دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی جنسیس gv 60 کراس اور تمام برقی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

از رونمایی کراس اوور الکتریکی جنسیس gv 60 مدت کمی می گذرد ما نیز بر آن شدیم در این مطلب از آرگا به بررسی این خودرو که گویا نخستین محصول برقی برند لاکچری جنسیس نیز محسوب می شود، بپردازیم.

بالاخره زیر مجموعه لاکچری ساز هیوندای کراس اور تمام برقی و لاکچری خود را به بازار معرفی کرد. این خودرو جنسیس gv 60 نام داشته و بر پایه پلتفرم E-GMP ساخته شده است. در ادامه این مطلب به بررسی جنسیس gv 60 همچنین مشخصات و امکاناتی که در حال حاضر برای خودرو به کار گرفته شده است خواهیم پرداخت.   

بررسی جنسیس gv 60 و امکانات این خودرو

برند لاکچری و لوکس جنسیس بالاخره از نخستین خودروی تمام برقی خود رونمایی نمود. این خودرو با عنوان جنسیس gv 60 بر پایه پلتفرم اختصاصی E-GMP ساخته شده است. پلتفرمی که کره ای ها پیش از این دو مدل آیونیک ۵ و کیا EV6 را بر مبنای آن توسعه داده اند. چنین شباهتی احتمال استفاده از موتورهایی با قدرت ۵۸۰ اسب بخار را تقویت می کند.

مدتی پیش گروه هیوندای از پلتفرم منعطف و برقی اختصاصی E-GMP رونمایی کرد. این پلتفرم علاوه بر استفاده شدن در کلاس های مختلف خودرو بسیار مدرن می باشد و فقط در خودروهای برقی بکار گرفته می شود. آن زمان اعلام شد که قرار است محصولات مختلفی با نشان های کیا، هیوندای و جنسیس بر اساس این پلتفرم ساخته شوند.

نخستین محصولی که با این پلتفرم معرفی گشت هیوندای آیونیک ۵ بود و بعد از آن کیا EV6 رونمایی شد. پس از این دو خودرو اعلام شد که تصمیم بر آن است در هیمن کلاس و با این سایز خودرویی از نشان جنسیس روانه بازار شود و اکنون این خودرو معرفی شده است. جنسیس gv 60 اولین کراس اوور برقی لاکچری ساز جنسیس می باشد که با آپشن ها و امکانات خیلی مدرن قصد دارد سهمی از بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص دهد.

در بررسی تصاویر اولیه منتشر شده از این خودرو می توان گفت جنسیس gv 60 نه همانند آیونیک ۵ خودرویی هاچ بک بوده و نه یک خودروی کراس اوور بلکه در رده ای مابین او دو جای می گیرد. از لحاظ طراحی کاملا واضح است که با محصولی از جنسیس روبرو هستیم چرا که المان هایی مانند چراغ های اصلی دو قلو و جلوپنجره ای الماسی در gv 60 بکار رفته است.

به بیان دیگر می توان گفت محصول جدید جنسیس از زبان طراحی محصولات فعلی این برند بهره مند است از این رو در نمای جلوی خودرو چراغ های چهارتایی را شاهد می باشیم. قابل ذکر است هرچند در اکثر رسانه ها از جنسیس gv 60 به عنوان نخستین محصول برقی این برند نام می برند ولی شایان ذکر است که جنسیس پیشتر از این مدل الکتریکی g80 را برای بازار چین معرفی نموده بود.

در حقیقت جنسیس gv 60 نخستین محصول تمام برقی این شرکت است که نسخه بنزینی ندارد. تاکنون مشخصات دقیق فنی این خودرو منتشر نشده است ولی با توجه به حدسیات و بررسیها احتمالا جنسیس gv 60 مشخصاتی در محدوده آیونیک ۵ و کیا EV6 داشته باشد. حتی در طراحی خطوط خودرو نیز مابین آیونیک ۵ و کیا EV6 می باشد و از سایر طراحی های جدید جنسیس دور است.

  •  آرون گروپس

به نظر جنسیس قصد داشته طراحی های نامعارفش در این محصول ادامه دهد تا مسیر طراحی های الکتریکی اش را از سایر محصولات متمایز نماید. در ادامه به بررسی بیشتر جنسیس gv 60 می پردازیم که قرار است در سال ۲۰۲۲ به بازار بیاید و رقیبی برای خودروهایی مانند آیونیک ۵، کیا EV6 ، فولوکس واگن ID5 و تویوتا BZ4X باشد.

طراحی ظاهری

با توجه به بررسی ها می توان گفت جلوپنجره ای تاجی شکل جنسیس gv 60 در نمای جلو به شکلی خاص به خودنمایی می پردازد  به طوری که حالا کمی کوچک تر شده و متفاوت تر از قبل به نظر می رسد. کاپوت خودرو با الهام از صدف طراحی شده و در نمای جانبی به جای آینه های سنتی از دوربین بهره گرفته شده است. ضمنا دستگیره های دربها هم از نوع مخفی می باشند. این دستگیره ها با نزدیک شدن سرنشینان به شکل پاپ آپ از محفظه خود خارج خواهند شد.

قابل ذکر است ویژگی جالب جایگزینی آینه های جانبی با دوربین از آیونیک ۵ امانت گرفته شده است. این دوربین ها تصاویر پشت و اطراف خودرو را روی دو نمایشگر که در مجاورت ستون a نصب هستند به نمایش می گذارند. مانند بیشتر خودروهای جدید، در جنسیس gv 60 نیز دستگیره های کشویی مخفی هنگام جمع شدن با بدنه همسطح گشته و ایرودینامیک را بهبود می دهند که این نیز به نوعی سبب بهبود برد حرکتی می شود.

چراغ های جلو خودرو را دو ردیف لامپ چهارتایی تشکیل می دهند و جلوپنجره ای بزرگ و عریض آن نیز در بخش پایین سپر به خودنمایی می پردازد. جلوپنجره ای هم سبب شده هم جنسیس gv 60 عریض تر دیده شود و هم هوا به بخش پایین بدنه رسیده و خنک شود. به طور کلی دارای طراحی ظاهری صاف و آیرودینامیکی است. لوگوی جدید جنسیس روی کاپوت gv 60 نصب شده که در مقایسه با سایر خودروهای این شرکت ۸۰ درصد نازک تر بوده و در برابر هوا مقاومت کمتری ایجاد می کند.

با توجه به گفته مدیران کره ای در طراحی این خودرو از الگوی گیلوشه بهره گرفته شده که در طراحی و تولید ساعت های مچی به کار گرفته می شود. نوار کرومی در بالای شیشه جلو و پنجره های کناری و نشان کوچک الکتریسیته نیز در عقب جنسیس gv 60 مشاهده می شود. در بررسی ها مشخص شد چراغ های عقب خودرو نیز مانند چراغ های جلو دو ردیفه بوده و باله عقب نیز به چراغ ترمز نواری مجهز شده است.

به طور کلی تریم کرومی در بالای پنجره ها با شکلی خاص در قسمت ستون سی و رینگ هایی با طراحی منحصر به فرد دیگر ویژگی های نمای جانبی این کراس اوور برقی به حساب می آید. در نمای عقب هم چراغ های ال ای دی دو خطی، یک اسپویلر در پایین شیشه و سقف کوپه را شاهد هستیم. در پایان قابل ذکر است اگرچه جنسیس gv 60  در ظاهر خودرویی جمع و جور به نظر می رسد ولی دارای طول ۴.۵۱۵ و فاصله محوری ۲.۹۰۰ میلی متر می باشد. ضمنا برای خریداران این امکان است که از میان ۱۱ رنگ بیرونی مختلف خودرو یکی را انتخاب نمایند . ناگفته نماند چهار نوع از این رنگ ها برای نخستین بار است که توسط این شرکت ارائه می شود.

کابین جذاب

با توجه به تصاویر منتشر شده کابین جنسیس gv 60 بسیار جذاب به نظر می رسد و در بررسی ها مشخص شد طراحان برای این قسمت نمایشگرهایی برای دوربین های کناری، صفحه آمپر دیجیتالی بزرگ، نمایشگر لمسی اطلاعاتی سرگرمی چسبیده به آن و کنسول وسطی شناور را لحاظ کرده اند. در ضمن گوی کریستالی هم در کنسول میانی به عنوان مهمترین المان کابین محسوب می شود.

هنگام خاموش بودن خودرو این گوی مانند یک سیستم نورپردازی داخلی عمل می کند ولی با روشن بودن جنسیس gv 60 این گوی از محفظه اش بیرون شده و عهده دار وظیفه شیفتر دنده می شود. طرح گوی کریستالی روی دستگیره درب ها و همچنین اهرم تنظیم آینه جانبی استفاده شده است. دیگر از آینه بغل سنتی و کلاسیک در جنسیس gv 60 خبری نیست و همانطور که پیشتر اشاره شد دوربین جایگزین آن شده که تصویر را می توان در نمایشگرهای روی درب ها نیز مشاهده نمود.

به طور کلی در داخل کابین این خودرو سیستم اطلاعاتی و سرگرمی محتوا را به صورت یکپارچه در نمایشگر لمسی مرکزی، هدآپ دیسپلی و صفحه آمپر دیجیتالی به نمایش در می آورد و جنسیس gv 60 نخستین محصول این شرکت است که از سیستم صوتیB&O با ۱۷ بلندگو بهره می برد.

پیشرانه احتمالی

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد هنوز پیشرانه و مشخصات فنی دقیق جنسیس gv 60 اعلام نشده است. اما از آنجا که این خودرو مشخصاتی شبیه آیونیک ۵ و کیا EV6 دارد به این ترتیب با توجه به احتمالات می توان گفت ظرفیت باتری های این خودرو نیز در محدوده ۵۸ تا ۷۷.۴ کیلو وات ساعت باشد و با هر بار شارژ محدوده پیمایشی در حدود  ۴۸۳ کیلومتر (طبق استاندارد WLTP) داشته باشد.

در آینده ای نزدیک مشخصات فنی و امکانات این کراس اوور توسط شرکت جنسیس منتشر می شود و در آن زمان قیمت خودرو هم اعلام خواهد شد. بنابر احتمالات جنسیس با مدل های تک موتور و دو موتوره در دسترس قرار می گیرد. برای نسخه تک موتوره قدرت ۱۶۷-۲۱۴ اسب بخار اعلام شده که به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب مجهز هستند و ظرفی باتری ۵۸ کیلو وات ساعت دارند. نسخه قوی تر دو موتوره دارای پیشرانه ای با وان ۳۰۱ اسب بخار هستند و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک دارند. ظرفیت باری آن نیز حدود ۷۷.۸ کیلووات ساعت خواهد بود.

آپشن ها و امکانات خودرو

تاکنون اطلاعات دقیقی از آپشن ها و امکانات خودرو در دسترس نیست ولی چون این شرکت به تولید خودروهای لوکس فعالیت دارد، انتظار می رود امکاناتی مانند صندلی های گرمکن، سردکن و دارای ماساژور و نیز رادارهای مختلف، دوربین جانبی و ۳۶۰ درجه و … را شاهد باشیم. البته در برخی منابع اشاره شده جنسیس gv 60 نخستین محصول این شرکت است که به سیستم طراحی فعال صدا تجهیز شده است.

این سیستم با توجه به حالت رانندگی، صداهای متفاوتی را از بلندگو منتشر می کند. در ضمن راننده در این سیستم امکان انتخاب یکی از حالت های E-MOTOR, FUTURISTIC,G-ENGINE را دارد. این خودرو همچنین به طور استاندارد به فناوری کنترل صدای جاده نیز مجهز می باشد. قابل ذکر است جنسیس gv 60 از سیستم دیفرانسیل لغزش محدود الکتریکی و سیستم کنترل الکترونیکی پیش نمایشی تعلیق هم بهره می برد که دومی توسط دوربین جلو و سیستم ناوبری مواردی مانند سرعت گیرها را تشخیص داده و زودتر تعلیق را تنظیم می کند.

نسخه های چهار چرخ محرک جنسیس gv 60 هم به سیستم قطع کننده مجهز هستند که می تواند بر اساس شرایط رانندگی، پیشرانه و سافت های انتقال نیرو را قطع و وصل سازد. این یعنی راننده می تواند خودرو را بین حالت های محرک عقب یا چهار چرخ محرک به طور آزادانه جابجا نماید.  از دیگر موارد قابل اشاره در این بخش برخورداری جنسیس gv 60 از سیستم ۸۰۰ ولتی می باشد که در بررسی ها اعلام شده امکان شارژ ۳۵۰ کیلواتی فوق سریع را فراهم می نماید.به این مفهوم که می توان بین ۱۰-۸۰ درصد باتری ها را در مدت فقط ۱۸ دقیقه شارژ نمود.

برای بررسی دیگر خودروهای جنسیس همانند هیوندای جنسیس g70 و جنسیس کوپه می توانید با کلیک بر روی لینک های مربوطه اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *