دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفتار با فرد آلزایمری و تمام باید و نباید های آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

رفتار با فرد آلزایمری در روند درمان و بهبود آن ها نقش مهمی دارد. این دسته از افراد به دلیل کهولت سن دچار فراموشی و زوال عقلی می شوند و نقش اطرافیان در درمان این افراد مهم است. برخورد با این دسته از افرد می تواند مشکلات افسردگی را در آن ها کاهش دهد. از سویی این افراد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند.

آلزایمر یکی از مشکلات شایع در میان افراد مسن می باشد. تجر به زندگی و یا نگهداری از یک فرد آلزایمری ممکن است، یک تجربه سخت باشد. اما زمانی که نکات مهم در برقراری ارتباط با این افراد را بدانید، می توانید راحت تر با آن ها مواجه شوید، و شیوه های رفتار با فرد آلزایمری را بدانید. اگر اطرافیان دشواری های این امر را بدانند، می توانند راحت تر با این موضوع و مراقبت از این افراد کنار بیایند. عوامل متعددی می توانند ایجاد کننده آلزایمر باشند. یکی از مهم ترین علت های آن کهولت سن در این افراد می باشد. آنچه که باید درباره این بیماری بدانیم این است، که این بیماری نوعی فراموشی می باشد، که اختلالی در مغز است، و توانایی های ذهنبی فرد را کاهش می دهد. بارزترین این اختلال ها زوال عقلی می باشد. همچنین این افراد اختلال حافظه نیز دارند.

مراقبت از فرد آلزایمری

نحوه رفتار با فرد آلزایمری:

بیماری آلزامیر یک نوع فراموشی است، که به مرور زمان و در اثر کهولت ذهن ایجاد می شود. این دسته از افراد به تدریج توانایی های ذهنبی خود را کاهش می دهند، و به مرور زمان زوال عقلی در آن ها ایجاد می شود. این بیماری قابل پیش بینی می باشد، زیرا اغلب افراد از قبل نشانه هایی همچون فراموشی دارند. در ابتدا این دسته از اختلال ها به وقایع اخیر محدود می شوند، یعنی فرد نمی تواند اتفاقاتی که در ماه های گذشته رخ داده را به خاطر بیاورد. به تدریج خاطرات قدیمی تر در این دسته از افراد دچار آسیب می شود، و دیگر قادر به یاداوری آن ها نیز نخواهد بود.

نشانه های فرد آلزایمری

نشانه های آلزایمر:

آلزایمر مانند هر اختلال دیگری دارای نشانه هایی است. افرادی که در امور روزانه خود دچار فراموشی می شوند، به مرور به زوال عقلی دچار می گردند. این دسته از افرا در یادآوری اینکه در خانه را قفل کرده اند، یا نه مدام دچار مشکل هستند. همانطور که اشاره شد، در ابتدا این زوال عقلی مربوط به وقایع کوتاه مدت است، اینکه دیشب چه غذایی خوردیم، فراموش کردن روز تولد، گم کردن وسایل خود و …. که در طی روز با آن مواجه می شویم، از نشانه های این اختلال هستند. اما به مرور زمان این خطر خاطرات قدیمی فرد را تهدید می کند، و در یادآوری آن ها نیز دچار مشکل می شود. این موارد از علائم آلزایمر و نشانه هایی هستند که باید گرفته شوند.

روابط عاطفی با فرد آلزایمری

اگر در خرید کردن وسایل خودتان را فراموش می کنید، یا پول هایتان را گم می کنید، در معرض فراموشی و آلزایمر قرار دارد. چنین رفتارهایی موجب می شود، فرد به مرور زمان در یادآوری دوستان قدیمی و آشنایان نیز دچار مشکل شود. از دیگر مشکلات این دسته از افراد می توان به مشکلات مسیریابی، گم کردن مسیر منزل و … نیز اشاره کرد. از دیگر مواردی که نشان دهنده زمینه آلزایمر در فرد می باشد، می توان به گم کردن مسیر حمام، دستشویی، کند شدن ذهن، افسردگی و عصبانیت اشاره کرد. توجه داشته باشید که پیشگیری از آلزایمر با رعایت چند توصیه نجات بخش امکان پذیر است.

  •  آرون گروپس

چه کسانی آلزایمر دارند

چگونه با این افراد رفتار کنیم؟

نحوه رفتار با فرد آلزایمری از اهمیت زیادی برخوردار است. و به نوعی می تواند بخش مهمی از اختلال های این افراد را کاهش دهد. اولین نکته در مراقبت در این دسته از افراد این است، که باید مراقبت ۲۴ ساعته از آن ها داشته باشید. مراقبت صحیح از این افراد در روند بهبود آن ها نیز موثر خواهد بود. یکی از مهم ترین عوامل خطرساز در این زمینه سن فرد مبتلا است. باید توجه کنید، که آلزایمر عموما در سن های بالا بروز پیدا می کند.

برخورد با فرد آلزایمری

یکی از گام های موثر در روند درمان این افراد تشخیص درست و به موقع است. افرادی که سریع تر تشخیص داده می شوند، در روند درمان آن ها بهتر است. برای شناسایی این دسته از اختلال ها و بیماری ها باید به کلیینک های تخصصی و پزشکی مراجعه کنید. یکی از نشانه های تشخیصی در این دسته از افراد سن آن ها می باشد. این افراد بالای ۶۵ سال سن دارند. متاسفانه این بیماری راهکار درمانی قطعی ندارد، تنها با تشخیص آن و مصرف دارو می توان در روند آن کندی ایجاد کرد.

رفتار با فرد آلزایمری

افراد مبتلا به این بیماری درک درستی از واقعیت های زندگی ندارند، و شما نباید آن ها را برای یادآوری واقعیت ها عذاب دهید. این دسته از افراد شکننده و آسیب پذیر هستند، ممکن است آن ها دچار افسرگی شوند. فراهم کردن محیطی شاد برای این دسته از بیماران بسیار با اهمیت است. اطرافیان با حفظ خونسردی می توانند روابط خوبی با این بیماران داشته باشند.

برقراری رابطه عاطفی با بیمار:

اطرافیان نقش مهمی در بهبود این بیماران دارند. یکی از نکات مهم در مواجه با این دسته از بیماران حفظ خونسردی است. افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، بهانه گیر یا گوشه گیرند. شما باید محیطی برای آن ها ایجاد کنید، تا بیشتر ارتباط برقرار کند. حفظ آرامش و خونسردی در این زمینه بسیار اهمیت دارد. سعی کنید به این افراد عشق بورزید. آن ها ممکن است، هنوز توانایی های عاطفی خود را حفظ کرده باشند. گاهی با برقراری رابطه عاطفی آن ها خاطرات خود را یاد می آورند.

شناخت افراد آلزایمری

در آغوش کشیدن و بوسیدن تاثیر مثبتی در روحیه این افراد خواهد داشت. یکی از موارد قابل ملاحظه این است، که این افراد گاهی قدرت درک دارند. در واقع گاهی این افراد توانایی پاسخ دادن ندارند. افراد مبتلا دچار گیجی هستند، شما هیچ گاه نباید همه واقعیت را به یکباره برای آن ها توضیح دهید. سعی کنید در زمان صحبت کردن در چشمان این افراد نگاه کنید. همچنین علاوه بر نکات عاطفی باید به نکات مراقبتی در این افراد نیز توجه کنید. هیچ وسیله خطرناکی را در دستر آن ها قرار ندهید. منزل شما باید عاری از هر گونه وسایل آسیب زا باشد. در مراقبت از افراد آلزایمری با چندین روش می توانید از پیشروی بیماری جلوگیری کنید.

تامین نیازهای اساسی این افراد و توجه به تغذیه ان ها از دیگر موارد مهمی است، که باید مورد توجه باشد. این دسته از افراد باید تحت حمایت خانواده قرار بگیرند، تاثیر حمایت ها در روحیه این افراد و پیشگیری از افسردگی مهم است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *