دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص پودر تارتار و کاربردهای متفاوت آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در عصر امروز پودر تارتار در زندگی افراد تاثیرات بسیاری در طبخ شیرینی و جلوگیری از شکرک زدن شربت ها دارد که استفاده از آن به کدبونایان پیشنهاد می گردد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به طور کامل با خواص پودر تارتار آشنا شوید.

تارتار را در اصطلاح دیگر می توان تارتاریک اسید یا پتاسیم هیدروژن تارتاریک نیز معرفی نمود که از دیگر مواد طبیعی به شمار می‌آید که در تهیه شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی این پودر رنگ سفید، عدم بو، نرمی و لطافت آن می‌باشد. پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خود با خواص پودر تارتار به خوبی آشنا شوید.

معرفی خواص پودر تارتار

آشنایی با پودر تارتار

همان طور که در ابتدا مطالعه کردید تارتار همان پتاسیم تارتارات می باشد که از دیگر انواع پودر کریستالی سفید رنگ به شمار می‌آید که از میوه انگور تهیه می گردد. این پودر به وسیله فعل و انفعالاتی که با مرور زمان بر روی این میوه به وجود می‌آید، بسیار ارزنده و با ارزش می گردد. به طور کلی از این پودر می توان در قنادی، شیرینی پزی و صنعت خوراکی به عنوان ماده افزودنی و طعم دهنده استفاده نمود. همچنین در برخی از مواقع می‌توان پودر تارتار را در تهیه سرامیک، برنزه سازی، عکاسی، چاپ پارچه و دارو سازی نیز مشاهده نمود.

به طور کلی در قنادی و شیرینی پزی از این پودر به علت پایدار کردن سفیده تخم مرغ و نرم و لطیف تر شدن شیرینی ها استفاده می نمایند و در برخی از مواقع از این پودر می توان برای پیشگیری از شکرک زدن شربت استفاده نمود.

  • ارزش غذایی

  1. کالری ۸ واحد
  2. چربی ۰ گرم
  3. سدیم ۲ میلی گرم
  4. پتاسیم ۴۹۵ میلی گرم
  5. شکر ۰ گرم
  6. کربوهیدرات ۲ گرم
  7. فیبر ۰ گرم
  8. پروتئین ۵ گرم

معرفی کاربرد های پودر تارتار

معرفی خواص پودر تارتار

علاوه بر آن که پودر تارتار را می توان در صنایع قنادی و شیرینی پزی استفاده نمود، نباید از خواص آن در دیگر موارد چشم پوشی کرد.

  • ترک سیگار و دخانیات

قابل به ذکر است که ترک سیگار برای افراد معتاد به آن امری سخت و دشوار است، چرا که به طور کلی دخانیات نوعی وابستگی را در فرد ایجاد می نمایند. همان طور که ترک سیگار و یا هر گونه مواد دخانی بسیار سخت و یا دشوار می باشد؛ از این رو با ترکیب پودر تارتار و آب پرتقال می توان به مراتب در ترک این ماده دخانی تاثیر موثر قائل شد.

  • رفع عفونت

عفونت ادرار را می‌توان یکی از شایع‌ترین و عفونت افراد شمار آورد که در نهایت سبب بروز اختلالات فراوانی در این ناحیه حساس می گردد. روش های درمان بسیاری در این رابطه وجود دارد اما استفاده از پودر تارتار می‌تواند به رفع بسیاری از باکتری ها و درمان عفونت ها منجر شود.

  •  آرون گروپس
  • درمان فشار خون بالا

گفتنی می باشد که از عوامل موثر در بالا رفتن فشار خون، می توان به کاهش پتاسیم در بدن اشاره داشت. از این رو بایستی این مدت در بدن خود به حد معتدلی برسانید تا به این عارضه مبتلا نشوید. در این رابطه می توان به پودر تارتار اشاره داشت که عملکرد آن به مانند پتاسیم است و می تواند در نهایت به تنظیم فشار خون موجب گردد.

درمان درد مفصل با پودر تارتار

  • درمان درد مقاصل

از دیگر اختلالات که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند می‌توان به بیماری آرتروز و درد در مفاصل اشاره داشت. قابل به ذکر است که پودر تارتار غنی از منیزیم است که در نهایت به درمان اختلالات مفصلی می پردازد. در صورتی که به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید، به شما پیشنهاد می نماییم که در داخل وان مقداری کرم تارتار و نمک بریزید و سپس در طی ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به درون آن بنشینید. با مرور زمان به این نتیجه خواهید رسید که درد مفاصل شما از بین رفته است.

  • لاغری و تناسب اندام

افرادی که به دنبال لاغری و تناسب اندام هستند بایستی در رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد نمایند تا در نهایت به وزن و اندام ایده آل خود برسند. قابل به ذکر می باشد که یکی از راه حل های موثر در این رابطه استفاده از رژیم کتو است. همچنین در این رابطه برخی از افراد بر این باورند که استفاده از پودر تارتار می‌تواند به لاغری و چربی سوزی در آن‌ها منجر شود. در صورتی که در تهیه نان و کیک های شیرینی پزی از این ماده استفاده شده باشد، با پیروی از یک برنامه غذایی سالم می توانید نتایج آن را پس از مدت زمان مشخص مشاهده نمایید.

گفتنی می‌باشد که این پودر دارای شاخص‌های خاص و منحصر به فرد می باشد که از آن می توان در تهیه دسر های خوشمزه و در نهایت گنجاندن آن در برنامه غذایی خود استفاده نمود. همچنین در این شرایط می‌توانید با پیروی از یک برنامه غذایی خوشمزه به اندام ایده آل خود برسید.

نکات پایانی

و در آخر نیز می‌توان کاربردهای این نوع پودر را به شرح زیر بیان کرد.

خواص پودر تارتار در صنایع شیرینی پزی

  1. استفاده به عنوان پف دهنده موثر در صنایع شیرینی پزی
  2. مقاوم کردن سفیده تخم مرغ برای تهیه کیک و شیرینی
  3. پخت راحت کیک های اسفنجی
  4. طعم دهنده خوشمزه برای تهیه شربت
  5. پیشگیری از شکرک زدن شربت ها
  6. جایگزین مناسب در برابر بگینک پودر
  7. تهیه خمیر بازی های رنگارنگ و خوردنی
  8. تمیز کردن ظرف های مسی
  9. تمیز کننده همه کاره
  10. از بین بردن موریانه
  11. استفاده به عنوان لکه بر و وایتکس
  12. کمک به تنفس راحت برای کوهنوردان با تخم مرغ

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *