دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترکیبات مناسب خاک گیاهان آپارتمانی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که انتخاب ترکیب خاک گیاهان آپارتمانی کمی سخت و پیچیده است و همچنین ضروری است تا پیش از کشت خاک بستر گیاهتان را بر اساس اطلاعاتی که به دست می آورید انتخاب نمایید.

به طور کلی اگر نسبت به نگهداری گلهای آپارتمانی مشتاق هستید قطعا از اهمیت شناخت انواع خاک های مناسب و نیاز گل ها به خاک مقوی نیز آگاه خواهید بود. به صراحت می توان گفت که خاک گیاهان آپارتمانی از ترکیب سه قسمت اصلی شامل ماسه، سیلیت و خاک رس تشکیل شده که باعث رشد بهتر و گیاه و همچنین تقویت ریشه آن می شوند.

آشنایی با ساختار خاک گیاهان آپارتمانی

همانطور که می دانید خاک یکی از عناصر اصلی و مهم در روند پرورش گیاهان محسوب می شود که ترکیب و مواد مغذی درون آن برای رشد بهتر گل های آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. بسیاری از افرادی که علاقه مند به نگهداری از گل ها هستند گاهی اوقات در انتخاب خاک مناسب برای بستر گیاهشان تردید دارند زیرا انتخاب یک ساختار خاک ایده آل برای گیاه آپارتمانی کمی سخت و پیچیده خواهد بود.

در واقع اگر در انتخاب نوع خاک مناسب گیاهتان دقت نکنید ممکن است شرایط گیاه به خوبی تامین نشود و باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه گیاهان شود. پس توصیه می شود پیش از کاشت یک گیاه درون بستر حتما نوع و ساختار خاک مورد استفاده را بررسی نمایید.

ساختار مفید خاک گیاهان آپارتمانی

چگونگی انتخاب خاک مناسب

توجه داشته باشید که با انجام یک آزمایش ساده می توانید مناسب بودن خاک تهیه شده برای گیاهتان را بررسی نمایید. برای انجام این آزمایش در ابتدا مقداری از خاک را کمی مرطوب کنید به گونه ای که تمام قسمت های آن مرطوب شود سپس خاک را داخل دستتان بریزید و مشت کنید.

پس از گذشت ۲ ثانیه دستتان را باز کنید. خاک درون دستتان بایستی مچاله شده باشد یا اینکه به محض باز شدن دست از هم بپاشد. به طور کلی اگر خاک مچاله شد و به هم چسبید پس این خاک سنگین و درصد رس بالایی هم دارد.

این نوع خاک شاید مواد غذایی خوبی داشته باشد اما به خاطر اینکه زهکشی ندارد باعث خفگی ریشه ها شده و گیاهتان را از پای در می آورد. اگر خاک پس از باز شدن دستتان روی کف دست پهن شد قطعا بهترین و عالی ترین خاک برای گل های آپارتمانی خواهد بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چگونگی شناخت خاک مناسب گیاه خانگی

انواع ترکیبات مناسب خاک

همانطور که متوجه شدید خاک گل های آپارتمانی بایستی غنی و سرشار از مواد مغذی باشد که به همین خاطر در ادامه به بیان ترکیبات مناسب و ایده آل خاک برای بستر گیاهان پرداخته ایم:

  • ورمی کمپوست:

استفاده از ورمی کمپوست به عنوان یک کود ارگانیک تمام عیار بسیار بهترین انتخاب خواهد بود. در واقع این خاک را می توان یکی از بهترین تقویت کننده های گل و گیاه آپارتمانی دانست که معمولا در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه هایی از کرم خاکی و دفع این مواد از بدن کرم حاصل می شود.

این مواد هنگام عبور از بدن کرم به مخاط دستگاه گوارش، آنزیم ها و ویتامین ها آغشته می شوند که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غایی خاک، تولید و مورد مصرف قرار می گیرد.

خصوصیات خاک ورمی کمپوست

  • پیت ماس:

خاک پیت ماس که بدان تورب نیز گفته می شود در بسیاری از مناطق دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک برای همه گل های خانگی مناسب است و می تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود ذخیره نماید. پیت ماس بقایای نوعی خزه و جلبک محسوب می شود که باعث رشد بیشتر گل های خانگی و در نتیجه فتوسنتز بهتر در آن ها شده و چرخه طبیعی بهتری به وجود می آورد.

  • کوکوپیت:

جالب است بدانید که این نوع خاک معمولا از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می آید و امروزه بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل های آپارتمانی کاربرد دارد. این خاک را می توانید به صورت قالبی و فشرده در بازار بیابید که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج خواهد شد. از آنجایی که کوکوپیت رطوبت خوبی دارند برای کاشت بونسای و کاکتوس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید استفاده از کوکوپیت در بستر گیاهان

  • خاک برگ:

همانطور که می دانید خاک برگ معمولا از پوسیده شدن قسمت های مختلف برگ گیاه تولید می شود که برای تهیه آن می توانید از برگ درختانی مانند چنار، نارون، افرا و درختان میوه که رگبرگ های ضخیمی ندارند استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این نوع خاک به تنهایی مواد مغذی ندارد و بیشتر برای سبک شدن ساختار خاک و بهبود بافت مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پرلیت:

بهتر است بدانید که خاک پرلیت نیز اغلب از سنگ های آتشفشانی تشکیل می شود و قابلیت این را دارد تا رطوبت زیادی را درون خود ذخیره نماید و به مرور زمان به خاک بستر انتقال دهد. جالب است بدانید که پرلیت گاهی اوقات به عنوان یک بستر بسیار ایده آل برای ریشه زایی استفاده می شود.

مزیت خاک پرلیت برای گلهای آپارتمانی

  • کود حیوانی:

همانطور که می دانید کود حیوانی همان مدفوع و ادرار حیواناتی مانند گوسفند، مرغ، گاو و سایر حیوانات می باشد. کود دامی هر حیوان با حیوان دیگر متفاوت است و علت آن می تواند ناشی از نوع غذا و خوراک آن ها باشد برای مثال میزان ازت کود گاوی از کود گوسفندی کمی بیشتر است اما در مقابل درصد فسفر و پتاسیم کود مرغی از کود گوسفندی و حتی کود گاوی بیشتر خواهد بود.

  • خاک باغچه:

یکی دیگر از ترکیب های مناسب برای گل های آپارتمانی خاک باغچه است که همیشه و در همه جا قابل دسترس خواهد بود. این نوع خاک بسیار سنگین بوده و به همین خاطر توصیه می شود به هیچ عنوان به تنهایی برای گل های خود از آن استفاده نکنید. در واقع خاک باغچه حاوی مواد مغذی بالایی است که به همین خاطر همیشه سعی کنید در ترکیب بستر گیاهتان وجود داشته باشد.

فواید خاک باغچه برای رشد بهتر گیاهان

  • هوموس:

از خاک های مناسب برای گیاهان اپارتمانی هوموس است که مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده و معمولا از تجزیه بقایای حیوانات و گیاهان بر روی خاک تولید می شود و رنگ قهوه ای تیره و در برخی مواقع سیاه دارد. این نوع خاک را نیز توصیه می شود به تنهایی استفاده نکنید و حتما با سایر خاک هایی که بیان کردیم ترکیب نمایید تا رشد گیاهتان افزایش پیدا کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *