دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی انواع گیاهان و گل های مناسب فصل زمستان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

همانطور که می دانید گل های رنگارنگ در روحیه افراد اثرات مثبت زیادی دارند اما در طول فصل زمستان به خاطر سرمای بیش از حد گیاهان لطافت خود را از دست می دهند و به خواب می روند. با این حال برخی از گل ها هم هستند که مناسب فصل زمستان خواهند بود و می توانید آن ها را در فضای خانه یا محل کار خود نگهداری نمایید.

آشنایی با گل های مناسب زمستان

به طور کلی سرما یکی از عوامل مضر برای گیاهان محسوب می شود که می تواند آن ها را به راحتی از بین ببرد. به همین خاطر از گذشته توصیه می شود گیاهان را در مناطق سردسیر نگهداری نکنید. با این حال برخی گیاهان آپارتمانی هم هستند که در عین جذابیت مقاومت بالایی در برابر سرما دارند و برای آن دسته از افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند بسیار ایده آل خواهند بود.

انواع گل های مناسب زمستان

توجه داشته باشید که علاوه بر مناطق سردسیری در طول فصل های پاییز و زمستان بسیاری از خانه ها نیز مکان ایده آلی برای نگهداری گیاهان نخواهند بود زیرا برخی از اتاق ها سرد و برخی گرم هستند. همچنین هوای این فصل ها خشک است و از طرفی نور خورشید نیز برای رشد گیاهتان کافی نخواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود پیش از خرید هر گیاهی شرایط نگهداری و محیطی منزل تان را مورد بررسی قرار دهید.

انواع گیاهان زمستانی:

با وجود اینکه در فصول سرد سال گیاهان معمولا به خواب می روند و در مواردی از بین خواهند رفت اما گیاهانی هم هستند که با این شرایط سازگاری خوبی دارند و در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از گل های مناسب زمستان بپردازیم:

آشنایی با گیاهان زمستانی

  • گیاه کوکب:

از آنجایی که شکوفه های کوکب معمولا در اواخر تابستان و در طی ورود به پاییز شکوفا می شوند این گیاه را به عنوان گیاهی زمستانی می خوانند. به طور کلی اگر قصد دارید این گیاه زیبا را در محیط خانه خود پرورش دهید بهتر است گیاه در فصل تابستان به صورت کامل آفتاب و آب فراوان دریافت کرده باشد تا زیبایی خود را بیشتر نشان دهد.

  •  آرون گروپس

در واقع این گیاه زیبا طیف گسترده ای از رنگ های زیبا و اندازه های گوناگون مانند کوکب پا کوتاه را شامل می شود که اغلب می توانند تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر به راحتی رشد کنند.

  • گیاه بگونیا:

این گیاه دارای گونه های فراوانی است و برای رشد نیازمند نور غیر مستقیم خورشید خواهد بود. با این حال تمامی گونه های آن در فصل سرد سال گل نمی دهند و تنها بگونیای زمستانی در طول شب های بلند زمستان گل خواهد داد. توصیه می شود که پس از گلدهی به گیاهتان اجازه استراحت دهید و از آبیاری پرهیز کنید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

خصوصیات گیاه بگونیا

  • گیاه آنتوریوم:

آنتوریوم را می توان یکی از گیاهان مقاوم در برابر سرما دانست که بومی مناطق کوشاریکا و گواتمالا است. ارتفاع این گیاه معمولا به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر می رسد و دارای برگ هایی کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتی متر خواهد بود.

گل های آنتوریوم نیز عمدتا به رنگ های قرمز، صورتی، سفید و زرد هستند که در اواخر فصل بهار یا فصل تابستان ظاهر می شوند. از وسط این گل ها سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است و ماندگاری شان بین ۲ تا ۳ ماه خواهد بود.

  • گیاه ارکیده سیمبیدیوم:

این گیاه زیبا عمدتا در طول فصول زمستان و بهار گل می دهد و به خاطر خوشه های بزرگ و رنگارنگی که دارد محبوب است. گل های ارکیده اغلب حدود ۱۰ هفته عمر می کنند و می توان آن ها را از دسته مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی در برابر سرما دانست.

ویژگی های منحصر به فرد ارکیده

  • گیاه داوودی:

گل داوودی را می توان گیاهی باغچه ای و مقاوم دانست که هم برای داخل خانه و هم بیرون از خانه مناسب خواهد بود. در واقع این گیاه به صورت مصنوعی در تمام فصول در گلخانه هایی با تجهیزات کافی به گل می نشیند و رنگبندی های فوق العاده ای را شامل خواهد شد.

  • گیاه برفی:

گل برفی به عنوان یکی از گل های مناسب زمستان و کاملا کلاسیک شناخته می شود که تمام گونه های آن از محبوبیت و شهرت کافی برخوردار هستند. از آنجایی که پیاز این گیاه قیمت بالایی دارد می توانید در ابتدا تعداد کمی را که در انواع زمین ها قابلیت کشت دارند و قیمت پایین تری هم دارند، کشت نمایید.

  • گیاه پنج پر:

معمولا این گیاه زیبا در فضای خارج از منزل پروانه ها را به خود جذب می کند و گل هایی رنگارنگ به شکل ستاره ای خواهد داشت. گیاه پنج بر را می توانید از ابتدا در داخل آپارتمان پرورش دهید و یا در طول فصول سرد سال به داخل خانه انتقال دهید.

خصوصیات پرورش گیاه پنج بر

  • گیاه تاج الملوک:

اگر تمایل دارید تا در طول فصول سرد سال باغچه خانه تان مانند فصل بهار پر از گل باشد کاشت گیاه تاج الملوک را توصیه می کنیم. در واقع این گیاه زیبا توسط یک گل سبز رنگ فجانی مانند احاطه شده که عاشق یک خاک مرطوب و محیطی سایه خواهد بود و به عبارتی بهترین مکان برای نگهداری آن زیر درختان جنگلی است.

  • گیاه استرپتوکارپوس:

این گیاه شباهت زیادی به ارکیده ها دارد و اگر در داخل خانه قرار گیرد عمری طولانی خواهد داشت. استرپتوکارپوس را می توان از خانواده بنفشه های آفریقایی دانست که برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم دارد.

همچنین برای آبیاری آن نیز بایستی اجازه سطوح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید زیرا غرقابی شدن بستر موجب پوسیدگی ریشه های گیاهتان خواهد شد.

  • گیاه زعفران:

این گل جذاب عمدتا در اوایل فصل بهار یا اواخر پاییز گل می دهد اما اگر پیاز آن را در فضل پاییز درون آپارتمان بکارید گل هایش در زمستان شکوفا خواهند شد. در واقع گل زعفران دارای انواع مختلفی است که یکی از آن ها زعفرانی خواهد بود و معمولا در خراسان مورد کشت قرار می گیرد و به عنوان طلای سرخ ایران شناخته می شود.

دستورالعمل پرورش زعفران

  • گیاه کالانکوئه:

کالانکوئه امروزه به عنوان یک گیاه آپارتمانی مقاوم در برابر سرما شناخته می شود که گل هایش معمولا تا چندین هفته عمر می کنند. توصیه می شود بستر این گیاه را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به صورت کامل شکوفا شود. همچنین کالانکوئه ها نیاز آبی کمی دارند و نیازی به آبیاری مداوم نیست.

  • گیاه گلایل سفید:

معمولا گل گلایول از اوایل خرداد تا اوایل زمستان گل می دهد و در کشور ما به خاطر تنوع آب و هوایی مناطق مختلف امکان تولید گل بریده گلایول در سراسر سال وجود دارد. با وجود اینکه در تمام طول سال می توان از جذابیت های این گیاه لذت برد اما به یاد داشته باشید که گلایول برای اینکه ساقه ای سبز و پرگل داشته باشد ترجیحا باید با سرمای زمستانی بیرون مواجه نشود.

  • گیاه بنفشه آفریقایی:

اگر قصد نگهداری بنفشه آفریقایی در طول زمستان را دارید توصیه می شود که حتما آن را به سمت پنجره جنوبی قرار دهید و در سایر فصول سال به قسمت شرقی یا غربی منزلتان انتقال دهید. یکی از خصوصیات منحصر به فرد بنفشه آفریقایی این است که در تمام طول سال به خوبی گل می دهد.

خصوصیات گل های مناسب زمستان

  • گیاه سیکلامن:

سیکلامن که بدان نگونسار ایرانی نیز گفته می شود به خاطر گلدهی در طول فصول سرد سال محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این گیاه مقاوم یکی از معمول ترین گل های پاییزی خواهد بود که اغلب در رنگ های نقره ای، برگ هایی مرمری و شکوفه هایی سفید رنگ در کل زمستان بدون هیچ آسیبی رشد می کند و به محض فرا رسیدن بهار و تابستان از بین خواهد رفت و تنها پیازش باقی می ماند.

  • گیاه خورشیدی:

گل خورشیدی در واقع از دسته گلهای آپارتمانی حسوب می شود که می توانید آن را در اتاقی با هوای سرد و بدون نور کافی نگهداری نمایید. با این حال نباید خاک بستر آن رطوبت زیادی داشته باشد. گل های خورشیدی معمولا به شکل خوشه های شیپوری و در رنگ های نارنجی، قرمزف صورتی و زرد شکوفا خواهند شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *