دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با زیباترین میدان های ایران آشنا شوید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

ایران دارای میدان های تاریخی مختلفی است. این میدان ها در شهرهای مختلفی از ایران قرار دارند و به رابطه نوع معماری خود شناخته شده هستند. از زیباترین میدان های ایران می توان به میدان نقش جهان در اصفهان اشاره کرد، همچنین میدان آزادی، برج ساعت ساری، میدان امیرچخماق و … از دیگر میدان های مشهور شهرها هستند.

ایران کشوری پهناور با جاذبه های عظیم و بی شمار است. این کشور دارای جاذبه های باستانی و تاریخی مختلفی می باشد که هر ساله علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. همانطور که می دانید این کشور از جمله کشورهایی است که در طراحی سازه ها در دنیا شناخته شده می باشد. بسیاری از این سازه ها دارای قدمت بالایی هستند و برخی نیز از سازه های جدید می باشند. در شهرهای مختلفی از ایران عموما سازه میدان وجود دارد. شاید جالب است بدانید که شما زیباترین میدان های دنیا را می توانید در ایران مشاهده کنید. میدان هایی همچون نقش جهان، آزادی و امیرچخماق که هم ارزش تاریخی دارند و هم از جهت معماری که دارند، برجسته و قابل اهمیت می باشند.

میدان دیدنی ایران

زیباترین میدان های ایران را بشناسید

همانطور که می دانید ایران دارای جاذبه های تاریخی مشهوری است. برخی از میدان هایی که در شهرهای مختلف این کشور قرار دارند، دارای قدمت بالا هستند و برخی دیگر نیز از میدان های تازه ساخته شده هستند. از مهم ترین میدان های شناخته شده در این کشور می توان به میدان آزادی و میدان بوعلی سینا اشاره کرد. در اکثر شهرها میدان های مهم و شناخته شده ای وجود دارند، مثلا میدان ساعت در ساری یا میدان شهرداری در تبریز از مهم ترین میدان های این شهرها به شمار می آیند.

میدان های ایران

اما آیا میدان ها نیز دارای جذابیتی برای گردشگران هستند؟ در ایران میدان های مختلفی وجود دارد، برخی از آن ها می تواند برای گردشگران و افرادی که تازه وارد شهر می شوند، جذاب باشد، حتی برخی به عنوان نماد آن شهر نیز شناخته می شوند و از آن ها یاد می شود. با توجه به اینکه ساخت میدان ها به پیشینه تاریخی باز می گردد، می توان گفت که اغلب آن ها دارای قدمت تاریخی هستند.

میدان قدیمی در ایران

میدان نقش جهان:

در معماری های قدیمی و سنتی ایرانی میدان ها بخش مهمی از شهرها به شمار می آمده و هدف از ساخت این میدان ها احداث بازار، مسجد و دیگر ساختمان های عمومی بوده است. یکی از تاریخی ترین و دیدنی ترین میدان های کشور میدان نقش جهان در اصفهان است. با بازدید از این میدان ها به خوبی می توانید ویژگی ها و امتیازات میدان ها را در زمان های گذشته مشاهده کنید. این میدان بخش مهمی از معماری های پارسی را در خود جای داده است. این میدان یکی از زیباترین میدان های ایران به شمار می آید و یکی از مهم ترین دیدنی های اصفهان محسوب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

میدان نقش جهان ایران

میدان آزادی:

از دیگر سازه های تاریخی و میدان های مهم می توان به میدان آزادی تهران اشاره نمود. در اطراف هر یک از این میدان ها شما مغازه ها، مسجد و دیگر ساختمان ها را مشاهده می کنید. این میدان بزرگ میدان در کلان شهر است و در غرب تهران قرار دارد. در سال ۱۳۴۹ این میدان برای یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله ساخته شده است و به دلیل برخورداری از معماری بیضی شکل شناخته می شود. این برج نمادی از شهر تهران محسوب می شود که هنوز نیز دارای امتیازات برجسته ای است.

میدان آزادی در ایران

میدان امیرچخماق:

این میدان، میدان حماسه یزدی ها است. بافت این بنا ارزش باستانی و تاریخی دارد. این میدان از جمله بناهایی به شمار می آید که در اطراف آن تکیه، بازار، آب انبار و مسجد قرار دارد. تمامی مجموعه ارزشمندی که در اطراف این میدان قرار دارند، به عنوان شاخص فرهنگی و تاریخی در این شهر شناخته شده اند. هر کدام از این بناها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند، اما مهم تر اینکه وجود این میدان موجب گرد آمدن این مجموعه ارزشمند شده است. این میدان متعلق به قرن ۹ و دوران امیر چخماق می باشد.

زیباترین میدان های ایران

میدان ساعت ساری:

اگر می خواهید یکی دیگر از زیباترین میدان های ایران با سازه جدیدتر را مشاهده کنید، می توان به میدان ساعت ساری اشاره کرد. برج ساعت با عقربه های بزرگ که در این میدان قرار دارد،سازه ای دیدنی و تماشایی است. ساخت این میدان در سال ۱۳۵۵ آغاز شده است و دارای برجی مجهز به ساعت و ناقوس زنگ دار می باشد. این میدان و ساعت آن به عنوان مهم ترین نماد شهر ساری شناخته می شود. این برج در زمان پهلوی بنا شده است. این میدان از دیدنی های ساری به شمار می آید.

میدان ساری ایران

میدان چهارشیر:

یکی دیگر از زیباترین میدان های ایران که در شهر اهواز قرار دارد، میدان چهار شیر است. این میدان متعلق به دوران پهلوی می باشد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان چهار جهت را نشان می دهد، از دیرباز در این شهر شناخته شده است. در این میدان چهار شیر می بینید که هر یک در جهت های مختلفی قرار داده شده اند و به بخش های مختلفی از شهر می رسید.

میدان های معروف ایران

میدان امام خمینی همدان:

این میدان یکی از بزرگ ترین میدان های همدان است. طرح و نقشه ساخت این میدان توسط فردی آلمانی ارائه شده اما در سال ۱۳۹۶ همه راه های ماشین روی آن تخریب شده و به پیاده رو تبدیل شده اند. افتتاح پیاده روی این میدان در سال ۹۶ و بعد از تخریب آن بوده است. قدمت این میدان تقریبا به نیم قرن باز می گردد ولی با این وجود راه های ارتباطی آن با بازارهای همدان همچنان حفظ شده است. طراحی این میدان دایره ای شکل می باشد و به بخش های مختلفی متصل می شود. این میدان یکی از دیدنی های همدان برای گردشگران به شمار می آید.

میدان های مهم ایران

از دیگر میدان های شناخته شده در ایران که اغلب دارای قدمت بالایی هستند می توان به میدان شیرسنگی همدان، میدان خان بافق، میدان شهرداری رشت، میدان مسگرها، میدان ورک چی زنجان، میدان عباسعلی گرگان، کلبه جنگلی میدان تجریش، میدان سرچشمه اردبیل، فرش سنگی تبریز، میدان حسن آباد تهران، میدان هفت تیر تهران و … اشاره کرد. این میدان ها در شهرهای مختلفی از ایران ساخته شده اند و اغلب آن ها متعلق به دوران پهلوی هستند. در حال حاضر این میدان ها یک سازه تاریخی محسوب می شوند که جذابیت های تاریخی زیادی برای بازدیدکنندگان دارند. شما در این مقاله با قدیمی ترین این میدان ها و مشهورترین آن ها آشنا شدید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *