دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فواره فلای گیزر و دانستنی های جالب درباره آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

فواره فلای گیزر که یکی از معروف ترین و زیباترین فواره های دنیا می شناسند، را می توان از بهترین جاذبه های ایالت نوادا آمریکا به شمار آورد. برای معرفی این فواره از شما دعوت به یک همراهی دوباره داریم.

اغلب وقتی حرف از گردشگری و جاذبه های توریستی آن هم طبیعی اش می شود، حرف از کوه ها، دریا و دریاچه ها، جنگل ها، آبشارها و …. به وسط می آید. اما فواره ها را نیز می توان در این لیست جای داد. فواره ها اغلب مصنوعی هستند، اما برخی فواره ها نیز همانند فواره فلای گیزر طبیعی می باشند. در این مطلب بیشتر شرح خواهیم داد.

آمریکا کشوری است که در هر زمینه ای حرف برای گفتن دارد. این مطلب را ما به صنعت توریسم آن و ایالت نوادای آن مبنی بر معرفی و قلم زنی در رابطه با آبفشان طبیعی فلای گیزر اختصاص داده ایم. زیبایی این فواره متلون به حدی است که به عنوان زیباترین فواره جهان شناخته شده است. این نمای بیرونی زیبا و متلون یک روی آن است، روی دیگر مختص به داخل گرم و داغ این فواره می شود که شبیه به دوزخ می باشد.

آبفشان زیبا و رنگارنگ فلای گیزر

برای آشنایی با دیدنی های آمریکای شمالی، دیدنی های آمریکای جنوبی بر روی لینک کلیک کنید.

 نحوه شکل گیری فواره فلای رانچ گیزر

این فواره در ناحیه ای خصوصی واقع در Black Rock Desert» به طور یکباره و کاملا ناگهانی به وجود آمد. در ابتدا تنها تعدادی قطعه سنگ در کنار یکدیگر بود، اما در ابتدای دهه ۱۹۰۰ پس از فعالیت و کندن چاه در این ناحیه توسط حفاران، با ژرف تر شدن چاه تغییراتی ایجاد شد. به این صورت که با ژرف تر شدن چاه، با گذشت زمان، مواد معدنی مختلفی را همراه خود خارج ساخت، موجب شکل گیری صخره های متلون گردید. و در حال حاضر که این فواره با شکل زیبا و رنگارنگ کنونی اش, یکی از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد ایالت نوادا و آمریکا به شمار می رود.

کارگرها جهت حفظ آبهای زیرزمینی، برای بستن چاه، بارها اقدام و سعی نمودند. اما سعی آنها بی حاصل ماند که پس از آن و مشاهده تغییر شکل در سطح فواره دست از تلاش کشیدند. آبفشانها با به وجود آوردن تغییرهایی چشمگیر، حوضچه های آب گرم را تشکیل دادند که جلبک های ترموفیلیک بر روی آنها به وجود بیایند.

  •  آرون گروپس

آشنایی با فواره فلای گیزر

حوضچه های این فواره

غیر از اینکه رنگ سنگها تغییر یافت، این رخداد طبیعی باعث شکل گیری سایر جذابیت های زیبا نیز شد. وقوع چندباره آن موجب شد تا علاوه بر تغییر رنگ، تغییر در شکل سنگ ها نیز حاصل گردد. همچنین تراس های آبی و یا حوضچه های خارق العاده ای ایجاد شود.

وجود آب و نیز هوای گرم مساعد موجب شد تا جلبک های ترموفیلیک بتوانند شکل گرفته و به زندگی خود ادامه دهند. حضور این جلبک ها موجب افزوده شدن رنگ های سبز، قرمز و غیره بر روی سطح سنگ های این فواره شد. بر همین اساس است که امروزه به آن فواره رنگارنگ نیز می گویند.

در مورد فعالیت چشمه های آب گرم این فواره می توان گفت، که در حال حاضر ادامه دارند. اما چشمه و یا همان آبفشان اصلی این فواره در حال حاضر فعالیت ندارد.

آشنایی با فواره فلای گیزر

فواره فلای گیزر طبیعی یا نه؟

این فواره در ایالت نوادا آمریکا قرار دارد که به عنوان زیباترین فواره دنیا شناخته می شود. چشمه های آب گرم زیادی از این چشمه و یا فواره و یا آبفشان سرچشمه می گیرند. جالب سات بدانید دمای آب برخی از آنها ۲۱۹ – ۲۸۶ درجه فارنهایت می شود.

و اما در مورد طبیعی و یا طبیعی نبودن این چشمه باید گفت که فلای گیزر یک چشمه گرم طبیعی محسوب نمی شود. بلکه این چاه در سال ۱۹۶۴ جهت یافتن انرژی زمین گرمایی کنده شد. در واقع هدف از حفاری چاه، پوشش دادن به انرژی زمین گرمایی بود، که به خاطر فشار حفاران به طرف بیرون فواره کرد. و اما علت رنگهای گوناگون موجود در این فواره، کانسلرهای گوناگون مواد معدنی می باشد. رنگ زرد خردلی آن حاصل موجود بودن گوگرد داخل تپه های متلون فلای گیزر است. رنگ قرمز آن حاصل از آهن موجود و رنگ سبز آن حاصل موجود بودن جلبک ها می باشد.

در رابطه با شکل و مواد تشکیل دهنده تپه های پیرامون چشمه های فلای رانچ گیزر معروف به «تپه های تراورتن» می توان گفت که از کربنات کلسیم ایجاد شده اند.

معرفی آبفشان فلای گیزر نوادای آمریکا

مسیر دسترسی

محل فرار گیری فواره فلای گیزر حدودا در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال گرلاچ، در ایالت نوادا در کشور آمریکا است. این فواره یک جاذبه ی توریستی معروف کشور آمریکا و نوادا به شمار می رودـ که برای بازدید از آن یکسری موارد لازم را رعایت کنید. با وجود آزاد بودن بازدید از این جاذبه ی گردشگری برای علاقه مندان، اما به دللی قرار گرفتن در منطقه ای خصوصی خوب است، پیش از سفر و مراجعه با مالکان زمین هماهنگ نموده و کسب اجازه کنید.

یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام بدهید این است که پیش از تهیه بلیط و سفر کردن، آب و هوا را بررسی نمایید. زیرا ایالت نوادا دارای آب و هوای گرم و بیابانی می باشد.

معرفی فواره فلای گیزر زیبا و رنگارنگ

از اینکه تا انتهای این مطلب اختصاص یافته به فواره فلای گیزر همراه ما بودید، از شما متشکریم. در ایالت نوادا علاوه بر این فواره دیدنی معروف و زیبای رنگارنگ, جاذبه های بسیار دیگری نیز وجود دارند. برخی از این جاذبه ها همچون دریاچه مید، دریاچه تاهو در پیرامون و نزدیکی فلای گیزر جای گرفته اند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *