دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه ترشی آلبالو خوش طعم و خوش رنگ + نکات کلیدی

  • ندا خوشرو
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ترشی آلبالو از انواع ترشی های ایرانی خوشمزه و پرطرفدار است که می توانید این ترشی خوشمزه را با انواع غذاها میل کنید, در این آموزش آشپزی مجله آرگا طرز تهیه ترشی آلبالو را با بهترین روش مشاهده خواهید کرد.

آلبالو از انواع میوه های خوشمزه فصل تابستان است که در این فصل بازار داغی دارد و همچنین کاربرد زیادی در تهیه شربت آلبالو و مربای آلبالو دارد. بیشتر کدبانوها تمایل دارند که این میوه خوشمزه را برای بقیه فصول سال نیز نگهداری کنند, یکی از بهترین روش ها برای نگهداری آلبالو تهیه ترشی آن است که تهیه ترشی آلبالو در منزل به راحتی امکان پذیر است. برای یادگیری طرز تهیه ترشی آلبالو در ادامه همراه ما شوید.

ترشی از انواع خوردنی های خوشمزه است که با برخی از میوه ها و سبزیجات می توانید ترشی های خوش طعم و خوشمزه ای را تهیه کنید. ترشی انبه و ترشی لبو و ترشی آلبالو از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار هستند که بهتر است هر کدبانویی طرز تهیه این نوع ترشی ها را یاد بگیرد.

ترشی آلبالو با بهترین دستور طرز تهیه

طرز تهیه ترشی آلبالو در منزل

برای تهیه انواع ترشی ها باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید ترشی های خوشمزه و خوش طعمی را در منزل تهیه کنید. در مطالب زیر قصد داریم تا شما را با روش درست کردن ترشی آلبالو در خانه به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم بهتر ترشی آشنا خواهیم ساخت.

طرز تهیه ترشی آلبالو به همراه روش استریل کردن شیشه های ترشی

مواد لازم

آلبالو : ۱ کیلوگرم
نمک : به میزان لازم
سرکه سفید : به میزان لازم

دستور تهیه ترشی آلبالو

در مرحله اول ابتدا آلبالو ها را تمیز کنید. سپس آن ها را بشویید و مقداری نمک بر روی آلبالوها بپاشید و اجازه دهید که آلبالوها کاملا خشک شوند.

  •  آرون گروپس

تمیز کردن آلبالو ها

بعد از اینکه آلبالوها به خوبی خشک شدند، آن ها را در درون بطری های شیشه هایی که استریل شده اند بریزید. و سپس روی آلبالوها را با کمک سرکه پر نمایید. توجه داشته باشید که میزان سرکه باید تا حدی باشد که روی آلبالوها را بگیرد بعد از پر کردن شیشه های ترشی با سرکه سفید درب شیشه ها را محکم ببندید. و سپس ظرف ترشی را در درون یخچال نگهداری کنید تا ترشی به خوبی جا بیفتد.

ترشی آلبالو با بهترین دستور طرز تهیه

   طرز تهیه ترشی آلبالو در خانه

روش استریل کردن شیشه ترشی

برای استریل کردن شیشه ترشی آلبالو ابتدا باید شیشه ها را به خوبی بشویید و در کف قابلمه ای بزرگ یک حوله ضخیم قرار دهید و شیشه های ترشی را بر روی حوله قرار دهید سپس یک دستمال تمیز بین شیشه ها قرار دهید تا به هنگام جوشیدن آب شیشه ها به یکدیگر نخورند و از شکستن آن ها جلوگیری شود. بعد از قرار دادن پارچه در لا به لای شیشه ها قابلمه را پر از آب سرد کنید توجه داشته باشید که میزان آب باید به اندازه ای باشد که روی سطح شیشه ها را بپوشاند. در مرحله بعدی استریل کردن شیشه های ترشی قابلمه حاوی شیشه های ترشی را بر روی حرارت گاز با شعله ملایم به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و اجازه دهید که آب به دمای جوش برسد بعد از مدت زمان ذکر شده شعله گاز را خاموش کنید و بعد از خنک شدن شیشه های ترشی آن ها را بر روی پارچه تمیزی به صورت وارونه قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

روش استریل کردن شیشه

سپس می توانید بعد از خشک شدن شیشه ها آن ها را با مواد ترشی آلبالو پر کنید و سپس درب شیشه ها را به خوبی ببندید و شیشه های ترشی را به مدت ۳۰ دقیقه دیگر با کمک آب جوش بجوشانید و پس از مدت زمان ذکر شده شیشه ها را از درون آب بیرون آورید تا به خوبی نمک شوند و سپس شیشه های ترشی را در درون یخچال قرار دهید.

استریل کردن شیشه های ترشی آلبالو ریختن ترشی آلبالو در درون شیشه استریل شده

دستور تهیه ترشی البالو به روشی دیگر

ترشی آلبالو علیرغم اینکه رواج زیادی ندارد، اما یک نوع ترشی ایرانی بسیار خوشمزه و لاکچری می باشد که در رستوران های گران قیمت در کنار انواع غذا های سنتی سرو می شود، حال برای یادگیری دستور تهیه این ترشی به روشی دیگر در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • آلبالو/ یک کیلوگرم
  • سرکه/ ۳ لیوان
  • آب/ یک لیوان
  • شکر/ یک قاشق غذا خوری
  • نمک/ یک قاشق غذا خوری
  • تخم گیشنیز/ نصف قاشق چای خوری
  • برگ نعناع/ ۸ عدد

نحوه تهیه ترشی آلبالو

روش تهیه ترشی آلبالو

در ابتدا سرکه را همراه مقدار لازم آب در داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید، سپس شکر و نمک را افزوده و اجازه دهید تا مخلوط آب و سرکه به جوش آید به طوری که نمک و شکر نیز به طور کامل در آن حل شود.

بعد از جوش آمدن مخلوط آب و سرکه، دو دقیقه صبر کنید تا قُل بزند و بعد حرارت زیر آن را خاموش کرده و بگذارید تا خنک شود و بعد به سراغ آلبالوها بروید.

بعداز گرفتن دم آلبالو، آنها را شسته و داخل آبکش بریزید، زیرا آلبالوها باید کاملا خشک باشند و هیچ رطوبتی نداشته باشند، زیرا رطوبت موجب کپک زدن ترشی می شود.

در این مرحله از طرز تهیه ترشی آلبالو، آلبالو ها را درون ظرف شیشه ای مناسب بریزید و تخم گیشنیز و برگ های نعناع را نیز روی آلبالوها بگذارید و بعد محلول آب و سرکه خنک شده را روی مواد ترشی بریزید، سطح سرکه حداقل یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد ترشی باشد.

دستور تهیه ترشی آلبالو

سپس درب شیشه ترشی را ببندید و اجازه دهید به مدت دو روز در دمای محیط بماند و سپس آن را به یخچال انتقال دهید. دو هفته زمان برای آماده شدن ترشی کافی است و می توانید بعد از طی این مدت ترشی را مصرف کنید، البته بعد از هر بار مصرف لازم است حتما درب آن را محکم ببندید. ماندگاری این ترشی بالا بوده و در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا دو سال می تواند مصرف شود.

نکات طلایی برای تهیه ترشی آلبالو

۱. بعد از گذشت چند روز از درست کردن ترشی آلبالو حتما ترشی را بچشید تا از میزان مناسب نمک ترشی مطمئن شوید.
۲. در طرز تهیه ترشی آلبالو بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید.
۳. ترشی آلبالو را می توانید به مدت ۱ سال در درون یخچال قرار دهید.

ترشی آلبالو خوشمزه و خوش طعم
۴. هرگز از سرکه به تنهایی در تهیه ترشی آلبالو استفاده نکنید زیرا طعم و مزه اصلی آلبالو در این ترشی گم می شود.
۵. بعد از تمام شدن آلبالو های ترشی می توانید از آب ترشی برای تهیه سس انواع سالاد استفاده کنید و علاوه بر این آب این ترشی جایگزین خوبی برای آبلیمو است.
۶.می توانید برای ساخت ترشی آلبالو هسته آلبالو ها را جدا کنید ولی بهتر است برای زیبایی ظاهر این ترشی هسته آلبالو ها را جدا نکنید.
۷. درب شیشه های ترشی را به خوبی ببندید و توجه داشته باشید که نباید هوا وارد شیشه ها شود زیرا ترشی آلبالو با وارد شدن هوا به درون شیشه ها به زودی فاسد می شود.

ترشی آلبالو

آلبالو از انواع میوه های خوشمزه و ضد سرطان است که همین خاصیت آلبالو باعث شده است که بیشتر افراد تمایل داشته باشند این میوه را در همه فصل های سال مصرف کنند. طرز تهیه ترشی آلبالو را به همراه نکات طلایی برای تهیه این ترشی در این مطلب مشاهده کردید که امیدواریم از تهیه این ترشی در منزل نهایت لذت را ببرید این ترشی خوشمزه و خوش طعم را می توانید بعد از آماده شدن در کنار انواع پلوها و غذاهای گوشتی میل کنید. اگر شما می خواهید با روش تهیه ترشی های مختلف در منزل آشنا شوید می توانید به بخش انواع ترشی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *