دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تاثیر مثبت و منفی موسیقی بر مغز

  • سحر هودانلویی
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

گوش دادن به موسیقی در شرایط مختلف می تواند تاثیرات موثری بر روان و مغز قائل گردد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با تاثیر موسیقی بر مغز و مزایایی که در موقیت های مختلف برای افراد در پی دارد، آشنا شوید.

قابل به ذکر می باشد که موسیقی از قدرت الهام بخش و سرگرم کننده بالقوه ای برخوردار می باشد که در نهایت تاثیرات روحی و روانی بسیای را بر افراد قائل بوده و می توان این چنین گفت که با گوش دادن به برخی از موسیقی ها می توان سلامتی و آرامش مغز را فراهم بخشید. خوب است که در ازای فکر کردن به تنها حنبه سرگرمی موسیقی به تاثیراتی که می تواند در دراز مدت بر روحیه و مغز شما قائل گردد، نیز فکر کنید. در ادامه این مطلب به معرفی تاثیر موسیقی بر مغز پرداخته ایم، بدین صورت که با انتخاب موسقی مناسب در هریک از شرایط ها می توان عملکرد و سازگاری مناسب تری را از خود بروز دهید.

همان طور که در دیگر بخش های مجله نویسی آرگا به فواید موسیقی برای کودکان و گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه پرداخته ایم، در این مطلب نیز می توانید انواع موسیقی را با تاثیری که بر مغز و روان می گذارد، بررسی نمایید و پس از آن متوجه گردید که در چه زمانی با انگیزه تر، خوشحال تر و یا آرام می باشید.

تاثیر موسیقی بر مغز چگونه است

آشنایی با تاثیر موسیقی بر مغز

در ادامه این مطلب با برخی از مزایای گوش دادن به موسیقی خوب و تاثیر آن بر روان و مغز آشنا خواهید شد.

  • سازگاری عملکرد های شناختی

طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که گوش فرا دادن به موسیقی به هنگام تمرکز بر روی کار، می تواند عملکرد های ذهنی را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد. قابل به ذکر است که موسیقی مناسب می تواند سرعت پردازش مغز را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و در این روند به طور معمول موسیقی های بی کلام که آرامش روحی را برای شما فراهم می آورند، بسیار مناسب تر از آهنگ هایی با تکست های پیچیده می باشند.

  • کاهش استرس

همچنین موسیقی می تواند تاثیر به سزایی بر روی سیستم عصبی افراد گذاشته و در نهایت به کاهش استرس و اضطراب منجر گردد. همچنین افرادی که در بیشتر مواقع به استرس مبتلا می شوند، با گوش دادن به موسیقی مناسب می توانند اضطراب و استرس را در زندگی های توام از مشغله رفع نمایند. از برخی موسیقی های ملایم می توان به عنوان درمانی برای رفع فشار های روانی و استرس های مزمن به شمار آورد.

همچنین پیشنهاد می کنیم که در صورت ابتلا به استرس های شدید و مواقع بیشتر زندگی، هرچه سریع تر با روانشناس و مشا.ره های باتجربه در این رابطه، مشورت بگیرید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاهش وزن با گوش دادن به موسیقی مناسب

  • کاهش میل و اشتها به غذا

افرادی که تصمیم جدی بر لاغری دارند، می توانند با گوش دادن به موسیقی های ملایم و کم کردن نور در هنگام صرف غذا، اشتهای خود را کمتر کنند. استفاده از این روش می تواند کمک به سزایی در رابطه با لاغری شما ایفا نماید، چرا که ایجاد آرامش سببب می گردد تا زمان بیشتر را برای تغذیه به کار ببرید که در نهایت از مقدار آن تا حد قابل توجهی می کاهد.

  • ارتقای حافظه

این عامل می تواند در افراد مختلف، نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد. به طور کلی نتیجه موسقی بر مغز می تواند در حالتی ارتقا و افزایش توانایی را به همراه داشته باشد که موسیقی های خنثی و بی کلام بوده باشند. همچنین برخی از افراد بر این باورند که یادگیری مطالب جدید با استفاده از آهنگ های ریتمیک و زیبا می تواند فهم و یادگیری مغز را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

  • کنترل درد های جسمانی

قابل به ذکر می باشد که گوش دادن به طور میانگین ۱ ساعت موسیقی در طی روز می تواند به کاهش درد های جسمانی در شما منجر گردد. همچنین تاثیر موسیقی بر مغز پس از انجام عمل های جراحی می تواند به رفع اضطراب و درد کمک به سزایی انجام دهد. طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد، افرادی که به طور مرتب آهنگ گوش می دهند، نیاز کمتری به مصرف قرص و دارو نیز پیدا می کنند.

  • بهبود کیفیت خواب

گوش فرا دادن به مسیقی های کلاسیک و آرام بخش می تواند از دیگر روش های مطمئن و راحت برای درمان بی خوابی به شمار آید. طی تحقیقاتی که بر روی دانش آموزان انجام شد این چنین مشخص شد که گوش دادن به موسیقی های بی کلام در قبل خواب و همچنین کتاب های صوتی درسی می تواند به افزایش کیفیت خواب منجر گردد.

معرفی تاثیر موسیقی بر مغز

  • بالا رفتن انگیزه

گوش دادن به مسیقی هایی با ریتم تند می تواند به شما در انجام کارهای سخت کمک نماید. همچنین پخش موسیقی در هنگام انجام فعالیت های ورزشی می تواند به افزایش انرژی منجر گردد که از این رو می توان چنین نتیجه گرفت که آهنگ هایی با ریتم تند می توانند تحرک و انرژی را بیشتر و موسیقی های آرام برای کسب آرامش و انجام فعالیت های سبک مناسب هستند.

  • بهبود خلق و خو

گوش فرا دادن به موسیقی های شاد و مثبت می تواند حال روحی شما را تا حد قابل توجهی بهتر نماید. همچنین توجه و اهمیت شما در این روش بسیار تاثیر گذار است، بدین صورت که افراد دارای قصد و آگاهی برای بهتر شدن حالشان در جهت گوش دادن به موسیقی های مثبت بیشتر از دیگر افراد بی تفاوت به موسیقی نتیجه می گیرند.

  • رفع علائم افسردگی

طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که با گوش دادن به موسیقی می توان برخی از علائم افسردگی را از بین برد و به درمان اضطراب و علائم بیماری عصبی پارکینسون پرداخت. همچنین در این هنگام گوش دادن به موسیقی های هیجانی و سنگین می تواند آسیب زا باشد که از طرفی باید به انتخاب نوع آهنگ با شرایطی که در آن قرا گرفته اید، توجه نمایید.

  • بالا رفتن استقامت و عملکرد

گوش دادن به موسیقی هایی با ضربات آهنگین در هنگام پیاده روی می تواند به بالا رفتن انرژی و انگیزه در این رابطه منجر گردد. قابل به ذکر است که برخی از دوندگان دو های استقامتی با گوش دادن به موسیقی های محرک می توانند عملکرد خود را بازیابی و افزایش دهند. همچنین ایجاد هماهنگی حرکات بدن با موسیقی می تواند به ارتقا عملکرد های شناختی و بیتر شدن استقامت بی انجامد.

موسیقی بر مغز چه تاثیری می گذارد؟

گذر زمان به هنگام گوش دادن به موسیقی بسیار سریع تر است و در نهایت تاثیر موسیقی بر مغز در این زمان بدین صورت که خستگی ناشی از کار بسیار کمتر حس می گردد. در ادامه نیز ارتقای عملکرد جسمانی به مانند ضربان قلب، نفش کشیدن بهتر و کم شدن درد های عضلانی می تواند از دیگر مزایای مثبت آهنگ به شمار آید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *