دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص لوبیا لیما و تاثیر مصرف آن بر سلامتی بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ دی ۱۴۰۰
  • ۰

لوبیا از دیگر حبوبات پر مصرف و مغذی در آشپزخانه های ایرانی به شمار می آید که از این رو خواص لوبیا لیما را که در گروه دیگری از این نوع حبوبات قرار دارد، پرداخته ایم.

لوبیا لیما از دیگر حبوبات خوشمزه و همه کاره است که ممکن است چندین فواید مهم برای سلامتی داشته باشد، که ممکن است شامل تاثیرات مثبتی در بهبود هضم، تقویت سلامت قلب، تاثیر مثبت بر سطح انرژی، کمک به گردش خون، تحریک رشد و ترمیم، دفاع در برابر بیماری های مزمن و محافظت در برابر دیابت داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با خواص لوبیا لیما آشنا شوید.

معرفی مزایای مصرف لوبیا لیما

خواص لوبیا لیما چیست؟

لوبیا لیما را در اصطلاحاتی دیگر لوبیا کره یا لوبیا سیوا می نامند که از رایج ترین حبوباتی هستند که در سراسر جهان مصرف می شوند. لوبیاها در واقع دانه های این گیاه هستند، اما اندازه بزرگ و مواد مغذی متراکم آن ها را به محصولی عالی تبدیل کرده است. همچنین گونه‌ های بزرگ تر این لوبیا معمولا لوبیا لیما هستند، در حالی که انواع دانه‌ های کوچک تر لوبیا سیوا هستند، اما در واقع از همان گونه‌ ها هستند.

تغذیه لوبیا لیما طبق گزارشات انجام شده، منابع خوبی از بسیاری از مواد مغذی معرفی شد که شامل پتاسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین‌ های B و کالری است. آن ها همچنین حاوی فیبر رژیمی، پروتئین و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که همه آن ها را به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما تبدیل می کند. اکنون، در ادامه این مطلب با تیم آموزشی مجله آرگا همراه شوید تا با فوایدی که لوبیا لیما برای سلامتی عملکرد های بدن در پی دارد، آشنا شوید.

فواید لوبیا لیما برای سلامتی بدن

لوبیا لیما فواید بسیاری برای سلامتی دارد که به شرح زیر است.

بهبودی سلامت قلب:

لوبیا لیما ممکن است به روش های مختلفی مختلفی تاثیر مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد. لوبیا لیما نه تنها غنی از فیبر غذایی است بلکه می تواند به از بین بردن کلسترول در بدن منجر شود، همچنین منبع خوبی از منیزیم و فولات نیز شناخته شده است. وجود منیزیم کافی در بدن ممکن است به تنظیم فشار خون، به روشی مشابه پتاسیم، با شل کردن رگ‌ های خونی و کاهش فشار بر روی قلب کمک کند، بنابراین از سکته مغزی و حملات قلبی جلوگیری می‌کند.

گفتنی می باشد که فولات با سطوح پایین هموسیستئین مرتبط است، که برای بدن تاثیرات مثبتی به همراه دارد، چرا که افزایش هموسیستئین عاملی آشکار در پشت بیماری عروق کرونر قلب است.

افزایش انرژی با مصرف لوبیا لیما

  •  آرون گروپس

 افزایش سطح انرژی:

با توجه به محتوای پروتئین چشمگیر موجود در لوبیا لیما، اگر از قبل پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، بدن این پروتئین را به عنوان انرژی قرار می دهد و در نهایت به راحتی در دسترس ذخیره می کند. همچنین لوبیا لیما می تواند تقویتی تمیز و سالم برای شناخت و تمرکز شما ایجاد کند. سطح منگنز موجود در لوبیا لیما نیز ممکن است به بهینه سازی فرآیند تولید انرژی در بدن کمک کند. در نهایت، محتوای آهن باعث افزایش گردش خون گلبول‌ های قرمز، بهبود اکسیژن‌ رسانی و افزایش انرژی می‌شود.

کنترل دیابت در بدن:

از جمله خواص لوبیا لیما کنترل دیابت در بدن است. طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، مصرف روزانه یک فنجان لوبیا یا عدس همراه با رژیم غذایی با گلیسمی پایین ممکن است به کاهش غلظت قند خون و کاهش خطر بیماری عروق کرونر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی:

منگنز یکی از فاکتور های آنزیمی کلیدی برای تعدادی از مواد مهم در بدن، یعنی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به دنبال رادیکال های آزاد در بدن ترشح می شود و سطح استرس را به حداقل می رساند. همچنین غلظت بالای منگنز در لوبیا لیما ممکن است به محافظت از سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ های مختلف کمک کند.

بهبود علمکرد های سیستم گوارشی

کمک به بهبود هضم:

به طور کلی فیبر غذایی به دلیل تأثیر آن بر هضم و دستگاه گوارش شناخته شده است. همان طور که می دانید فیبر غذایی به حجیم شدن مدفوع کمک می کند، بنابراین از اسهال جلوگیری می کند و همچنین حرکت عملکرد های روده را برای حرکت غذا در روده بزرگ تحریک می کند.

فیبر همچنین می تواند به روده کمک کند تا جذب مواد مغذی را بهینه کند و احتمالا اطمینان حاصل کند که تا حد ممکن از مواد غذایی خود استفاده می کنیم. لوبیا لیما منابع باورنکردنی فیبر هستند، به طوری که یک فنجان از آن ممکن است بیش از ۵۰ درصد از فیبر مصرفی روزانه شما را تامین کند و می تواند کار های بزرگی برای سلامت گوارش شما انجام دهد.

محرک گردش خون:

محتوای بالای آهن موجود در لوبیا لیما ممکن است از دیگر خواص مصرف آن می باشد که برای سیستم گردش خون بسیار مفید باشد. همچنین آهن جز ضروری ترین مواد معدنی در بدن برای تولید گلبول های قرمز است که می تواند گردش خون را افزایش دهد. هنگامی که خون اکسیژن بیشتری به اندام‌ ها می رسد، می تواند به بهبود و ترمیم پس از یک بیماری یا آسیب سرعت ببخشد و همچنین می تواند سطح انرژی و شادابی را افزایش دهد.

کم خونی نام دیگری برای کمبود آهن است و اجتناب از ضعف، حالت تهوع، خستگی و سردرد ناشی از آن بیماری نیز با استفاده از خواص لوبیا لیما در رژیم غذایی خود تاثیر به سزایی قائل است.

رشد و ترمیم بافت ها به چه صورت است؟

رشد و ترمیم بافت های بدن:

لوبیا لیما حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است، تقریباً ۱/۳ از مقدار توصیه شده روزانه ما در یک فنجان می تواند برای هر فرآیندی از بدن مهم باشد.

گفتنی است که پروتئین ها به معنای واقعی کلمه بلوک های سازنده بدن ما هستند و ما برای همه چیز از رشد سلولی و بافتی گرفته تا شناخت، استحکام استخوان ها و انرژی به آن ها نیاز داریم. اگر می خواهید از رشد و تکامل طبیعی اطمینان حاصل کنید یا در حال بهبودی از یک آسیب یا بیماری هستید، افزایش سطح پروتئین خود با لوبیا لیما یک گزینه موثر و گیاهخواری است.

موارد استفاده از لوبیا لیما را می توان به روی بوته ها و هم روی درخت انگور کشت کرد و می توان از آن به روش های مختلف استفاده کرد. همچنین به‌ عنوان منبع اصلی پروتئین برای سوپ‌ ها، خورش‌ ها و حتی سالاد به شمار می آید. محبوبیت گسترده لوبیا، لیما را به یک ماده غذایی در دسترس جهانی تبدیل کرده است، و زمانی که کنسرو می شود، بر خلاف سایر سبزیجات و میوه هایی که تحت فرآیند کنسرو کردن قرار می گیرند، لوبیا لیما معمولاً مشخصات کامل مواد مغذی خود را حفظ می کند.

لوبیا لیما چه خواصی دارد؟

اعتقاد بر این است که این لوبیا های مهم تا ۴۰۰۰ سال پیش در آمریکای جنوبی و سپس در زمان های دیگر در طول تاریخ در آمریکای شمالی و مرکزی کشت می شده اند. این باعث شده است که این لوبیا یک محصول اصلی برای مردم بومی باشد و یک محصول نسبتا آسان برای کشت، حتی در شرایط سخت باشد.

بعد از آشنایی با خواص لوبیا لیما برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط، پیشنهاد می کنیم بر روی لینک های خواص لوبیا سیاه و خواص لوبیا سبز کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *