دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص سوسنبر یا آویشن وحشی در درمان بیماری ها

  • زهره گنج بخش
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از گیاهانی که خاصیت های فراوانی دارد سوسنبر می باشد. در این مطلب ما به خواص سوسنبر در درمان و رفع برخی از مشکلات خواهیم پرداخت.

گیاه سوسنبر که یکی از نام های آن آویشن وحشی نیز می باشد، از دسته گیاهان نعناعیان می باشد. خواص سوسنبر بسیار زیاد است و هم چنین این گیاه عطر بسیار خوشی دارد. در ادامه با خاصیت فراوان این گیاه آشنا شوید.

تمام خواص سوسنبر

این گیاه دارای خاصیت های بسیار زیادی از جمله درمان گرفتگی پا، بی اشتهایی، آسم، گرفتگی ادرار، اختلالات خواب و … مفید می باشد. اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد ان برای زنان باردار توصیه نمی شود. همچنین این گیاه باعث غلیظ و کاهش زنان شیر ده نیز می شوند پس خوردن آن برای این دسته از زنان نیز ممنوع می باشد. در ادامه به تک تک خواص این گیاه خواهیم پرداخت.

دم کرده سوسنبر و خواص زیاد آن

درمان اضطراب

دم کرده سوسنبر برای رفع اضطراب و هم چنین تشنج ها بسیار مفید است. برای تهیه دم کرده رقیق و سبک این گیاه باید دو برگ تازه آن را تهیه کرده و سپس در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید دم بکشد. پس از صاف کردن، آن را با عسل نوش جان بفرمایید. بهتر از روزی چهار مرتبه به اندازه یک لیوان از آن را بخورید.

بهبود سرماخوردگی

اگر جزء افرادی هستید که از ناحیه پا سرما می خورید، پیشنهاد می کنیم که چند برگ از سوسنبر را در کفش های خود بریزید تا پاهای شما با آن در تماس باشند. اینکار در جلوگیری و درمان سرماخوردگی به شما کمک خواهد کرد.

رفع بوی بد پا

برای برطرف شدن بوی بد پا نیز این گیاه کاربرد دارد. استفاده از آن به این شکل است که پس از شستن پاهای خود آن را در کیسه ای که از این گیاه و نعناع پر است قرار دهید و سپس بخوابید. اثر آن را پس از چند روز مشاهده خواهید کرد.

  •  آرون گروپس

سوسنبر و خاصیت های فراوان آن

درمان درد معده و سکسکه

اگر معده درد هستید توصیه می شود که از دم کرده رقیق سوسنبر استفاده کنید. دو برگ از آن را تهیه کرده و بگذارید یک ربع جوشانده شود. سپس روزی چهار لیوان همراه با عسل آن را بنوشید. همچنین دم کرده رقیق این گیاه برای درمان سکسکه نیز استفاده می شود. اگر نمی توانید غذا را به راحتی هضم کنید، ده برگ از سوسنبر را در لیوان آب جوش به میزان ۱۵ دقیقه دم کنید و سپس همراه با عسل روزی چهار لیوان از آن را بخورید. علاوه بر آن نیز این گیاه در درمان بی اشتهایی بسیار موثر است و باعث می شود که اشتهای شما باز گردد.

درمان گرفتگی ادرار

چنانچه دچار بندآمدگی ادرار شده اید، از این گیاه استفاده کنید. به این شکل که برگ های سوسنبر را در سرکه بپزید و سپس به شکل ضماد روی مثانه بگذارید. به مدت هشت روز این کار را تکرار کرده تا مشکل شما رفع شود.

درمان دردها

برای اینکه تورم پاها و یا درد آن ها درمان شود از این گیاه استفاده کنید. به این روش که صد گرم از آن را تهیه کرده و در تشتی که با آب گرم پر است مخلوط کنید. یک ربع زمان دهید تا دم بکشد. سپس پاها را در آن قرار داده و به آرامی ماساژ بدهید. کم کم خستگی از پاهای شما گرفته خواهد شد. توصیه می شود یک هفته اینکار را تکرار کنید. بعد از این زمان متوجه خواهید شد که پاها احساس آرامش و چابکی پیدا کرده است.

سوسنبر گیاهی پر از خاصیت

پاد زهر و سم

یکی دیگر از خواص سوسنبر این است که این گیاه را می توان به عنوان یک پادزهر بسیار خوب و مناسب نیز استفاده کرد. مثلا هنگام نیش زدن حشرات این گیاه موثر واقع می شود. عطر خوب این گیاه سبب شده است که از آن در تهیه بسیاری از داروها استفاده شود. برای دور شدن برخی از حشرات نیز از آن بهره می توان گرفت.

درمان روماتیسم

برای آرام شدن درد های روماتیسمی از این گیاه استفاده کنید. به این صورت که صد گرم برگ خشک و یا تازه آن را در مقدار دو لیتر آب جوش بگذارید تا خیسانده شود تا به خوبی خیس و گرم بشود. حال آن ها در پارچه ای نازک پیچانده و به شکل  کمپرسی در نواحی که درد دارید، قرار بدهید. این کمپرس درد های مفصلی را از بدن شما بیرون خواهد کشید.

رفع اختلالات خواب

این گیاه برای رفع سستی و برطرف شدن احساس خواب آلودگی نیز بسیار موثر خواهد بود. اگر احساس می کنید سر حال نیستید دم کرده این گیاه برای برطرف شدن این حس به شما کمک خواهد کرد. ۱۰ گرم برگ تازه سوسنبر را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد سپس آن ها صاف کرده و روزی ۵ لیوان نوش جان بفرمایید.

خاصیت های درمانی سوسنبر

برطرف شدن آسم و سرفه

برای رفع سرفه پی در پی، برونشیت و بیماری هایی که مربوط به دستگاه تنفسی می شوند از این گیاه استفاده کنید. به این شیوه که دو برگ تازه را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده و روزی چهار مرتبه به میزان یک لیوان بخورید. یا می توانید ۱۵ گرم برگ خشک آن را در ۱ لیتر آب بجوشانید و سپس دم کرده آن را همراه با عسل نوش جان بفرمایید.

رفع ناراحتی کبد

از خواص دیگر سوسنبر درمان ناراحتی های کبد می باشد، بنابراین اگر از ناراحتی کبد رنج می برید این گیاه درمان خوبی می باشد. برای رفع ناراحتی کبد خود به مدت هشت روز و هر روز به میزان هشت عدد برگ تازه این گیاه را بجوید. گیاه سوسنبر خواص ضد عفونی کننده دارد.

رفع و درمان سردردهای عصبی

سردردهای شما چه ریشه عصبی داشته و باشد و چه مربوط به مشکلات سوء هاضمه ای باشد با دمکرده این گیاه برطرف می شود.  برای معالجه سردرد باید دو عدد برگ تازه سوسنبر را در یک لیتر آب جوش به میزان یک ربع دم کنید. پس از صاف کردن آن را همراه عسل روزی چهار لیوان میل بفرمایید. این دم نوش سردرد های شما را تسکین می بخشد.

درمان قولنج

این گیاه حتی قولنج را آرام کرده و باعث رفع آن خواهد شد. برای درمان قولنج دو عدد برگ سوسنبر را تهیه کنید و سپس در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. همانند دیگر روش ها آن را صاف کرده و همراه عسل روزی چهار لیوان وقتی شدیدا قولنج کرده اید، میل بفرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *