دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی چند موزه هنرهای زیبا در نقاط مختلف دنیا

  • محدثه خاکشور
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

موزه هنرهای زیبا نام تنها یک مکان مشخص نیست، با این نام ما یک موزه داخلی و موزه هایی خارجی در کشورهای مسکو روسیه، سویای اسپانیا و در تفلیس گرجستان و بوستون ماساچوست و …. دارا هستیم. در این مطلب همت گماشته ایم تا شما همراهان آرگایی را با تمامی این موزه ها آشنا کنیم.موزه ی هنرهای زیبا نامی که برای مردمان تعدادی از کشورها از جمله روسیه، گرجستان، اسپانیا، آمریکا، اتریش و حتی ایران آشنا می باشد. یعنی یک مکان گردشگری داخلی و خارجی به شمار می رود. آرگا در مطالب قبلی با انتشار مطالبی به معرفی موزه ملی چین، موزه زیر آبی کانکون، موزه هرژه بلژیک، موزه هنر متروپولیتن پرداخته است. این بار در این مطلب قصد دارد تا شما را با موزه هنرهای زیبای این چند کشور آشنا سازد. همراه بمانید.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا

  • موزه واقع در سویا (اسپانیا)

 موزه هنرهای زیبا از جمله موزه های مهم کشور اسپانیا به شمار می رود که در شهر سویا قرار گرفته است. ساختمانی قدمت دار متعلق به قرن ۱۷ام این موزه را در خود جای داده که به همین دلیل میزبانی تعداد زیادی بازدید کننده را متقبل می شود. این موزه از جمله جاذبه های توریستی اسپانیا و از جمله موزه های دیدنی و مطرح آن محسوب می شود، تا جایی که پس از موزه ی پرادوی مادرید از توجه بالایی برخوردار می باشد.

در این موزه آثار هنری بازمانده از ادوار گوناگون متعلق به دوره های گوتیک تا قرن ۲۰ام وجود دارد. قسمت مهم و جالب این موزه، بخشی است که آثار هنری نقاش های اسپانیایی قرن ۱۷ام را شامل می شود.اگر به این موزه تاریخی – هنری بروید می توانید آثار زیبا و باشکوه از هنرمندهای معروف و مطرحی همچون آلونسو کانو، ال گرکو، فرناندو پاچکو، دیه گو ولاسکز (ولاسکس) را مشاهده کنید. این بنا یا به بیانی موزه با مورد توجه قرار دادن آثار بی نهایت ارزشمند و فوق العاده ی موریلو و مکتب های هنری قرن ۱۷ام تصویری باشکوه را ترسیم کرده است.

  • موزه واقع در بوستون ماساچوست (آمریکا)

این موزه از جمله موزه های بزرگ و حتی از بزرگترین موزه های آمریکا و از مجموعه های هنری آمریکای شمالی محسوب می شود. موزه ای اینچنین بزرگ و مهم قطعا هرساله بالای ۱ میلیون بازدیدکننده را پذیرا می شود. در رابطه با خود موزه می توان گفت که بالای ۴۵۰ هزار اثر هنری و تاریخی را در خود جای داده است.

قدمت این موزه به سال ۱۸۷۰ می رسد که در آن سال افتتاح و جایگاه و بنای فعلی این موزه به سال ۱۹۰۷ باز می گردد. همان طور که گفته شد این بنا یک موزه تاریخی و هنری می باشد که همراه با انجام امور نگه داری موزه، مدیریت فرهنگستانی هنری را نیز عهده دار است. این موزه در سال ۲۰۱۰ موفق شد به عنوان ۵۰امین موزه معروف دنیا انتخاب و معرفی گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موزه هنرهای زیبا در نقاط مختلف جهان

  • موزه واقع در تفلیس (گرجستان)

 موزه هنرهای زیبا یکی از موزه های مهم و از جاذبه های دیدنی تفلیس گرجستان محسوب می شود که در سال ۱۹۲۰ به عنوان گالری هنر ملی این کشور بازگشایی گردید. این بنا بهترین اثرهای هنری کشور گرجستان را در خود جای داده است. در واقع مجموعه های متفاوت (بالای ۶۰۰۰۰ موضوع) را به نمایش می کشد. موزه هنرهای زیبای تفلیس به خاطر عرضه داشتن سازه های طلایی و تکه های متعلق به قرن ۱۸ و ۱۹ از شهرت و محبوبیت خوبی برخوردار می باشد.

این موزه معابد مهم و بزرگ زیادی را در خود جای داده است که از جمله ی آنها می توان به معبد زَرزما و جام باده اشاره داشت. ردیف های دارای نظم صلیب علم العبادات، عکس های حکاکی شده خاخولی و آنجیستانی، نمایشگاه هایی که اثرهای منوط به جواهرات، میناکاری، پارچه های هنری متعلق به قرن ۸ – ۱۵ را شامل می شوند. از دیگر آثار موجود در آن می توان به نقاشی های هنرمندان مطرحی همچون لادو گودیاشویلی، دیوید کاکابِیدز، اِلته آکوِلدبانی، نیکوپرسماناشویلی و برخی اثرهای هنری اروپای غربی، روسی و شرق به ویژه فارسی اشاره نمود.

موزه هنرهای زیبا

  • موزه واقع در مسکو ( روسیه)

این موزه در شهر مسکو، در کشور روسیه واقع شده است.در این بنا کلکسیونی نفیس از اثرهای هنری دنیا متعبق به مصر باستان یونان و مصر تا اثرهای کنونی را شامل می گردد. به طوری که تعداد اثرهای آن را به ۷۰۰۰۰۰ جای مانده از ادوار گوناگون می رسد. این موزه از پربارترین موزه های هنری اروپا به شمار می رود که واقع در خیابان «ولخونکا» روبروی صومعه ی جامع مسیح منجی می باشد. کلکسیون جواهرهای کشور فرانسه از جمله اثرهای قرن ۱۹ – ۲۱ و نیز از جمله مشهورترین گالری های نقاشی های سبک «امپرسیونیست» و «پست امپرسیونیست» دنیا را شامل می گردد.

قدمت این موزه ی بینظیر روسیه ای به سال ۱۹۱۲ به وسیله ی پروفسور ایوان تسوتایوا پدر شاعری به نام «مارینا ایوانوونا» می رسد. این بنا در نزدیکی صومعه «کرملین» واقع شده است. موزه هنرهای زیبای روسیه دارای آثار بینظیری تلفیق شده  از سبک کلاسیک و مدرن می باشند که پیش از انتقال یافتن به این مکان در سال ۱۹۱۸، در موزه «ارمیتاژ» واقع در سنت پترزبورگ نگهداری می گردید. همچنین می توانید غیر از بازدید اثرهای گوناگون موزه، به نمایشگاه هایی که هرساله برگزار می شود، سر بزنید.

نامگذاری اولیه این موزه «الکساندر سوم» از تزارهای روسی بوده که بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ کشور روسیه به «موزه هنر غربی» تغییر اسم یافت. در سال ۱۹۳۷ بود که به دلیل صدمین سالگرد فوت شاعر مشهور به اسم «الکساندر پوشکین» توسط دولت روسیه به «موزه هنرهای زیبای پوشکین» تغییر نام یافت. بعد از جنگ جهانی دوم و بمباران های صورت گرفته که این موزه نیز از آن بی نصیب نبود، دوباره مرمت گردید. این مرمت با کلکسیونی از نقاشی های منحصر به فرد همراه بود. فعالیت آن همراه موسسه های تحقیقی از همان لحظه تاکنون ادامه دارد که به ۱ قرن می رسد. علاوه بر تمامی این ها می توان به نمایشگاه های گشایش یافته، مراکز تعلیم فرزندان رده های سنی کودک و نوجوان اشاره داشت.

آشنایی با موزه هنرهای زیبا

اتاق های زیادی از جمله رنسانس، قرون وسطی، ویژه یونان و مصر قدیم و …. تشکیل دهنده ساختار این موزه می باشند که به منظور بستر مناسب جهت بازدید از هنرهای تاریخی و مدرن ایجاد گردیده اند. در احداث این موزه طراحان مطرحی همچون «ایوانوویچ کلین»، «لوکاس کراناخ پدر» ساندرو بوتیچلی»، «رافائل»، «پل گوگن»، « پابلو پیکاسو»، «پل سزان»، «ادگار دگا»، «رامبرانت» و غیره همکاری داشتند. نیز در این موزه ی زیبا کلکسیونی خارق العاده از اثرهای یونان قدیم و رنسانس و اثرهای برجای مانده در زمینه های عکاسی، مجسمه سازی و گرافیک وجود دارد که می توانید بازدید کنید. علاوه بر تمامی این ها وسایل هنری اروپایی متنوعی از تابلوهای نقاشی نفیس و نیز لوازم چوبی ساخته شده با دست موجود است.

موزه هنرهای زیبا

معرفی موزه هنرهای زیبا

  • موزه واقع در وین (اتریش)

از جمله معروف ترین موزه های دنیا را بتوان شاید موزه هنرهای زیبای وین اتریش دانست. با قدم گذاشتن در این مکان با آثار هنری مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل مصر تاریخ تا عصر مدرن روبرو و شگفت زده خواهید شد. این آثار متعلق به رافائل، دورِر، ولازکوز، تایتان و نیز بزرگترین گالری نقاشی های باروک بروگل می باشد. در این شهر یعنی «وین» زیرزمینی نمکی مشهور وجود دارد که به وسیله ی «سیلینی» ایجاد گردیده است. علاوه بر تمامی اینها شما شاهد وسایلی که به وسیله ی آهنگسازهای بزرگ دوران شوالیه ها به کار گرفته شده اند، خواهید بود.

موزه هنرهای زیبا بوستون آمریکا و تفلیس گرجستان و ...

موزه هنرهای زیبا

موزه واقع در بودا پست (مجارستان)

در میدان قهرمان شهر بودا پست، در کشور مجارستان موزه هنرهای زیبا وجود دارد که توسط معماری معروف و ماهر به نام «آلبرت شیکِدانتس»، «فیلیپ هرتسوگ» ایجاد شده است. گالری این بنا متشکل از هنر بین المللی همه ی ادوار هنر اروپا و دارای صد قطعه، مجموعه آثار کهن تر، قلعه بودا، زمین های استرهازی، زمین های زیچی، و نیز گالری های شخصی می باشد.

به طور کلی موزه از ۶ قسمت از جمله عتیقه جات، مصر، مجموعه قدیمی مجسمه سازی، مجموعه قدیمی آثار نقاشان معروف، مجموعه گرافیک و همچنین مدرن تشکیل می شود. در تاریخ ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۵ این موزه جهت مرمت بسته گردید که مردم نمی توانستند از آن بازدید کنند و در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ بالاخره باز گردید.

موزه هنرهای زیبا

اغلب در سایر بخش های مختلف مربوط به گردشگری همچون شهرها، روستاها و جاذبه های دیدنی گوناگون با تشابه اسم مواجه بوده ایم. حال ممکن است شهری همنام باشد مانند پاریس فرانسه، پاریس تگزاس و یا جاذبه ای تاریخی – هنری مانند موزه هنرهای زیبا در چند نقطه از جهان.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *