دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با جذابیت های میدان ناوونا در ایتالیا

  • محدثه خاکشور
  • ۴ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

نگاه مشتاق و مهربانتان را برای آشناسازی با میدان نوونا قرض می گیریم. این میدان یکی از میادین تاریخی شهر رم واقع در کشور ایتالیا است که هر ساله گردشگران زیادی از گوشه کنار دنیا به خود می بیند.

اسم ایتالیا که به وسط می آید، دهان ها برای لازانیا و ماکارونی های خوشمزه آن آب می افتد. دل ها برای بازدید از کلی آثار هنری و مکان های دیدنی بی تاب می شود. این بار قرعه ی آرگا به نام میدان ناوونا یکی از بزرگترین و مشهورترین و البته خیره کننده ترین میادین رم افتاده است. دل بی تاب و نگاه صمیمی خود را تا انتهای مطلب با ما همراه سازید تا یک سفر مجازی به یاد ماندنی را با یکدیگر تجربه کنیم.

ناوونا اسم میدانی عمومی با قدمتی طولانی واقع در شهر اساطیری و معروف رم ایتالیا می باشد. این میدان در مکان سابق استادیوم دومیتیان دارای سبک فضای باز جاخوش کرده است. میدان نوونا با اسم کامل پیاتسا ناوونا اثر هنرمندان مطرحی مانند بورومینی و برنینی می باشد. برای آشنایی بیشتر با این بنا و اثر تاریخی – هنری همراه آرگا بمانید.

آشنایی با میدان ناوونا رم ایتالیا

برای آشنایی با دیدنی های رم کلیک کنید.

آشنایی با میدان ناوونا

این میدان از شادترین و زیباترین البته بزرگترین میادین رم به شمار می رود که تعدادی فواره و صومعه ای با طراحی باروک را در خود جای داده است.همان طور که در بند بالاتر گفته شد این میدان در مکان قدیمی استادیوم دومیتیان (دارای قدمت متعلق به قرن اول میلادی) و همچنین در قلب باستانی شهر رم و در سمت غربی «پانتئون» و نزدیکی دژ سنت آنجلو واقع شده است. در گذشته  اهالی برای نگاه کردن به بازی های آگونس به این مکان می آمدند. جالب است بدانید که این میدان توانسته است ششمین جایگاه محبوب بودن را میان جاذبه های توریستی رم، در وب سایت «Tripadvisor» به خود اختصاص دهد.

با توجه به اینکه میدان در محل استادیوم دومیتیان ایجاد گردیده است، همان شکل بیضی استادیوم را برای خود حفظ کرده است. با وجود یکسان کردن استادیوم و تغییر آن به میدان، باز هم برخی از قسمت های استادیوم در نفاطی از میدان مشهود می باشد. در قرن ۱۵ میلادی بود که تن ناوونا با سنگفرش هایی زیبا پوشانده و به این نام یعنی «ناوونا» نامیده شد. در واقع در همین زمان هم بود که به بازاری در شهر رم مبدل گردید.  در قرن  و ۱۷۱۶ میلادی نیز فواره ها (۳ فواره) و صومعه به آن افزوده گردیدند.در نهایت در نیمه های قرن ۱۷ میلادی به حکم پاپ اینوسِنت دهم مرمت شده و ساختار حال حاضر خود را پیدا کرد.

این میدان از بخش های اصلی ۳ فواره و یک صومعه به نام «سِنت آگِنس» تشکیل شده است که در این میان فواره ی «ابلیسک» و فواره ی «چهار رودخانه» بیشتر معروف بوده و محبوبیت بالاتری را دارا می باشند. همچنین رستوران های بسیاری در پیرامون این میدان پخش گردیده اند که می توانید در آنها از خودتان پذیرایی کنید. حضور نوزانده ها و نقاشان در حال نواختن موسیقی و کشیدن نقاشی صحنه غیر قابل وصفی را به این این منطقه بخشیده اند.

  •  آرون گروپس

آشنایی با فواره ها و صومعه سنت آگنس

صومعه و فواره های این میدان به شکلی زیبا و با طراحی منحصر به فردی ساخته شده است. طراحان آنها دو هنرمند به نام های برومینی (طراحی صومعه)، و برنینی (طراحی فواره ها) می باشند. از همین رو میان آنها به گونه ای مسابقه و سبقت وجود داشت که همین موضوع موجب زیباتر شدن طراحی این بناها گردیده است.

اگر مشاهده کنید به وضوح این رقابت را احساس خواهید نمود؛ برنینی طراح فواره ها، پیکره واقع بر روی رود ریور پلانه و روبروی صومعه را شبیه فردی در حال ترس ساخته که خودش را جمع نموده است. به این معنی که امکان دارد بنای ایجاد شده به وسیله ی رقیب او به نام برومینی، بر روی سر پیکره ویران گردد.

آشنایی با میدان ناوونا رم

فواره ی مرکز میدان فونتانا دِی کُواَرترو فیومی (فواره چهار رودخانه)

میدان ناوونا طراحی دقیق و متمرکزی بر روی فواره ها (۳ فواره) به خصوص فواره مرکزی یا همان چهار رودخانه داشته است. ساخت این فواره در اواسط قرن ۱۷ به فرمان پاپ و به وسیله ی هنرمند مطرح ایتالیایی به اسم «جیان لورنزو برنینی» انجام شد.

ساختار این فواره متشکل از ۴ پیکره می باشد که هر یک از آنها بر اساس چهار رودخانه بزرگ (دانوب، ریور، گنگ و نیل) ۴ قاره ایجاد گردیده اند. گفتنی است مدال رسمی ابلیسک سنگی بزرگ و پاپ را پیش از این در استادیوم «دومیتیان» واقع بوده است را ببینید.

معرفی میدان ناوونا از جاذبه های توریستی ایتالیا

فواره فونتانا دِل مورو (فواره تاریکی)

این فواره که در جنوب میدان ناوونا واقع شده است، گاهی به فواره جنوبی نیز شناخته می گردد. ساخت این بنا به قرن ۱۷ ام میلادی و به وسیله ی فردی به نام «جاکومو دِللا پُرتا» صورت گرفت. در وسط فواره تاریکی، پیکره مردی آفریقایی با دلفین (ماهی) بزرگی واقع شده است. پیکره این مرد در قرن ۱۷ به وسیله ی فردی به اسم برنینی طراحی و اجرا گردید. غیر از این پیکره، پیکره های تریتون های اسطوره ای در اطراف فواره در قرن ۱۹ افزووده شدند.

معرفی میدان ناوونا

فواره فونتانا دی نِتتونو (فواره نپتون)

این فواره که در قسمت شمال میدان ناوونا واقع شده است به فواره شمالی میدان نیز شناخته می شود. در انتهای قرن ۱۶ این فواره به وسیله ی فردی به نام «جاکومو دِللا پُرتا» بنا گردید. در سال ۱۸۷۸ میلادی پیکره نپتون به منظور متقارن ساختن فواره شمالی و جنوبی میدان ساخته شد. پیکره ی نپتون تصویری از نبرد با اختاپوس را در مرکز و پری دریایی های در پیرامون آن را به نمایش می کشد.

آشنایی با میدان ناوونا

صومعه ی سِنت آگِنس

این صومعه از دیدنی های میدان ناوونا به شمار می رود که به زبان ایتالیایی به اسم «سنت آنیِزه آگونه» شناخته می گردد. قدمت صومعه ی اصلی این بنا به قرن ۳۰۰ میلادی و شهید شدن سنت آنیِزه می رسد. صومعه ی کنونی پس از گذشت ۲ سال از پایان یافتن فواره چهار رودخانه، به فرمان «پاپ اینوسنت ۱۰» ایجاد گردید. طراح و سازنده نمای جلویی صومعه را نیز بورمینی انجام داد که به طور کلی ساختن صومعه در سال ۱۶۷۰ تمام شد.

میدان ناوونا یکی از میدان های و جاذبه های معروف و زیبای رم

پیاتسا ناوونا یا همان پیازا ناوونا از جمله شاخص ترین سازه های سبک باروک در شهر رم می باشد که حتی در حال حاضر نیز دارای نشان استادیوم دومیتیان رم (ساخته شد به وسیله ی حاکم دومیتیان) است. در زمان قرون وسطی میدان ناوونا مکانی برای اجرای رقابت های اسب دوانی و فستیوال ها بود. ساخت آن به وسیله ی برومینی، طراح صومعه و قصرهایی در طرف غربی ناوونا، با سبک باروک مرمت گردید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ایتالیا کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *