دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روستای نیارق با جاذبه های توریستی تاریخی و مذهبی

  • محدثه خاکشور
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

نیراق نام روستایی در استان اردبیل با آب و هوای معتدل است. اگر از آن دسته گردشگران علاقه مند به طبیعت گردی و روستاگردی هستید؛ این سفر را از دست نمی دهید.

علاوه بر علاقه مندی به گردشگری و صنعت توریسم، به عنوان یک ایرانی قطعا جالب است تا با جغرافیا، تاریخ و همچنین فرهنگ کشور خودمان آشنا شویم. این آشنایی در مرحله ی اول از طریق آشنایی با استان، شهرها و روستاها انجام می شود؛ اندک اندک جمع گردد؛ وانگهی دریا شود؛ برای داشتن یک شناخت کلی از کشور ایران می توانید به صورت جداگانه و جزء جزء با آن آشنا گردید. در این مطلب قصد داریم به معرفی وضعیت جغرافیایی و تاریخی روستای نیارق بپردازیم.

معرفی آبادی نیارق با آب و هوای معتدل

جغرافیای روستای نیارق

آبادی نیارق در بخش ویلکیج – در شهرستان نمین – در فاصله ی ۴۰۰۰ کیلومتری اردبیل؛ در سمت جنوبی شگفت انگیز دامنه کوه «گووگییر» جاخوش کرده است. در واقع این روستا در ۲ طرف جاده تشکیل شده است که به دلیل همسایه و نزدیک بودن با گیلان با طراحی و ساختار منازل گیلان همخوانی دارد. کوه نامبرده و جنگل های پیرامون آن این روستا را به گیلان مرتبط می سازد؛ به گونه ای که مرز گیلان و اردبیل شناخته می شود.

برای رفتن به این آبادی می توانید از دو  راه؛ اولی از مسیر کوه از طرف آستارا دارای شیب بسیار، دومی از مسیر استان اردبیل و شهر «آبیبیگو» بروید. این آبادی با بریس، گرمه چشمه، سوها و آلادیزگه دارای مرز مشترک می باشد که از سمت شمال به وسیله ی جنگل های شمالی با لوندیل و آستارا همسایگی دارد. آب و هوای این آبادی در فصول گرم یعنی بهار و تابستان معتدل است، اما در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان تقریبا خیلی سرد می باشد.

معرفی آبادی نیارق و دیدنی های آن

بافت روستا

در این آبادی منازل دارای سقف شیروانی و متلون متشکل از رنگ های شاد و گرم هستند. آب این آبادی به وسیله ی چشمه های موجود و آبهای سطحی تامین می گردد. جمعیت این روستا بالای یک میلیون و ۹۳۹ نفر است که این جمعیت در کنار دارا بودن وسعت بسیارش موجب شده تا ۵ شورا به همکاری دهیار به امورات آبادانی نیارق مشغول شوند.

درست است که فعالیت اصلی اهالی این روستا دامپروری و زراعت است، اما غیر از آن به دیگر هنرهای قالیبافی و هنر مشغول بوده اند. البته در حال حاضر بیشتر جوان ها به خاطر پایین بودن درآمد و همچنین در اختیار نداشتن زمین زراعی به تهران مهاجرت نموده اند.

  •  آرون گروپس

آبادی نیارق شنااخته شده به عنوان مرز استان اردبیل و گیلان

علت نامگذاری نیارق

بر اساس کنکاش های برخی از مردمان آبادی از جمله موسا اوجاقی نیارق و محمد علی اوجاقی نیارق در دوران زرتشتیان و حتی پیش از آن دوران عده ای در این روستا اقامت می کردند که پس از پیدا شدن اسلام در این ناحیه زندگی به طور اجتماعی رواج پیدا می کند. در زمان صفویان این آبادی مرکز فرمانروایی حکومت بانویی بی باک به اسم نیگار بود که بر اساس آن به «نیارا» خوانده و شناخته شد. با گذشت زمان نیگارا به نیارا، سپس نیاراق و سپس نیارق تبدیل گردید. بر اساس باور بعضی دیگر قومی ترک به اسم نیار بود که علت نامگذاری این آبادی زندگی این طایفه در این ناحیه می باشد.

همچنین بر اساس نظر برخی دیگر، «نیار» واژه ای دارای تقدس و قدمت می باشد که از قدمت آن به خیلی وقت پیش می رسد. در برخی از کتیبه های روی گورها در آن طرف آستارا و ارس واژه ی «نیار قولی» مشاهده شده است. کلمه ی «قول» در گویش ترکی مفهوم خدمتگزار و «نیار قولی» نیز خدمتکار نیار مفهوم می دهد. البته در پایان باید بگوییم که این آبادی در نوشته و نامه های اداری و رسمی نیارق خوانده و در ناحیه به «نیارا» معروف است.

آشنایی با آبادی نیارق و وجه تسمیه

تاریخ نیارق

این روستا تاریخ ارزشمندی متعلق به زمان پیش از جمهوری اسلامی و در رابطه با سرنگونی رژیم پادشاهی پهلوی دارد. مردمان این روستا در تظاهرات علیه حکومت پهلوی مشارکت کردند. که البته وقتی این تظاهرات با ماه سوگواری محرم همزمان گردید, مردمان آبادی در مسجدهای منطقه پس از مشغول شدن به سوگواری و خواندن روضه به وسیله ی سید علی موسوی نفرت خود را از این رژیم علنی کردند. در هجدهم دی ماه ۱۳۵۷ بود که بر اساس این رخداد ۵ تن از مردمان آبادی به شهادت رسیده و چندین نفر نیز زخمی گردیدند.

معرفی جاذبه ها و علت نامگذاری آبادی نیارق

جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی نیراق

این آبادی دارای جاذبه های گوناگونی است که پیشنهاد می کنیم پس از سفر به این روستا از آنها بازدید نمایید.

روستاگردی با سفر به روستای نیارق

وجله لیک نیارق

دُلمِن یا میز سنگ نوعی از سنگ افراشته های زمان قدیم می باشد که در آن دوران تخته سنگ صاف و تختی را بی ملاط بر روی تعدادی سنگ ایستاده می گذاشتند. این دُلمِن ها به مثابه قبر جهت تدفین اموات بنا می گردید. این اثر باستانی پس از کنکاش های دمورگان تاریخ شناس اهل فرانسه اولین دفعه در سال ۱۸۹۰ م به همراه بسیاری دیگر از دُلمِن های بعضی از قسمت های کشور به ویژه آذربایجان و گیلان و بیشتر آبادی های ناحیه «نمین» کشف و شناخته گردید.

 حمام های تاریخی نیراق

این بناهای تاریخی رابطه های اجتماعی و ساختار منحصر به فرد آبادی را که مدتی است از یادها رفته است را نشان می دهد. آشاغا حمام یکی از این حمام ها است که به خاطر رسیدگی نشدن به صورت کامل ویران گردیده است. اما حمام کهنه نیارق هم با قدمتی بالای ۵۰۰ هزار سال در حال برپا بوده و از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود.

مرقدهای «خانم میر کلثوم» و «آقا میر باقر»

این مرقدها از مناطق مذهبی آبادی هستند که موجب تبرک بخشیدن به خاک آبادی گردیده اند. ملا احمد بن محمد فردی مقدس و پژوهشگر اهل اردبیل از دانشمندان بزرگ اسلام و شیعه است. دوران زندگی وی به قرن ۱۰ هجری باز می گردد. البته به عقیده برخی در اردبیلی بودن این دانشمند شک می باشد.

چشمه های نیارق

همانطور که در قسمت بالاتر گفته شد، این آبادی آب لازم خود به خصوص برای نوشیدن را از چشمه های پیرامون از جمله چشمه ای به اسم «گژدی بولاغ» به دست می آورد. همچنین سایر چشمه های واقع در پیرامون آبادی مانند مسجد بولاغی، چشمه داش بولاغ، چشمه خنجر بولاغی، چشمه سید بولاغی، چشمه های حامام بولاغی، چشمه های قازان بولاغی، چشمه سویوغ بولاغ دارای آبی خوشگوار می باشند.

معرفی آبادی نیارق

 روستای نیارق نه تنها می تواند مقصد مناسبی برای سفر و بازدید باشد که می تواند به عنوان یک منبع اطلاعی جهت آشنایی شما با گوشه ای از تاریخ ایران عزیزمان باشد. امیدواریم مورد توجه شما واقع شود. برای آشنایی با دیدنی های اردبیل لینک را دو بار بفشارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *