دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصول و قواعد آموزش اعداد به کودک در منزل

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که آموزش اعداد به کودک چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با راهکار های موثر در آموزش اعداد آشنا شوید.

به طور کلی درک اعداد در زندگی روزمره ما نقش بسیار مهمی دارد. کودکان در پیش دبستانی و دبستان شروع به یادگیری اعداد و کار کردن با آن ها می کنند به همین خاطر برای آموزش اعداد به کودک خود بهتر است از بازی، اشیاء و وسایل کمک آموزشی مخصوص کودکان استفاده نمایید.

اصول آموزش اعداد به کودکان

معمولا بهتر است کودکان خود از سن دو سالگی با شمردن اعداد آشنا کنید تا وقتی که وارد مدرسه می شوند دچار مشکل نشوند. در واقع به کودک باید نشان دهید که ریاضیات بخشی از زندگی روزمره است و او بالاخره برای کارهای روزمره اش به آن نیاز دارد. بهتر است مهارت های درک حساب را به فرزندتان بیاموزید و ریاضی اش را حد الامکان قوی کنید.

چگونگی آموزش اعداد به کودک

البته دقت داشته باشید که این آموزش در اصل بایستی در فضای مدرسه و سن مناسب آن ها اتفاق بیفتد به همین خاطر اصلا برای یاد دادن آن به کودکتان عجله نکنید زیرا ممکن است زیاده روی در این امر نتیجه ای معکوس داشته باشد و کودک را نسبت به ریاضیات و مفاهیم آن دلسرد کند. معمولا توصیه می شود که برای آموزش کودکان ۲ الی ۷ ساله خود برخی از مفاهیم ابتدایی را در قالب بازی و تکرار خیلی ساده به گوش آن ها آشنا کنید برای مثال در بازی هایی مانند پازل های کودکانه و اسباب بازی های لگو، کودک به تدریج مهارت های منطقی و ریاضی خود را تقویت خواهد کرد.

راهکارهای موثر در آموزش

در واقع برای آموزش اعداد به کودک راه و روش های مختلفی وجود دارد که به منظور آشنایی بیشتر شما در ادامه برخی از آن ها را شرح داده ایم:

  • شمردن را به کودک بیاموزید:

بهتر است در مرحله اول شمردن اعداد را از ۱ تا ۱۰ به کودک تان آموزش دهید زیرا اغلب کودکان به راحتی می توانند این ده عدد را به خاطر بسپارند و یاد بگیرند که آن ها را مانند یک موسیقی بخوانند. در واقع بهتر است این مهارت اصلی را در هر فرصتی که پیش می آید با کودک تان تمرین نمایید.

بسیاری از کودکان هنگامی که از حس لامسه خود استفاده می کنند یادگیری بهتری خواهند داشت. همچنین برای یادگیری موثرتر بایستی به کودک اجازه دهید اشیاء مختلف را لمس کند و بشمارد زیرا این کار به او کمک می کند تا نسبت به هر عدد حس داشته باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یاد دادن اصول شمردن اعداد به کودک

  • اعداد را معرفی نمایید:

برای شروع سعی کنید اعداد را از یک تا ده بر روی لکه های کاغذ بنویسید. سپس هر شماره را با صدای بلند خوانده و به ترتیب به آن ها اشاره کنید زیرا انجام این کار مهارت شمارش را با تصویر بصری هر عدد در ذهن کودک مرتبط خواهد کرد. همچنین می توانید از کارت های اعداد نیز برای این کار استفاده کنید برای مثال یک عدد را بالا ببرید و نام آن را با صدای بلند بیان نمایید. سپس از کودک تان بخواهید در دسته کارت های خود همان شماره را پیدا کند و نامش را با شما تکرار نماید.

  • در مورد اعداد حرف بزنید:

توصیه می شود که با عدد یک شروع کنید و برای هر عدد زمان خاصی را اختصاص دهید. هر عدد را به حروف و به عدد بنویسید و مفهوم هر کدام را با نشان دادن یک شی، انگشتان یا هر وسیله دیگری به کودک نشان دهید. سپس به سراغ شماره بعدی بروید و همین روند را تکرار نمایید. دقت داشته باشید تا زمانی که از درک کامل کودکتان مطمئن نشدید به هیچ وجه سراغ عدد بعدی نروید زیرا بهتر است یک بار برای همیشه بر شماره ها مسلط شوید.

روش های اموزش اعداد

  • از تصاویر استفاده کنید:

بهتر است بدانید که اغلب کودکان زمانی که بتواند یک مفهوم را در ذهن خود تجسم کنند یادگیری بهتری خواهند داشت. به همین خاطر می توانید برای هر عدد شماره آن را روی کاغذ بنویسید و یک نقاشی که نشان دهنده آن است را به او نمایش دهید. برای مثال اگر عدد دو را آموزش می دهید سعی کنید دو چشم، دو سیب و یا حتی دو گل بکشید.

همچنین برای اینکه نتیجه بهتری کسب کنید می توانید از کودک بخواهید که خودش تصویری مرتبط با این عدد رسم کند. درگیر کردن حس لامسه در این روند نیز موثر خواهد بود برای مثال استفاده از مداد، لوبیا یا سایر وسایل قابل لمس ممکن است کودکان را در درک بهتر اعداد یاری کند.

  • نوشتن اعداد را بیاموزید:

حال در آموزش اعداد به کودک وقت آن رسیده که به کودک نشان دهید چگونه اعداد را بنویسد. به طور کلی وقتی در مورد یک شماره خاص صحبت می کنید به کودک یاد بدهید که چگونه می تواند آن را بنویسد. اجازه دهید سعی خود را برای نوشتن عدد بکند. برای این کار خلاق و سرگرم کننده باشید برای مثال به کودک بگویید ۱ بدنی لاغر و صاف دارد زیرا بازی و سرگرمی تاثیر زیادی بر روند آموزش کودکان خواهد داشت.

راه های موثر در یادگیری نوشتن اعداد

  • ترتیب اعداد را تمرین کنید:

بهتر است بدانید که توالی اعداد بسیار مهم هستند و این مفهوم را می توانید بر روی یک خط نشان دهید. برای مثال به ترتیب از چپ به راست بر روی یک خط بنویسید و نشان دهید که در حال زیاد شدن هستند. سپس از کودک بخواهید کارت های اعداد را به ترتیب درست بچیند و یا خودتان به اشتباه آن ها را مرتب کنید و از کودک بخواهید اشتباه تان را اصلاح نماید.

  • مفهوم شمارش را به کودک یا بدهید:

پس از اینکه کودک اعداد و توالی آن ها را یاد گرفت می توانید آموزش چگونگی شمارش آن ها را آغاز نمایید. برای مثال بهتر است به کودک اعداد ۵ تا ۱۰ را بدهید و از او بخواهید که آن ها را به درستی بچیند و یا می توانید از او بخواهید تنها تا دو رقم دیگر ادامه دهد. انجام این کار در آینده به یادگیری جمع کردن نیز کمک شایانی خواهد کرد.

بازی های مختلف برای اموزش اعداد به کودک

  • بازی کنید:

پس از اینکه مفاهیم اصلی اعداد و شمارش آن ها را به کودک آموزش دادید وقت آن رسیده تا مفاهیم را تقویت نمایید که فراموش نشوند. روش های بی شماری برای این کار وجود دارند برای مثال می توانید تعدادی مکعب بردارید و با آن ها برج بسازید و یا آن ها را به صورت پلکانی قرار دهید یعنی در ابتدا یک مکعب، سپس دو مکعب و سپس سه مکعب را در کنار یکدیگر بچینید.

  • با موسیقی تمرین کنید:

توجه داشته باشید امروزه آهنگ های کودکانه ای وجود دارند که می توانید با کمک آن ها به کودک کمک کنید تا بهتر اعداد را در خاطر خود نگه دارند.

  • از کتب مصور استفاده نمایید:

همچنین منابع مکتوب بسیاری برای تمرین عدد نویسی کودکان وجود دارند که می توانید برخی از آن ها را تهیه کرده و با کودک تمرین نمایید.

چگونگی یادگیری اعداد در کودکی

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب آموزش ساعت به کودکان و همچنین آموزش جدول ضرب به کودکان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *