دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه دم الاغی (سدوم مورگانیانوم) و نحوه کاشت آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع گیاه دم الاغی از دسته گیاهان بومی مناطق گرمسیری به شمار می آید که شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی نکات کاشت و پرورش گیاه دم الاغی و حتی اصول نگهداری آن به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی گیاه دم الاغی از دسته گیاهان خانواده کراسیولاسیا ها خواهد بود که در حال بیش از ۳۵۰ گونه مختلف را شامل می شود. گل زیبای دم الاغی به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول پرورش گیاه دم الاغی

در واقع گیاه مورگانیانیوم را می توان یک نوع گیاه مکنده دانست که علاوه بر دم الاغ با نام های دیگری از جمله گیاه دم اسب، دم گوسفند و گیاه دم میمون نیز شناخته خواهد شد. این گیاه زیبا که دارای بیش از ۳۵۰ گونه مختلف است متعلق به مناطق مکزیک بوده و در واقع عضوی از گیاهان خانواده کراسیولاسیا ها محسوب خواهد شد. به صراحت می توان گفت که این گیاه در نزد دوست داران گیاهان خانگی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

اصول پرورش گیاه دم الاغی

گل دم الاغی بر خلاف سایر گونه های عضو خانواده مورگانیانوم دارای ساقه هایی بلند و پرپشتی است که در صورت تامین شرایط و مراقبت های لازم نهایتا تا حدود ۹۰ الی ۱۲۱ سانتی متر به راحتی رشد خواهد کرد. البته که این نوع گیاه دارای گونه های کوچک تری هم است که اغلب طول برگ آن ها به ۴ سانتی متر و ساقه هایش به ۴۵ سانتی متر خواهد رسید.

اگر برای پرورش این گیاه شرایط مناسب و ایده آل فراهم گردد در طول ماه های خرداد تا شهریور گیاهتان به گل خواهد نشست و می توانید تنوع در رنگ ها مانند سفید، صورتی، زرد،بنفش و قرمز را مشاهده نمایید. دم الاغی را می توان جزو ساکولنت هایی تپل و گوشتی دانست که دلیل نام گذاری آن آویزان شدنش از لبه گلدان است.

با وجود اینکه کاربرد این گیاه در گلدان های آویز است اما شما می توانید آن را در گلدان کوچک هم بکارید و با استفاده از قیم آن را نگهداری نمایید. رشد این گیاه در فضای خانه بدین صورت است که اغلب درازایش به ۶۰ سانتی متر خواهد رسید.

روش های کاشت گیاه مورگانیانوم

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که گیاه دم الاغی معمولا از دو طریق قلمه زنی و تقسیم بوته انجام می شود که در ادامه سعی داریم مراحل آن را شرح دهیم:

  • قلمه زنی ساقه:

برای تکثیر گیاه از طریق این روش در ابتدا برگی نسبتا جوان را از گیاه مادر انتخاب نمایید و با استفاده از تیغ یا چاقی ضد عفونی از شاخه جدا نمایید. دقت داشته باشید که برگ ها باید همراه با دمبرگ اش بریده شود. سپس برگ ها را برای مدتی در فضای تمیزی قرار دهید تا محل برش به خوبی خشک شود و یا می توانید بلافاصله اقدام به کاشت آن نمایید.

در ادامه گلدانی کوچک را با خاک مخصوص ساکولنت ها یا همان خاک کاکتوس پر کنید و برگ های خشک شده را درون ان بکارید. همچنین می توانید برگ ها را درون خاک فرو نبرید و تنها روی خاک بگذارید. در این هنگام بهتر است روی گلدان را با استفاده از یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت کافی برای ریشه زنی برگ ها تامین شود.

پس از گذشت مدت کمی برگ ها جوانه خواهند زد و گیاهچه های کوچکی را مشاهده خواهید کرد. توصیه می شود که پس از مشاهده اولین جوانه پلاستیک را از روی بستر گیاه بردارید.

چگونگی قلمه زنی ساقه دم الاغی

  • تقسیم بوته:

برای تکثیر و پرورش گیاه دم الاغی از طریق تقسیم بوته بایستی اجازه دهید تا گیاهتان به اندازه کافی رشد کند. سپس به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از داخل آن خارج نمایید.

سپس با احتیاط کامل گیاهتان را به ۲ یا چندین بوته مختلف تقسیم نمایید و هر بوته را درون گلدانی کوچک تر به صورت جداگانه که از پیش با خاک تازه پر شده است، کشت نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه مورگانیانوم:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاش و پرورش گیاه دم الاغی پرداخته ایم:

اصول مراقبت از گل دم الاغی

  • آبیاری:

بهتر است بدانید که گیاه دم الاغی برای داشتن برگ هایی سرسبز و جذاب نیاز به آبیاری زیاد و منظم دارد که به همین خاطر بایستی ان را در طول فصول رشدش مرتبا آبیاری نمایید. البته در روند آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

با این حال گیاهان بالغ نیاز آبی بیشتری در مقایسه با گیاهان نابالغ دارند و همچنین در صورتی که گیاه در طول فصل زمستان دارای رشد کندتری به نسبت فصل رشد خود بود می توانید آبیاری بستر را کاهش دهید.

  • خاک و کوددهی:

به صراحت می توان گفت که خاک مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاک مخصوص کاکتوس، خاک گلدان معمولی به همراه کمی پرلیت یا پومیس خواهد بود که البته نباید از نفوذ پذیر بودن خاک انتخابی غفلت نمایید. در مورد تغذیه آن نیز می توان گفت که این گیاه نیاز به تغذیه در دفعات بالا نیست و تنها کافی است در طول ماه یک مرتبه بستر آن را با استفاده از کود مایع ضعیف مخصوص گیاهان کاکتوس تغذیه نمایید. دقت داشته باشید که در طول زمستان که گیاه به خواب می رود نباید اقدام به کوددهی نمایید.

خاک مورد نیاز برای بستر گیاه

  • نور و دما:

توصیه می شود که در طول روز حداقل ۴ ساعت نور برای گیاهتان در نظر بگیرید. بسیاری از پرورش دهندگان توصیه دارند که دم الاغی را در معرض نور خورشید نگهداری نمایید در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب باعث زرد شدن برگ ها خواهد شد.

همانطور که متوجه شدید این گیاه بومی مناطق گرمسیری است که به همین خاطر می توانید در تمام طول فصل تابستان آن را در محیطی خارج از منزل نگهداری کنید اما با فرا رسیدن سردی هوا حتما به داخل منزل انتقال دهید تا گیاهتان دچار سرمازدگی نشود. به طور کلی بهتری بازه دمایی برای پرورش  این گیاه  بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد خواهد بود که نباید از تامین آن چشم پوشی نمایید.

  • تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که گیاهان مورگانیانوم نیاز چندانی به تعویض گلدان در دفعات زیادی ندارند و تنها کافی است زمانی که گلدان گیاه برای ادامه رشد کوچک شد اقدام به تعویض گلدان نمایید. چنانچه قصد انجام این کار را داشتید بایستی از پیش چندین هفته گیاه را آبیاری نکنید. زیرا انجام این عمل باعث می شود تا ساقه و برگ های گیاه در طول تعویض انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و در نهایت آسیب کمتری ببینند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *