دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با کاخ آپادانای شوش و جاذبه های باقی مانده از آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

کاخ آپادانای شوش یکی از جاذبه های باستانی و تاریخی در استان خوزستان است. این بنای باستانی از جذابیت های تاریخی زیادی برای گردشگران برخوردار می باشد. این محوطه باستانی دارای تالارها و عمارت های گوناگون است. حرم سرا، کاخ پذیرایی و کاخ های گوناگون از مهم ترین بخش های این محوطه باستانی هستند.

کاخ آپادانای شوش یکی از جاذبه های باستانی و تاریخی ارزشمند در استان خوزستان به شمار می آید. این کاخ متعلق به دوران هخامنشیان می باشد، و از مهم ترین دیدنی های شهر شوش محسوب می شود. معماری این کاخ بسیار ارزشمند و تماشایی است، و شامل بخش های مختلفی می باشد. این عمارت باشکوه و کهن جزئی از آثار ملی مهم در ایران به شمار می آید. این بنای باستان شناسی متعلقه به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد. در حال حاضر بقایای ارزشمندی از این بنا برجا مانده است که در سازمان میراث جهانی سونکسو ثبت شده اند.

کاخ آپادانای شوش

بنای باشکوه کاخ آپادانای شوش

اگر به استان خوزستان سفر کرده اید و می خواهید با یک پدیده تاریخی عالی رو به رو شوید، این کاخ می تواند برای شما جالب توجه باشد، و یک روز کامل شما را سرگرم خود نماید. این کاخ که در سال ۵۲۱ پیش از میلاد به دستور پادشاه هخامنشی داریوش بزرگ ساخته شده است. برای مردم شوش به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود، و می تواند با قدمت خود شما را حیرت زده کند. شهر شوش که در ایران به عنوان یک شهر تاریخی بزرگ شناخته می شود. بیشتر آثار باستانی را در خود جای داده و سالیانه هزاران نفر از سراسر جهان برای بازدید از این اماکن به این شهر سفر می کنند.

 سنگ نوشته های آپادانا

کاخ آپادانای شوش نیز یکی از این آثار بزرگ است که می توانید به صورت رایگان از آن دیدن کنید، و از سفر خود لذت ببرید. این کاخ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و شهرت جهانی دارد. نکته جالب توجه در رابطه با این شهرستان این است که اولین مکان در جهان می باشد که در آن زندگی شهری شکل گرفته است، و قدمت آن به حدود ۴۰۰۰ سال پیش باز می گردد. این کاخ در قرون گذشته و دوران هخامنشی دارای  وقایع تاریخی زیادی بوده، و می تواند بیان کننده قدمت ایران کهن باشد.

 کاخ آپادانای را بشناسید

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و زیبا را دارید پیشنهاد می کنیم، حتما از کاخ دیدن نمایید. معماری این کاخ بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد که معماران اکنون در ساخت و شگفتی آن حیرت زده هستند. این کاخ حدود ۱ هکتار مساحت دارد و یک مجموعه بزرگ و بی نظیر است. همچنین این کاخ دارای بخش های مختلفی از جمله حرم‌سرا، دروازه، حیاط، کاخ پذیرایی و … می باشد که می توانید از همه این بخش ها بازدید به عمل آورید. اگر به این مکان سفر کرده اید می توانید به همراه عزیزان خود به ثبت عکس و خاطرات نیز بپردازید.

  •  آرون گروپس

محوطه کاخ آپادانای

محوطه باستانی هفت تپه:

یکی از مکان های دیدنی بی نظیر که در نزدیکی کاخ آپادانای شوش قرار گرفته است، هفت تپه می باشد که برای مردم خوزستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند هر گردشگری را مجذوب خود نماید. این جاذبه دیدنی در حدود ۲۷ کیلومتری این کاخ واقع شده است و اگر قصد بازدید از کاخ را دارید، پیشنهاد می کنیم، حتما کمی حوصله به خرج دهید و از این جاذبه فوق العاده نیز دیدن نمایید. این بنا از مهم ترین مکان های دیدنی استان خوزستان به شمار می آید.

بنای باستانی کاخ آپادانای

این مکان باستانی دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و با گذشت قرن ها هنوز پابرجا و تماشایی است. در این محوطه باستانی رازهای زیادی پنهان مانده است و می توان گفت یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر شوش می باشد. این عمارت باشکوه از جذابیت های فرهنگی زیادی برخوردار می باشد. در این مناطق حفاری های زیادی صورت گرفته است که نشان می دهد این منطقه یکی از سکونتگاه های مهم بوده است.

کاخ آپادانا

ستون های کاخ آپادانا:

محوطه باستانی این منطقه دارای بخش های مختلفی است. هر یک از بخش های موجود در این محوطه دارای جذابیت های تاریخی ویژه ای برای خود می باشند. در این مجموعه باستانی عمارت هایی همچون کاخ شائور، دروازه شرقی، روستای هخامنشی، کاخ آپادانا و … دیده می شود. قلعه فرانسوی و تپه های آکروپل نیز یکی دیگر از بخش های این مجموعه را شامل می شوند.

سر ستون های آپادانا

این مرکز فرهنگی تاریخی از جذابیت های زیادی برخوردار است. با توجه به تحقیقات باستان شناسی که در این مناطق صورت گرفته است، می توان گفت این بنا در میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار با ابهت شمرده می شود. کاخ آپادانا که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین کاخ های این مجموعه است، به دستور داریوش کبیر بنا شده اند. این بنا از دوران عیلامی ها برجای مانده است.

 کاخ باستانی آپادانای

معماری کاخ:

از دیگر بخش های جذاب در این کاخ معماری است که در آن مشاهده می کنید. می توان به معماری آن اشاره نمود. این بنا دارای معماری های مختلفی است. تالارها، دروازه، حرم سرا، کاخ پذیرایی و … از بخش های مهم در این بنا هستند. این بنا دارای سه حیاط مرکزی است و دیوارهای داخلی این بنا نیز لعاب کاری شده اند و نقوشی تزئینی بر روی آن ها دیده می شود.

این بنا با داشتن این ویژگی های باستانی از مهم ترین مکان های دیدنی شوش محسوب می شود. این محوطه باستانی همچون جاذبه های ایذه به شمار می آید. و شما در صورت علاقه می توانید در لینک با دیدنی های ایذه که یکی از شهرهای باستانی ایران است، آشنا شوید.

کاخ تاریخی آپادانا

سرستون های کاخ آپادانا:

یکی دیگر از دیدنی های باستانی کاخ آپادانای شوش سرستون هایی است که می بینید. این بنا دارای تالارها با ستون های مرتفعی است که آن را یک بنای ستودنی کرده است. در طی کاوش ها و حفاری هایی که در این منطقه صورت گرفته، بناهای شگفت انگیزی از این مناطق یافت شده است. هر یک از این بناها متعلق به دوران هخامنشیان، ساسانیان، ایلامیان و دوره اسلامی می باشد.

آپادانای شوش

در پی فرایند کشف این بناها تعدادی از این سرستون ها بریده شده اند، در حال حاضر نیز تنها چند سرستون در این بنا باقی مانده است. مجموعه ارزشمندی از این سرستون ها نیز در موزه لوور شناخته می شود. تمامی این آثار کشف شده متعلق به دوران هخامنشی هستند. آجرهای لعابدار در این بنا که می بینید، به نام پیتورسک شناخته می شود. در این محوطه کتیبه هایی نیز کشف شده اند که بسیار ارزشمند می باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *