دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

منطقه کیپ هورن یا سرزمین مرگ در کجا قرار دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که منطقه کیپ هورن در واقع دارای ویژگی های منحصر به فردی در زمینه اتصال اقیانوس ها به یکدیگر است که با مطالعه این مقاله می توانید با خصوصیات آن آشنا شوید.

به طور کلی منطقه کیپ هورن منطقه ای است که اقیانوس ها در آن پیوند می خورند. در واقع این نقطه از زمین خطرناک ترین منطقه برای دریانوردان خواهد بود زیرا تعداد زیادی از آن جانشان را در عبور از این منطقه از دست داده اند و به همین خاطر امروزه آن را سرزمین مرگ می خوانند.

آشنایی با منطقه کیپ هورن

بهتر است بدانید کیپ هورن که بدان دماغه هورن نیز گفته می شود در زبان انگلیسی با نام Cape Horn شناخته خواهد شد. این منطقه در واقع جنوبی ترین نقطه خشکی مجمع الجزایر تیرا دل فوئگو یعنی سرزمین آتش در آمریکای جنوبی است که البته بخشی از شیلی خواهد بود و در جزیره هورنوس در مقابل سواحل تیرا دل فوئگو واقع شده است. سطح دماغ هورن کاملا خالی است و تنها محل سکونت در آن یک پاسگاه کوچک خواهد بود که یک فانوس دریایی، یک کلیسای کوچک، یک خانه و یک انبار غلات دارد.

خصوصیات منطقه کیپ هورن

با این حال لازم است بدانید که هورمون جنوبی ترین نقطه خشکی در آمریکای جنوبی نیست بلکه جنوبی ترین تقطه در جزایر دیه گو رامیرز است. این منطقه مرز شمالی آبراهه دریک را تشکیل می دهد و سال های زیادی به عنوان یکی از نقاط مهم و نشانه های اصلی در مسیر دریانوردی کشتی های تجار معروف به کشتی های کلیپر به شمار می آید. مسیر بادپا مسیر کشتی های بادبانی تندرو بود که ادویه و دیگر محصولات را به نقاط زیادی در جهان حمل می کردند.

با این حال آب های اطراف منطقه کیپ هورن پر موج و خطرناک هستند و کشتی ها در آن با باد های تند، جریان تند آب و کوه های یخی روبه رو خواهند شد که به این خاطر به آن ها لقب قبر ملوان ها داده شده است. به طور کلی در مجمع الجزایر تیررا دل فوگو جزایر در نزدیکی نوک جنوبی جنوب آمریکا واقع شده که اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را ملاقات می کند. این اغلب به عنوان پایان جهان نامیده می شود زیرا آب و هوا اغلب بسیار طوفانی است و امواج نیز بسیار زیاد هستند. به گونه ای که به نظر می آید کشتی ها به لبه زمین نزدیک خواهند شد.

توجه داشته باشید که در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم کشتی های گیرباد در اطراف منطقه کیپ هورن در اغلب سفر های خود به اروپا و آسیا رفتند. همچنین وزش باد های مکرر و طوفان منطقه نیز باعث شد تا بسیاری از کشتی های قایقرانی در جزایر سنگی سقوط کنند و هزاران نفر نیز در تلاش برای از دست دادن Cape Horn کشته شدند. تعداد کمی از ملوانان که به خانه باز گشتند نیز اغلب در مورد داستان های وحشتناک تجربه های Cope Horn می گویند.

اقیانوس های موجود در کیپ هورن

  •  آرون گروپس

از سال ۱۹۱۴ اغلب کشتی ها و کشتی های کروز از کانال پاناما برای عبور از اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام استفاده می کنند که البته با این حال چندین نژاد قایق بادبانی در سراسر جهان از مسیر در اطراف Cope Horn استفاده می کنند.

در حال حاضر، شیلی ایستگاه نیروی دریایی در جزیره هورنوس همچنین به نام جزیره هورن که نزدیک به نقطه واقعی است که در طی آن اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. کشتی های کروز بزرگ در اطراف کیپ شاخ بین والپارایسو و بوئنوس آیرس در این ناحیه فعالیت خواهند کرد و همچنین برخی از کروز های رفت و آمد مانند جاده در راه یا از قطب جنوب یا در اطراف شاخ در جنوب آمریکا توقف چندین ساعته در ایستگاه شیلی را ترک خواهند کرد.

در طول این سفر ها مسافران می توانند به ساحل بروند و در جزیره هورنوس پیاده روی کنند و همچنین از مشاهده کلیسا و فانوس های دریایی نهایت لذت را ببرند. همچنین می توانند یک کتاب مهمان را امضا کنند و گذرنامه خود را با مهر تایپ نمایند که یک سوغات عالی از سفرشان به منطقه کیپ هورن هم خواهد بود.

همانطور که می دانید پنج اقیانوس روی زمین وجود دارند که تمامی آن ها به گونه ای به یکدیگر پیوند خورده اند تا حجمی بزرگ و یکپارچه را از آب تشکیل بدهند. اما از نظر تاریخی تنها چهار اقیانوس به نام های آرام، اطلس، هند و منجمد شمالی وجود دارند. در سال ۲۰۰۰ سازمان بین المللی هیدروگرافی تصمیم گرفت اقیانوس جدیدی در اطراف کم جمعیت ترین قاره جهان که در پایین ترین نقطه ی این کره خاکی قرار گرفته است یعنی قطب جنوب معرفی نماید.

اقیانوس های مشهود در کیپ هورن

در واقع این کار بر اساس شواهدی انجام شد که نشان می دادند آب های آن منطقه از اکوسیستم متمایز و تاثیر منحصر به فردی بر اقلیم جهانی برخوردار هستند. به همین خاطر اقیانوس منجمد جنوبی که به نام اقیانوس جنوبگان نیز معروف است به پنجمین اقیانوس روی زمین تبدیل شده و در حال حاضر نیز از لحاظ وسعت به عنوان چهارمین اقیانوس جهان به شمار خواهد آمد.

برخورد اقیانوس آرام و اطلس در این منطقه

توجه داشته باشید که اقیانوس آرام در واقع پهناور ترین اقیانوس جهان، پهنه ای از اقیانوس منجمد جنوبی تا اقیانوس شمال را در بر می گیرند که این اقیانوس از سمت شرق به سواحل آمریکای شمالی و جنوبی خواهد رسید و در نهایت در کیپ هورن در امتداد خطی مستقیم که تا اقیانوس منجمد جنوبی امتداد یافته، با اقیانوس اطلس برخوردار خواهد کرد.

مرزهای غربی این منطقه نیز شامل مجمع الجزایر هند شرقی، دریای فیلیپین، دریای ژاپن و دریای اوخوتسک در نیمکره شمالی و ساحل استرالیا در نیمکره جنوبی خواهد بود. به طور کلی اقیانوس آرام در ساوت ایست کیپ که جنوبی ترین نقطه تاسمانیا است با اقیانوس هند برخورد کرده و در پایین نصف النهار تا اقیانوس منجمد جنوبی ادامه می یابد.

برخورد اقیانوس ها در منطقه کیپ هورن

وجود اقیانوس ها در کیپ هورن

همانطور که می دانید اقیانوس اطلس دومین اقیانوس پهناور جهان است که از اقیانوس منجمد جنوبی شروع شده و پس از گذر از میان قاره های آمریکا، آفریقا و اروپا به اقیانوس شمالی خواهد رسید. این اقیانوس در منطقه کیپ هورن به اقیانوس آرام و در کیپ آگولهاس در جنوب آفریقا به اقیانوس هند برخوردار خواهد کرد.

اقیانوس هند نیز سومین اقیانوس بزرگ جهان محسوب می شود که از اقیانوس منجمد جنوبی به سمت شمال تا هند، شبه جزیره عربستان و آسیای جنوب شرقی امتداد یافته است. در واقع این اقیانوس پهناور از سمت غرب در امتداد سواحل آفریقا گسترش یافته و در کیپ آگولهاس به اقیانوس خواهد رسید و همچنین از جهت شرق نیز در کنار تاسمانیا با اقیانوس آرام برخورد خواهد کرد.

به طور کلی مرزهای اقیانوس قطب شمال از پیچیدگی های بیشتری در مقایسه با سایرین برخوردار است زیرا این منطقه بخشی وسیعی از کره زمین را به خود اختصاص داده است. در واقع اقیانوس منجمد شمالی کل پهنای قطب شمال را فرا گرفته و گستره آن از آمریکای شمالی در نیمکره غربی تا اسکاندیناوی و سیبر در نیمکره شرقی ادامه یافته است. این اقیانوس در نزدیکی گرینلند و ایسلند به اقیانوس اطلس و در تنگه ی برینگ به اقیانوس آرام متصل خواهد شد.

آشنایی با اقیانوس های مشهور

همچنین اقیانوس منجمد جنوبی نیز از واضح ترین مرزها در مقایسه با سایر اقیانوس ها برخوردار است به گونه ای که دایره ای کاملا موازی با مدار ۶۰ درجه جنوبی دور تا دور نوبگان را فرا گرفته است. با این وجود تمام کشورها در مورد مرزهای پیشنهادی با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و به همین خاطر این مسئله تاکنون به تصویر اعضای IHO نرسیده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *