دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص نخود فرنگی و مهمترین مزیت های درمانی آن

  • پروین حیدریان
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
  • ۰

نخود فرنگی از دسته سبزیجات مغذی و مفید است. و به دلیل داشتن فیبر و ویتامین های مختلف سیستم ایمنی بدن را بالا برده و کمک زیادی برای سلامتی بدن می کند. فواید و خواص نخود فرنگی بسیار متنوع است بهتر است مصرف این سبزی معجزه گر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

نخود فرنگی خوشمزه و شیرین به عنوان محبوب ترین سبزی در دسته سبزیجات است. قرار دادن این نوع سبزی در وعده غذایی باعث شگفتی همه می شود. نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن یک ماده بسیار مغذی برای سلامت بدن به شمار می رود و همچنین خیلی از افراد از نخود فرنگی برای تزیین غذا نیز استفاده می کنند.

نخود فرنگی به عنوان یک نوع سبزی مقوی و سالم باید در وعده غذایی شما، مخصوصا کودکانتان قرار گیرد زیرا به دلیل دارا بودن مواد مغذی بسیار برای سلامتی خود و خانواده اهمیت فراوانی دارد.

خواص نخود فرنگی

بررسی خواص نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای فواید و مزیت های فراوانی است. خواص نخود فرنگی به درمان و سلامتی بدن کمک زیادی می کند. مهم ترین فواید و خواص درمانی نخود فرنگی را در این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم.

فواید و خواص نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی برای سلامت پوست

سلامت و زیبایی پوست برای همه افراد بسیار مهم است که نخودفرنگی یکی از عوامل سلامت و زیبایی پوست به شمار می رود. یک ارتباط بین بدن سالم و پوست سالم وجود دارد. شما هر چیزی که می خورید علائم آن غذا بر روی پوست منعکس می شود. بنابراین مصرف کافی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت پوست بسیار حیاتی است. نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است که در تولید کلاژن نقش دارد، تولید کلاژن برای پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. نخود فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی سلول ها را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند نخود فرنگی با آسیب های اکسیداتیو مبارزه میکنند. از دیگر خواص نخود فرنگی برای پوست خاصیت ضد التهابی این سبزی پر فایده است. نخود فرنگی حاوی مواد مغذی پوست مانند ویتامین B6، ویتامین C و اسید فولیک است. این مواد مغذی می توانند به طور موثر از التهاب و آسیب های رادیکال های آزاد که برای پوست بسیار مضر هستند با تولید کلاژن و الاستین که باعث زیبایی و سلامتی و شادابی پوست می شوند.

مزایای نخود فرنگی برای مو

مواد مغذی حیاتی به فولیکول های مو، برای رشد مطلوب و سلامت مو ضروری است. خواص موجود در نخود فرنگی منبع خوبی از این مواد مغذی است که به رشد و سلامت مو ها بسیار کمک می کند. همانطور که قبلا از خواص نخود فرنگی گفته شد، نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های B مانند اسید فولیک، ویتامین B6 و ویتامین B12 است. این ویتامین ها به ایجاد سلول های قرمز خون که اکسیژن و مواد مغذی را به همه اعضای بدن از جمله پوست سر و فولیکول های در حال رشد مو می فرستد، کمک فراوانی می کند. این ویتامین ها به ریزش، رشد آهسته و موهای ضعیف را استحکام بخشیده و و از شکسته شدن مو جلوگیری می کند که این فواید، خواص درمانی نخود فرنگی را چند برابر کرده است.

  •  آرون گروپس

خواص نخود فرنگی برای مو

خواص نخود فرنگی در بارداری

نخود فرنگی تازه منبع بسیار غنی از اسید فولیک است. اسید فولیک و ترکیب ویتامین B برای سوخت و ساز DNA داخل سلول ها مورد نیاز است. میزان کافی اسید فولیک موجود در غذا برای مادران باردار به پیشگیری از نقص لوله های عصبی در نوزادان تازه متولد شده می انجامد. بنابراین مصرف نخود فرنگی برای مادران باردار و نوزاد تازه متولد شده مفید است.

خواص نخود فرنگی برای بارداری

تاثیر مصرف نخود فرنگی در کاهش وزن

یکی از خواص نخود فرنگی قابلیت کاهش وزن آن است. نخود فرنگی دارای چربی بسیار کم و فواید بسیار بالا است. یک فنجان نخود فرنگی کمتر از 100 گرم کالری دارد و دارای تعداد زیادی پروتئین و فیبر می باشد.

خواص نخود فرنگی

مصرف نخود فرنگی برای پیشگیری از سرطان معده

نخود فرنگی دارای مقادیر بالایی از پلی فنل سلامت، به نام کامسترول دارد. محققان با مطالعه و بررسی دست یافته اند که انسان ها در طول روز برای جلوگیری از سرطان معده باید 2 گرم از این ماده استفاده نمایند. یک فنجان نخود فرنگی شامل 10 گرم از این ماده مفید است که فواید نخود فرنگی را ارزشمندتر کرده است.

استفاده از نخود فرنگی برای تنظیم قند خون

فیبر و پروتئین بالا باعث تنظیم قند خون می شود. عوامل آنتی اکسیدان و ضد التهاب این دانه از مقاومت انسولین (دیابت نوع 2) جلوگیری می کند. تمام کربوهیدرات ها و نشاسته و قند نخود فرنگی همگی طبیعی می باشند.

فواید نخود فرنگی

فواید نخود فرنگی برای پیش گیری از بیماری های قلبی

از دیگر خواص درمانی نخود فرنگی پیشگیری از بیماری های قلبی است. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نخود فرنگی از رگ های خونی محافظت می کند و بین دیواره رگ های خونی پلاکت ایجاد می کند. به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین B1، B2، B3 و B4 ، سطوح هموسیستئین که عامل خطر زا برای بیماری های قلبی است را کاهش می دهد.

خواص درمانی نخود فرنگی برای پیشگیری از بیماری

نخود فرنگی، سبزی مفید و پر خاصیت است علاوه بر طعم و مزه شیرین و لذیذش، فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. در این مطلب فواید و خواص نخود فرنگی, این سبزی بسیار مفید و پر فایده که برای بدن ضروری است مورد بررسی قرار گرفت. برای اطلاع از فواید مواد غذایی پر فایده، می توانید به بخش خواص مواد غذایی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *