دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیفون ۱۳ محصول جدید شرکت اپل با طراحی متفاوت

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

حدودا سه ماه از عرضه آیفون ۱۳ به بازار موبایل می گذرد. این گوشی به نسل قبلی بسیار شباهت داشته اما با بهبودهای متعددی همراه شده است. در این مطلب با بررسی آیفون ۱۳ با قابلیت های جدید آن آشنا خواهید شد.

اپل در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱ از گوشی آیفون ۱۳ رونمایی و آن را در ۲۴ این ماه روانه بازار کرد. بیشتر ویژگی های محصول جدید اپل را در نسل قبلی نیز شاهد بودیم اما آیفون ۱۳ با بهبودهای متعددی همراه شده که در این مطلب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

بررسی گوشی آیفون ۱۳

بررسیها حاکی از آن است که آیفون ۱۳ نسبت به گذشته بهبودهای متعددی را تجربه کرده است. ولی به نظر بیشتر برای افرادی که از آیفون ۱۱ یا مدل های قدیمی استفاده می کنند مناسب خرید باشد. آیفون ۱۳ سریع بوده و عکس ها و ویدیوهای جذابی را به ثبت می رساند در ضمن به لطف نمایشگر اولد رنگ های دقیقی را به نمایش گذاشته و با تراشه a15 بهینه، شارژدهی خوبی هم ارائه می دهد.

این قابلیت ها را سال گذشته تا حدودی در آیفون ۱۲ نیز تجربه نمودیم. ولی عرضه این گوشی با فناوری پروموشن سبب می شود تا جای نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بیشتر از پیش احساس شود. آیفون ۱۳ نام سری جدید گوشی های هوشمند اپل می باشد و این شرکت تصمیم گرفت در سال جاری آیفون های جدید خود را بدون هیچ تغییر اساسی روانه بازار کند.

و تنها سعی کرده آیفون قبلی را از هر نظری بهینه کند. در نگاه اول هیچ تفاوت شاخصی بین آیفون ۱۳ و ۱۲ مشاهده نمی شود که این موضوع کاربران زیادی را ناامید کرد. اپل برای عدم شکست در فروش محصول جدید خود به جای تمرکز بر روی بخش ظاهر تلاش نمود بخش های دیگر را تقویت کند.

  •  آرون گروپس

ممکن است در ذهن شما نیز چنین سوالاتی مطرح شود که آیا گوشی آیفون ۱۳ ارزش خرید بالایی داشته و این که آیفون ۱۲ را با آیفون ۱۳ جایگزین کرد؟ یا این که آیفون ۱۳ یا آیفون سال های قبل چه تفاوت های اساسی پیدا کرده است؟ برای رسیدن به پاسخ سوال خود با بررسی آیفون ۱۳ تا پایان همراه این مطلب باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسیها باید گفت در لیست تغییرات آیفون ۱۳ احتمالا توجه به طراحی آخرین اولویت آن بوده است، چرا که این گوشی تفاوت ظاهری ناچیزی با نسل قبلی دارد. بریدگی نمایشگر با ۲۰ درصد عرض کمتر، رنگ بندی جدید و آرایش قطری دوربین های عقب از تغییرات اساسی آیفون ۱۳ در مقایسه با نسل گذشته به حساب می آیند.

به عبارت دیگر آیفون ۱۳، همان آیفون ۱۲ بوده با سه تغییر جزئی. دوربین های مورب پشتی، کوچکتر شدن بریدگی صفحه ، و کمی سنگین تر شدن بدنه. با این وجود، آیفون ۱۳ همچنان جزو زیباترین و در عین حال ساده ترین موبایل های بازار می باشد که با مقاوم ترین و بادوام ترین طراحی ها همراه شده است.

همانطور که در ابتدای بررسی آیفون ۱۳ اشاره شد تغییر خاصی در قسمت طراحی این گوشی صورت نگرفته ولی با باز کردن جعبه گوشی نخستین موردی که جلب توجه می کند طراحی و نحوه چینش دوربین ها پنل پشتی آن است. پنل پشتی از جنس شیشه بوده و طراحی براقی دارد که در رنگ مشکی به شدن جاذب اثر انگشت است.

فریم دوربین ها مشابه قبل در سمت چپ و بالای قاب پشتی دیده می شود و مورب شدن چینش دوربین ها از تفاوت های آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل محسوب می شود.

البته نمی توان گفت که طراحی آیفون ۱۳ ناامید کننده است چرا که سال پیش با دیدن طراحی تخت آیفون ۱۲ به وجد آمده بودیم و حالا هم وضعیت فرقی نکرده است. آیفون ۱۳ با نمایشگر ۶.۱ اینچی خود بسیار خوش دست بوده به طوری که با یک دست به همه بخش های نمایشگر و کلیدهای فیزیکی گوشی دسترسی راحتی وجود دارد.

آیفون ۱۳ با وزن ۱۷۴ اندکی سنگین تر از قبل شده ولی این موضوع موجب خسته شدن دست نخواهد شد. فریم آلومینیومی مات و پنل شیشه ای براق گوشی علاوه بر ایجاد یک تضاد جذاب، حس بسیار خوبی را القا می کنند. در قسمت بالا المان خاصی مشاهده نمی شود و در قسمت پایین شاهد حضور اسپیکر، میکروفون مکالمه و پورت شارژ لایتینگ هستیم.

در لبه سمت راست فریم میانی کلید پاور و آنتن فایوجی تعبیه شده و در لبه سمت چپ، کلیدهای کنترل صدا دیده می شود که از دیگر تفاوت های آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل می باشد. کلیدهای کنترل صدا نسبت به گذشته بالاتر آمده تا دسترسی کاربر به این کلیدها راحت تر شود. در بالای کلید ولوم ، کلید جذاب کنترل حالت صوتی آیفون تعبیه شده است.

شما به راحتی می توانید توسط این کلید، گوشی را روی حالت سکوت قرار دهید. در انتهای لبه سمت چپ خشاب سیم کارت حضور دارد. پرچمدار تقریبا مقرون به صرفه اپل با رنگ های صورتی، آبی، قرمز، کرمی و سورمه ای تیره به بازار عرضه می شوند. بررسیها نشان می دهد کیفیت و دقت ساخت آیفون ۱۳ بسیار بالا است و همه قطعات به خوبی کنار هم قرار گرفته اند.

به گونه ای که با لمس مرز بین پنل شیشه ای و فریم دستگاه به سختی می توان شکاف بین آن ها را متوجه شد. در نمای جلو خبری از نوار پلاستیکی میان فریم و پوشش نمایشگر نبوده و این دو المان مستقیما روی هم سوار هستند. صفحه نمایش آیفون ۱۳ را پوشش مرکب از شیشه و سرامیک به نام سرامیک شیلد محافظت می نماید.

در نمای جلو گوشی آیفون ۱۳ نمایشگر ۶.۱ اینچی با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ حضور دارد که ابعاد بریدگی آن از مهم ترین تفاوت های این گوشی با نسل قبلی می باشد. برای اولین بار از زمان معرفی آیفون ۱۰، مهندسین اپل با هدایت دریچه اسپیکر مکالمه به شکاف بین محافظ نمایشگر و فریم گوشی، سبب کاهش ۲۰ درصد بریدگی نمایشگر شده اند. و اکنون نمایشگر آیفون ۱۳ حدود ۸۶ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

بدین ترتیب پنل جلویی طراحی قبلی را دارد ولی ناچ آن جمع و جور تر شده است. البته عرض بریدگی کم ول ارتفاع آن کمی بیشتر شده است و این موضوع سبب می شود هنگام تماشای فیلم به صورت تمام صفحه، تصویر زیر بریدگی قرار بگیرد که چندان آزاردهنده نخواهد بود.

در مجموع در بررسی طراحی ظاهری آیفون ۱۳ شاهد انقلاب بزرگی نبودیم. در نتیجه اگر آیفون ۱۲ دارید و به طراحی گوشی اهمیت می دهید به نظر تعویض آن به آیفون ۱۳ کار جالبی نخواهد بود.

نمایشگر و اسپیکر

آیفون ۱۳ همانند نسل قبل از نمایشگر ۶.۱ اینچی اولد با اسم تجاری سوپر رتینا XDR استفاده می کند. این نمایشگر وضوح ۲۵۳۲*۱۱۷۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل بر اینچ را ارائه می دهد که شفافیت و وضوح بسیار مطلوبی را به ارمغان می آورد. اپل با فناوری های مربوط به خودش این پنل جدید را اختصاصی و بهینه نموده است.

این صفحه نمایش بی نظیر تصاویر را با کیفیت HDR10 به نمایش می گذارد و از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می کند. نمایشگر آیفون های جدید در مقایسه با سال قبل روشنایی بیشتری داشته و این موضوع سبب می شود هیچ گاه با این نمایشگر با مشکلی مواجه نشوید. با مشاهده محتوا در این نمایشگر حس عجیب و خوشایندی به کاربر دست خواهد داد که به کنتراست خوب، کیفیت رنگی و عمق رنگ مشکی آن مربوط است.

اما متاسفانه نمایشگر آیفون ۱۳ برخلاف نسخه های پرو به فناوری پروموشن مجهز نشده از این رو نرخ نوسازی آن روی عدد ۶۰ هرتز ثابت می ماند. این نرخ نوسازی سبب شده تا آیفون ۱۳ با وجود برخورداری از سخت افزار مشابه آیفون ۱۳ پرو به اندازه برادر گران قیمت تر خود تجربه کاربری نرم و روانی نداشته باشد.

در بررسی اسپیکر آیفون ۱۳ باز هم باید اذعان کرد که همانند نسل قبلی از ترکیب اسپیکر موجود در لبه پایین و اسپیکر مکالمه موجود در بریدگی نمایشگر به عنوان بلندگوهای استریو بهره می برند. کیفیت و بلندی صدای آیفون ۱۳ با نسل گذشته تفاوتی نداشته و قابل ذکر است پرچمداران اپل از نظر بازتولید فرکانس های مختلف دارای عملکرد بسیار خوبی هستند و صدایی شفاف و فاقد نویز را تولید می کنند و ضمنا حجم صدای تولید شده هم مطلوب است.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری آیفون ۱۳ مشخص شد این گوشی به صورت پیش فرض با سیستم عامل ios 15 به بازار عرضه می شود. نسخه جدید سیستم عامل محبوب اپل نسبت به نسل قبل تغییرات ظاهری خاصی را تجربه نکرده است ولی چند قابلیت جذاب به آن اضافه شده است.

از جمله این قابلیت ها می توان به قابلیت لایو تکست برای استخراج متن از عکس ها، پشتیبانی از افزونه در سافاری و باز طراحی آن، استفاده آفلاین از سیری و نمایش سه بعدی نقشه اشاره کرد.

در ادامه بخش سخت افزاری آیفون ۱۳ را مورد بررسی قرار می دهیم. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی از چیپست بایونیک a15 قدرت خود را به دست می آورند. ولی این تراشه به جای گرافیک ۵ هسته، از ماژول ۴ هسته ای بهره می برد. از این رو اپل در مقایسه قدرت پردازشی نسخه ضعیف تر a15 با حریفان، آن را ۵۰ درصد سریعتر در پردازش سی پی یو محور و ۳۰ درصد سریعتر در پردازش های جی پی یو محور تلقی می کند.

بدین ترتیب آیفون ۱۳ از جدیدترین و قوی ترین پردازنده اپل بهره می برد که با معماری ۵ نانومتری ارائه می شود. در ضمن برای این گوشی حافظه رم ۴ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است. ممکن است این تصور در ذهن کاربر ایجاد شود که ۴ گیگابایت حافظه رم کافی نباشد ولی باید اشاره کرد بدلیل ساخت سخت افزار و نرم افزار توسط خود اپل، طراحی هماهنگی بین آن ها صورت می گیرد و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

دوربین دوتایی

بررسی ها نشان داد دوربین آیفون ۱۳ با تغییراتی همراه شده است ولی به اندازه آیفون ۱۳ پرو گسترده نیست. این گوشی همانند قبل از ترکیب دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید در پنل پشتی و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 بهره می برد. البته حسگر دوربین اصلی اکنون دارای ابعاد بزرگتری(حدود ۴۷ درصد نسبت به قبل) است.

به لطف حسگر بزرگتر دوربین قادر است بدون نیاز به نوردهی های طولانی، نور زیادی را جذب و در تاریکی عکس های بهتری و شفاف تر به ویژه از سوژه های متحرک ثبت کند.

از تغییراتی که عکاسی اولتراواید آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ دارد ، اضافه شدن اتو فوکوس به حالت عکاسی این لنز دوربین می باشد. به این ترتیب می توان عکس های باکیفیت تری با به ثبت رساند. در بخش فیلمبرداری مهمترین تغییرات آیفون ۱۳ مجهز شدن دوربین ها به حالت سینماتیک است.

از طریق این تکنولوژی می توان ویدیوهایی با فوکوس هوشمند و سینمایی را به ثبت رساند. در حالت سینماتیک، سوژه های درون تصویر تشخیص داده شده و به محض جابجایی بین سوژه ها به صورت کاملا هوشمند و سینمایی تغییر فوکوس صورت می گیرد.

متاسفانه در آیفون ۱۳ از دوربین تله فوتو خبری نیست و این گوشی با ایجاد کراپ روی تصویر ۱۲ مگاپیکسل دوربین اصلی و بعد آپ اسکیل آن به ۱۲ مگا پیکسل بزرگ نمایی دیجیتال تا سطح ۵ برابر را موجب می شود. قابل ذکر است دوربین سلفی از عکاسی پرتره پشتیبانی داشته و برای دستیابی به اطلاعات عمق صحنه از فیس آی دی کمک می گیرد.

در مجموع بخش دوربین آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبل پیشرفت زیادی پیدا کرده ولی آنقدر چشمگیر نیست که آیفون ۱۲ خود را فروخته و با آیفون ۱۳ جایگزین کنید.

باتری و شارژ دهی

همانطور که پیشتر اشاره شد آیفون ۱۳ نسبت به سال قبل حدود ۱۰ گرم سنگین تر شده و این موضوع سبب شده ظرفیت باتری از ۲۸۱۵ ساعت به ۳۲۴۰ میلی آمپر ساعت تبدیل شود. اپل مدعی است آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی ۲۰ درصد بهبود عملکرد پیدا کرده است.

درون جعبه از آداپتور خبری نیست ولی این گوشی نیز مانند همه آیفون ها از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی دارد و ضمنا می توانید از طریق فناوری مگ سیف و با سرعت شارژ ۱۵ واتی نیز این گوشی را شارژ نمایید. همچنین آیفون ۱۳ از شارژ مغناطیسی ۷.۵ واتی هم پشتیبانی دارد که موجب می شود بخش باتری گوشی کامل شود.

بررسی ها نشان داد آیفون ۱۳ در یک استفاده سنگین می تواند تا یک روز کامل دوام بیاورد که یکی دیگر از تغییرات اپل در این بخش صورت گرفته تا کاربرها از گوشی جدید مایوس نشوند. عملکرد و سرعت شارژ نیز خوب و قابل قبول است. توسط آداپتور ۲۰ واتی در عرض ۸۰ دقیقه باتری آیفون ۱۳ به طور کامل شارژ می شود. هر چند آداپتور آیفون نسبت به برند های دیگر ضعیف تر می باشد ولی از نظر سرعت شارژ اصلا تاثیرگذار نبوده و کاملا طبیعی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *