دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت تربیت دختر و پسر در چیست؟

  • زهره گنج بخش
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

شما به عنوان والدین باید با توجه به جنسیت فرزند خود در تربیت آن ها تفاوت هایی قائل شوید. در این مطلب به تفاوت تربیت دختر و پسر خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از تربیت را بیان کنیم باید گفت هدایت و راهنمایی فرزندان به منظور بروز قابلیت ها و توانایی ها، استعدادها و ظرفیت هایی که در درون آن ها است که باعث رشد کمال آن ها خواهد شد، تربیت خوانده می شود. حال باید بدانید که تفاوتی به لحاظ روانی، فیزیکی و جسمی بین دختران و پسران وجود دارد که والدین باید آن ها را در نظر بگیرند. تفاوت تربیت دختر و پسر را در برخی از جزئیات باید در نظر گرفت.

شیوه تربیت دختر و پسر

تفاوت تربیت دختر و پسر

نکته مهم در تربیت فرزندان این است که باید تربیت کودک مطابق با جنسیت آن صورت گیرد. اگر به تفاوت های تربیتی دقت نکنید و دختران به شیوه پسرانه و یا پسران به شکل دخترانه پرورش داده، امکان دارد که در آینده با مشکلاتی مواجه شوند. یعنی ممکن است فرزندانتان در پیدا کردن هویت جنسی خود به مشکل بر بخورند. در نتیجه والدین باید با توجه به خصوصیات فرزندان خود، آن ها را به سمت شکوفا شدن در استعدادهایشان هدایت کنند. در این راه برای شکوفا شدن در تربیت اجتماعی کودکان خود می توان از اسباب بازی ها کمک گرفت. به عنوان مثال بازی کردن دختران با عروسک ها باعث می شود تا موجب آمادگی احساسی و عاطفی کودکان شده و با نقش مادری آشنا شوند.

تفاوت های گفتاری

همانطور که قبل نیز اشاره کردیم، عکس العمل والدین باید طبق خصوصیات روانی و جسمی فرزندان خود باشد. معمولا دخترها زود تر یاد می گیرند که صحبت کنند و نیاز بیشتری نسبت به پسران برای حرف زدن دارند. دختران دوست دارند به طور مفصل از رویدادهایی که برایشان اتفاق افتاده صحبت کنند. اگر از آن ها سوالی پرسیده شود جواب طولانی خواهند داد. آن ها از گوش دادن به سخنان پدر و مادرشان لذت زیادی می برند. و برعکس پسران تمایلی چندانی برای صحبت کردن ندارند. آن ها به مقداری که دختران به جزئیات توجه دارند، دقت نمی کنند و اگر از آن ها سوالی پرسیده شود بسیار کوتاه پاسخ می دهند.

تفاوت در تربیت پسران و دختران

بخش زیادی از مغز پسران به انجام دادن فعالیت های میکانیکی و فضایی اختصاص یافته است. در صورتی که دختران بخش مربوط به کلام و حافظه در مغزشان بیشتر است. از این رو در آموزش و یادگیری ها برای دختران بهتر از روش کلامی و در پسران از تصاویر استفاده شود. پس والدین با شناخت این تفاوت ها باید به تربیت دختر یا پسر خود بپردازند و هرگز آن ها را باهم مقایسه نکنند. نباید از دختران به خاطر حرف زدن زیاد و از پسران به علت پرتحرکی آن ها شکایت کرد و در تربیت آن ها باید این تفاوت ها را لحاظ کرد.

تفاوت در اعتماد به نفس

در مورد اعتماد به نفس می توان گفت دختران به نسبت پسران زودتر با مسائل مربوط به اعتماد به نفس مواجه می شوند. ممکن است این اتفاق در سنین خیلی پایینی حدود ۵ سالگی نشانه های خود را بروز دهد. شما به عنوان والدین باید به این نگرانی های فرزند دختران توجه نشان دهید. در پسران مشکلات کمبود اعتماد به نفس معمولا قبل از رسیدن به بلوغ اتفاق می افتد ولی پسران راحت تر از دختران می توانند این موضوع را در خود حل کنند.

تفاوت در بازی

در این مورد والدین باید نظارت بیشتری بر بازی پسران خود داشته باشند. زیرا آن ها به نسبت دخترها کمی بی احتیاط هستند. پسرها تمایل دارند اغلب به این ور آن ور بروند. اسباب بازی های پرزرق و برق  و پر سر صدا برای آن ها جذاب تر است و گاهی نیز در حین بازی خرابکاری کرده که از روی عمد نمی باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تربیت دختر و پسر

اما دختران تمایل به بازی های آرام دارند. آن ها بیشتر بازی با عروسک و حیوانات خانگی را ترجیح می دهند. دخترها با اسباب بازی ها خود صحبت می کنند و در صحبت های خود از تعارفات ملایم استفاده خواهند کرد. این نحوه ی ارتباط آن ها متضاد با شیوه ارتباطی پسرها می باشد. در آخر نمی توان گفت که تربیت دختران آسان تر است یا پسران اما باید با توجه به جنسیت آن ها تفاوت های جزئی را در شیوه تربیتی آن ها لحاظ گردانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *