دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تویوتا توندرا با دو پیشرانه v6

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

سرانجام شرکت تویوتا به شکل رسمی از نسل جدید توندرا رونمایی کرد. این خودرو بزرگترین وانت این شرکت است که از سال جدید با چهره ای متفاوت روانه بازار می شود. با بررسی نسل جدید تویوتا توندار همراه این مطلب از آرگا باشید.

نسل جدی تویوتا توندرا به صورت رسمی با دو پیشرانه v6 رونمایی شد. این خودرو با چهره ای جدید و متفاوت بروز رسانی هایی در بخش کابین پیدا کرده است و نسخه هیبرید آن ۷۹۰ نیوتن متر گشتاور ارائه خواهد داد. در ادامه به بررسی تویوتا توندرا می پردازیم.

بررسی تویوتا توندرا با دو نسخه هیبرید و توربو شارژ

شرکت تویوتا تصمیم گرفته تا بزرگترین وانت خود را از سال آینده با چهره ای جدید روانه بازار کند. برای تویوتا توندرا ۲۰۲۲ آستانه قیمت ۳۶ هزار دلار در نظر گرفته شده است و در نسخه هیبرید قرار است گشتاوری برابر با ۷۹۰ نیوتن متر را ارائه دهد. این شرکت به طور رسمی از نسل جدید توندرا رونمایی کرد و برای آن دو پیشرانه v6 در نظر گرفته است.

بر کسی پوشیده نبوده که پیکاپ ها در ایالات متحده تا چه اندازه محبوب هستند به نحوی که فورد سری اف نزدیک به چهار دهه، جزو پرفروش ترین خودروی این کشور قرار داشت. البته فورد f150 در صدر قرار داشته ولی شورلت سیلورادو ۱۵۰۰ و رم ۱۵۰۰ نیز همواره در نبرد سختی جهت کسب عنوان دومین خودروی پرفروش امریکا بوده اند.

هر جند بررسی ها نشان می دهد در این بازار تویوتا توندرا و نیسان تایتان نیز حضور داشته که از نظر فروش به پای آن ها نمی رسند ولی هنوز هم طرفداران خاص خود را همراه دارند. این نکته در مورد توندرا بیشتر صدق نموده چرا که این پیکاپ ژاپنی علیرغم گذشت یک و نیم دهه از عمرش سال پیش حدود ۱۱۰ هزار دستگاه را در آمریکا به فروش رساند. ولی تویوتا سهم بیشتری از این بازار پر سود و محبوب طلب دارد.

  •  آرون گروپس

از این رو رسما نسل جدید توندرا در تیپ های مختلفی معرفی کرد. این نسل پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده و نشان دهنده این است که تویوتا دیگر دوست ندارد زیر سایه امریکایی ها قرار داشته باشد. هدف تویوتا از ساخت توندرا، رقابت با وانت های پرفروش امریکا مانند فورد اف ۱۵۰، دوج رم ۱۵۰۰ و شورلت سیلورادو بود.

این محصول از برندی ژاپنی، در امریکا طراحی و ارائه می شود. توندرا با سایز بزرگ، پیشرانه ی پر مصرف و قیمتی نسبتا بالا، خودرویی خاص امریکای شمالی به حساب می آید و در اکثر کشورهای آسیایی یا اروپایی حضور نداشته است. متوسط فروش سالانه این خودرو در امریکا و کانادا بین ۱۱۰-۱۲۰ هزار دستگاه می باشد که البته قابل مقایسه با ۹۰۰ هزار دستگاه فورد اف ۱۵۰ نخواهد بود.

نسل اول تویوتا توندرا سال ۱۹۹۹ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید قرار داشت. در اوج ناباوری نسل دوم این خودرو به مدت ۱۵ سال (از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱) ارائه شد و با تغییر چهره ای چندانی هم همراه نشد. از این رو نسل سوم و جدید توندرا حائز اهمیت می باشد. در ادامه به بررسی بیشتر نسل جدید تویوتا توندرا می پردازیم.

طراحی بیرونی

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی بیرونی نسل جدید تویوتا توندرا با جلو پنجره ای بزرگ و چراغ های سه گوش، به لندکروزر جدید شبیه است. سبک طراحی این وانت پیکاپ هماهنگ با وانت پیکاپ های مدرن برند امریکایی می باشد ولی استفاده از نوارهای ال ای دی درون چراغ های جلو و عقب اندکی جلوه آن را اسپرت تر نموده است.

با توجه به محبوبیت بسیار پیکاپ ها در آمریکا جای تعجبی وجود ندارد که نسل جدید توندرا در این کشور طراحی شود. در قسمت جلو این پیکاپ جدید ژاپنی با جلو پنجره بسیار بزرگ، ورودی های هوای عمودی و چراغ تی شکل احاطه شده که این نما را ترسناک ساخته است.

این جلو پنجره ای با توجه به تیپ خودرو، طراحی داخلی متفاوتی دارد. کاپوت برآمده، گلگیرهای عضلانی و ستون های a مشکی رنگ از دیگر خصوصیات طراحی توندرا می باشند که بر هر چه مدرن و اسپرت تر شدن این نما کمک شایانی کرده اند.

در نمای عقب پیکاپ، شاهد چراغ های سه بعدی و درب بار کاملا جدیدی با نوشته برجسته می باشیم که این درب از نسل قبلی ۲۰ درصد سبک تر بوده و توسط ریموت خودرو باز می شود. از دیگر ویژگی های شاخص این نما سپر یکپارچه آن است که جالب به نظر رسیده چرا که فاصله معمول بین سپر و بدنه را از بین برده ولی در گوشه ها فاقد پله های کاربردی می باشد.

اتاق بار توندرا که الهام گرفته از نمونه استفاده شده در تاکوما می باشد آلومینیومی بوده و بنابراین با این ساختار، هم سبک تر بوده و هم در برابر ضربه و خوردگی مقاومت بیشتری دارد.

در بخش بار خودرو یک خروجی برق ۱۲۰ ولت تعبیه شده که هرچند به اندازه ژنراتور داخلی اف ۱۵۰ جذابیت ندارد ولی به گفته تویوتا برای نیازهای کاربران کفایت می کند. بررسی ها نشان داد نسل جدید توندرا در دو نسخه دوبل کاب و سرو مکس ارائه می شود که برای اولی اتاق بار ۲-۲.۵ متری قابل انتخاب می باشد و برای دومی اتاق بار ۱.۷-۲ متری در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

بررسی طراحی داخلی تویوتا توندرا نشان داد که طراحی مدرن و جذاب بیرونی در داخل آن نیز ادامه پیدا کرده و اکنون شاهد کابینی با تکنولوژی بالا، طراحی بهتر و متریال با کیفیت تر می باشیم. در فضای داخلی نمایشگر لمس ۸ اینچی دیده می شود که امکان سفارش نسخه ۱۴ اینچی آن هم فراهم شده است.

می توان گفت ستاره واقعی کابین خودرو همین سیستم اطلاعات و سرگرمی کاملا جدید آن می باشد که برای نخستین بار در توندرا معرفی شده و بعدا به دیگر محصولات تویوتا هم راه پیدا می کند. این سیستم تا پنج برابر قدرت پردازش بیشتری در مقایسه با سیستم قبلی دارد و از اندروید اتو و اپل کار پلی هم برخوردار است.

طراحی داشبورد شدیدا تحت تاثیر رقبای آمریکایی صورت گرفته و البته بسیار بهتر از نسل قبلی این خودرو دیده می شود. در تصاویری که از نسل جدید تویوتا توندرا منتشر شده ولی امکانات خاصی مانند پوشش چرم روی داشبورد، پنل دیجیتال برای پشت فرمان و تزئینات چوبی مشاهده نمی شود.

در برابر راننده غربیلک فرمان جدیدی همراه با پنل آمپر آنالوگ با نمایشگر ۴.۱ اینچ یا پنل آمپر تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی جای دارد که دومی کاملا قابل تنظیم بوده و گرافیک آن هم با توجه به حالت های رانندگی تغییر می کند.

تویوتا توندرا به پانل دکمه های کاملا جدیدی مجهز شده و از آپشن هایی مانند گرم کن و تهویه صندلی های جلو عقب، شارژ بی سیم گوشی های هوشمند، گرم کن غربیلک فرمان هم بهره می برد. ناگفته نماند صندلی های این پیکاپ هم بسیار راحت هستند و در قسمت جلو با فضای زیادی همراه شده اند.

ضمنا در بررسی ها مشخص شد در نسخه سرومکس تویوتا توندرا در بخش عقب نیز صندلی های جادار با فضای پای چشمگیری شاهد هستیم.

پیشرانه توربو شارژ و هیبرید

نسل جدید تویوتا توندرا استفاده از پیشرانه های پرمصرف و حجیم را کنار گذاشته و برای نخستین سال تولید به دو نوع پیشرانه ۶ سیلندر تویین توربو شارژ و هیبرید مجهز شده است. نسخه پایه موتور ۳.۵ لیتر v6 با توان ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر را ارائه می دهد.

این محصول در مدل هیبرید با یک موتور برقی همراه شده تا مجموع قدرت ۴۳۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۷۹۰ نیوتن متر را ارائه دهد. اگرچه نسل قبلی توندرا صرفا با یک پیشرانه ۵.۷ لیتری v8 تنفس طبیعی ارائه می شود ولی نسل جدید به پیشرانه های قوی تری مجهز شده است.

این پیشرانه از بلوک آلومینیومی، اینتر کولر آب خنک و سرسیلندری با کانال های ماشین کاری شده برخوردار است. در این نسخه مهندسین تویوتا بر روی تولید گشتاور بسیار تمرکز نموده اند. از این رو هر چند توندرا هیبریدی ۱۳ اسب بخار از فورد اف ۱۵۰ ریتور ضعیف تر می باشد ولی ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به آن دارد.

انتقال قدرت در هر دو نسخه توندرا از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعته اتومات صورت خواهد گرفت ولی در مدل هیبریدی پیشرانه الکتریکی بین موتور بنزینی و گیربکس حضور پیدا می کند. این پیشرانه الکتریکی از طریق یک پیکج باتری نیکل-فلزی تغذیه می گردد که زیر صندلی های عقب تعبیه شده و امکان پیمایش تمام الکتریکی را در سرعت های کمتر فراهم می نماید.

بهبود قدرت حمل بار

از نکات مهم در پیکاپ های غول پیکر توانایی یدک کشی و حمل بار می باشد که بررسی ها نشان داد تویوتا توندرا از این نظر با بهبود همراه شده و این خودرو اکنون می تواند تا ۵.۵ تن را یدک بکشد که حدود ۱۷.۶ درصد نسبت به قبل بیشتر شده در حالی که حداکثر ظرفیت بار آن نیز با بیشتر از ۱۱ درصد افزایش به ۸۸۰ کیلوگرم رسیده است.

در ضمن در توندرای جدید دو حالت یدک کشی نیز در نظر گرفته شده که اولی جواب پدال گاز را افزایش می دهد و برای بوکسل وسیله های سبک تا متوسط مانند تریلرها و قایق های کوچک مناسب می باشد. حالت دوم ولی برای بوکسل تریلرها و قایق ها و کاروان های بزرگ مناسب است.

توندرا همچنین از سیستم مانیتور با نمای پانوراما بهره می برد که نمایی از بالای خودرو را در نمایشگر درون کابین نمایش می دهد و هر چه در اطراف تریلر باشد را نشان خواهد داد. نسخه استاندراد توندا توان حمل بار ۸۸۰ کیلوگرم را در قسمت بار دارد.

در بررسی ها مشخص شد تویوتا توندرا از پلت فرم نردبانی فولادی جدیدی بهره می برد که با لندکروزر مشترک بوده و در سراسر این خودرو برای افزایش استحکام، فولاد با مقاومت بالا بکار رفته است.  البته در این پلتفرم جدید برای کاهش وزن، آلومینیوم نیز استفاده شده است.

از نکات قابل توجه در نسل جدید توندرا عدم استفاده از فنرهای شمش و بکارگیری سیستم تعلیق چند اتصالی با فنرهای پیچشی در عقب می باشد. به گفته تویوتا این تغییر هندلینگ، راحتی رانندگی، ثبات در خط مستقیم و قدرت یدک کشی را بهبود می بخشد.

در برخی تیپ های توندرا همچنین سیستم تعلیق بادی عقب نیز قابل سفارش بوده که قابلیت تنظیم در سه حالت معمولی، بالا و پایین را دارد. حالت بالا برای آفرود با حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده و در حالی که حالت پایین به سهولت در بارگیری و تخلیه کمک خواهد کرد.

برای این خودرو امکان سفارش سیستم تعلیق تطبیقی متغیر نیز فراهم شده که بسته به وضعیت جاده، کمک فنرها را به صورت خودکار تنظیم نموده و موجب بهبود ثبات و راحتی خودرو می شود. به گفته تویوتا با تغییراتی که در این بخش صورت گرفته بادی رول به ویژه هنگام پیچیدن یپکاپ کاهش پیدا کرده است.

در پایان قابل ذکر است همه تیپ ها و نسخه های نسل جدید تویوتا توندرا با مجموعه سیستم های کمک راننده تویوتا ارائه می شوند که شامل سیستم تشخیص و هشدار برخورد با عابرین پیاده و دوچرخه سواران، کروز کنترل راداری پویا، دستیار اضطراری فرمان، هشدار خروج از خط، سیستم پایش نقاط کور، سیستم یادآور صندلی عقب، دستیار علائم جاده، هشدار عبور و مرو عقب، دستیار دنبال کننده خطوط، سیستم نور بالای خودکار، می باشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تویوتا توندرا مدل ۲۰۲۲ در ۶ تیپ شامل لیمیتد، پلاتینیوم، SR ,SR5 ,۱۷۹۴ ,TRD PRO به بازار عرضه خواهد شد و فروش آن در اواخر سال جاری شروع می شود.

برای بررسی خودروهای تویوتا لندکروز و تویوتا هایلوکس می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *