دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شناخت عوارض گریه ی زیاد و فواید اشک ریختن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در با وجود اینکه گریه کردن دارای فواید و مزیت های بی شماری است اما فاقد معایب و مضرات هم نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله هم با فواید و هم عوارض گریه ی زیاد به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی گاهی اوقات گریه کردن بی دلیل شرایطی گذرا خواهد بود که بدون اینکه مسئله ساز شود پایان می یابد اما اگر با تغییرات احساسی شدید درگیر هستید بایستی به دنبال ریشه یابی و کشف دلیل آن باشید زیرا ممکن است با عوارض ناخواسته و زیاد آن مواجه شوید.

آشنایی با عوارض گریه ی زیاد

بهتر است بدانید که در واقع گریه کردن برای بسیاری از انسان ها یک روش منحصر به فرد برای تخلیه ناراحتی و غم خواهد بود زیرا گاهی اوقات بیرون ریختن هیجانات و گریه کردن به اندازه یک نسخه پزشکی موثر و کمک کننده خواهد بود. امروزه بسیاری از روانشناسان معتقدند که افراد با جلوگیری از اشک ریختن به خودشان صدمه می زنند.

عوارض گریه ی زیاد در انسان ها

با این حال در فرهنگ و افراد مختلف واکنش به گریه کردن کمی متفاوت خواهد بود و برداشت های مختلفی از ان خواهد شد. برخی از فراد خیلی راحت گریه می کنند و عده ای دیگر آخرین باری که گریه کرده اند را به یاد نمی آورند. به طور گریه را می توان یک نوع واکنش رفتاری، هیجانی و عاطفی نسبت به تحریکاتی مانند درد، غم؛ شادی، شی بیرونی و یا واکنش طبیعی بدن دانست که تنها در انسان ها مشاهده خواهد شد.

البته در برخی از حیوانات مانند فیل ها یا تمساح ها که گاهی اشک از چشمانشان جاری می شود صرفا واکنش های طبیعی و بیولوژیک نسبت به محیط بیرونی است و هیچ دلیل دیگری ندارد. دقت داشته باشید که گریه کردن و اشک ریختن صرفا دو مفهوم جدا از هم هستند به گونه ای که گریه شدید عملی است که از حالات و واکنش های درونی ناشی می شود اما اشک ریختن اتفاقی وابسته به گریه نیست و ممکن است حتی وقتی گریه نمی کنید هم از چشم ها اشک جاری شود.

تاثیر گریه ی زیاد بر سلامتی فرد

مضرات گریه بیش از حد

با وجود اینکه سرکوب کردن گریه باعث تخلیه نشدن هیجانات می شود و ممکن است گریه ی زیاد اثرات و عوارض مخربی مانند پرخاشگری را به دنبال داشته باشد اما دقت داشته باشید که برخی مواقع گریه کردن باعث بدتر شدن حال تان خواهد شد. در واقع مواقعی که سایر افراد واکنش خوبی نسبت به اشک های شما ندارند قطعا گریه کردن حالتان را بدتر خواهد کرد و باعث تضعیف اعتماد به نفس تان خواهد شد برای مثال گریه کردن در محل کار نمی تواند برایتان مفید باشد. علاوه بر این ها گریه کردن بیش از حد به چشم ها و عملکرد آن ها نیز آسیب خواهد زد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همچنین گاهی اوقات ممکن است گریه زیاد ناشی از اختلالات روانی مانند افسردگی در فرد باشد که اگر ادامه پیدا کند عوارض شدیدی برای سلامت خواهد داشت. در ادامه نیز برخی دیگر از عوارض گریه ی زیاد را به منظور آشنایی بیشتر بیان کرده ایم:

  • ناامیدی و احساس گناه شدید
  • کاهش تمرکز و عدم تمرکز
  • شک و تردید بسیار در تصمیم گیری ها
  • داشتن افکار مرتبط با خودکشی و آسیب به خود
  • کمبود خواب و یا پرخوابی
  • از دست دادن انرژی و احساس خستگی روزانه
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • تحریک پذیری و زودرنجی
  • بروز درد های جسمانی بدون توضیح پزشکی

دلایل گریه کردن افراد

فواید گریه کردن

با وجود اینکه گریه کردن مضراتی به دنبال دارد اما از مزیت های آن نباید غافل شوید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از فواید گریه کردن خواهیم پرداخت:

  • تقویت روحیه:

جالب است بدانید که گریه کردن به التیام روحیه کمک شایانی می کند و علاوه بر این واکنش اطرافیان به گریه شما تاثیر زیادی در احساس پس از گریه خواهد داشت. در واقع اگر آن ها ناراحتی تان را درک کنند و برایتان کمک کننده باشند احتمال اینکه جس بهتری در شما شکل گیرد بیشتر از زمانی است که مورد تمسخر قرار می گیرید. در واقع تعداد زیادی از موارد حس بهتری که پس از گریه شکل می گیرد به خاطر حمایت عاطفی و دلداری اطرافیان است.

  • کاهش اضطراب:

احتمالا یکی از مزایای گریه کردن کمک به کم شدن فشار فیزیکی ناشی از احساس ناراحتی است. در واقع عمل گریه درست پس از به اوج رسیدن انگیختگی روانی آغاز شده و به بدن کمک می کند تا به تعادل حیاتی خود برگردد یا به عبارت دیگر عمل گریه کردن پس از یک حالت انگیختگی رخ داده و بدن را به حالت آرامش می رساند.

مزیت های گریه کردن

  • دفع سموم بدن:

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شیمیدان معروف ویلیام فری اشک ها به دفع سموم بدن کمک زیادی می کنند. این شیمیدان اشک های حاصل از تحریک چشم ها در اثر بریدن پیاز را با اشک های عاطفی مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که عمده تفاوت این دو اشک ناشی از تاثیرات اضطراب در بدن است. البته که این تحقیق چندان کافی نبوده و هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

  • برقراری ارتباط بهتر:

بهتر است بدانید که در واقع عمل گریه کردن در ابتدا شیوه نوزادان برای جلب توجه مادر خود بود زیرا گریه کردن نوزاد یک عنصر بصری به گریه ها برای کمک گرفتن اضافه می کند و به همین خاطر توجه کسی که از او مراقبت می کند را جلب خواهد کرد. با گذشت زمان و بالا رفتن سن نیز کارکرد بیولوژیک گریه تبدیل به کارکردهای عاطفی شده و گریه افراد بالغ عمدتا به خاطر نیاز و تقاضای کمک خواهد بود.

  • ضدعفونی کنندگی بدن:

به طور کلی گریه کردن می تواند به از بین رفتن باکتری های موجود در بدن کمک زیادی بکند زیرا اشک ها حاوی پروتئینی به نام لیزوزیم هستند که می تواند مولکول های مضر را به راحتی از بین ببرد. در واقع تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ماده لیزوزیم می تواند باکتری سیاه زخم را از بین ببرد. البته هنوز مزیت های گریه کردن برای سلامت جسمانی به اثبات نرسیده و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه خواهد بود.

عوارض گریه کردن برای بدن

  • برقراری پیوند:

هنگامی که از طریق اشک با دیگران ارتباط برقرار می کنید در واقع میزان آسیب پذیری خود را نشان می دهید. این مسئله در حضور افراد حمایتگر می تواند باعث تقویت حس پیوند و اتصال شود زیرا شما آنقدر به آن شخص اعتماد داشتید که در حضور او گریه کنید.

بر همین اساس گریه کردن این پیام را می رساند که انسان نسبت به انسان دیگری احساس نزدیکی می کند و این مسئله می تواند واکنش همدلانه و ارتباط عاطفی او را تا حد زیادی تقویت کند. همانطور که می دانید انسان ها دوست ندارند ضعف خود را به غریبه ها نشان دهند و به همین خاطر سعی دارند اشک هایشان را برای نزدیک ترین افراد زندگی خود نگه دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *