دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مضرات و فواید دهانشویه و نحوه صحیح استفاده از دهانشویه ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع استفاده از دهانشویه نیز به اندازه مسواک زدن حائز اهمیت است و نباید از انجام آن غفلت نمایید. با این حال در این مقاله شما را با مزیت ها و فواید دهانشویه برای سلامت دهان و دندان ها آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر می خواهید پس از مسواک زدن روند مراقبت از دندان هایتان را کامل کنید پیشنهاد می شود به خاطر فواید زیاد از دهانشویه ها استفاده کنید. زیرا این محلول آبی رنگ برای محافظت از سلامت دندان و لثه ها بسیار موثر خواهد بود.

آشنایی با فواید دهانشویه

بهتر است بدانید که در واقع دهانشویه یکی از محلول های بهداشتی مورد استفاده برای محافظت از سلامت دهان و دندان است که به کنترل و کاهش علائم خاصی مانند نفس بدبو، التهاب لثه ها، پلاک دندان ها و پوسیدگی آن ها کمک خواهد کرد. در واقع مواد به کار رفته در ساخت دهانشویه ها شامل استیل پیریدین کلراید، کلرهگزیدین، روغن های ضروریف فلوراید یا پراکسید خواهند بود.

آشنایی با خصوصیات و فواید دهانشویه

با وجود اینکه دهانشویه را نمی توان به عنوان جایگزین مسواک روزانه و استفاده منظم از نخ دندان در نظر گرفت اما به خاطر فوایدی که برای بهداشت دهان، دندان و لثه ها دارد پزشکان استفاده از آن را توصیه می کنند. دقت داشته باشید که یکی از دلایل مهم در استفاده از دهانشویه رفع باکتری های عامل بوی بد دهان است زیرا آن را برطرف و نفس را تازه و معطر خواهد کرد.

اغلب اوقات توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه ای ایده آل دهانشویه را حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهانتان بچرخید و بعد تخلیه کنید. همانطور که می دانید دهانشویه ها انواع مختلفی را شامل می شوند به گونه ای که وقتی برای خرید ان به داروخانه مراجعه می کنید با اسم های مختلفی از این مصول آشنا خواهید شد. یکی از بهترین دهانشویه ها، دهانشویه کلسیمی است که حاوی کلسیم بوده و می تواند به استحکام مینای دندانتان کمک زیادی بکند.

همچنین دهانشویه های روغنی نیز در داروخانه یافت می شوند که عمدتا با استفاده از روغن های گیاهی و طبیعی ساخته شده اند و برای سلامت دهان و دندان های شما بسیار پرکاربرد خواهند بود. با این حال برای اینکه متوجه شوید کدام دهانشویه برایتان مناسب تر است توصیه می شود با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

تاثیر دهانشویه بر سلامت دندان ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل استفاده از دهانشویه:

توصیه می شود که پیش از استفاده از این ماده حتما مسواک بزنید. سپس بر اساس مقدار درج شده در دستورالعمل استفاده دهانشویه را داخل دهان ریخته و به مدت زمان سی ثانیه یا بیشتر درون دهان نگه دارید و سعی کنید دهانتان را به خویی با دهانشویه بشویید.

در نهایت دهانشویه را از دهان خارج نمایید و با آب بشویید که البته انجام کار چندان ضرورتی هم ندارد. با این حال دقت داشته باشید که اگر پس از استفاده از دهانشویه دهان را با آب نشویید فرصت بیشتری به دهان می دهید تا باکتری های موجود در خود را از بین ببرد.

فواید استفاده از دهانشویه:

با وجود اینکه مهم ترین فایده استفاده از دهانشویه رفع بوی بد دهان است اما این محلول بهداشتی مزیت های دیگری هم دارد که در ادامه بیان کرده ایم:

چگونگی استفاده از دهانشویه

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان ها:

به صراحت می توان گفت که دهانشویه می تواند از پوسیدگی دندان هایتان جلوگیری کند و از مینای دندان ها نیز محافظت و با پلاک ها مبارزه کند. در واقع استفاده از فلوراید یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری و کاهش حفره ها و پوسیدگی دندان ها خواهد بود که به همین منظور شما می توانید از دهانشویه های حاوی فلوراید به صورت مرتب استفاده نمایید و آن را به یکی از فعالیت های روتین خود تبدیل کنید.

معمولا استفاده از این محلول آبی می تواند به مقاوم سازی دندان های شما در برابر باکتری ها و قند نیز بسیار کمک کننده باشد. به همین خاطر نباید از استفاده آن غفلت نمایید.

  • جلوگیری از بیماری های لثه:

به طور کلی بیماری پریودنتال که با نام بیماری لثه نیز شناخته می شود معمولا لثه ها را مرود هدف قرار می دهد و به تدریج باعث تورم و قرمز، خونریزی و احساس درد در آن ها خواهد شد. استفاده از دهانشویه خانگی می تواند تمامی پلاک و باکتری های داخل دهان را از بین برده و به پیشگیری از بروز بیماری های لثه نیز کم زیادی کند. همچنین دهانشویه های حاوی فلوراید برای افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند نیز بسیار مناسب خواهد بود.

دستورالعمل استفاده از دهانشویه

  • سلامت دندان های بریچ شده:

چنانچه دندان های خود را بریچ کرده و یا به اصطلاح پل زده اید و یا حتی پس از ترمیم دندان یا عصب کشی آن ها را روکش کرده اید در این مواقع استفاده از دهانشویه برایتان بسیار مفید خواهد بود. زیرا دندان های ترمیمی نسبت به سایر دندان ها نیاز بیشتری به مراقبت دارند و دهانشویه ها می توانند بخشی از این مراقبت را بر عهده بگیرند.

  • سفیدی بیشتر دندان ها:

یکی دیگر از فواید دهانشویه ها این است که به مرور زمان باعث سفید شدن دندان ها می شوند. به همین خاطر توصیه می شود از دهانشویه های دارای پراکسید کاربامید یا هیدروژن پراکسید استفاده نمایید. همچنین ترکیب فعال کلرهگزیدین موجود در این دهانشویه ها می تواند لکه های ناشی از مصرف نوشیدنی ها را از روی دندان به خوبی پاک کند.

نوشیدنی های مختلفی مانند قهوه، نوشابه و چای دارای مقداری تانین هستند و از آنجایی که ترکیبات فعال موجود در دهانشویه به تانین می چسبند باعث پاک شدن لکه ها از روی دندان ها خواهند شد. برای استفاده از دهانشویه تنها کافی است حدود ی دقیقه دهانشویه را درون دهانتان بچرخانید تا از تمام فواید آن به صورت کامل بهره مند شوید.

افزایش سلامت دندان ها با دهانشویه

  • درمان زخم های دهانی:

معمولا دهانشویه های دارای آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده می توانند باعث درمان زخم ها و آفت های دهانی شوند. همچنین این دهانشویه ضدعفونی کننده با انتشار اکسیژن باعث از بین رفتن مخاط از داخل دهان و پاکازی این ناحیه خواهد شد.

دقت داشته باشید که استفاده از دهانشویه ها برای بیمارانی که نمی توانند برای مدت خاصی پس از عمل جراحی مسواک بزنند نیز بسیار مناسب خواهد بود.

مضرات استفاده از دهانشویه:

در واقع دهانشویه ها با وجود تمامی فوایدی که دارند فاقد عوارض هم نیستند و به همین خاطر در ادامه برخی از مضرات استفاده از دهانشویه را نیز شرح داده ایم:

مضرات استفاده از دهانشویه

  • خطر ابتلا به سرطان دهان و دهان خشک:

بهتر است بدانید که دهانشویه های الکلی از یک سو باعث خشکی دهان شده و از سوی دیگر خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش خواهد داد. با وجود اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و تاکنون مورد ثبت قرار نگرفته اما توصیه می شود پیش از استفاده حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

  • افزایش فشار خون:

برخی از مطالعات نشان داده که استفاده منظم از دهانشویه به خاطر از بین بردن برخی باکتری های دهانی خاص باعث افزایش فشار خون در افراد می شود. از جمله باکتری های مفید دهانی می توان به باکتری های تولید کننده اکسید نیتریک اشاره کرد که از سیستم قلبی عروقی محافظت می کند.

عوارض ناشی از استفاده دهانشویه

  • بیماری های روده:

همانطور که متوجه شدید دهانشویه تمامی باکتری ها از جمله باکتری های مفید و حیاتی را نیز از بین می برد و به همین خاطر استفاده مداوم از آن باعث اتبلا به عفونت هایی مانند اچ پیلوری و عفونت ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل خواهد شد.

توجه داشته باشید که دهانشویه های ضد باکتریال از عوامل موثر در بروز التهاب روده هستند که با گذر زمان باعث افزایش نفوذ پذیری روده ای شده و به عدم تحمل غذا در روده، آلرژی های غذایی و حتی برخی بیماری های خود ایمنی روده ای منجر خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *