها نیز بسیار هولناک هستند و متاسفانه کشته هایی نیز داشته است. برای بازدید از این غار نیز باید به صورت گروهی سفر کنید تا خطرات آن کاسته شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *