دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های بردسیر کرمان با جاذبه های تاریخی و طبیعی

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

مطلب گردشگری اینبار ما اختصاص یافته به آشناسازی شما عزیزان با دیدنی های بردسیر از توابع استان کرمان است که با انتخاب این شهر از سوی شما می توانید لحظات خوبی را سپری نمایید.

ترشاب نام یکی از دریاچه های فصلی کرمان می باشد که در سمت جنوبی و فاصله ۱۳ کیلومتری بردسیر و نزدیکی آبادی ترشاب واقع شده است. این دریاچه با آب شدن برفهای بلندی ها و نیز از دریاچه فصلی سیراب می گردد که در فصول بهار و تابستان می خشکد. مساحت ترشاب از نظر اندازه آبگیری سفرتان به کرمان را محدود به بازدید از ارگ بم و ارگ راین و … نکنید، کرمان منطقه ای است پر از جذابیت و جاذبه. ارگ بردسیر، آبشار هجین، دریاچه سد ترشاب از جمله و تنها گوشه ای از دیدنی های بردسیر محسوب می شود که آرگا پیشنهاد می کند حتما از آنها دیدن نمایید. در همین راستا از شما دعوت می کنیم تا همراه ما باشید.

کرمان نام استانی در ایران می باشد که قدمت تاریخی باارزش و طویلی را دارا می باشد. تاریخچه ای که با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار و متفاوت حسابی قابل توجه شده است. در فهرست جاذبه ها شهرها، همیشه جایگاهی ویژه دارند که از جمله ی آنها می توان به شهر بردسیر کرمان اشاره داشت. بردسیر که از توابع استان کرمان می باشد، به همان نسبت دیدنی و باشکوه است و جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است.

آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی بردسیر

معرفی دیدنی های تاریخی و طبیعی بردسیر

شهر بردسیر از گذشته مکانی بوده که به عنوان نخجیرگاه و چراگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. بردسیر در فاصله تقریبا ۲ هزار متری سطح دریا واقع شده که دارای کوه های بلند می باشد. آب و هوای این شهر معتدل بوده که در فصل زمستان سرد و همراه با بارش برف، و در فصل تابستان آب و هوایی خنک دارد. آب و هوای معتدل و خوب حاکم در این منطقه را می توان به آبادی های پیرامون آن نیز اختصاص داد.

اهالی بردسیر معمولا دارای دین اسلام و مذهب تشیع (۱۲ امامی) بوده و گویش آنها لهجه کرمانی می باشد. در بردسیر شرکت های مس و گلاب زیادی واقع شده که در دایره شهرهای صنعتی قرار می گیرد. اما از صنایع دستی این مرز و بوم که مردمان آن به زراعت فعالیت دارند؛ می توان به گلیم بافی، قالی بافی، چادر شب و ویته دوزی اشاره کرد.

شهر بردسیر و یا همان بردشیر در قدیم «مشیز» نامیده می گردید. تاریخچه بردسیر به دوران ساسانی و دوره حکومت موسس این سلسله به نام «اردشیر» باز می گردد. البته طبق برخی مشاهدات و یافته های تاریخی به دست آمده متعلق به دوران پیش از ساسانیان, تاریخچه آن به پیش از ساسانی نیز می رسد. وجه تسمیه بردسیر و دلیل نامگذاری این شهر نیز مربوط به تاسیس و ساخت آن توسط «اردشیر» است که در ابتدا «ویه اردشیر» بوده و سپس «بردشیر» و سپس «بردسیر» تغییر یافته است.

آشنایی با دیدنی های طبیعی و تاریخی بردسیر

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در سفر خود به کرمان، به بردسیر سر بزنید و از دیدنی های بی نظیر و خاطره انگیز آن استفاده کنید. برای این منظور بهتر است با جاذبه های آن آشنا شوید.

روستا و آبشار اوردیکان (اردیکان)

این آبادی از مرتفع ترین نواحی مسکونی کشور عزیزمان به شمار می رود که با ارتفاعی ۳۳۰۰ متر در وسط و پهنای قله مرتفع «هزار» واقع شده است. برای رسیدن به این آبادی می توانید از راه شهرستان «ماهان» – جاده آبادی گلزار – آبادی صاحب آباد – آبادی راسک بروید. آبشاری واقع در فاصله ۲ کیلومتری شرقی این روستا و دامنه های کوه هزار وجود دارد که از جاذبه های دیدنی بردسیر محسوب می شود.

این آبشار آب مورد نیاز خود را از یخ ها و برف های بلندی های بالا و همچنین قله کوه هزار تامین می نماید. آبشار اوردیکان با بلندی تقریبا ۱۲ متری، و بر روی شیب تند دیواره جاری است. به دلیل وجود آب و جاری بودن آب در قسمت بالایی آبشار، گلها و درختچه های وحشی روییده اند که راه کوهپیمایان را لذتبخش تر نموده اند.

روستای بیدخوان

بیدخوان دارای قدمت و تاریخچه ای قدیمی و طولانی دارد که طبق تحقیقات تاریخ شناسان به دوران قبل از اسلام می رسد. اقلیم این روستا موجب شده تا اهالی آن بهار و تابستان هایی معتدل و دلچسب و فصل های زمستانی سرد را تجربه کنند. درخت گردویی ۲ هزار ساله و رودخانه ای دائمی که از بلندی های پیرامون آبادی نشات می گیرد از دیدنی های این روستا از توابع بردسیر محسوب می شوند.

آشنایی با دیدنی های بردسیر

روستا و آبشار هجین

این آبشار از جاذبه های طبیعی کرمان و بردسیر به حساب می آید که در قسمت شمالی بردسیر و در بین بیابانی یکنواخت در مجاورت روستای هچین جاخوش کرده است. اطراف این آبشار دیگر آبادی های خالق آباد، ملک آباد و … نیز استقرار یافته اند که می توانید از آنها نیز دیدن نمایید. مناظری دیدنی از باغهای میوه و درختان خودروی سرسبز چشم شما را نوازش می کنند که با صدای جاری شدن آب رودخانه و زلال و شفاف بودن بی نهایت می گردد.

امتداد رودخانه جاری شده از میان دشت به طرف کبوترخان – جاده کرمان به رفسنجان منتهی شده و از بلندای تقریبا ۶ متری به حوضچه ای بر روی سطح سفت زمین سرازیر می گردد. این آبشار بر روی تخته سنگ هایی عریض می لغزد و فرو می افتد.

معرفی 10 تا از دیدنی های بردسیر

ارگ بردسیر

آیا تا بحال ارگ بردسیر به گوشتان خورده است؟ بله چنین مکانی نیز در بردسیر کرمان وجود دارد که از جاذبه های تاریخی این منطقه شمرده می گردند. محل قرارگیری این ارگ در قلب بردسیر و مقابل مسجد جامع می باشد. این بنای تاریخی با قدمت بالغ بر ۳۰۰ سال، دارای مساحتی بالای ۲۳۰۰ متر مربع می باشد.

آشنایی با مکان های توریستی بردسیر

مسجد جامع

این مسجد بنایی تاریخی است که در دوران «عمر بن عبدالعزیز» بنا گردیده و در ابتدا با اسم «مسجد عتیق» شناخته می شد. بر اثر گذشت زمان این بنا فرسایش یافته که فقط قسمتی باقی مانده است. با این وجود از آثار دیدنی شهر بردسیر محسوب می شود. دژ جارسوز و یا دژ بر حق.

این دژ در ۴۳ کیلومتری استان کرمان واقع شده که زمان ایجاد آن به قرن ۸ هجری قمری باز می گردد. این بنا متشکل از گنبد و به شکل مربع است. تشکیلات این بنا از قسمت درونی نیز مشمول گچ بری های زیبا و مزین شده، خط های کوفی و مقرنس کاری است. در بیان کلی ساختمانی ۳ طبقه و دارای نمای آجری می باشد.

آشنایی با دیدنی های زیبا و بینظیر بردسیر

دژ دیو

قدمت این دز به دوران هخامنشیان می رسد که در مجاورت کوه و البته با تکیه و یاری آن  و با استفاده از سنگهای خیلی بزرگ ایجاد شده است. این بنا که گویا از این کوه مرتفع تر بوده و بر اثر گذشت زمان، ویران گردیده است. دلیل نامگذاری این بنا نیز بر اساس شکل گرفتن تصویری منحصر به فرد و شبیه دیو می باشد.

آَنایی با مکان های دیدنی و تماشایی بردسیر

دریاچه سد ترشاب

ترشاب نام یکی از دریاچه های فصلی کرمان می باشد که در سمت جنوبی و فاصله ۱۳ کیلومتری بردسیر و نزدیکی آبادی ترشاب واقع شده است. این دریاچه با آب شدن برفهای بلندی ها و نیز از دریاچه فصلی سیراب می گردد که در فصول بهار و تابستان می خشکد. مساحت ترشاب از نظر اندازه آبگیری متمایز می باشد. میانگین ژرفای آن کمتر از ۵۰ سانتی متر است. در مورد چگونگی آب آن نیز می توان گفت که دارای آب شور بوده و نمی توان نوشید.

جاذبه های زیبا و توریستی شهر بردسیر

رودخانه چاری

رودخانه چاری از بلندی های شیرینک چهارطاق نشات گرفته و بر روی تن شهر بردسیر جاری می گردد، عاقبت هم به دشت باغین منتهی می شود. چاری در انتهای فصل زمستان و ابتدای فصل بهار پرآب و سرریز می گردد؛ ولی در فصل تابستان خشک است.

معرفی جاذبه های توریستی بردسیر

ناحیه حفاظت شده بیدوییه

این منطقه از جمله جاذبه های طبیعی بردسیر محسوب می شود که هرساله میزبان ۱۰۰ها پرنده دریایی و ساکن حاشیه دریا می باشد. مناظر زیبا و چشم نواز و گوناگونی زیستی این ناحیه موجب شده تا مورد توجه توریست واقع شود.

معرفی دیدنی های منحصر به فرد و زیبای بردسیر

شهر بردسیر نه تنها در میان استان کرمان که در کشور ایران، به واسطه ی داشتن مکان های دیدنی طبیعی و تاریخی فوق العاده اش از شهرت و محبوبیت نسبتا خوبی برخوردار می باشد. مجموعه هایی از روستاهای زیبا، رودخانه و آبشارها و قلعه ها که از جمله جاذبه های این شهر محسوب می شوند. همچنین برای آشنایی با دیدنی های کرمان بر روی لینک آن کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *