دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معماری برجسته قلعه مارکوه رامسر و ارزش نظامی آن در گذشته

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

قلعه مارکوه از جمله قلعه های تاریخی و شناخته شده، در رامسر است. این قلعه در فاصله ۱۵ کیلومتری از تنکابن نیز واقع شده و می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد. این قلعه تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام می باشد. اهمیت نظامی آن موجب شده تا به یکی از قلعه های باستانی تبدیل شود و در تاریخ ثبت گردد.

شهر زیبای رامسر دارای جاذبه های بسیار زیبایی برای گردشگران می باشد. این منطقه گردشگری هر ساله مورد توجه علاقه مندان است. یکی از جاذبه هایی که توصیه می کنیم، تا در سفر خود به رامسر از آن دیدن کنید، قلعه مارکوه می باشد. این قلعه در طبیعت زیبای کتالم رامسر واقع شده است. از مهم ترین ویژگی های این بنا می توان به قدمت تاریخی آن اشاره نمود. این بنا در گذشته کارکردهای مختلفی داشته است و مهم تر از همه دارای کارکرد نظامی بوده و در ارتفاعات منطقه قرار دارد. شباهت زیبایی که این بنا به قلعه بابک دارد، موجب شده تا به یکی از جاذبه های برجسته در رامسر تبدیل شود. شما علاقه مندان در ادامه این مقاله با ویژگی های بیشتری از این بنای تاریخی آشنا می شوید.

قلعه مارکوه رامسر

دیدنی های قلعه مارکوه رامسر:

این قلعه یکی از مهم ترین آثار باستانی در ایران است. این بنا به دلیل برخورداری از معماری برجسته خود شناخته شده می باشد. این قلعه بنا به کارکردهای مختلفی ایجاد شده است. با توجه به اینکه در نقاط مختلفی از ایران قلعه های تاریخی همچون این بنا می بینید، می توان گفت که تمام این قلعه ها دارای ارزش نظامی و دفاعی بوده اند. همچنین برخی از این قلعه ها محل اسکان والی ها بوده اند. در تاریخ بیان شده است که از این قلعه برای اداره امور نیز استفاده می شده و حتی بسیاری از این دژها ارزش دفاعی داشته اند. این قلعه دیدنی نیز علاوه بر ارزش نظامی و دفاعی خود دارای کارکردهای مختلف دیگری می باشد. اگر از علاقه مندان به مکان های دیدنی رامسر هستید، می توانید از این قلعه دیدن نمایید.

از مهم ترین ویژگی های این قلعه می توان به شباهت معماری آن با قلعه بابک اشاره نمود. چشم اندازهای این قلعه نیز می تواند به تنهایی برای گردشگران جذابیت داشته باشد. این قلعه دارای موقعیت استراتژیکی مهمی است. شما در ارتفاعات این منطقه نیز می توانید مناظری بکر و شگفت انگیز را مشاهده کنید. چشمه هایی آب گرم که از ارتفاعات این منطقه سرازیر می شوند، یکی دیگر از چشم اندازها این منطقه می باشند.

قلعه مارکوه

این قلعه در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال های اخیر اقدامات زیادی در جهت بازسازی این بنا صورت گرفته است. مرمت و بازسازی هایی که در این بنا صورت گرفته، موجب رونق بیشتر آن و حفاظت آن گشته است. اگر شما از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی و تاریخی در این منطقه هستید، می توانید از قلعه مارکوه رامسر بازدید کنید.

تاریخچه قلعه:

قدمت این قلعه تاریخی به قرن سوم اسلامی باز می گردد. طبق منابع تاریخی که درباره این بنا وجود دارد، این بنا متعلق به قرن ۶ و ۸ بوده است. همچنین طبق برخی از اسناد تاریخی این بنا بعد از اسلام ساخته شده، درست در زمان ساسانیان که مهد معماری های باستانی ایرانی بوده است. برخی تحقیقات تاریخی نشان می دهد، این بنا به تسخیر اسماعیلیان درآمده و آن ها از سمت الموت به این منطقه رفته اند. آن ها از این طریق توانسته مسیر جاده ابریشم را نیز تحت تسخیر خود درآورند. در این منطقه سفال های تاریخی زیادی یافت شده اند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قلعه مارکوه مازندران

این قلعه در ارتفاعات منطقه واقع شده است و علت نامگذاری آن نیز به همین دلیل می باشد. همانطور که اشاره شد، درباره این قلعه روایت های تاریخی متعددی وجود دارند. برخی بر این باورند که این کوه مقدس مکانی برای پرستش میترا بوده است، از این رو دارای قداست زیادی بوده و مورد توجه قرار می گرفته است. در گذشته های دور این کوه دارای قداست زیادی بوده و مردمان زیادی برای عبادت به این مناطق می آمدند. این قلعه از جمله قلعه هایی در ایران است که با افسانه ها گره خوده اند و بخش مهمی از تاریخ هستند.

جاذبه های مارکوه

آشنایی با معماری قلعه:

از مهم ترین ویژگی های قلعه مارکوه رامسر می توان به نوع معماری ارزشمندی که دارد، اشاره نمود. این قلعه دارای مساحت بالغ بر ۶۰۰ متر مربع می باشد. امروزه از معماری این بنا تنها ۴ حصار جانبی با برج های پشتیبانی آن باقی مانده اند. این قلعه دارای ورودی می باشد که در قسمت های شمال شرقی قرار دارد. اتاق هایی که می بینید، بازسازی شده با استفاده از سنگ لاشه و سیمان و ملات هستند. در این بنا بقایایی از چندین اتاق یافت شده است که نشان دهنده قدمت تاریخی آن می باشد.

آشنایی با قلعه مارکوه

آخرین بخش هایی از قلعه که قابل مشاهده هستند، پلکان های قلعه می باشند. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته است، شامل سنگ، گچ و ساروچ می باشد. وضع داخلی این قلعه نیز از نظر وسعت به شکلی است که گنجایش چند صد سرباز را خواهد داشت. شما می توانید در این بنا به راحتی ساکن شوید. تونلی مخفی نیز در گذشته در این قلعه وجود داشته است که در نزدیکی ساحل بوده و در آینده مشخص شد که یک آب انبار است.

طبیعت قلعه مارکوه

برای بازدید از این قلعه می توانید همه روزه به این منطقه مراجعه کنید، همچنین بازدید از آن برای عموم رایگان می باشد. بهترین زمان برای دیدن این قلعه و تماشای زیبایی های آن در فصل بهار است که شما می توانید چشم اندازهای زیبایی از مناطق اطراف را نیز مشاهده کنید. همچنین بهتر است، صبح را برای بازدید از این قلعه انتخاب کنید که به خوبی بتوانید با بخش های مختلف از این قلعه آشنا شوید.

مناظر قلعه مارکوه

 قلعه مارکوه رامسر و جذابیت های تاریخی و طبیعی که در خود جای داده است در نزدیکی منطقه تنکابن نیز قرار دارد، به همین دلیل یکی از دیدنی های تنکابن برای گردشگران به شمار می آید و علاقه مندانی که به این منطقه سفر می کنند، از جذابیت های این قلعه تاریخی نیز دیدن می نمایند. نگاهی به دیدنی های تنکابن در لینک می تواند اطلاعات گردشگری بیشتری را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این قلعه در ۱۵ کیلومتری از تنکابن قرار گرفته است و از نواحی اطراف نیز به دیگر شهرهای مازندران راه دارد. هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف شمال و دیگر استان ها به این منطقه سفر می کنند، تا هم از چشم اندازهای این منطقه و هم از جذابیت های تاریخی آن دیدن کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *