دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت زبان گنجشک و مراقبت های لازم برای رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع درختا زبان گنجشک بومی مناطق اروپایی هستند که اصول پرورش راحتی هم دارند و به همین خاطر در این مقاله به بیان اصول پرورش و کاشت درخت زبان گنجشک به صورت کامل پرداخته ایم با ما همراه شوید.

به طور کلی درخت زبان گنجشک یکی از درختان بلند قامت با ارتفاع نزدیک به ۱۵ متر خواهد بود که امروزه از چوب آن در صنعت وسایل و زیبا و کاربردی استفاده می شود. درخت زبان گنجشک به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت درخت زبان گنجشک

بهتر است بدانید درخت زبان گنچشک که با نام علمی Weeping ash هم شناخته می شود درختی خزان کننده و بومی مناطق اروپایی خواهد بود. این درخت در جوانی تاج پوش آن کاملا باز و دارای پوستی صاف و خاکستری رنگ است اما وقتی به بلوغ می رسد تاج آن به تدریج متراکم شده و پوست درخت زبر و دچار شکاف های عمیق خواهد شد.

اصول کاشت درخت زبان گنجشک

درخت زبان گنچشک اگر در شرایط ایده آل قرار بگیرد تا ۲ متر به خوبی رشد می کند و دارای تاجی بلند خواهد بود. این درخت دارای شاخه هایی خاکستری رنگ و متراکم است که برگ هایش دندانه مانند و دارای طولی ۲۰ تا ۳۵ سانتی متر خواهند بود. همچنین دارای ۷ الی ۱۳ برگچه است که هر یک از آن ها به طول ۰/۸ تا ۳ سانتی متر پهنا دارند.

معمولا گل های این گیاه پیش از باز شدن برگ ها نمایان می شوند و بر روی یک درخت می توانید هم گل نر و هم گل های ماده را به خوبی مشاهده کنید که البته عمر گل های ماده از گل های نر بیشتر خواهد بود. میوه های زبان گنجشک معمولا به طول ۲.۴ تا ۴.۵ سانتی متر و به پهنای ۵ الی ۸ سانتی متر به صورت آویزان مشاهده می شوند. همچنین میوه های آن نیز کمی خشک و بیضی شکل خواهند بود که مشابه زبان گنجشک هم هستند.

روش های پرورش درخت زبان گنجشک

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که جهت ازدیاد این گیاه می توانید از کشت بذر های آن استفاده کنید. معمولا درختان زبان گنچشک از سنین ۱۵ تا ۲۰ سالگی شروع به بذردهی می کنند و هر ۱ الی ۵ سال یک مرتبه بذر فراوان می دهند. از آنجایی که انواع زبان گنجشک حالت سستی بذر دارند حتما باید پیش از کشت تحت تیمار قرار گیرند و از آنجایی که عامل سستی بذر نارس بودن و زمستانی بودن هوا است توصیه می شود حد فاصل زمان جمع آوری یعنی حدود اوایل زمستان تا سال بعد را برای ۱۵۰ تا ۳۰۰ روز تحت تاثیر تیمار سرد و مرطوب قرار دهید.

  •  آرون گروپس

البته که پیش از شروع دوره تیمار های سرد و مرطوب یک دوره کوتاه مدت تیمار گرم هم توصیه می شود که برای از بین بردن حالت نارس جنین لازم است. دقت داشته باشید که با توجه به دوام حیاتی بذور می توانید بذر ها را برای چندین سال در دماهای سرد و رطوبت کم نگهداری نمایید.

معمولا فصل مناسب برای کاشت درخت زبان گنجشک اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز خواهد بود تا بذر ها بتوانند در بهار سال عبد جوانه بزنند. از آنجایی که پس از رسیدن سریعا پراکنده می شوند بهتر است هنگامی که بال های میوه سبز رنگ است اقدام به چیدن میوه نمود.

چگونگی تکثیر گیاه زبان گنجشک

پس از چیدن نیز بایستی میوه ها را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. همچنین برای جدا کردن باله ها از بذور می توانید از روش خیساندن بذر ها درون آب و سپس خشک کردن آن ها استفاده نمایید. معمولا باله ها تحت تاثیر جذب و دفع رطوبت به تدریج پوسیده و سست شده ودر نهایت به راحتی جدا خواهند شد.

توصیه می شود که پس از گذشت دو سال که نهال ها به اندازه کافی رشد کردند می توانید آن ها را به محل اصلی کشت انتقال دهید.

برای کشت بذر های زبان گنجشک بایستی در ابتدا آن ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید و اگر تعداد بذر ها کم بود و خزانه کوچک را برای گیاهتان می پسندید بایستی پس از خیس کردن بذر ها را درون گلدان با خاکی مناسب مانند کوکوپیت با عمق نیم سانتی متری کشت نمایید و آبیاری لازم را انجام دهید.

اما اگر بذر های بیشتری دارید توصیه می شود محلی در زمین برای کشت در نظر بگیرید و خاک آن را نیز به خوبی شخم بزنید. سپس بذور را در محل بپاشید، مقداری کود سرند شده روی بذر ها بریزید و بعد آبیاری را انجام دهید. تا زمان جوانه زدن بذر ها آبیاری را به خوبی انجام دهید تا رطوبت زمین از دست نرود.

روش های مراقبت از درخت زبان گنجشک

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت زبان گنجشک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید. با این حال در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش درخت زبان گنجشک پرداخته ایم:

  • آبیاری منظم:

با وجود اینکه درختان زبان گنجشک می توانند تا حد زیادی خشکی را تحمل کنند اما مسلما خاک مرطوب و حاصلخیز بهترین شرایط رشدی برای بستر گیاه ایجاد خواهد کرد. این گیاه غرقابی شدن را دوست ندارد چون باعث پوسیدگی ریشه هایش خواهد شد. به همین خاطر بهتر است آبیاری را تنها زمانی انجام دهید که سطح بستر گیاه خشک شده باشد.

  • خاک و کوددهی:

درختان زبان گنجشک با وجود اینکه می توانند در خاک های متفاوتی رشد کنند اما درون خاک هایی با ساختار آهکی بهترین رشد خود را تجربه خواهند کرد. جالب است بدانید که بسیاری از گونه های جنگلی این گیاه در بریتانیا بر روی بستری از سنگ های آهکی رشد می کنند. همچنین این گیاه خاک های مرغوب و غنی را ترجیح می دهد ولی در خاک های قلیایی و خشک نیز قابلیت رشد خواهد داشت.

شرایط لازم برای نگهداری گیاه

  • نور و دما:

درختان زبان گنجشک می توانند نور مستقیم خورشید و وزش باد را به خوبی تحمل کنند اما توصیه می شود شاخه های اولیه آن را در فصل پاییز حتما هرس کنید تا در اثر وزش باد دچار شکستگی نشوند. با وجود اینکه گرما را تا حد زیاد تحمل می کند اما در مقابل سرمای شدید به سرعت آسب می بیند. معمولا توصیه می شود این گیاه را در مکانی با نور کامل آفتاب قرار دهید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان و همچنین اصول کاشت درخت سرو نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *