دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش حرف زدن به کودک و راه تقویت مهارت گفتاری کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

آموزش حرف زدن به کودک از جمله فرآیندهایی می باشد که از زمان بدو تولد نوزاد به تدریج با رشد و کسب تجربه استفاده از اصوات مختلف در زمان نیاز و در موقعیت های مختلف توسط والدین صورت می گیرد و به طور معمول تا حدود دو سالگی اغلب کودکان واژگان و کلمات زیادی را می آموزند.

یکی از مهارت هایی که کودکان در طی روند رشد و زندگی خود به صورت طبیعی به انجام آن می پردازند حرف زدن می باشد که برای هر کودکی متفاوت بوده و در بازه زمانی خاصی اتفاق می افتد. اغلب والدین در رابطه با زیان باز کردن کودک خود نگران بوده و به دنبال راهکارهایی در این زمینه می باشند که در همین راستا در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان آموزش حرف زدن به کودک و تکنیک های مناسب و موثر در این زمینه را مورد بررسی قرار داده ایم.

نحوه آموزش حرف زدن به کودک

به طور کلی هر کودکی از زمان تولد شروع به یادگیری مهارت ها، کسب تجربه ها و اعمال مختلفی همچون بازی کردن، صدا در آوردن و صحبت کردن و … می کند. در این میان می توان گفت میزان رشد زبانی کودک و پرورش آن در حد شخصیت او منحصر به خودش می باشد و والدین می توانند در این زمینه با بکارگیری راهکارهای آموزش حرف زدن به کودک راه را برای او هموارتر ساخته و سرعت یادگیری را در او افزایش داده و در این رابطه به او کمک نمایند.

شیوه های موثر آموزش حرف زدن به کودک

در واقع می توان گفت حرف زدن بهترین راه ارتباطی افراد می باشد و نیاز است که از زمان کودکی پرورش پیدا کند. آموزش درست و اصولی آن در دوران کودکی موجب رشد مهارت های ارتباطی و تقویت و بهبودی فن بیان می گردد. این گونه آموزش ها نیاز به بالا بردن آگاهی و کسب اطلاعات لازم در این زمینه می باشد.

راهکارهای موثر در جهت تقویت مهارت های گفتاری کودکان

در ادامه به معرفی برخی از تکنیک های مناسب و اصولی به منظور آموزش حرف زدن به کودک پرداخته ایم.

حرف زدن با کودک از هنگام جنینی:

به طور معمول یاد دادن به کودک از زمان جنینی شروع می شود و او می تواند با شنیدن صداها به پیرامون خود عکس العمل نشان بدهد بنابراین وقتی که حامله می باشید با او حرف بزنید و یا برای او شعر بخوانید.

روش های موثر آموختن حرف زدن به کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تماشا کردن کودک در زمان صحبت با او :

زمانی که تمایل دارید با کودک خود صحبت نمایید حتما در چشم های او تماشا کنید و به او فرصت دهید حرکات صورت و حالات شما را نگاه کند و متوجه شود که با او حرف می زنید. اهمیت دادن به کودک و این که او این توجه را با حرکات صورت و چشم نظاره گر باشد به او کمک کرده تا سریعتر و خیلی بهتر صحبت کردن را بیاموزد.
طریقه آموزش سخن گفتن به کودک

بکار بردن کلمات مثبت :

در صورتی که او را در بغل خود گرفته و با لبخند به او تماشا می کنید از کلمه های مثبت استفاده نمایید. به طور مثال او در آغوش خود گرفته و به او بگویید «دختر یا پسر خوب و خوشگل من».

رابطه مستقیم کلامی با کودک :

تا جای امکان سعی نمایید گفتگو تنها میان شما و او انجام بگیرد و به عنوان شخص سوم با او رفتار نکنید. در واقع او را مخاطب حرف های خود قرار دهید در صورتی که شخص دیگری نیز در بحث و گفتگوهای شما حاضر می باشد فرصت یاد گرفتن به حداقل می رسد. زیرا کودکان در آغاز تمرکز خیلی کمی به منظور دقت به یک مبحث دارند و حضور شخص دیگری میزان تمرکز او را کاهش می دهد.

نحوه آموزش حرف زدن به کودک

انجام آموزش با کمک شعر :

در اصل چیزهایی که به شکل ریتم دار و آهنگین و همچنین شعر خوانده می شوند خیلی بیشتر در ذهن کودک ماندگار می شوند و تمایل به تکرار آن ها نیز زیادتر می شود. برای فرزند خود شعرهای گوناگونی بخوانید و صحبت های خود را به شکل آهنگین به او بگویید.

بازی با کودک در زمان صحبت کردن :

ترکیب کردن هر موضوعی که تمایل دارید به کودک بیاموزید در صورتی که با یک عمل لذت بخش همچون بازی همراه گردد یادگیری آن را برای کودک هیجان انگیزتر می کند. اثر بازی بر روی آموزش کودک خیلی زیاد می باشد.

روش های موثر آموختن حرف زدن به کودک

واکنش به صداسازی کودک :

در صورتی که فرزندتان صداها و یا آواهای مختلفی را از خود تولید می سازد سعی کنید با او مشارکت نمایید و به او توجه کنید. از طریق ارتباط کلامی، ارتباط چشمی و یا تقلید کردن صداهای او به او توجه و اهمیت خود را نشان داده و تظاهر نمایید که متوجه می شوید که کودک شما چه چیزی می گوید.

حرف زدن با کودک در حضور دیگران :

در صورتی که شما با خودتان حرف بزنید یا حداقل فرزند شما این طور فکر کند که شما دارید با خودتان حرف می زنید متوجه کاربرد حرف زدن نمی شود. کودک امکان دارد این موضوع را نفهمد که حرف زدن زمانی معنی دارد که با اطرافیان صحبت کند. امکان دارد حس کند کلمه ها و جملات آواهایی بدون معنی می باشند و هیچ گونه استفاده ای ندارند بنابراین به صحبت کردن تمایلی نشان نمی دهند به همین خاطر بهتر است کودک را صحبت های خود مشارکت دهید و در حضور او زیاد به گفتگو بپردازید.

طریقه آموختن سخن گفتن به کودک

شرح دادن موضوعات مختلف برای کودک :

زمانی که عملی را انجام می دهید حرف های خود را با آن مطابقت دهید تا فرزندتان سعی کند معنی حرف های شما را متوجه شود به طور مثال برای او شرح دهید که می خواهید لباس او را تعویض نمایید و تمام کارهایی را که انجام می دهید را برای او شرح دهید.

استفاده از اشاره کردن :

زمانی که شما به عملی که تمایل دارید انجام دهید یا چیزی که می خواهید فرزندتان بفهمد اشاره نمایید و آن را شرح دهید به کودک در فهماندن نام اشیا و کارها کمک می کند. با عمل اشاره کردن فرزند شما تلاش می کند که آن را تکرار نماید.

یاد دادن مهارت تقلید به کودک :

صحبت کردن مهارتی است که بایستی با تقلید از شما انجام بگیرد پس باید تقلید کردن را به صورت تاثیرگذاری به او آموزش دهید. کودکان به شکل غریزی این عمل را انجام می دهند اما بهتر است که شما آن را بهبود بدهید.

شیوه های آموزش سخن گفتن به کودک

در این مطلب طریقه و راهکارهای موثر آموزش حرف زدن به کودک را به طور کامل توضیح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. ضمن اینکه برای اطلاع از تقویت اعتماد به نفس کودکان و جملات مخرب برای کودکان می توانید به سراغ این مطالب بروید و اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *